Het verborgen verdienmodel achter Pokémon GO

Raymon op 01 juni 2017 3 reacties Laatste door html-junky

Bij Pokémon GO denk je aan een game waar spelers kleine in-app aankopen kunnen doen en retailers voor een paar euro een Lure kunnen plaatsen. Maar wist je dat ontwikkelaar Niantic daarnaast miljoenen per dag aan de game heeft verdiend?

In de Braziliaanse krant Globo legt Niantic-topman Mathieu de Fayet uit hoe het werkt. Op de achtergrond werden deals met onder andere McDonald’s en Starbucks gesloten om meer bezoekers naar restaurants te sturen.

Pokémon GO en partners

Deze partners betaalden tussen de 15 en 50 cent per unieke bezoeker die via Pokémon Go gestuurd werd. Om spelers te lokken, werden bijvoorbeeld speciale items en beloningen aan de locatie gekoppeld. McDonald’s Japan haakte met 3000 restaurants aan en Niantic stuurde vorig jaar zomer 2000 bezoekers per dag naar McDonald’s-restaurants.

Een snelle rekensom leert dat de burgergigant op dagen met 2000 bezoekers per dag tussen de 900.000 en 3 miljoen dollar per dag betaalde om Pokémon GO-spelers naar zijn 3000 deelnemende filialen te trekken.

pokemon go mcdonalds

Klik/tap voor groter.

250 miljoen dollar van Starbucks en McDonald’s

Naast McDonald’s in Japan, haakte ook koffieketen Starbucks met bijna 8000 Amerikaanse filialen aan het bij het programma om spelers hun winkels te lokken. Pokémon Go wordt vooral gespeeld door tieners en twintigers, wat een aantrekkelijke doelgroep voor de ketens is. De game heeft al met al 500 miljoen spelers naar de ketens gestuurd. Goed voor 75 tot 250 miljoen dollar aan inkomsten voor ontwikkelaar Niantic.

Aangezien Niantic een vaste licentiefee voor het gebruik van de Pokémon betaalt, ziet Nintendo weinig van die inkomsten terug. De Pokémon-figuren zijn eigendom van The Pokémon Company, waar Nintendo een aandeel van 32 procent in heeft.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

3 reacties

Profielfoto

bassbug op 01 juni 2017

super slim!

Profielfoto

Spinozo op 01 juni 2017

Massa manipulatie van onze kinderen met als doel geld te verdienen over de rug van hun gezondheid en die van dierenwelzijn.

Profielfoto

html-junky op 02 juni 2017

Goed bedacht, de kinderen hoeven natuurlijk niks te kopen dat is nog steeds aan hun zelf

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?