Spotify: 140 miljoen gebruikers, 539 miljoen verlies

Raymon op 16 juni 2017 22 reacties Laatste door dj bazzie wazzie

Spotify viert een nieuwe mijlpaal. De Zweedse streamingdienst heeft nu 140 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Een jaar geleden waren dat nog 100 miljoen actieve gebruikers. Hoewel de dienst een stevige groei laat zien, gaat het financieel niet best.

De meeste Spotify-gebruikers kiezen voor de gratis variant. In maart van dit jaar had de dienst 50 miljoen betalende klanten. Dat zijn er aanzienlijk meer dan Apple Music, dat in juni 27 miljoen betalende gebruikers had.

Rode cijfers

De sterke groei van gebruikers is goed nieuws, maar de jaarrekening ziet er een stuk minder rooskleurig uit. Spotify maakt nog steeds geen winst. In 2016 had Spotify een omzet van 2,9 miljard euro (1 miljard meer dan in 2015), maar onder de streep bleef een verlies van 539 miljoen euro over. Ter vergelijking: in 2015 werd nog 231 miljoen euro verlies gemaakt.

Spotify CEO Daniel EK 16x9

Spotify-CEO Daniel Ek – Klik/tap voor groter.

Goede vooruitzichten

Als je wat verder dan de jaarcijfers kijkt, ziet de toekomst van Spotify er een stuk rooskleuriger uit. Het lukt de dienst om steeds meer gebruikers een betaald abonnement af te laten sluiten. Van de 140 miljoen gebruikers, betalen ongeveer 50 miljoen voor een premium-abonnement. Dat is tussen de 35 en 40 procent. Een prima prestatie, als je bedenkt dat in 2015 slechts 20 procent van de gebruikers betaalde.

De streamingdienst is daarnaast bezig nieuwe contracten met labels af te sluiten. Om een gunstige deal met minder hoge royalty’s te krijgen, beperkt Spotify het aanbod voor gratis gebruikers, krijgen labels meer data en worden royalty’s vooruit betaald. De deal met Universal is al rond. Naar verluidt is een deal met Merlin, een overkoepelende organisatie van veel onafhankelijke labels in de maak.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

22 reacties

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 16 juni 2017

Is het dan zo dat ze aan gratis gebruikers minder verdienen dan aan betalende gebruikers?

Profielfoto

Raymon [moderator] op 16 juni 2017

Officieel doet Spotify daar geen uitlatingen over, maar reken maar dat het zo is. Gratis gebruikers zien alleen advertenties en die brengen niet heel veel op. Zeker geen tientje per maand.

Profielfoto

macmiro op 16 juni 2017

Minder hoge royalties =? nog minder geld voor de artiesten

Profielfoto

gipsman op 16 juni 2017

Het lijkt er op dat €10 per maand een te laag bedrag is.
Misschien moet de gratis versie een preview worden type iTunes, waar je de eerste minuut van een song te horen krijgt. Plus ads natuurlijk.
De betalende €10-versie krijgt gefocusde reclame bv. ivm. met je muzikale voorkeuren.
Een nog duurdere versie, bv. €15 heeft geen ads, en wel extra’s zoals meer opties voor playlists, nieuwe releases, back catalogue, etc.
En nee, ik word niet de nieuwe spotify CEO 😔.

Profielfoto

Cenobyte op 16 juni 2017

Geslaagd businessplan…

En nu naar de beurs, nog wat geld links en rechts uit zakken kloppen, er zijn toch losers zat die hier geld in willen steken omdat ze denken dat het de volgende big hit is. En dan snel afscheid nemen met een dikke gouden handdruk en we zijn binnen…

Profielfoto

Facundo op 16 juni 2017

Als muziekfanaat zou ik het zeer redelijk vinden om meer dan €10 te betalen. Ook zou ik het redelijk vinden om de gratis versie terug te schroeven, vooral wat betreft de toegankelijkheid van nieuwe tracks/albums. Differentiatie, waar gipsman het over heeft, lijkt me dan ook zeer redelijk. En onvermijdelijk, want dit is op deze manier niet levensvatbaar.
Wat echter onverminderd schandalig zal blijven: De marge die wordt geclaimd door de muziekmaffia. Voor de artiest/band blijft er meestal minder dan 10% over. En vaak moet je dan de studiohuur ook nog eens zèlf betalen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat er geen droog brood meer is te verdienen voor de gemiddelde artiest. Alleen de toppers, maar die hebben dan ook speciale contracten. Om geld te verdienen zul je op tournee moeten, want daar valt (voor sommigen) nog geld te verdienen. Triest.

Profielfoto

bassbug op 16 juni 2017

Vind dit soort buisnesses maar kwetsbaar.

1) Er is weinig loyaliteit van gebruikers (waarom zouden ze loyaal zijn?…). Als er iemand net wat goedkoper en soortgelijke diensten beidt zijn gebruikers zo weer pleite.

