Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 11 juli 2017

‘Spotify gebruikt fake-artiesten om kosten te drukken’

Wel eens gehoord van de artiesten Amity Cadet of Gabriel Parker? Nee, wij ook niet. Dat komt omdat het geen bestaande artiesten met bijvoorbeeld een Facebook-pagina en kleine schare fans zijn. Het zijn ‘artiesten’ die Spotify gebruikt om kosten te drukken.

Spotify heeft een aantal populaire playlist met jazzy of rustige muziek, bijvoorbeeld Chillout en Lounge. Hier zitten veelal instrumentale nummers in en dat maakt het prima playlists om wat fake-artiesten in te mixen.

Hoe het precies werkt

Vakblad Music Business Worldwide heeft onderzocht hoe het precies werkt. Spotify laat een aantal productiehuizen instumentale nummers maken die aansluiten op de stijl van een lounge of jazzy playlist. De streamingdienst betaalt vervolgens één keer een buy-out fee om deze nummers voor altijd te mogen streamen. Dat is aanzienlijker goedkoper dan een echt label en een echte artiest een bedrag per stream betalen.

Klik/tap voor groter.

Wie zijn die artiesten?

De ‘artiesten’ hebben een aantal overeenkomende kenmerken. Ze hebben vaak maar enkele nummers, het artwork bestaat uit een stockfoto met een tekst. Ze hebben geen Facebook, Twitter, SoundCloud en bestaan buiten Spotify niet. Op andere streamingdiensten zoals Apple Music zijn ze niet te vinden en de enige bekendheid die ze hebben is omdat Spotify ze in een playlist plaatst.

Hieronder een aantal voorbeelden van niet-bestaande artiesten. Ze komen niet voor in database van de Amerikaanse equivalenten van SENA en BUMA/STEMRA.

  1. Amity Cadet (9.2 miljoen streams)
  2. Gabriel Parker (24.9 miljoen streams)
  3. Charlie Key (23.6 miljoen streams)
  4. Ana Olgica (23.5 miljoen streams)
  5. Lo Mimieux (22.3 miljoen streams)
  6. Mbo Mentho (10.3 miljoen streams)
  7. Benny Treskow (14.9 miljoen streams)
  8. Greg Barley (21.4 miljoen streams)
  9. Relajar (13.4 miljoen streams)
  10. Jeff Bright Jr (15.8 miljoen streams)

Waarom is dit een probleem?

Technisch gezien doet Spotify niets fout door goedkope opvulling in zijn playlists te plaatsen. Bij een all-you-can-eat-restaurant wordt je ook verleid om vooral goedkope producten te pakken en is het buffet samengesteld om een gezonde winst over te houden. Spotify heeft dit ook door en kan dit blijkbaar doen zonder de goede flow van een playlist te onderbreken.

Voor échte artiesten is dit een probleem. Niet alleen neemt de goedkope opvulling hun plaats in de playlists en dus inkomsten in, de kans dat ze ontdekt worden is ook aanzienlijker. Bij echte artiesten kunnen geïnteresseerde luisteraars doorklikken naar een Facebook-account of meer nummers beluisteren. De fake artiesten hebben vaak geen andere nummers of sociale accounts.

De artiesten komen alleen op playlist van Spotify zelf voor – Klik/tap voor groter.

Bekende truc, maar Spotify ontkent

Een topman uit de muziekindustrie zegt anoniem tegen Music Business Worldwide dat dit een bekende truc is: “Dit is een bekende strategie. Gericht op het verminderen van het aandeel echte muziek van legitieme labels -groot of klein- die investeren in het promoten en ontwikkelen van kwaliteit. Spotify wil de betalingen aan en invloed van labels gewoon verminderen.”

Spotify ontkent: “We maken geen ‘fake’ artiesten om op playlists te zetten. Dit is gewoon niet waar.” De dienst wilde echter niet antwoorden op de vraag wie deze ‘artiesten’ vraagt om muziek te maken en ook niet kwijt of ze dezelfde royalty’s ontvangen als ‘echte’ artiesten. Ook kon de dienst niet zeggen waarom juist deze artiesten zo vaak op playlists verschijnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Spotify gebruikt fake-artiesten om kosten te drukken’
Sluiten