Phil Schiller: “abonnementen op apps zijn de toekomst”

Raymon op 10 mei 2017 38 reacties Laatste door Hans V R

Ontwikkelaars die gebruikers maandelijks laten betalen voor hun software, krijgen regelmatig felle kritiek. Consumenten kopen liever éénmalig een app of betalen voor updates. Toch is een abonnement volgens Phil Schiller het juiste verdienmodel voor de toekomst.

Apple’s App Store-chef zei dit in een interview met het Indiase NDTV. Hij erkent dat ontwikkelaars ook liever losse betalingen voor grote updates vragen, maar de implementatie is erg complex.

Duidelijk voor consumenten

Schiller zegt dat een maandelijkse bijdrage duidelijk en transparant is. Losse betalingen voor grote updates zijn dan ook problematisch. “We willen dat de prijs die de App Store toont ook de prijs is die klanten betalen. Het tonen van verschillende prijzen voor klanten die verschillende versies van een app gebruiken is technisch erg ingewikkeld en bovendien niet altijd even duidelijk.”

Een technische uitdaging houdt Apple overigens niet tegen, vervolgt Schiller: “Tuurlijk, het is onze taak om complexe problemen op te lossen, maar toch: De App Store is zo succesvol omdat het verdienmodel duidelijk en transparant is voor de consument. Betalen voor updates is bovendien ouderwets. Het doet me denken aan de tijd dat software nog in een doos zat.”
opvuller-apps
Het lijkt er dus op dat we moeten wennen aan maandelijkse betalingen voor software. Vorig jaar gaf Apple alle ontwikkelaars de mogelijkheid om abonnementen te implementeren. Voorheen was dit alleen voor Kiosk-apps mogelijk.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

38 reacties

Profielfoto

xaddict op 10 mei 2017

Ik hoop dan wel dat er ook trials mogelijk zijn die ingesteld kunnen worden door Developers. En niet dat er dan géén testversie is of nog erger: dat er van die ‘lite’ (nog fout geschreven ook) apps in de app store bij komen om te testen

Profielfoto

Wittebert op 10 mei 2017

De App Store is zo succesvol voor apple zelf maar niet voor de betalende klanten die moeten apps in abonnement kopen die in belachelijke prijzen vallen

Profielfoto

Hans V R op 10 mei 2017

Jobs had als richtlijn de belangen van de klant. Dat perspectief leverde de wereld innovaties op zoals de iPod, iPhone, AppStore, iPad.
De erven Apple hebben primair hun eigen belangen als richtlijn. Dat deed geen goed aan de iPhone met z’n lightning aansluiting, de MacPro die z’n gebruikers niet erg up to date houdt, de MacBook Pro die de aansluitingen die de meesten nog gebruiken verloor.

En nu weer zo’n wijsheid – heel open – vanuit het verdienmodel. De giga interessante apps moeten maandelijks geld gaan kosten. Volgens mij weer een symptoom van wat er mis gaat bij Apple, als ze niet bijdraaien. Nokia was ooit ook groot, tot ze mis stapten.

Profielfoto

mmww op 10 mei 2017

Dat is net mijn toekomst! Mijn toekomst is juist zo min mogelijk maandelijks betalen!

Profielfoto

Shmoo op 10 mei 2017

Laat maar komen!

Zolang er maar opties zijn. Abonnementen prima, zolang je maar de optie hebt om het abonnement ook per jaar af te tikken. Dus Dropbox kost je normaal 10,- per maand en wanneer je voor een jaar afrekent betaal je niet 120,- maar 100,-.

Dat zijn de ideale voorbeelden.

Profielfoto

Poezenbeest [moderator] op 10 mei 2017

Denk dat ze dat flexibeler moeten maken, dus ook mogelijkheden per dag of week… Zoals de Vaar-app van de ANWB (verder waardeloze app trouwens) dat nu als in-app purchase heeft.

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 10 mei 2017

@Iphonologicus, beweert u nu dat mensen de dag van vandaag (afgezien van de transitie), liever 30-pins gebruiken dan Lightning? Laat me niet lachen…

Profielfoto

Facundo op 10 mei 2017

beweert u nu dat mensen de dag van vandaag (afgezien van de transitie), liever 30-pins gebruiken dan Lightning?

Nee, zowel Hans VR als iphonologicus beweren dit niet. Als je niet kunt lezen, reageer dan ook gewoon niet.

