Safe Lock maakt smartphone op de fiets gebruiken onmogelijk

Door: Raymon Mens - 22 reacties

We zijn zo verslaafd aan onze smartphone dat we ‘m zelfs op de fiets niet met rust kunnen laten. De overheid probeert dit al jaren te ontmoedigen, maar een campagne met beloningen werkte niet en een wettelijk verbod is nog lang niet concreet.

Axa, KPN en Veilig Verkeer Nederland hebben daarom een nieuw slot gemaakt dat je smartphone van het mobiele netwerk afsluit als het slot open is. Staat je fiets op slot? Dan wordt de verbinding weer geactiveerd.

Safe Lock blokkeert op netwerkniveau

Het slot kan alleen geopend en gesloten worden met een bijbehorende app. Die app stuurt bij het openen van het slot een seintje naar het KPN-netwerk om de telefoon van het mobiele netwerk af te sluiten. Bij het sluiten van het slot wordt weer een seintje gestuurd om de blokkade op te heffen. Omdat het de app de enige manier is om het slot te bedienen en de blokkade op netwerkniveau plaatsvindt, is dit een waterdichte oplossing.

Veiligheid op de fiets

Klinkt als een rigoureuze maatregel, maar het is nodig. KPN heeft een wetenschappelijk onderzoek door Alpha.One laten doen. Daaruit blijkt dat niet alleen het gebruik van de smartphone op de fiets voor afleiding zorgt, maar dat het ontvangen van trillingen en geluidsmeldingen al zorgt voor een verminderde aandacht voor het verkeer.

Het probleem is groot en neemt jaarlijks toe. Één op de vijf fietsongelukken bij kinderen wordt veroorzaakt door het gebruik van de smartphone tijdens het fietsen. In 2015 raakten 441 kinderen gewond en kwamen er 12 om het leven. Het onderzoek is gedaan bij jongeren tussen de twaalf en achttien jaar.

Voorlopig alleen Android

De Safe Lock zal eind van het jaar verkrijgbaar zijn in KPN-winkels en zal rond de 100 euro kosten. De Safe Lock werkt in combinatie met alle Android-toestellen. In de toekomst zal ook worden gekeken naar de ontwikkeling van een slot dat werkt met iPhones. Andere providers hebben nog geen interesse in het initiatief getoond.

KPN Safe Lock 16x9 alt
Klik/tap voor groter.

Geeking out: veiligheid?

Wat ons als geeks interesseert, is hoe KPN de veiligheid gaat waarborgen. Niet de veiligheid van het slot, maar of de trigger die een mobiele telefoon van het netwerk kan afsluiten goed beveiligd is. De app moet vroeg of laat met het KPN-netwerk communiceren en laten weten dat het netwerkverkeer voor een bepaalde simkaart afgesloten moeten worden.

Als dit niet goed beveiligd is, kunnen kwaadwillenden op ieder moment iedere willekeurige telefoon van het netwerk afsluiten. Dat kan niet de bedoeling zijn. We hebben KPN gevraagd de technische werking nader toe te lichten en zullen dit artikel aanvullen als het antwoord binnen is.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    Livonias

    Wat dacht de overheid er van om gewoon het gebruik van de telefoon op de fiets te verbieden, net als in de auto? Handhaven die zooi, forse boetes eraan hangen (minimaal €90,00, geen “kinderkorting” voor jeugd) en dan zijn dit soort idiote maatregelen toch helemaal niet nodig?

  • Profielfoto
    xaddict

    En automobilisten komen nog steeds overal mee weg.

    In 10 van de 10 gevallen zijn in gevaarlijke verkeerssituaties die ik meemaak automobilisten/scooter rijders de schuldigen.

    Als fietser moet je bijvoorbeeld op een rotonde je arm alleen uitsteken als je ER VANAF gaat. Maar zelfs zoiets eenvoudigs weet de gemiddelde auto-idioot niet.

    Maar die auto-rechten durft de overheid niet aan te pakken want voor je het weet heb je brandende kruisen door de ramen.

    Ik ben zelf een automobilist én fietser maar ik erger me voornamelijk aan de eerste groep. Gevaarlijk volk dat bijv. met 60km/u door een woonwijk rijdt.

  • Profielfoto
    xaddict

    Bovendien. Als je dan dus als meisje achtervolgd wordt door scootervolk Kun je nieteens de politie bellen? ? perfecte oplossing voor criminelen en smeerlappen!

