Bunq wil de Netflix voor bankzaken worden

Door: Raymon Mens - 19 reacties

De Nederlandse bank Bunq zit niet stil. De ‘mobile only’ bank bestaat sinds december 2015 en vernieuwde eerder dit jaar zijn app volledig, nu gaat het businessmodel op de shop. Bunq wil naar eigen zeggen de Netflix voor bankzaken worden.

Met de nieuwe dienst Bunq Premium kunnen gebruikers voor € 7,99 per maand onbeperkt gebruik maken van de diensten van de bank. Daarnaast wordt een aantal nieuwe functies geïntroduceerd.

Alle diensten voor één bedrag

Bunq heeft de afgelopen tijd nogal aan zijn businessmodel gesleuteld en geëxperimenteerd met tarieven. Wel of niet betalen voor een pas of geldopname? Te moeilijk, besloot CEO Ali Niknam: “Onze gebruikers willen volledig vrij zijn om te doen en laten wat zij willen. Bij bunq bieden wij die vrijheid, net zoals Spotify dat doet voor muziek en Netflix voor series en films. Ons onderzoek heeft uitgewezen dat onze gebruikers zorgeloos willen zijn over services. Met bunq premium bieden we dat voor een vaste prijs, zonder verborgen kosten.”

Voor € 7,99 per maand krijgen gebruikers twee Mastercards, een Maestro-kaart, 25 rekeningen en 10 gratis geldopnames per maand.

bunq app mastercaard
Klik/tap voor groter.

Real-time Mastercards en betaalverzoeken

Nieuw is de mogelijkheid voor premium-gebruikers om debit MasterCards aan te vragen. Opmerkelijk is dat de CVC-code niet langer op de pas staat, maar iedere paar minuten automatisch in de bunq app verschijnt. Omdat de code steeds veranderd, hebben criminelen niets aan het kaartnummer van gebruikers, zelfs als deze wordt gestolen.

De bank heeft betaalverzoeken ook sneller gemaakt. Ontvangers van een verzoek betalen via iDEAL, waarbij het geld direct op de rekening van de bunq-gebruiker staat – ongeacht de bank waarmee wordt betaald. Bij diensen als Tikkie duurt het ontvangen van geld maximaal een werkdag.

bunq ali 16x9
Ondernemer Ali Niknam zit niet alleen achter Bunq, maar startte in 2003 ook hostingbedrijf TransIP.

Voor developers: nieuwe SDK

Ontwikkelaars kunnen functies van de bank ook in eigen apps implementeren. Bunq had al een API, maar heeft deze nu aangevuld met SDKs in Java, C#, Python en PHP. Hiermee wordt het veel aantrekkelijker en gemakkelijker om nieuwe toepassingen en apps te ontwikkelen.

Naast premium blijft bunq een gratis variant aanbieden. Gebruikers die alleen een online bankrekening willen kunnen met bunq free alle voordelen van bunq ervaren, zonder een kaart te moeten gebruiken.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Jan RH

    Ik hoop dat ze ook het oude tarief handhaven (1 € per maand zonder creditkaart) zelf vind ik 8€ p maand wat veel

  • Profielfoto
    ATT

    Wat is dan het verschil tussen dit en KNAB? Daar betaal ik 5 euro. Ook gratis creditcard (kiezen zelfs tussen VISA en MASTERCARD) en een onbeperkt aantal gratis geldopnames… Ik blijf lekker bij KNAB, bevalt goed.

  • Profielfoto
    whaha

    Knab hoort bij ‘de oude banken’ en verdient geld met geld. bunq doet dat niet en vraagt geld voor de diensten die het levert.
    Had ik al gezegd dat bunq onafhankelijk is?

  • Profielfoto
    Needler

    Ik gun de mensen bij bunq het allerbeste. Ik voel veel sympathie voor ze. Maar zonder en/of rekening zal het altijd een “bank voor erbij” blijven. En daar ga ik geen €8 per maand voor betalen.

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Wat is dan het verschil tussen dit en KNAB? Daar betaal ik 5 euro. Ook gratis creditcard (kiezen zelfs tussen VISA en MASTERCARD) en een onbeperkt aantal gratis geldopnames… Ik blijf lekker bij KNAB, bevalt goed.