Profielfoto

Shmoo op 10 mei 2017

Volgens mij weer een symptoom van wat er mis gaat bij Apple, als ze niet bijdraaien. Nokia was ooit ook groot, tot ze mis stapten tot ze helemaal niet bewogen!!!

.
Nokia heeft niet zoveel fout gedaan. Mogelijk niet op tijd meegaan met smartphones of niet de juiste smartphones produceren maar wat Nokia overkwam heeft niet zo veel te maken met het slechte van Nokia maar eerder met het goeie van Apple dat precies op het juiste moment zag wat nodig was op de markt. Denken dat er elke jaar een Nokia ‘situatie’ beschikbaar is ook compleet gek natuurlijk. Zoiets maken wij allemaal eens in ons leven mee. Onze kinderen zullen waarschijnlijk de volgende next big thing meemaken.

Profielfoto

polansky op 10 mei 2017

Ah de toekomst van Apple is dus dat we straks per maand moeten aftikken voor Mac OS of iOS…. Wat een toekomst! Lang leve Apple.

Profielfoto

RuudMac op 10 mei 2017

Steve Jobs had een broertje dood aan aandeelhouders. Hij merkte ooit desgevraagd op: “De aandeelhouders hebben niets te klagen, we hebben al genoeg voor hen gedaan”. Maar sinds zijn dood lijkt het erop dat Apple steeds meer flirt met de typisch Amerikaanse bedrijfscultuur waarbij het draait om zoveel mogelijk ondeugdelijke rommel aan de man te brengen om de aandeelhouder te pleasen. En dan niet thuis te geven als het aankomt op de aftersales.

Profielfoto

Hydræ op 10 mei 2017

Wordt het werkelijk zo gemakkelijk allemaal? Stel je sluit een abo af voor een app, die gebruik je een tijdje niet dus je stopt de betaling. Maar nu plots weer nodig, dus klikken formulier aanmelden activeren. Dan weer niet gebruiken, dus weer stoppen. Pff wat een gedoe. En wat als de producent een update uitrolt, waarbij onderdelen plots niet meer werken?

Wie herinnert zich nog de lading kritiek die Adobe Systems over zich heen kreeg sinds Creative Cloud? Is de toekomst écht alles huren? Niets meer bezitten, alles is vluchtig. De servers stoppen en alles is weg.

Nee, ik vind dat de keuze altijd bij de consument moet liggen. Of je schaft de app aan voor zeg €100, of je kunt hem huren voor €5 p/mnd. Zo past een verdienmodel altijd bij elke klant.

Profielfoto

pannekoek op 10 mei 2017

Schiller zegt het goed, het VERDIENMODEL voor de toekomst. Dat is killing voor de consument, hele volksstammen gaan straks failliet aan de stapels abbo’s.

Ik opteer voor een EU-brede BKR registratie van ELK abonnement dat je afsluit, dan komt er heel snel een einde aan.

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 10 mei 2017

@Facundo, u hoeft zich niet aangevallen te voelen hoor, wie is “Hans” VR feitelijk? Tevens ben ik inderdaad niet capabel de zin van Iphonologicus te begrijpen: “De erven Apple hebben primair hun eigen belangen als richtlijn.” Kan jij me die zin even uitleggen en wat Iphonologicus dan feitelijk wel bedoelt? Het is daarmee ook dat ik hem vraag of hij werkelijk van mening is dat de Lightning-poort een slechte zet was.

Profielfoto

DBLCreations op 10 mei 2017

Wordt het werkelijk zo gemakkelijk allemaal? Stel je sluit een abo af voor een app, die gebruik je een tijdje niet dus je stopt de betaling. Maar nu plots weer nodig, dus klikken formulier aanmelden activeren. Dan weer niet gebruiken, dus weer stoppen. Pff wat een gedoe. En wat als de producent een update uitrolt, waarbij onderdelen plots niet meer werken?

Wie herinnert zich nog de lading kritiek die Adobe Systems over zich heen kreeg sinds Creative Cloud? Is de toekomst écht alles huren? Niets meer bezitten, alles is vluchtig. De servers stoppen en alles is weg.

Nee, ik vind dat de keuze altijd bij de consument moet liggen. Of je schaft de app aan voor zeg €100, of je kunt hem huren voor €5 p/mnd. Zo past een verdienmodel altijd bij elke klant.

