WWDC 2017: het verhaal achter de Keynote

Door: Raymon Mens - 7 reacties

Heb je dit weekend een moment voor jezelf? Kijk dan dit video-interview van Apple-bloger John Gruber. Hij ontving vlak na WWDC 2017 Apple-topmannen Phil Schiller en Craig Federighi in een speciale aflevering van zijn podcast The Talk Show.

Schiller en Federighi vertellen dat de Keynote aanvankelijkĀ drie en een half uur duurde. Ze hebben flink moeten snijden en aankondigingen zoals vernieuwingen aan Swift Playgrounds een week vooraf moeten doen.

Geek out

Ook technische details over iOS 11, macOS High Sierra en nieuwe apparaten komen aan bod. Zo vertelt Federighi hoe Apple’s eigen bestandssysteem APFS een belangrijke rol speelt bij drag and drop in iOS 11.

Hij deelt ook een interessant detail over de uitrol van APFS. Met iOS 10.3 werden alle iPhones en iPads van het nieuwe bestandssysteem voorzien. Een enorme operatie die niet fout mocht gaan. Om zeker te zijn dat het goed ging, werd bij de update naar iOS 10.1 en 10.2 al een testconversie uitgevoerd en het resultaat naar Apple gestuurd.

Volledige interview

Het volledige interview duurt iets meer danĀ 90 minuten en is hieronder te bekijken. Liever luisteren? Dan kun je via deze link direct de audio-versie als MP3-bestand downloaden.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Furbz

    Ze gingen er ook als een malle doorheen!
    Toffe Keynote wat mij betreft.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Als je er over nadenkt was het ook meer een september keynote dan een technische wwdc keynote. Weinig developer dingen voorbij zien komen ditmaal. Op zich jammer.

  • Profielfoto
    macoky

    @vilscon: wat is volgens jou de technische wwdc keynote. Heb je al een lijst gemaakt met alle veranderingen voor ontwikkelaars ?

  • Profielfoto
    Franky Mac

    @Vilscon Als je meer wilt zien vanuit een developer standpunt, dan moet je kijken naar de Platforms State of the Union

    Maar wat de keynote betreft heb je gelijk, het was meer een aankondiging van producten (hardware) .

  • Profielfoto
    Buzz

    Het tegendeel is waar. Ja, er waren ook hardware aankondigingen. Maar de vernieuwingen in iOS en macOS zijn allemaal zaken waar developers direct mee te maken krijgen. iPad developers krijgen het bijvoorbeeld druk met het implementeren van drag and drop. Verder werd er stilgestaan bij externe GPUs, ARKit, Core ML en Metal 2. De ARkit demo was vanuit een developers perspectief. Dit zijn allemaal dingen waar developers eerst mee aan de slag moeten voordat consumenten er iets mee kunnen.

    Ik vond de Keynote juist uitermate developers-vriendelijk dit jaar.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    tempo leg wel erg hoog, ging mij als een malle…

  • Profielfoto
    Franky Mac

    @Buzz, je hebt gelijk. Ik heb vandaag tijdens het fietsen naar de MacCast geluisterd en inderdaad heb ik over de door jou genoemde onderwerpen informatie gekregen.

    Na een drukke dag werken is blijkbaar afgelopen maandag het een en ander langs me heen gegaan.