Tim Cook opent boekje over Apple’s autoplannen

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Het is al een tijdje stil rondom de Apple Car, oftewel Project Titan. Werkt Apple nog steeds aan een zelfrijdende auto? Ja en nee. Apple-CEO Tim Cook doet in een interview met het Amerikaanse Bloomberg een boekje over Apple’s autoplannen open.

Cook zegt dat Apple zich volledig richt op het ontwikkelen van autonome systemen. Software voor zelfrijdende auto’s is daar ook onderdeel van. Cook noemt het “de moeder van alle kunstmatige intelligentie”.

Drie ontwikkelingen in auto-industrie

De Apple-CEO noemde de auto-industrie in het verleden rijp voor opschudding. Hij ziet naast zelfrijdende voertuigen nog een aantal belangrijke ontwikkelingen. Allereerst de opkomst van elektrische auto’s, daarnaast de zelfrijdende technologie en tot slot ride sharing, dat niet meer van bezit, maar van het delen van een voertuig uitgaat. Cook noemt elektrisch rijden een geweldige ervaring: “Het is fantastisch om niet meer bij benzinestations te stoppen.”

Moeilijk project

Apple werkt aan een aantal AI-projecten, maar volgens Cook is het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s een van de moeilijkste projecten waar Apple aan werkt. Over concrete producten wil Tim Cook nog niet veel zeggen, maar hij benadrukt dat Apple autonome systemen als fundamentele technologie ziet.

Onlangs werden de eerste zelfrijdende auto’s met technologie van Apple al gespot. Ze maken ritjes in de omgeving van Californië, waarschijnlijk om data te verzamelen. Naast Apple heeft ook Google zelfrijdende auto’s op de weg. De zoekgigant werkt op grote schaal en voert een test met 500 gezinnen uit. Ook Tesla is een speler om rekening mee te houden. De fabrikant kondigde begin dit jaar aan dat alle nieuwe auto’s voorzien zijn van hardware voor zelfstandig rijden. Aan de software wordt nog gewerkt.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Zou je dan ook zonder rijbewijs mogen rijden in een zelfrijdende auto?

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @Zerk, op termijn gaan we via Siri een auto kunnen vragen die ons 2 minuten later oppikt en ons naar onze bestemming brengt, tegen een tarief dat tientallen keren goedkoper is dan een taxi of een eigen auto hebben. Moest je alle verkeersagenten, straatverlichting op de autosnelweg etc. kunnen schrapen, kan de staat het met gemak zo betalen en er mogelijk financieel winst aan overhouden. Ecologische winst zal er hoe dan ook komen. Ik ben er zeker van dat men ons tegen het eind van de 21ste eeuw zal uitlachen dat wij effectief zelf dat ding moesten kunnen besturen en dat er zo’n rare zwarte wolk uitkwam.

  • Profielfoto
    dollarbill2

    Leuke ideeën, maar voordat dit of iets vergelijkbaars realiteit is ben je een hele tijd verder. Op de meeste auto’s is cruisecontrol nog steeds een optie, laat staan een zelfrijdende auto.
    Ik denk persoonlijk dat het op de dure optielijst komt te staan en dat de meeste mensen autorijden veel te leuk vinden.

    Zou ook stom zijn als je niet meer zelf mag typen of de muis mag gebruiken:p

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @dollarbill2, ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die maandagochtend staan te springen om weer een uur in de file te staan op weg naar hun werk. Na een uurtje squashen zou ik toch wel liever nog wat bekomen in de auto i.p.v. mij nog dat volle kwartier te concentreren op de terugrit. We mogen zuipen zoveel we willen, de auto brengt ons toch naar huis!

    Autorijden zal wel een hobby worden, in je cabrio rond cruisen gaat moeilijk als je zo’n geautomatiseerd voertuig hebt, daarvoor is er misschien wel wat anders.

    Het is een kwestie van tijd voordat het mainstream wordt. De chipset in mijn 12 W iPad-adapter is even krachtig als die van de eerste IBM-computers, ook al kan ik voor de prijs van die laatste wel 1000 iPad-adapters kopen.
    En dan zeggen ze dat alles duurder wordt;-)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik zie het persoonlijk niet zitten, zelfrijdende auto’s, misschien wel goed voor de mensen die op “oudere” leeftijd zijn gekomen en niet meer bij de pinken zijn?

    Ik persoonlijk rij heel graag met de auto. Ik zou het niet echt fijn vinden als die er door komt. Ook al weet ik dat zoiets er zeker komt. Maar gelukkig zal ik dat niet meer hoeven meemaken, of zal dit toch komen als ik veel ouder ben en dan kan het misschien wel nuttig zijn, zoals ik aangaf.