Ben ik wel met je eens, zelf ik had daar eerlijk gezegd kritiek op (op Adobe CC).

Nu heb ik dat wel anders gaan bekijken. Ik betaal nu gewoon €60/ maand, voor alle Apps van Adobe (en dat zijn er veel) + gratis updates.

Maar om nu voor elke App een abonnement af te sluiten… Ik gebruik Logic Pro en Final Cut Pro, welke ik beide netjes betaald heb. Dus ik bezit ze ook gewoon. Als je daar ook nog een abonnement gaat voor moeten afsluiten, dat vind ik persoonlijk ook wel belachelijk.

Maar bon, ben benieuwd in hoeverre dit daadwerkelijk van toepassing zal worden:-)

Profielfoto

Facundo op 10 mei 2017

Wie is “barika” cala saidah nu feitelijk?

Tevens ben ik inderdaad niet capabel de zin van Iphonologicus te begrijpen

Inderdaad.

Profielfoto

Zakske op 10 mei 2017

Wie is “barika” cala saidah nu feitelijk?

Het is Helena.

Profielfoto

Pivni Pes op 10 mei 2017

@Barika Cala Saidah
Nou, zo moeilijk is dat toch niet?
De erven/nabestaande stellen hun belangen voorop.
Wat betreft de aansluiting maakt jij er uit op dat hij de 30-pins geweldig vindt.
Maar dat schrijft hij niet toch.
Misschien is de huidige poort niet zijn voorkeur en doelde hij meer op een USB poort.

Dit alles even los van de mening van hem of jij, ik of iemand anders het er mee eens is of niet.

Profielfoto

Pivni Pes op 10 mei 2017

Wie is “barika” cala saidah nu feitelijk?

Het is Helena.

Hahaha, De Helena……………., met de nadruk op “De” neem ik aan;-)

Profielfoto

Zakske op 10 mei 2017

Geen grap, het is echt Helena. Ik gebruik de data van OMT om software te testen, en volgens één programma komt de zinsbouw van beide figuren (Helena en deze Barika Cala Saidah) voor 98,34% overeen.

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 10 mei 2017

@Quasi iedereen, aangezien ik Belg ben vermoedt ik dat ik “erven” best verkeerd geïnterpreteerd heb, ik spreek namelijk Vlaams.

@Facundo, zowel mijn naam, voornaam als middennaam dienen met een hoofdletter geschreven te worden, of doe je dat niet in Nederland?

@Zakske, werk je bij de FBI?

Profielfoto

Hans V R op 10 mei 2017

@Barika – De Lightning aansluiting vergt een Lightning kabel, waar een chip van Apple in zit. De prijs van die kabel is door die chip onnodig hoog. Die hogere lprijs (door de chip), strekt uitsluitend ten voordele van Apple: de consument heeft er niets aan. Wrang wordt het als je ziet dat usb-c niet in de iPhone maar wel in de MacBook Pro zit. Zo passen die topmodellen niet rechtstreeks op elkaar,

Profielfoto

Hans V R op 10 mei 2017

Her zijn maar voorbeelden van hoe Apple nu kiest, niet primair voor de klant. Nokia maakte met de E-90 een superieure smartphone…maar ze bezuinigden op het OS waardoor het grote scherm niet optimaal gebruikt kon worden omdat die het moest doen met de standaard software die voor een piepklein schermpje bestemd was. Even niet opletten en de toppositie is voorbij. Mijn vrees is dat Apple dit mechanisme onderschat. Ze kunnen wat hebben, maar het kan hard gaan als ze op alle fronten steken laten vallen.

Profielfoto

Frans op 10 mei 2017

“Het tonen van verschillende prijzen voor klanten die verschillende versies van een app gebruiken is technisch erg ingewikkeld en bovendien niet altijd even duidelijk.”

Wha, ha, ha, ha… Denk je echt dat iemand zulke onzin gelooft Phil?

Profielfoto

Nick Seamore op 11 mei 2017

Ik snap dat hij dat vind. Kassa en elke maand meer rekeningen. Hoe langer je een app gebruikt hoe duurder hij dus uiteindelijk is. Ik betaal liever éénmalig, dan ben je direct klaar voor een duidelijke prijs.

