Deelfiets via app: oBike start in Rotterdam, FlickBike in Amsterdam

Raymon op 05 juli 2017 9 reacties Laatste door djneo

Een Uber bestellen? Het is prachtig weer, ga toch fietsen! Heb je geen fiets? In Nederland zijn twee nieuwe deelfiets-apps gestart. Rotterdammers kunnen sinds enige tijd oBike gebruiken en in Amsterdam is FlickBike gestart. Beide met GPS-lokalisering.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de OV-fiets, hebben oBike en FlickBike geen vaste stallingsplek. Je kunt de fiets op ieder punt in de stad achterlaten. De app toont op een kaart waar in de buurt een fiets beschikbaar is.

oBike Rotterdam: € 0,50 per 30 minuten

In Rotterdam kost een fiets van oBike € 0,50 per 30 minuten. De meter gaat lopen zodra je via de app het slot opent en stopt weer bij het op slot zetten van de fiets. Een fiets kan ontgrendeld worden door middel van een QR-code en als je in de buurt bent kun je alvast een fiets op de kaart reserveren.

Om een van de geel-zware fietsen te mogen gebruiken, dien je een deposito van € 79 achter te laten. Dit wordt bij opzegging van je account weer teruggestort. Betalen kan uitsluitend via iDEAL of Credit Card. oBike werkt ook met een puntensysteem. Standaard krijgt iedere gebruiker 100 punten en bepaalde handelingen kosten je punten. Wanneer je een fiets vergeet op slot te zetten, lever je 10 punten in. Bij minder dan 80 punten, gaat de prijs van een rit omhoog.

obike 001

Klik/tap voor groter.

FlickBike in Amsterdam: € 1 per 30 minuten

In Amsterdam biedt FlickBike een vergelijkbare dienst. Alle fietsen worden op een kaart getoond en kunnen door middel van een QR-code ontgrendeld worden. De prijs is hoger dan die van de Rotterdamse concurrent, namelijk een euro per 30 minuten, maar je hoeft geen borg te betalen. Het bedrijf vraagt wel een machtiging via iDEAL of Credit Card om je ritten af te schrijven. Wanneer een van de root-zwarte fietsen kwijtraakt of je deze vergeet op slot te zetten, volgt een boete van € 250.

FlickBike heeft geen vaste stalling en fietsen kunnen overal in Amsterdam en omgeving geparkeerd worden. Ondergrondse stallingen zijn niet toegestaan omdat dit de geolocatie bemoeilijkt. De gemeente Amsterdam hanteert strenge regels voor het parkeren van fietsen en sleept fietsen die niet in daarvoor aangewezen rekken of zones staan weg. Op moment van schrijven staan er al vier FlickBike-fietsen in het depot. Hoewel de dienst in Amsterdam begint, kan een fiets op iedere plaats in Nederland geparkeerd worden.

flickbike 001

Klik/tap voor groter.

Belgisch voorbeeld: Velo

Net over de Nederlandse grens is nog een goed concept te vinden. De gemeente Antwerpen heeft een eigen deelfiets, genaamd Velo. Deze fietsen staan om strategische plaatsen in en om Antwerpen op vaste plaatsen. Via een app kan gecheckt worden hoeveel fietsen er bij de dichtstbijzijnde stalling te vinden zijn. Een jaarabonnement op de dienst kost € 49 en het eerste halfuur is fietsen gratis. Een uur fietsen kost € 0,50 extra.

velo antwerpen

Velo-fietsen in Antwerpen – Klik/tap voor groter.

Velo groeit hard, het afgelopen jaar steeg het aantal abonnementen met 46 procent. Een goed vooruitzicht voor de Nederlandse deelfiets-apps.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

9 reacties

Profielfoto

DaveFlash op 05 juli 2017

dat we dit niet eerder in Nederland hadden…. in grote steden zoals Parijs, Londen en dus Antwerpen hebben ze dit soort systemen al jaren! Dus nu gelijk aangemeld voor FlickBike, want ik kom nog al vaak in Amsterdam… hoef ik niet meer (met dit weer) de saunatram in!

Profielfoto

KarelWillem op 05 juli 2017

Je fiets naar een winkelcentrum, gaat een half-uurtje winkelen.
Komt terug buiten; fiets weg. En nergens in de buurt een andere te vinden.