    “Zuipen”, als je het daarvoor moet doen. Ik drink geen druppel als ik moet rijden, en ik weet waarom…

    Ik veronderstel dat in een zelfrijdende auto ook nog steeds de aandacht bij de mens nodig zal zijn voor als je manueel zou moeten overnemen? Ik denk niet dat die optie volledig weggaat. Want dan laat je de controle over aan iets anders, waar jij helemaal geen controle over hebt, dat vindt ik zelfs akelig!

    Ik ben het wel met je eens @ Barika, dat het fijn is dat je zou kunnen uitrusten na het sporten, of dat je inderdaad geen last meer zou hebben va de file. Maar dat lijkt me er dan ook het enige leuke aan. Je hoeft idd minder je concentratie op de baan te hebben. Het is al eens aangegeven dat je zelf in je auto dan op je laptop zou kunnen werken terwijl je naar huis rijdt. (Of ergens ander, dat kan ook natuurlijk):-)

    Bedenk ook maar eens dat die software waarschijnlijk ook gehackt zou kunnen worden, dat is nog zoiets wat ik eng vindt. Maar goed, de toekomst zal het wel uitwijzen zeker?

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @DBLCreations, het zal zeker niet voor morgen zijn inderdaad, in de eerste stadia zal er zeker nog een stuur in de wagen zitten met een verplichte bestuurder. Ik denk wel dat in de loop van de jaren, terwijl de betrouwbaarheid verbeterd dit steeds soepeler gaat worden met als finaal resultaat: een auto zonder stuur. Nu je het zo zegt zijn er inderdaad wel wat gevallen waar het gewoon fijn is van zelf wat lekker vrij rond te rijden. Ik denk dat de persoon die binnen X-aantal decennia manueel rijdt een beetje is zoals de persoon die je nu nog met een 160GB iPod classic ziet rondlopen, niet modern, maar toch wel cool! Veiligheid zal goed aangepakt moeten worden, dit zou namelijk desastreuse gevolgen kunnen hebben, uiteraard. Ik hoop dat er nooit enige vorm van Windows of Android op zulke wagens komen want dan ben je een onvrijwillige zelfmoordchauffeur.
    We zien wel wat de tijd brengt, misschien beter wat meer onderzoek doen naar zo’n tijdreismachine, zou ons veel gekeuvel besparen.

  • Profielfoto
    Col

    Hopelijk zit er dan ook een Geofence-wekker in. Anders zal het geregeld voorkomen dat ik ’s ochtends vroeg nog een uurtje lig te pitten op de parking van ons bedrijf.

    Nee, maar als ik het zal kunnen betalen zal ik bij de eersten zijn om het aan te schaffen. Ik kan niet wachten.
    Eigenlijk rij ik ook graag met de auto maar ik verwijs dit naar de categorie ‘we weten niet beter’. Dus: laat die dingen maar komen!

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    @DBLCreations: Ben jij nu ook bang dat wanneer jij in een auto in de file staat iemand in je auto kan hacken en zo het stuur en gaspedaal over kan nemen? Als je een automaat hebt zelfs je versnellingen kan kiezen? Omdat de meeste moderne auto’s zijn uitgerust met een elektronische gaspedaal, ABS en elektronische stuurbekrachtiging is elke auto al klaar om gehackt en de besturing overgenomen te worden. Autonome software maakt de auto niet meer of minder veilig want de meeste moderne auto’s zijn al helemaal klaar om autonoom te kunnen rijden alleen missen ze de waarnemingsapparatuur. Autofabrikanten moeten gewoon de veiligheid van de auto meer serieus nemen en dat gebeurt nu niet.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBLCreations: Ben jij nu ook bang dat wanneer jij in een auto in de file staat iemand in je auto kan hacken en zo het stuur en gaspedaal over kan nemen? Als je een automaat hebt zelfs je versnellingen kan kiezen? Omdat de meeste moderne auto’s zijn uitgerust met een elektronische gaspedaal, ABS en elektronische stuurbekrachtiging is elke auto al klaar om gehackt en de besturing overgenomen te worden. Autonome software maakt de auto niet meer of minder veilig want de meeste moderne auto’s zijn al helemaal klaar om autonoom te kunnen rijden alleen missen ze de waarnemingsapparatuur. Autofabrikanten moeten gewoon de veiligheid van de auto meer serieus nemen en dat gebeurt nu niet.

    Jep! Dat ben ik. Noem het hoe je wil. Maar als een stomme Philips Hue lamp een plezier is voor hackers om dat te doordringen kan ik me niet inbeelden hoeveel “plezier” zo een mensen moeten hebben met auto’s die kunnen binnendringen. Om het even op welke manier. Natuurlijk zijn moderne auto’s van nu ook niet veilig. Vele auto’s rijden al met bepaalde software aan boord (en dan heb ik het niet alleen over Tesla).

