NS-app toont volgend jaar ook zitplaatsen

Door: Raymon Mens - 12 reacties

De NS gaat zijn app uitbreiden met een functie die aangeeft waar de meeste zitplaatsen vrij zijn. De functie moet volgend jaar live gaan en maakt gebruik van meetapparatuur in het spoor, treinen hoeven niet van extra sensoren voorzien te worden.

De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig, maar de informatie wordt veel nauwkeuriger. Het werkt door het gewicht met verschillende sensoren te meten die al in het spoor zitten.

Sensoren meten gewicht wagons

Hoe werkt het? Het spoor in Nederland is voorzien van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten. Hiermee worden goederenvervoerders op basis van hun gewicht afgerekend en wordt de kwaliteit van de wielen gemeten. Ze kunnen echter ook gebruikt worden om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Als de sensor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen.

ns station trein reisplanner informatie 16x9
Klik/tap voor groter.

De data van de sensoren kan real-time opgevraagd worden en zo wil de NS aangeven waar mogelijk nog zitplaatsen zijn. De reisplanner-app moet in 2018 van de functie voorzien zijn.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Jor1

    Én sta plaatsen!;)

  • Profielfoto
    Wyodor

    Nou NS, succes met het wegen :

  • Profielfoto
    marco.nl

    Nou NS, succes met het wegen :

    ja ja jij hebt humor.

  • Profielfoto
    Wyodor

    Wacht maar tot ze naast je komt zitten.

  • Profielfoto
    strigoi

    Laat NS eerst maar eens wat meer/langere treinen inzetten anders weet ik wel wat de app constant weergeeft, vol vol vol.

  • Profielfoto
    xaddict

    Hopen dat niet iedereen dan bij de “lege” wagon probeert in te stappen ?

  • Profielfoto
    midas

    De na moet zich kapot schamen, en t is ongelofelijk dat wij zon duur openbaarvervooeraysteem accepteren. Een corrupte, niet werkende bende

    En dan druk ik mij nog subtiel uit

  • Profielfoto
    Frans

    Nog ‘even’ geduld…

    Over een jaar of vijf wordt je gewoon voor de deur thuis opgehaald en voor de deur op je werk afgezet, precies op de tijd die je zelf wilt, door een zelfsturende electrische auto. Onderweg kan je gewoon al aan het werk, of een videootje kijken, of wat je maar leuk vind om te doen, zonder gestoord te worden door anderen.

    Geen gedoe meer met wachten op een koud winderig perron.
    Geen gezoek meer naar een vrije zitplaats, voor zover die er nog zijn.
    Geen ellende meer van dagelijkse vertragingen.

    De NS en alle andere vormen van klantonvriendelijk collectief openbaar vervoer zoals we die nu kennen zullen verdwijnen als de dinosauriers die het zijn.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Al zet je honderd systemen in, de mensen zelf moeten eens wat meer spreiden.

    Eerst gaan ze met z’n allen op een hoop staan op het perron. Als de trein dan in het midden stopt stappen ze allemaal in het midden in. Als de trein eerder of later stopt probeert iedereen bij de eerste of laatste deur in te stappen.

    Laatst zat ik in een trein waar werd omgeroepen of iedereen zoveel mogelijk plaats wilde maken omdat het zo druk was. Terwijl de bak waar ik zat nog niet halfvol was. Maar er kwam ook niemand binnen daarna. Tja.:roll:

  • Profielfoto
    Q-collective

    Nog ‘even’ geduld…

    Over een jaar of vijf …

    We gaan het zien natuurlijk, maar ik denk dat je wel Ă©rg optimistisch bent hierin;)

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    @Frans (en @Q-collective): dat het zover gaat komen, dat denk ik ook wel ja, maar over 5 jaar? Lijkt me toch weinig realistisch. Helaas. Als ik dat zou geloven rijdt ik gewoon nog even door in mijn oude auto en dan sla ik die Model 3 gewoon over!

  • Profielfoto
    fixar

    Al zet je honderd systemen in, de mensen zelf moeten eens wat meer spreiden.

    Eerst gaan ze met z’n allen op een hoop staan op het perron. Als de trein dan in het midden stopt stappen ze allemaal in het midden in. Als de trein eerder of later stopt probeert iedereen bij de eerste of laatste deur in te stappen.

    Laatst zat ik in een trein waar werd omgeroepen of iedereen zoveel mogelijk plaats wilde maken omdat het zo druk was. Terwijl de bak waar ik zat nog niet halfvol was. Maar er kwam ook niemand binnen daarna. Tja.:roll:

    Klopt helemaal hoor Sunkeeper…. De spreiding over het perron zou waarschijnlijk een stuk beter worden wanneer van te voren duidelijk zou zijn hoe lang de trein is die zo binnen komt rijden (en eventueel waar de deuren zich gaan bevinden na het stoppen) Het komt helaas te vaak voor dat de trein zomaar een treinstel of twee korter is dan normaal…beetje jammer als je net daar staat te wachten waar geen treinstel tot stilstand komt.