Apple houdt onschuld voor onoplettende automobilisten vol

Imre 3 maanden geleden 33 reacties Laatste door recoiller

Apple houdt vol dat het geen schuld heeft aan mensen die door een iPhone auto-ongelukken veroorzaken. Dat zegt het bedrijf tegen het hooggerechtshof van Amerika, het Supreme Court. Eerder dit jaar klaagde Julio Ceja Apple aan.

Ceja vindt dat Apple winst boven veiligheid verkiest door gebruikers niet van hun iPhone af te sluiten als zij gaan rijden. Ceja zegt dat hij door Apple in een auto-ongeluk is gekomen. Hij kwam met een iPhone-gebruiker in botsing.

Apple gaat niet mee

Apple gaat niet mee in die redenatie. Het is volgens het bedrijf uit Californië de fout van de bestuurder als zij niet goed omgaan met een in principe veilige iPhone. De schuld krijgen omdat ze alleen het apparaat maken is oneerlijk, zo vindt Apple.

iPhone autohouder 16x9

Rechter oordeelde al eerder in ‘ iPhone auto-ongeluk’-zaak

Veel kans lijkt Ceja niet te hebben. Een rechter in Texas oordeelde in een soortgelijke zaak een paar dagen geleden nog in het voordeel van Apple. “Je geeft ook geen koks de schuld voor eetverslaving of de alcoholproducenten voor alcoholverslaving. De keuze om de aandacht op de iPhone te vestigen in plaats van op de weg is de reden dat hier gewonden zijn gevallen”, aldus de rechter.

Rijden met een smartphone in de auto is de laatste tijd een hot topic. Eerder oordeelde een rechter in Nederland nog dat een smartphone in de houder van de auto gebruiken hetzelfde is als de mobiel in de hand houden. Maar om de fabrikanten de schuld van roekeloos rijgedrag te geven, lijkt rechters in Amerika in ieder geval wat te ver te gaan.

Bron: Macrumors

En nu?

33 reacties

Profielfoto

knekkie 3 maanden geleden

Logisch dat Apple geen schuld bekent.

Dat komt ze namelijk duur te staan. Als Apple (of welk ander merk dan ook) ooit voor deze onzin schuldig bevonden wordt is het hek van de dam. Dan is het schadeclaim galore.

Als je veilig van A naar B wil en je moet en zal je telefoon gebruiken terwijl je dat doet, moet je niet achter het stuur gaan zitten.

Profielfoto

steveb 3 maanden geleden

Het is overal verboden om iets anders dan u auto te bedienen.
En toch wordt een ander toestel ervan beschuldigd de oorzaak te zijn van een ongeluk?

Mijns inziens is de chauffeur toch degene met het rijbewijs en de verantwoordelijkheid over het voertuig?

Profielfoto

Absrnd 3 maanden geleden

@Knekkie, geen schijn van kans, want dan worden ook gelijk alle alcohol fabrikanten aangeklaagd !

Profielfoto

recoiller 3 maanden geleden

Dan kunnen zie iedere fabrikant van en wapen rechtszaken aanspannen..

Profielfoto

Antaeus 3 maanden geleden

Te belachelijk voor woorden! 😂
Ik klaag de HEMA aan voor die heerlijk tompoucen en daardoor heb ik obesitas!
Rot een heel eind op….

Profielfoto

polansky 3 maanden geleden

Het klopt dat Apple geen schuld heeft.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat overheden wat moeten doen zodat fabrikanten verplicht gaan worden om bepaalde functies niet mogelijk te maken tijdens het rijden / fietsen.

Blijkbaar kunnen heel veel bestuurders van voertuigen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen, wat er toe leidt dat onschuldigen het slachtoffer worden van dat onverantwoordelijke gedrag.

Ja ik geef toe, dat is betutteling. Maar als men klaarblijkelijk zelf die verantwoordelijkheid niet wil of kan nemen (verslavingsgedrag), dan zullen er nu eenmaal maatregelen moeten worden getroffen die dit gedrag dan onmogelijk maakt.