Zo stel ik me dergelijke systemen voor.

Profielfoto

MEEUW op 05 juli 2017

Er was laatst artikel dat in Nederland gemiddelde Nederlander 1,5 fiets had.
Dus ik kan wel begrijpen dat we dit niet eerder hadden @daveflash
In Parijs,Antwerpen en Londen zijn ze ook niet zoveel fietspaden en fiets vriendelijk als in Nederland.
Dus ben benieuwd hoeveel succes dit gaat worden, tenzij het concurrent gaat worden van ov fiets. (al weten we niet of dat een succes is geworden)

Profielfoto

DaveFlash op 05 juli 2017

Dat zal niet gebeuren Karel, je kunt de fiets gereserveerd houden, dus dan kan een andere gebruiker de fiets niet claimen tot jij hem weer vrijgeeft, dus je kunt prima gaan winkelen en een halfuur later weer de fiets pakken, maar dan betaal je dus wel voor de tijd dat de fiets stilstaat.

Profielfoto

error op 05 juli 2017

Ik heb vijf of zes oBikes getest in Rotterdam: loop hier met een grote boog omheen. Het idee klinkt leuk… maar die fietsen zijn een drama. Ontworpen door mensen die zelf nooit fietsen. Ze trappen extreem zwaar en zijn veel te klein voor gemiddelde Nederlanders. Echt niet te doen.

Bij oBike moet je via de app eerst €79 borg betalen, daarna geld in je Wallet zetten (minimaal €10 – die moet je opmaken, krijg je niet terug als je met de service stopt). Daarna kost elke half uur €0,50, of beter elk ritje. Dus stop je bij een winkel om iets te kopen en zet je de fiets op slot, dan is die transactie verlopen. En geloof mij, je wilt echt niet 30 minuten aaneengesloten op een oBike fietsen. Je kunt een oBike wel reserveren voor 10 minuten (om er naar toe te lopen)… maar niet gereserveerd houden.

De app werkt overigens heel netjes. Openen van het slot gaat heel simpel (via Bluetooth). oBike wil echter wel altijd weten waar je bent.

Ik ga mijn borg weer terughalen. Leuk initiatief… maar waardeloze hardware. Je ziet wellicht om die reden ook zelden iemand fietsen op een oBike. Ze staan wel overal in 010.

Profielfoto

GoeieDag op 05 juli 2017

dat we dit niet eerder in Nederland hadden…. in grote steden zoals Parijs, Londen en dus Antwerpen hebben ze dit soort systemen al jaren!

Waarom? Voor de bewoners hoef je het, in tegenstelling tot alle andere steden, niet te doen, want iedere Nederlander heeft tenminste één fiets thuis.
Voor de reizigers hebben we OV-fiets. Voor 3,85 euro een prima fiets 24 uur lang ter beschikking, zonder gedoe, met bv dat elke keer in- en uitchecken.

Ik gebruik in veel steden, zoals New York wel die fietsen zoals het Antwerpse Velo. Op zich een heel goed systeem, maar ook met nadelen: vrij zware fietsen, regelmatig is een stalling leeg, dus geen fiets (althans: een die niet kapot is) en ’s avonds juist overvolle stallingen, waardoor je de fiets juist weer niet op de eindbestemming kwijt kunt.

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 05 juli 2017

Het idee is best leuk, maar wat een waardeloos slechte fietsen! Collega van me kwam er op aanfietsen, maar als je langer bent dan pakweg een hobbit zijn het echt ondingen, die ook nog is niet echt lekker trappen.
Gaat niet lukken denk ik, als ze de fietsen niet aanpassen naar wat wij gewend zijn.
Misschien leuk toeristendingetje.

Profielfoto

aartjan op 05 juli 2017

Correctie: In Antwerpen is de Velo niet gratis het eerste half uur, alleen bij een (jaar)abonnement. Maar per dag kan ook: dat is 4,- en dan mag je ‘m ook onbeperkt (maar maximaal telkens een half uur) pakken. Het is daar een groot succes, iedereen rijdt erop. De fietsjes zijn degelijk, met versnelling, en groot genoeg.

Profielfoto

djneo op 07 juli 2017

Nu 2 keer een oBike genomen, en ze fietsen helemaal niet zwaar, maar juist veel en veel te licht, je kan amper vaart maken omdat je de heletijd in het niks zit te trappen

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?