  • Profielfoto
    Sannetju

    @Luuk Lamers
    Daarom per direct fietsers verbieden een smartphone in hun hand te hebben of te gebruiken, dan hebben ze beiden handen vrij om die eens te gebruiken om aan te geven dat ze links of rechts gaan. Fietsers zijn sowieso ook zonder smartphone levensgevaarlijk in het verkeer ze moeten percé voorrang hebben als kost het hun leven en dat blijkt wel:roll:

  • Profielfoto
    dirkalblas

    Ik vind het een dom idee, idem dito voor het telefoonslot in de auto.
    Gemakkelijk te omzeilen en in veel gevallen onnodig onhandig.

    Als ik vroeger 40minuten naar school fietste op verlaten fietspaden vond ik het toch erg prettig om af en toe van muziek te wisselen of even iemand te bellen om iets te vragen of de telefoon op te nemen als mijn moeder wilt vragen hoelaat ik er weer zou zijn.

    Nu zou ik dus moeten afremmen (midden op het fietspad), stoppen, fiets op slot doen, telefoon gebruiken, fiets van het slot af halen, weer optrekken. Top idee.
    Volgens mij krijg je op deze manier alleen maar een toeloep op schroevendraaiers zodat tieners die net de straat uitrijden hun fiets van dat slot kunnen ontdoen, om hem vervolgens als ze middags weer thuis komen er weer op te zetten.

    Voor die auto sloten vind ik het grootste probleem dat je telefoon niet weet wie jou telefoon gebruikt, als de bijrijder even de Google Maps navigatie wilt opstarten kan dat niet. Moet je eerst even op de vluchtstrook je motor uitzetten..
    Daarnaast kan je in dat geval gewoon de app niet installeren.

    Beide zijn als je het mij vraagt niet meer dan veredelde bagger.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Bovendien. Als je dan dus als meisje achtervolgd wordt door scootervolk Kun je nieteens de politie bellen?…

    .
    112 is uiteraard gewoon bereikbaar.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …forse boetes eraan hangen … en dan zijn dit soort idiote maatregelen toch helemaal niet nodig?

    .
    Nee, precies. Want in de auto zie je nu ook helemaal geen mensen meer die de telefoon achter het stuur gebruiken. .:):evil:

  • Profielfoto
    Kobes

    Sta je even op je vriendjes te wachten bij de ‘verzamelplek’, mag je geen appjes meer van ze ontvangen dat ze ziek zijn vandaag, tenzij je je fiets op slot doet.
    Met andere woorden, een bewegingssensor is geen overbodige luxe, want anders is het wel erg rigoureus.

    En Raymon, waarom zou KPN direct de afsluiting voor alle simkaarten überhaupt aanvaarden? Misschien is de berichtgeving pas werkzaam zodra het nummer en slot gezamenlijk zijn aangemeld?

    Ik ben vooral benieuwd hoe makkelijk de ‘op slot’ sensor is te bedonderen.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Het is een leuk idee, maar praktisch wat onhandig. Wat als ik mijn fiets bij de fietsenmaker heb staan? Die heeft voor het verwisselen van een achterband toch echt het slot het liefst open. Jammer joh, even een paar dagen niet bellen…

    De discussie over fietsers vs. automobilisten en anderen is een beetje een oeverloze. Als iedereen zich aan de huidige verkeersregels (zonder dit soort verboden) zou houden, zouden er hooguit nog een paar doden door technisch falen vallen in het verkeer. Dat valt alle verkeersdeelnemers aan te rekenen, die wel eens een verkeersregel overtreden, oftewel 99%.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    En automobilisten komen nog steeds overal mee weg.

    In 10 van de 10 gevallen zijn in gevaarlijke verkeerssituaties die ik meemaak automobilisten/scooter rijders de schuldigen.

    Nou mijn ervaring is anders. De gemiddelde fiets-idioot weet vaak echt niet hoe het verkeer in elkaar steekt. Men fietst vrolijk rijen dik, ook als de weg smal is. Bijna geen enkele fietser steekt zijn arm uit bij het veranderen van rijrichting en alles onder de 20 jaar op een fiets heeft een mobiel in de hand. Het is gewoon werkelijk belachelijk. En wat nog het meest belachelijk is, is het feit dat ALS er zo’n wanfietsende idioot op je motorkap belandt, de automobilist verantwoordelijk is omdat dat nou eenmaal zo geregeld is in Nederland…

    Dus mijn ervaring is precies andersom: fietsers in het verkeer doen vaak wat ze willen zonder te letten op het snellere verkeer. De meeste ongelukken worden veroorzaakt door onoplettendheid van de fietser die niet weet wat zijn rol in het verkeer is. Gewoon zwaarder straffen. Deze oplossing is betutteling ten top en gaat toch niet werken.