Profielfoto

Furbz 3 maanden geleden

Helemaal met Polansky eens!
Het is gewoon te bizar voor woorden hoeveel mensen met hun
telefoon bezig zijn tijdens het rijden en zelfs fietsen

Profielfoto

maconly 3 maanden geleden

Verbeter Siri en je kaarten.

Profielfoto

Bart119 3 maanden geleden

Hmm zou ik bij een snelheidsovertreding Renault dan ook kunnen aanklagen omdat mijn auto in staat is sneller te rijden dan de toegestane snelheid?

Profielfoto

Vilscon 3 maanden geleden

Ik ben wel benieuwd hoe het gebruik van Siri in de auto in de rechtzaal uitpakt. Je kan kan van een afstand zien dat er ‘iets’ gebeurt op de telefoon, maar er zijn geen handen mee in de weer. Toch als je een bericht stuurt kan dit als ‘bewijs’ worden aangetoond, terwijl jij mag bewijzen dat het via Siri ging..

Profielfoto

NielsDam 3 maanden geleden

Wederom een voorbeeld waarom het Amerikaanse rechtstelsel zo idioot is. Bovendien de oorzaak van de eindeloze waarschuwingslabels die je bij alle Amerikaanse producten, auto’s enzo vindt. Want als er niet in de handleiding van een magnetron staat dat je deze niet mag gebruiken voor het drogen van een huisdier, dan sleep je er gelijk miljoenen uit door je hond te nuken.

Profielfoto

Joost Korporaal 3 maanden geleden

Tijd voor de nieuwe update met Automodus, werkt ideaal; bij verbinden met Bluetooth schakelt mobiel meldingen uit. Lijkt op Nachtmodus.

Profielfoto

App69 op 21 augustus 2017

bij verbinden met Bluetooth schakelt mobiel meldingen uit.

Werkt zelfs zonder je iPhone te verbinden met bluetooth.

Profielfoto

Poezenbeest [moderator] op 21 augustus 2017

Dat van die magnetron is overigens een urban myth…

Profielfoto

NI3LS op 21 augustus 2017

Het blijft vreemd dat achter het stuur scheren, make up gebruiken of de krant lezen geen boete veroorzaakt. Je mobieltje instellen op navigatie wel. Ik ben het ermee eens dat een mobieltje bedienen in de auto verboden is, maar waarom mogen andere afleidingen dan wel?

Profielfoto

Ome Kor op 21 augustus 2017

@ maconly (grumpy cat) Jouw off topic oneliners voegen niets toe!

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 21 augustus 2017

Wederom een voorbeeld waarom het Amerikaanse rechtstelsel zo idioot is. Bovendien de oorzaak van de eindeloze waarschuwingslabels die je bij alle Amerikaanse producten, auto’s enzo vindt. Want als er niet in de handleiding van een magnetron staat dat je deze niet mag gebruiken voor het drogen van een huisdier, dan sleep je er gelijk miljoenen uit door je hond te nuken.

Dat van die hond is een urban legend, en dit bewijst volgens mij juist dat het rechtstelsel wel meevalt, want rechter gaat niet mee in de eis.

Profielfoto

Ruwepit op 21 augustus 2017

Verbeter Siri en je kaarten.

M.a.w. het is de schuld van Apple.

Mijn god. Zoveel dommigheid ten toon spreiden en niet door je omgeving beschermd worden. Ik heb met je te doen. Oprecht!

Profielfoto

Ruwepit op 21 augustus 2017

@ maconly (grumpy cat) Jouw off topic oneliners voegen niets toe!

Ach, let op. de volgende gaat weer over Tim Cook en/of belastingen…wedden?

Profielfoto

Ome Kor op 21 augustus 2017

Dat is inderdaad zijn repertoire, maar ook hier is dat volgens mij off topic.

Profielfoto

m4v3r1ck op 21 augustus 2017

Aanpakken die automobilisten/fietsers/voetgangers! Telefoon aan = welke beweging dan ook UIT!!!