    Bij KNAB kun je geen Mastercard krijgen, alleen Visa of American Express.

  • Profielfoto
    leovanh

    @needler, Ik heb (nog) geen Bunq, maar overweeg het wel. Volgens mij is er wel een en/of mogelijkheid met de slice app.

  • Profielfoto
    Odie

    Ik ben klant van (vrijwel) het eerste uur. In eerste instantie moest je voor 9 euro een pinpas kopen die 4 jaar geldig was en betaalde je een kleine fee van een paar cent per transactie. Je kon onbeperkt rekeningen aanmaken…

    Echter, dat was niet transparant genoeg (hoezo niet, juist wel) en te complex: de nieuwe fee was 9 euro per pas eenmalig per 4 jaar en 1 euro per maand, geen pin transactiekosten. In beide gevallen was cash opnemen 80 cent per opname. Het aantal rekeningen was beperkt tot 10. Fair enough…

    Nu is het weer niet transparant genoeg en te ingewikkeld en volgens hun klanten (zegt bunq) moest het nog duidelijker. Nu is er dus ‘bunq premium’. Je krijgt twee (waarom twee?) mastercard debetcards (geen creditcard dus), een maestro pinpas en nfc betalingen op android. Kosten : 7,99 per maand. En whoohoo: je kan 25 rekeningen openen (who needs that anyhow). En oh ja: een extra bunq card kost je nu 2 euro per maand…

    Huidige gebruikers kunnen hun 1 euro per maand pakket wel houden maar kunnen PER DIRECT geen extra rekening meer openen (heb je er 10 dan hou je er 10, heb je er 1 dan hou je er 1). Ook kun je GEEN nieuwe pas meer bestellen voor 9 euro. Ergo: als je je huidige pas kwijt raakt of hij raakt defect (!) of hij wordt gestolen dan ben je zwaar de zak: je moet naar het premium pakket.

    Vrijwel alle reacties op Facebook en hun interne forum zijn uiterst negatief. Niet zozeer dat diensten geld kosten en dat de prijs omhoog gaat maar wel over de exorbitante verhoging EN het feit dat bestaande early adopters op een dergelijke manier voor het blok worden gezet.

    Ik had net mijn gezamenlijke ING rekening gesloten na een dik jaar ‘proef draaien’ op bunq maar ik wil nu eigenlijk niets liever dan terug. Ondertussen doet Ali op het forum aan damagecontrol en praten alle supporters hem na door te stellen “dat je keuze hebt en dat ze je bedanken voor de waardevolle input” maar ik voorzie dat alle klanten gillend weg lopen en dat Ali de kosten van deze hut binnen een jaar niet meer kan draaien (bunq draait volledig op privaat geld van hemzelf) en gedwongen zal zijn hem te verkopen aan een grote bank die het merk dan zal integreren in hun bestaande business.

    Ali, jammer, heel erg jammer. Iemand schreef al: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je hebt mijn vertrouwen verschrikkelijk beschadigd door me ZO voor het blok te zetten en gisteravond te prediken dat dit is wat je klanten willen. I think not…

  • Profielfoto
    DesertDog

    Wat een ontzettend slechte zet deze nieuwe premium opzet. Ineens kan ik geen extra rekeningen meer aanmaken. Totaal geen toegevoegde waarde voor 96 euro per jaar ipv wat ik nu betaal. Ik stond op het punt om helemaal naar bunq over te stappen. Privé en zakelijk maar op deze manier is het juist mijn bunq account wat niet meer gebruikt gaat worden

    @odiebla. Waar is hun interne forum post. Zou ik graag lezen

  • Profielfoto
    Adriaan Mol
  • Profielfoto
    Needler

    @needler, Ik heb (nog) geen Bunq, maar overweeg het wel. Volgens mij is er wel een en/of mogelijkheid met de slice app.

    Je kunt samen een rekening delen. Maar niet een en/of rekening openen. Ik wil dat het geld op de rekening juridisch gezien van mij en mijn vriendin is.

  • Profielfoto
    whaha

    Juridisch?
    Je hebt een geldvordering op de bank, juridisch gezien. Je hebt je geld uitgeleend aan de bank, juridisch gezien.

  • Profielfoto
    Ziegler

    In geval van een en of rekening zijn twee personen bevoegd om over de rekening te beschikken. Bij een normale rekening heeft je partner ‘juridisch’ geen enkel recht om over de rekenening te beschikken.

