Apple’s nieuwste aankoop hint naar AR zonder iPhone

Door: Raymon Mens - 9 reacties

Apple heeft SensoMotoric Instruments gekocht. Dit Duitse bedrijf houdt zich sinds 1991 bezig met eyetracking-technologie. Het heeft diverse eigen technieken de gebruikt worden in medische toepassingen, maar ook voor virtual en augmented reality.

SensoMotoric ontwikkelde bijvoorbeeld technologie voor Oculus Rift. De maker van VR-brillen kan met eyetracking meten waar de gebruiker heen kijkt en het beeld optimaliseren om misselijkheid te voorkomen.

Augmented Reality-team Apple

De overname werd door Apple bevestigd tegenover het Amerikaanse¬†Axios. De iPhone-maker zegt niet wat het met de technologie en mensen van SensoMotoric van¬†plan is.¬†Dat de medewerkers en technologie onderdeel worden van Apple’s Augmented Reality-team is het meest waarschijnlijk. Inmiddels¬†zouden meer dan 1000 engineers aan AR en VR werken.

https://www.youtube.com/watch?v=mDvgP2tnMHQ

Opmaat naar bril?

Met iOS 11 en ARKit zet Apple zijn eerste stappen in de wereld van Augmented Reality, maar er volgt waarschijnlijk nog meer. Volgens eerdere geruchten wordt er gesleuteld aan een eigen AR-bril. Tim Cook raakt niet uitgepraat over AR en ziet het als veel meer dan een functie voor de iPhone.

In een interview zie de Apple-CEO¬†begin dit jaar¬†‚ÄúIk denk dat Augmented Reality¬†net zo belangrijk wordt als de smartphone. De smartphone is niet voor een bepaalde groep mensen of een bepaalde markt, maar voor iedereen. Ik denk dat AR net zo groot wordt. Ik wordt er enthousiast van als ik denk aan de dingen waarin het nuttig en vermakelijk kan zijn.”

zeiss-bril-16x9
Klik/tap voor groter.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Wisseloo

    Grappig, vorig jaar nog contact mee gehad voor mijn werk. Vond het een ouderwetse club, dus kan dat Apple elan wel gebruiken

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Werkten er ook niet ooit 1000 engineers aan Project Titan?

  • Profielfoto
    kasuja

    Wie weet zijn dat die zelfde 1000 engineers.
    AR en VR op de vooruit van je auto voor navigatie bijvoorbeeld.

  • Profielfoto
    ozzie X

    En ik maar denken dat de smartwatch de next big thing was…

    Neemt niet weg dat AR erg leuk kan worden en inderdaad voor een hele brede doelgroep. Of het net zo groot wordt als de smartphone moet ik nog zien, maar het gaat zeker grote impact hebben.

  • Profielfoto
    Zakske

    Zo te zien is er nog wel wat werk aan de winkel.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik vrees dat de smartwatch een ongelukkig zijsprongetje was. En daarmee bedoel ik elke smartwatch overigens, niet enkel de Apple Watch. Die is volgens mij zelfs veruit de beste. Maar het blijft een product met weinig toegevoegde waarde. Ze hadden wel begrepen bij Apple dat de toekomst van technologie nog mobieler moest – voorbij de smartphone dus – maar het scherm naar je pols verplaatsen is niet genoeg. AR is next-generation mobiele technologie, de smartwatch was een stuiptrekking van de vorige generatie mobiele apparaten zoals smartphones en iPods. In feite zat Google er met Glass nog niet zo ver vanaf.

  • Profielfoto
    Hugaer

    Geen AppleWatch gebruiker? Ik heb die twee jaar en kan niet zonder. Alleen al de sportmogelijkheden houden me in beweging op mijn 71 ste!
    Alles opnoemen waarvoor ik de Watch nog gebruik zou een te lange commentaar opleveren!

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik heb er eentje rond m’n pols. Sinds september 2016. En begrijp me niet verkeerd, het is een fantastisch product. Wat het doet, doet het perfect. Ik ben wekelijks gaan sporten dankzij het dingetje. Maar het is geen game changer. Goed lezen wat ik schrijf: ik heb het over smartwatches in het algemeen. Ik zal alleszins behoorlijk twijfelen om de volgende generatie te kopen. AR is w√©l een domein dat ongelooflijk veel nieuwe toepassingen en innovatie toelaat. En dat ziet iedereen: Apple, Microsoft en Google. Smartwatches kunnen op gezondheidsvlak de smartphone overklassen, maar zijn verder toch echt gewoon voortgeborduurd op wat Apple al jaren deed met de iPhone.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    De maker van VR-brillen kan met eyetracking meten waar de gebruiker heen kijkt en het beeld optimaliseren om misselijkheid te voorkomen.

    Dit stukje vindt ik heel fijn om te lezen! Ik heb namelijk “motion sickness”. Dus met andere woorden, alle snel ronddraaiende beelden (in first person), wordt ik misselijk van. Of dit dus ook voor mij een oplossing is weet ik niet, maar vindt de uitspraak toch fijn om lezen! Want dit wil zeggen dat ze er wel rekening mee houden:-)