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBLCreations, het zal zeker niet voor morgen zijn inderdaad, in de eerste stadia zal er zeker nog een stuur in de wagen zitten met een verplichte bestuurder. Ik denk wel dat in de loop van de jaren, terwijl de betrouwbaarheid verbeterd dit steeds soepeler gaat worden met als finaal resultaat: een auto zonder stuur. Nu je het zo zegt zijn er inderdaad wel wat gevallen waar het gewoon fijn is van zelf wat lekker vrij rond te rijden. Ik denk dat de persoon die binnen X-aantal decennia manueel rijdt een beetje is zoals de persoon die je nu nog met een 160GB iPod classic ziet rondlopen, niet modern, maar toch wel cool! Veiligheid zal goed aangepakt moeten worden, dit zou namelijk desastreuse gevolgen kunnen hebben, uiteraard. Ik hoop dat er nooit enige vorm van Windows of Android op zulke wagens komen want dan ben je een onvrijwillige zelfmoordchauffeur.
    We zien wel wat de tijd brengt, misschien beter wat meer onderzoek doen naar zo’n tijdreismachine, zou ons veel gekeuvel besparen.

    Dat is ook weer waar. Uiteindelijke gebeuren er waarschijnlijk wel meer “menselijke fouten” tov “technische fouten”? Maar het is allemaal akelig.

    Zoals gezegd, we zien wel wat de toekomst brengt. Autonoom rijden staat sowieso op de lijst, dus we weten dat het er komt. Ze hebben op dit moment ook zelfrijdende vrachtwagens (al dan niet in experiment), als zo een zware dingen zelfrijdend de baan op mogen, (en een vrachtwagen is nog altijd dodelijker dan een auto volgens mij) als er schade van komt. Dan zie ik niet in waarom een gewone auto niet zou volgen. Ze gaan zich, zoals je zelf zegt, er zich goed in moeten verdiepen, zodat alles echt op punt staat. Hoewel ik vrees dat er in het begin wel eens ongelukken zouden kunnen gebeuren.

    Nu moet ik wel toegeven, als ik op een autosnelweg kom en ik moet lang rijden zet ik mijn cruise controle ook op.Als ik bv krampen krijg in mijn voet of iets dergelijks. Het is bij mij nog eens een grote gemak omdat het een dynamische cruise control is.

    Wat will zeggen: ik stel een snelheid van 120km/u in (tja, België, lang leve Holland met 130km/u) soit:P En er komt iemand voor mij rijden, dan gaat mijn auto vanzelf ook remmen. Ook die afstand kan je helemaal zelf instellen. Dus ja, aan de ene kant vindt ik het een gemak, maar ik heb zelf ook nog steeds controle…

    Ik weet het niet, ik vermoed dat het allemaal ook een beetje moet wennen?

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie
    Barika

    Ik hoop dat er nooit enige vorm van Windows of Android op zulke wagens komen want dan ben je een onvrijwillige zelfmoordchauffeur

    In auto’s heb je een primair en secondair systeem. Het secondaire systeem, waaronder het infotainment systeem, draaien nu al op Windows, BlackBerry of Android achtige systemen. Hier op zich niet veel mis mee want dingen als adaptieve cruise control, lane assist en regensensor draaien in het primaire systeem en dus niet op Windows of Android. Autonoom rijden zal ook in het primaire systeem draaien.

    Hoewel CarPlay een toepassing is binnen in het OS van het infotainment systeem moet je niet verwachten en hopen dat Apple autonoom rijden hierin gaat toepassen. Je moet eerder denken aan een compleet eigen systeem dat binnen het primaire systeem van je auto functioneert maar middels bepaalde poorten kan communiceren met het infotainment systeem en uiteindelijk ook met CarPlay.

    De scheiding tussen deze systemen zal de komende decennia zeker blijven want ook dingen als het ABS systeem mag niet falen omdat je navigatie 100% van je CPU gebruikt omdat het op dat moment uitrekent wat de kortste route is. Systemen als Android, iOS, Windows, Blackberry etc… zijn niet geschikt om primitieve onderdelen van een auto aan te sturen en moeten niet verwachten dat dit op korte tijd zal veranderen.

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @DBLCreations, als er zwarte dozen in zo’n auto’s komen kan men in een mum van tijd het aantal ongevallen grandioos reduceren.
    Er gebeurt een ongeval: men bekijkt wat er technisch verkeerd liep -> men voert een software-update door voor alle auto’s en dat ongeluk gebeurt nooit nog. Zo is het praktisch in de luchtvaartindustrie gegaan, geen wonder dat 90% van de vliegtuigongelukken veroorzaakt wordt door een menselijke fout.

    Ik vraag me wel af hoe dat moet gaan werken als elke fabrikant met z’n eigen zelfrijdende auto gaat komen. Ik denk dat zoiets als een toegepaste W1-chip (van de AirPods), maar dan wel specifiek toegepast voor de zelfrijdende auto-industrie, wel wat stroomlijning kan scheppen. Zodat elke fout in de software dus bij elke auto gecorrigeerd kan worden.

    @dj bazzie wazzie, daar stel je me toch wel gerust!;-)