  • Profielfoto
    madcat

    Jeetje 8 euro per maand, ik betaal bij ABN 3,75 voor “2 prive rekeningen, 1 gezamelijke rekening en 2 creditcards”
    Maar bunq levert er niet eens en creditkaart bij, dan kan je dat zelfs voor 1,40 per maand krijgen.

    Waarom denken ze dat ze zo veel duurder moeten zijn als een grote bank, terwijl ze minder overhead en legacy systemen hoeven te onderhouden?
    Als ze nu eens als eerste apple pay introduceren in nederland dan is het misschien nog het overdenken waard, ik heb een vermoeden dat Bunq in de geld problemen zit en over niet zo lange tijd niet meer bestaat.

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    Ik ben ook niet blij met het nieuwe model omdat je inderdaad voor het blok gezet wordt en het gelijk alles of niets is. Maar de prijs vergelijken met andere banken gaat volledig mank. De traditionele banken verdienen bakken met geld aan rente en het verkopen van data. Beide dingen doet bunq niet.

  • Profielfoto
    Dali

    Ik ken het bankenlandschap in Nederland niet zo goed maar dit is toch gigantisch duur?
    Hier bij ING in België heb ik 2 gratis zichtrekeningen, 2 gratis spaarboekjes, een kredietkaart voor 20 euro per jaar en zijn alle verrichtingen gratis.
    Dit soort prijzen zijn toch commerciële zelfmoord?

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    @Dali: ING verdient op andere manieren geld. Zoals rente, commissies, beurshandel, het verkopen van data over klanten. Bedenk even hoeveel mensen een bank als ING in dienst heeft en wat er gemiddeld aan salarisen uitbetaald wordt in die sector, dan snap je dat dat niet uit de abonnementsgelden komt.
    .
    Al dat soort verdiensten heeft bunq niet en wil bunq ook niet hebben. Dan moet het wel uit het abonnement komen. En ik vrees dat het zelfs met de nieuwe prijs op dit moment nog niet uit kan. Het gebruikersaantal zal waarschijnlijk nog flink moeten groeien om bunq winstgevend te maken.

  • Profielfoto
    mrmilo

    @JohnDillinger ING verkoopt geen data. Het was een ideetje in 2014.

  • Profielfoto
    madcat

    Geen enkele bank verkoopt klanten data, dit mag ook helemaal niet van de AMF.
    Ik weet niet waar John dat idee van heeft maar je bent iig slecht geïnformeerd.

    Prima dat je bunq fan bent en dat moet je vooral blijven, maar hou je feiten wel op een rij. Een feit is iig wel dat bunq op dit moment significant duurder is dan de 3 grote banken.

    Het klopt dat de grote banken ook andere inkomsten bronnen hebben en dat ze misschien wel verlies maken op de rekening courant, dit komt omdat dit noodzakelijk is voor andere diensten zoals een lening of hypotheek. Het mocht duidelijk zijn dat ze met leningen wel winst maken, dat is het business model van de traditionele bank.

    Het is aan Bunq om dit te doorbreken, maar doe dit dan met diensten wat de traditionele banken niet kunnen bieden of te lang voor nodig hebben om uit te rollen.

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    @madcat anders kom je even fel uit de hoek. Ik ben ook maar een mens, ik kan ook fouten maken. Ik weet dat een bank geen klantgegevens mag verkopen, maar ik meende dat banken wel gegevens OVER klanten verkopen. Dus geen persoonlijke gegevens maar wel grotere trends e.d.. Maar ik kan dat zo 1-2-3 nergens terugvinden, dus ik zal dat fout hebben. Maar de rest van mijn argumenten blijft staan. En ik vervang verkoop van data door investeren in wapenhandel. Stop de tijd.
    .
    Ik heb overigens nergens gezegd dat ik bunq fan ben. Ik heb wel gezegd dat ik ook niet blij ben met het nieuwe model. Maar je moet het aanbod wel eerlijk vergelijken. Voor veel banken is een persoonlijke rekening een soort marketingmiddel. Als je je lopende rekening er hebt is de kans groot dat je bij diezelfde bank ook je hypotheek afsluit bijvoorbeeld.