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 11 mei 2017

@Iphonologicus, enkel MFI-certified Lightning-kabels beschikken hierover*.
Hiernaast vraag ik me wel af hoe jij weet dat die prijs onnodig hoog ligt?
Persoonlijk denk ik dat de iPhone nooit USB-C zal zien, het zou enerzijds weer een hele transitie zijn met alle kabels en docks, maar de voornaamste reden is, denk ik, dat er binnen enkele jaren geen dergelijke aansluiting meer zal zijn op de iPhone, draadloos is de toekomst.

Of er een dergelijk fiasco zal begaan worden moet de tijd uitwijzen, maar Apple kan wel tegen een stootje op financieel vlak, al denk ik dat we ons momenteel niet te veel zorgen moeten maken over deze kwestie.

@Frans, ik begrijp alleszins wat ie bedoelt, of het daadwerkelijk het geval is weet ik niet, maar het schijnt me plausibel te zijn.

@Nick Seamore, je moet ook wel langs de kant van de ontwikkelaar kijken, als jij een app maakt en die verkoopt tegen een prijs van €1, vervolgens maak je een gigantische update en maak je de app €5, dan is die vroege vogel met de update aan de haal terwijl hij eigenlijk pittig weinig betaald heeft. Niet dat dit een sluitend voorbeeld is, het is gewoon een andere blik op de kwestie.

Profielfoto

Swiftly op 11 mei 2017

Fuck op met die abonnementen,..natuurlijk wil men dat, want als je voor al die apps abonnementen hebt betaal je je scheel! Natuurlijk vind hij het de toekomst,…hij zit aan de ontvangende kant.
Ik weiger abonnementen te nemen, heb ook Apple music gestopt.
Idioot dat artiesten voor elke keer luisteren betaald worden. Zelfde als een de maker van je kleren iedere keer dat je het aandoet een bedrag zou krijgen….

Profielfoto

WillemZ op 11 mei 2017

De App Store is zo succesvol voor apple zelf maar niet voor de betalende klanten die moeten apps in abonnement kopen die in belachelijke prijzen vallen

Ik zal je eens voorrekenen hoe verschrikkelijk slecht de ontwikkelaars af zijn met de App store.

a. Stel dat ik een App in de store zet voor een bedrag van…. 20 euro.

b. Ik loop nu al de kans om commentaren te krijgen dat ik een dief ben, een afzetter, een filantroop.
Commentaren die andere potentiele kopers afschrikken.
Kijk naar de gemiddelde prijs per app, dan zitten consumenten al te mauwen over 5 euro of meer.

c. Van die 20 euro gaat de BTW er af.

d. Van die 20 euro gaat 30% voor de App store er af.

e. Van die 20 euro blijft pakweg 11 euro over.

f. Ik wil een jaaromzet zien te krijgen van ongeveer 20.000 euro, excl. BTW.
Dit is voor een ondernemer echt geen groot geldbedrag.

g. Ik moet MINSTENS 1800 betalende klanten hebben per jaar.

Dat aantal van 1800 is de abolute bodem in het systeem. Liever dus meer.
Volgend jaar ook, graag.
Anders kunnen we de update naar 64 bits niet ondersteunen.

Helaas valt het in de App store niet mee om meer dan 100 betalende klanten te vangen.

Een volledig jaarsalaris van 35.000 euro met een App van 5 euro, dan praat je over 11.000 betalende klanten.
Voor heel veel apps compleet onhaalbaar.

Profielfoto

Swiftly op 11 mei 2017

@WillemZ
Jij mag dan wel 20000 binnen krijgen per jaar,…
ik wil ook wel elk jaar een bedrag binnen krijgen. Maar dat betekent niet dat ik het krijg.

De vraag is, heb je een goede App.

Ik weet van een App, die is voor 5,99 zeker 500.000 keer verkocht. Stel: daar blijft €3 van over, dan hebben we het over 1,5 miljoen. Dat lijkt me niet slecht. En dat voor een App die in 3-4 maanden is gemaakt door 1 persoon.
Dus, de App store kan wel degelijk heel goed zijn voor ontwikkelaars.

Profielfoto

Swiftly op 11 mei 2017

*20.000 binnen willen krijgen

Profielfoto

iAmRenzo op 11 mei 2017

De honger naar geld is enorm!
Ik ben tegen abonnementen. Naast dat je inzichtelijk hebt wat je betaalt en daar bij mij een duidelijke bovengrens in zit gebruik is sommige apps zo weinig dat een abonnement ‘duur’ voelt.

