Twist: nieuwe teamwork-app van bekende maker

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Doist, het bedrijf achter de bekende takenplanner Todoist komt met een nieuwe app voor teamwork en interne communicatie tussen teams. Twist laat zich het best omschrijven als een mix tussen e-mail en groepschats zoals Slack en Hipchat.

Het probleem van e-mail is dat het onoverzichtelijk en langdradig is. Terwijl groepschats als Slack en Hipchat al snel voor een enorme hoeveelheid berichten en onzin om te lezen zorgen. Twist wil het beter doen.

Onderwerpen in kanalen

Binnen de app maak je verschillende kanalen aan. Binnen zo’n kanaal kan een discussie worden gestart. Vervolgens wijs je mensen toe die aan de discussie deel moeten nemen of op de hoogte moeten zijn. Een discussie voelt meer aan als e-mail en minder als chatten.

Door de duidelijke structuur wil de app voorkomen dat een gesprek in een gesprek in een gesprek ontstaat, zoals bij chats vaak het geval is. De kanalen moeten het geheel overzichtelijk en gestructureerder dan een inbox vol e-mailberichten houden.

twist channels 001
Klik/tap voor groter.

Uit noodzaak ontstaan

Chatten is wel mogelijk, maar buiten de hoofddiscussie om. Zo wil Twist voorkomen dat essentiële informatie in vele chatberichten en GIFs verloren gaat. De ontwikkelaar, het bedrijf achter Todoist, zegt dat de app geboren is uit noodzaak. De studio heeft ongeveer 50 medewerkers die allemaal vanuit huis werken en bestaande oplossingen voor teamwork voldeden niet.

Medewerkers kunnen in hun profiel aangeven wanneer de vrij zijn en zullen dan ook geen berichten ontvangen. Het is mogelijk om de vrije dagen van ieder teamlid op te vragen. Twist werkt aan integraties met services als GitHub, Zapier en Todoist.

Twist 001
De iOS-versie van Twist op iOS – Klik/tap voor groter.

Twist is beschikbaar voor iOS, Android, Mac en op het web. De dienst is gratis te gebruiken, maar alleen de betaalde variant slaat berichten met oneindige levensduur op. De premium-variant kost 5 dollar per maand per medewerker.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    xaddict

    Slack werkt precies hetzelfde. Alle features die hier genoemd worden kunnen zonder uitbreidingen in Slack. Kanalen bestaan daar ook. Slack heeft standaard een kanaal #general en #random voor resp bedrijfsinformatie en onzin. Daarbuiten kun je publieke en privé kanalen aanmaken en mensen uitnodigen, ook externen.

    Dus mooi verkoopspraatje maar ze proberen gewoon marktsegment van Slack te jatten volgens mij

  • Profielfoto
    Vilscon

    Helaas krijg ik bij een van de bedrijven waar ik betrokken ben niet over op Slack, houden ze vast aan E-mail (ondanks enkele kleine pogingen over te stappen), ondanks ze wel aangeven dat E-mail niet altijd zo makkelijk werkt om iedereen van hetzelfde op de hoogte te stellen of om een snelle reactie te verkrijgen..

    Maar ondanks een frissere uitstraling dan Slack, werkt het geloof ik vrijwel hetzelfde.. Wel leuk om vernieuwing te zien.

  • Profielfoto
    Afroman

    Ik zou niet weten waarom ik dit wil gebruiken als je al Slack gebruiker bent. Slack is briljant.

  • Profielfoto
    Pixeldude

    @Luuk, klopt, maar het idee van topics binnen kanalen kan volgens mij nog niet in Slack. Dat vind ik namelijk wel een goede toevoeging.