Cheers

Profielfoto

MacAanZee op 21 augustus 2017

Amerikanen zijn idioten:confused:

Profielfoto

HJ op 21 augustus 2017

Eigen verantwoordelijkheid, fucker. Waardeloos stuk stront, en hopelijk dat hij, zonder anderen in gevaar te brengen zich met 200 km/h doodrijd tegen een boom.

Karcher™ time!

Profielfoto

Disser24 op 21 augustus 2017

Het blijft vreemd dat achter het stuur scheren, make up gebruiken of de krant lezen geen boete veroorzaakt. Je mobieltje instellen op navigatie wel. Ik ben het ermee eens dat een mobieltje bedienen in de auto verboden is, maar waarom mogen andere afleidingen dan wel?

Nee hoor, andere afleidingen mogen ook niet, als je daarmee gevaar veroorzaakt of kunt veroorzaken (staat in artikel 5 van de Wegenverkeerswet). Van het vasthouden van een telefoon vindt men (de wetgever) dat het per definitie gevaarlijk is en dat is dus expliciet strafbaar gesteld.

Profielfoto

wensink op 21 augustus 2017

Apple is natuurlijk niet schuldig hier. Zo’n functie dat een telefoon onbruikbaar wordt in de auto is ook super onhandig. Als je een auto hebt met 5 mensen erin moeten die apparaten dan allemaal in die modus omdat één iemand aan het rijden is?

Profielfoto

puccini op 21 augustus 2017

Apple is natuurlijk niet schuldig hier. Zo’n functie dat een telefoon onbruikbaar wordt in de auto is ook super onhandig. Als je een auto hebt met 5 mensen erin moeten die apparaten dan allemaal in die modus omdat één iemand aan het rijden is?

Dat zou wel fijn zijn tijdens het rijden, misschien dat de mensen weer een beetje sociaal worden want het zijn ondertussen zombies geworden.

Profielfoto

Ome Kor op 21 augustus 2017

Het blijft oppassen geblazen in het verkeer en als je op je telefoon kijkt, dan kan het fout gaan zoals dit filmpje laat zien.

Profielfoto

DBLCreations op 21 augustus 2017

Apple is natuurlijk niet schuldig hier. Zo’n functie dat een telefoon onbruikbaar wordt in de auto is ook super onhandig. Als je een auto hebt met 5 mensen erin moeten die apparaten dan allemaal in die modus omdat één iemand aan het rijden is?

Dat zou wel fijn zijn tijdens het rijden, misschien dat de mensen weer een beetje sociaal worden want het zijn ondertussen zombies geworden.

Mij stoort het persoonlijk niet, als er maar geen geluiden zijn, zo van die dwaze geluidjes van spelletjes die je speelt etc…

Verder ben ik ook van mening dat Apple hier uiteraard GEEN schuld treft.

Hoe gek zou het zijn dat je brouwers begint aan te klagen, voor de alcohol die je binnen kapt. Of mensen die tegen 200/u rijden, moet er dan ook naar de fabrikanten gekeken worden en zeggen: zeg, waarom kan die wagen zo snel? Je mag maar 120 (of 130), het is echt te gek om woorden.

De functie die Apple in iOS 11 steekt vindt ik zeker fijn. Ik persoonlijk gebruik mijn telefoon niet in de auto, nooit gedaan. Ik stel alles in VOOR ik ga rijden en that’s it. Als die niet op bluetooth staat dan laat ik gewoon bellen. De mensen die mij kennen weten dat ik niet opneem als ik aan het rijden ben.

En je kan wel zeggen dat ook bellen via bluetooth je afleid, maar dat vind ik ook niet helemaal juist. Want als je met een persoon (of meerdere) in de wagen zit, en die praten, dan zou dat ook afleidend zijn? Bij mij weten ze ook dat als ik mij concentreer op “moeilijkere” stukken op een baan, dat ik niet zal reageren/opletten op hun.

Zoals Ome Kor zegt, het blijft oppassen in het verkeer. Ik denk dat ook de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt.