  • Profielfoto
    RhB-Mikey

    En weer een onzin product

  • Profielfoto
    wacon

    @Luuk Lamers

    Zelf woon ik halftijds in een dorp in polder/water gebied en halftijds midden in Utrecht stad. Waar in het landelijk van de Provincie er volgens mijn ervaringen meer automobilisten er een potje van maken soms, ervaar ik dat in de stad volledig omgekeerd! Ik zie in het polders wel fietsers en met name scholieren op hun phone bezig. Ook niet wijs, maar dit gebeurt wel op grote, ruime lange fietspaden meestal.

    In een willekeurig stadscentrum in NL heerst een soort van fietsanarchie! Alles moet/kan/mag/zonder verlichting/links-rechts-over de stoep inhalen enz. Al dan niet met smartphone in de hand.

  • Profielfoto
    NapO

    Lekker over reguleren mensen! Poen verbranden… wat een onzin….

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Gewoon niet aanschaffen zo,n vervelend ding.
    Simpel.
    Ik denk trouwens dat als ik er een nachtje een sterke magneet tegenaan plak dat dit meedenkende slot ophoud met denken.

  • Profielfoto
    Leffe Blond

    Ik heb geen smartphone. Dus kan ik niet fietsen.

  • Profielfoto
    App69

    Ze maken allebei veel fouten. Zowel de fietser als de automobilist.

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    @Leffe Blond: Lijkt me ook beter dat iemand met jou nickname niet meer op de fiets stapt;-)

  • Profielfoto
    Cursor

    Axa, KPN en VVN hopen dat de omzet en aandacht stijgen zal, maar iedere zogenaamde oplossing veroorzaakt weer nieuwe problemen. Afwachten wie hier nu weer in trapt. Als je geen last van bellers wil hebben kan je beter een praktijkcursus “streetwise’ volgen.

  • Profielfoto
    Imade

    …forse boetes eraan hangen … en dan zijn dit soort idiote maatregelen toch helemaal niet nodig?

    .
    Nee, precies. Want in de auto zie je nu ook helemaal geen mensen meer die de telefoon achter het stuur gebruiken. .:):evil:

    Komt mede omdat de pakkans bijna 0% is.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    In IOS 11 zit straks die auto-functie al. Dat vind ik eigenlijk veel beter. Daar kun je namelijk zeggen: ik ben niet de bestuurder. En dan blijft je mobiel dus volledig werken. Maar als je dat niet doet, krijg je nooit telefoontjes en apps terwijl je rijdt of fietst. Ideaal dus, want dan is het je eigen keuze.

  • Profielfoto
    Frans

    Voor de zekerheid toch even naar de kalender gekeken…
    Nee, het is toch echt geen 1 april!:-D

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Hmmm op één of andere manier komt ineens bij me op: zouden ontwikkelaars in de jailbreak scène hier al mee bezig zijn?

    Leuk dat KPN hierin de eerste wil zijn, maar zodra het slot open gaat, wordt je afgemeld op het mobiele netwerk van KPN.

    Maar wat nou als ik mijn ziggo wifispots heb aangezet op mijn router, en ik maak verbinding via een VPN, zou ik dan wel kunnen whatsappen op de fiets?

    Dit is zomaar een voorbeeld hoe je met creatief denken een mogelijke oplossing kan vinden voor het probleem.

    Zoals eerder gemeld, het is bij wet verboden, en men dient gewoon te handhaven.

    Als blijkt dat je betrokken was bij een ongeluk, en je was op dat moment aan het bellen/appen op de fiets? Dan ben je automatisch niet verzekerd, omdat er sprake is van roekeloos rijgedrag.

    Als ze bovenstaande nou eens zouden hanteren, dan denken ze wel twee keer na, op dit moment zijn ze beschermd, en daar wanen de meesten zich ook onschendbaar mee.

    Dat van die verzekering zou ook moeten gelden voor automobilisten.

    Boete’s exorbitant hoog maken, voor zowel bellen/appen op de fiets als in de auto, er werd geopperd €90 op de fiets, en wat is het tegenwoordig in de auto? €230?

    Maak van beiden het tienvoudige, en het is snel over met deze ongein!

    Met deelnemen aan het verkeer is grote verantwoording gemoeid, laten we dan ook met z’n allen zien dat we deze verantwoording kunnen dragen.