Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 25 juli 2017

Veel klachten over vernieuwde NPO-app

Onlangs werd de NPO-app volledig vernieuwd met een Netflix-achtige functies en optioneel HD-beeld. Toch kan de nieuwe app maar weinig gebruikers bekoren. Het regent klachten over vastlopers en problemen met AirPlay en Chromecast.

De meeste klachten omschrijven een bekend probleem. Programma’s op een groot scherm kijken is sinds de update onmogelijk. De reclame laadt wel, maar het eigenlijke programma start nooit of loopt vast.

AirPlay en Chromecast problematisch

Vorige week klaagde ik in een tweet 10 minuten bezig te zijn om een programma van 25 minuten op de Apple TV terug te kijken. Uit reacties bleek dat meer mensen hier last van hebben. AirPlay werkt helemaal niet, loopt vast of stopt met afspelen zodra de iPhone het scherm uitschakelt en zichzelf lockt. In de App Store klagen veel Apple-gebruikers over dit probleem, de nieuwe NPO-app wordt met anderhalve ster erg slecht beoordeeld.

BNR Nieuwsradio besteedde gisteren aandacht aan dit probleem en kwam mijn Tweet op het spoor. In het item komen ook Android- en Chromecast-gebruikers aan het woord. De problemen doen zich ook daar voor. Apple-gebruikers zijn dus niet de enige die trubbels ervaren.

Commercials de oorzaak?

Dit probleem speelt overigens al langer, maar is bij de lancering van de vernieuwde NPO-app alleen maar erger geworden. Vreemd is dat livestreams wél goed via AirPlay werken. Het verschil is dat voor livestreams geen commercials zitten die programmatisch worden afgespeeld. De NPO-app toont advertenties via onder andere Google AdSense voor video en het schakelen tussen advertenties en het programma van de NPO zelf lijkt bij AirPlay problematisch.

NPO werkt aan verbetering

In een reactie aan OMT laat woordvoerder Jacek Magala weten dat de problemen bekend zijn en de NPO aan een oplossing werkt. “We werken nu hard om de stabiliteit te verbeteren. Ook willen we ook een aantal andere verbeteringen doorvoeren, zoals verbeterd opstartgedrag van de streams, betere ondersteuning voor bepaalde Android-versies maar ook een betere gidsfunctionaliteit. Onze collega’s van NPO Start zijn nu hard bezig om de problemen op te lossen. We mikken erop om rond 1 augustus alle verbeteringen beschikbaar te hebben.”

Klik/tap voor groter.

Terugluisteren: item bij BNR

Het item op BNR Nieuwsradio is hieronder terug te luisteren. Daar komen onder andere Chromecast-gebruikers aan het woord. OMT-redacteur Raymon (over jezelf in de derde persoon schrijven is heel raar) licht de mogelijke oorzaak toe.

(Gebruikers van de OMT-app )

https://twitter.com/raymonmens/status/888489130543460352

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Veel klachten over vernieuwde NPO-app
Sluiten