Jij beslist dat je met je GSM bezig bent tijdens het rijden.

Jij kiest er voor om te drinken en dan je wagen in te stappen.

Jij kiest er voor om snel te rijden…

Niemand die je dit oplegt…

Profielfoto

Danny Veugelen op 21 augustus 2017

Wa Nen dwaas. Enige die hij moet aanklagen is de bestuurder die ongeval veroorzaakte. Ze kunnen misschien de bierbrouwers gaan aanklagen als een zatte bestuurder een ongeval veroorzaakt. Of misschien reisbureaus als iemand met jetlag in slaap valt achter stuur

Profielfoto

recoiller op 21 augustus 2017

Aanpakken die automobilisten/fietsers/voetgangers! Telefoon aan = welke beweging dan ook UIT!!!

Cheers

De stommiteit is weer enorm bij sommige personen.. Je zit overduidelijk nooit in de bus, trein, tram, boot, taxi, etc..

Als bestuurder die actief deel neemt in het verkeer mag je geen telefoon in je hand hebben. Dat is helder als wet. In de auto heb je de kapstokwet wanneer je ander verkeer in gevaar brengt. Veel meer dan dat kun je niet doen buiten spotjes men mensen bewust maken.

Profielfoto

DBLCreations op 22 augustus 2017

Aanpakken die automobilisten/fietsers/voetgangers! Telefoon aan = welke beweging dan ook UIT!!!

Cheers

De stommiteit is weer enorm bij sommige personen.. Je zit overduidelijk nooit in de bus, trein, tram, boot, taxi, etc..

Als bestuurder die actief deel neemt in het verkeer mag je geen telefoon in je hand hebben. Dat is helder als wet. In de auto heb je de kapstokwet wanneer je ander verkeer in gevaar brengt. Veel meer dan dat kun je niet doen buiten spotjes men mensen bewust maken.

@Recoiller: Kijk, jij begrijpt het:-)

Profielfoto

Frans op 23 augustus 2017

Het klopt dat Apple geen schuld heeft.

Tegelijkertijd ben ik wel van mening dat overheden wat moeten doen zodat fabrikanten verplicht gaan worden om bepaalde functies niet mogelijk te maken tijdens het rijden / fietsen.

Blijkbaar kunnen heel veel bestuurders van voertuigen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen, wat er toe leidt dat onschuldigen het slachtoffer worden van dat onverantwoordelijke gedrag.

Ja ik geef toe, dat is betutteling. Maar als men klaarblijkelijk zelf die verantwoordelijkheid niet wil of kan nemen (verslavingsgedrag), dan zullen er nu eenmaal maatregelen moeten worden getroffen die dit gedrag dan onmogelijk maakt.

Maar die maatregelen moeten niet tegen de fabrikanten gericht zijn maar tegen diegenen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Gewoon een forse boete (€ 1.000) de eerste keer. Een volgende keer de boete verdubbelen en de telefoon in beslag nemen. Als ze het dan nog een derde keer doen een nogmaals verdubbelde boete, de telefoon in beslag nemen en het rijbewijs intrekken. De pakkans moet ook flink hoger worden, dan stopt dit onverantwoordelijke gedrag heel snel.

Misschien klinken mijn maatregelen wat overdreven, maar we hebben het inderdaad over het voorkomen van onschuldige slachtoffers die het onverantwoordelijke gedrag van deze lieden soms met de dood moeten bekopen.
(Als die idioten zichzelf dood rijden noem ik dat natuurlijke selectie;-)

Profielfoto

recoiller op 23 augustus 2017

Ik vind dat die maatregel voor alles in het verkeer mag worden doorgevoerd..
Dus alle sancties per direct halveren, bij een tweede overtreding verdubbelen zodat je op de huidige sanctie prijs komt, bij een derde keer opnieuw verdubbelen. De notoire overtreders betalen dan steeds meer en de incidentele ongelukkige is iets goedkoper uit.. Het levert de schatkist hetzelfde op maar maakt de weg volgens mij veel veiliger.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?