2) Winst of verlies draaien is maar weinig voor nodig. Iets hogere abo en je hebt in theorie massa winst maar gevolg kan zijn dat gebruikers het dan te duur vinden en weggaan. Dan gaat het weer hard naar beneden.

3) Wat is het onderscheidende? Je komt voor muziek en niet zo zeer het platform. Is zo inwisselbaar.

Profielfoto

Ruwepit op 16 juni 2017

Is het dan zo dat ze aan gratis gebruikers minder verdienen dan aan betalende gebruikers?

Kan het zo snel ff niet terugvinden maar toen de verhouding betalend/gratis abo’s 25%/75% was bleek dat die 25% verantwoordelijk waren voor 85%-90% inkomsten.

Profielfoto

Neowip op 16 juni 2017

Het is een onhaalbaar business plan totdat Spotify zelf een label wordt. Het moment dat streaming echt het dominante distributie en promotie kanaal wordt hebben de huidige labels weinig toegevoegde waarde meer.

De muzikanten blijven de lul, maar dat spotify een winstgevend model in de nabije toekomst heeft liggen is duidelijk.

Profielfoto

ray- op 16 juni 2017

weg met die gratis gebruikers. 10 euro is geen geld om continu zo’n grote bibliotheek op zak te hebben.

Profielfoto

Ruwepit op 16 juni 2017

weg met die gratis gebruikers. 10 euro is geen geld om continu zo’n grote bibliotheek op zak te hebben.

Helemaal eens.

Profielfoto

koen op 17 juni 2017

Gôh, ik wist niet eens dat ze uit Zweden kwamen.

Profielfoto

Lauwrence op 17 juni 2017

*KUCH* te duur *KUCH*

Profielfoto

Ruwepit op 17 juni 2017

*KUCH* te duur *KUCH*

Voor de “ik wil alles gratis hebben en dat anderen daar tijd, moeite en energie in moeten steken interesseert mij echt geen ene hol” profiteur generatie is alles te duur toch? Kuch…

Profielfoto

Moos op 17 juni 2017

Ik luister vaak muziek maar meestal de muziek die ik door de jaren heen verzameld heb. Ik koop daar ieder jaar nog een CD of 5 bij (digitaal of fysiek). Maar dat is mijn smaak.
Wanneer ik dan eens bezoek heb dan ben ik blij dat ik gratis wat andere stijlen kan opzetten waardoor de mensen niet wild worden na 15 minuten en daar gebruik ik spotify voor.
Daar betaal ik ook echt geen 10€ per maand voor. Dan nog liever een euro per dag of zo.

Ik vind het sowieso een beetje vreemd om muziek te huren en zodra er een manier komt waarbij 95% van wat ik betaal naar de muzikanten gaat dan zal ik direct daar op overstappen.
Ik snap ook niet goed waarom er niet meer groepen hun muziek niet laten downloaden stellen via een eigen website. Blijkbaar verkoopt het niet tenzij het tot treurens toe wordt geplugd op radio en tv en iedereen zombiegewijs dat begint te kopen ‘omdat het cool is ernaar te luisteren’ en niet omdat ze het goed vinden.

Moos

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 17 juni 2017

*KUCH* te duur *KUCH*

Je meent het nog ook volgens mij

Profielfoto

aartjan op 17 juni 2017

Eens met Ray en Ruwepit

Profielfoto

nebilem op 18 juni 2017

Ipv gratis versie kunnen ze ook een goedkopere versie uitbrengen voor niet frequente luisteraars.

10 euro is goedkoop wanneer je honderden of duizenden nummers per maand luistert maar als je maar 50 liedjes ofzo nummers luistert is 10 euro veel. Btw in andere landen is spotify goedkoper.

Profielfoto

nebilem op 18 juni 2017

*KUCH* te duur *KUCH*

Je meent het nog ook volgens mij

Als je weinig luistert is het duur ja.

Profielfoto

Facundo op 18 juni 2017

Tja, voor wie ergens weinig gebruik van maakt is een abbo per definitie teveel geld. Maar daarmee is het nog niet te duur. Ik ga ook niet lopen zeuren dat een abbo op Netflix (te) duur is. Het is -net als Spotify- eigenlijk goedkoop, maar wij hebben er gewoon geen €10 voor over. Want gebruiken het te weinig.

Profielfoto

checkpointx op 18 juni 2017

Iedereen moet zich echt heel diep schamen die zegt dat voor 10 euro onbeperkt vrijwel alle muziek ter wereld luisteren te duur is. Ik vind zo’n opmerking als “*KUCH* te duur *KUCH*” echt extreem achterlijk….

Als iets gratis is ben jij het product of het bedrijf gaat binnen no time failliet…. beiden wil je niet, trust me

Profielfoto

dj bazzie wazzie op 19 juni 2017

Probleem is denk ik dat veel mensen het family abonnement nemen en delen met vrienden. Het werkelijke abonnement is dan ook iets van €3,- per gebruiker per maand. Omdat het zo goedkoop kan denk ik dat er daarom ook een gele grote groei is in “betaalde” gebruikers en het verlies alleen maar is toegenomen.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?