Ik zit er soms zelfs over te denken Apple Music weer op te zeggen. Terug naar de oude minder legale optie die ik ervoor gebruikte. Tuurlijk wil ik artiesten steunen maar ik wil er ook leuke features voor terug. Apple leunt mij iets te veel achterover…

Profielfoto

WillemZ op 11 mei 2017

@Swiftly:

Ik ken ook zo’n App. Maar dat zijn de spelden in een hooiberg.

Voor het gros geldt dit niet, er zijn ontzettend veel bedrijven die met het verdienmodel van Apple geen boterham op de plank kunnen krijgen.

Overigens vind ik zelf dat de keuze wel / geen abonnement een vrije keuze moet zijn van de ontwikkelaar.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar abonnementen niet gaan werken, omdat de klant de consument is die een impulsaankoop doet.

Voor meer bedrijfsmatige oplossingen kan een abo een betere oplossing zijn.
Per slot van rekening zal de intensieve gebruiker een afweging kunnen maken of hij er met het gebruik geld aan verdient.

Ik merk hier al dat ik zomaar een bedrag van 20.000 euro noem en mensen al praten over “de honger naar geld is enorm”….
Alsof er geen kosten bestaan en alles winst is. Van 20.000 euro kan je geen bedrijf open houden en heb je waarschijnlijk nog geen kantoor om een stoel in te zetten.

Profielfoto

Martink op 11 mei 2017

Voor een goed spel moet je minimaal 20 tot 30 euro vragen. Als je dat in iOS AppStore doet dan wordt je totaal afgebrand.

Mensen willen voor de goedkoopste fee levenslang updates. Dit kan een developer niet opbrengen. Alleen als er nieuwe klanten blijven komen. Maar als die er niet komen moet je dan zonder inkomsten aan de app door blijven werken? Dan trek je op gegeven moment de stekker eruit. Ook al zijn er nog 10.000 klanten die de app gebruiken. Een abonnementsvorm lijkt me de perfecte oplossing. En hoeft niet duur te zijn. (Ik zie momenteel abonnementen in sommige apps voor pro tot 70 P/j dat is mij iets te veel 😅)

Profielfoto

Martink op 11 mei 2017

Nog even iets: De Apple tv is een goed platform voor spellen, echter blijven goede game developers daar weg. Waarom? Ze kunnen geen normale bedragen voor spellen vragen. Mensen zullen dit bedrijf afbranden omdat het veel te duur zou zijn. Is erg jammer dat hierdoor de game industrie niet naar de Apple Tv komt 😞

Profielfoto

Hans V R op 11 mei 2017

@Barika
Je schrijft en vraagt:
enkel MFI-certified Lightning-kabels beschikken hierover*.
Hiernaast vraag ik me wel af hoe jij weet dat die prijs onnodig hoog ligt?

Een certified chip kost geld, zonder is de kabel dus goedkoper. Onnodig, omdat de consument er niks aan heeft – alleen last, want mijn iPhone en iPad doen het niet op een kabel zonder. Apple beschermt haar kabelhandel en licentie verkoop er dus mee, niet enig belang van de gebruiker.

Dat was m’n punt: Jobs beleid was juist om daar primair van uit te gaan. Dat lijkt Apple nu op meerdere fronten niet meer te doen. Nu ook in de store. En ik hoop dat dat wijzigt.

Profielfoto

Nikita op 11 mei 2017

Ik vrees dat dat ijdele hoop is… Voor de afzienbare tijd in elk geval.

Profielfoto

Barika Cala Saidah op 11 mei 2017

@Iphonologicus, de chip kost inderdaad geld, een dergelijke chip zorgt er dan ook wel voor dat de kabel fatsoenlijk werkt. Je kan perfect een Lightning-kabel maken die heel goed werkt en toch niet MFI-certified is. Jij kan schijnbaar niet inzien dat het geld van die, volgens jou “onnodige chip, er juist voor zorgt dat je kabel fatsoenlijk werkt, met alle apparaten.
Als jij niet wil betalen voor een goedwerkende MFI-certified Lightning-kabel, moet je achteraf niet komen zagen dat je kabel het niet meer doet.
Heel je visie rond Jobs is ook toch wat vreemd denk ik, als jij denkt dat het verlies van één persoon, in zo’n groot verzadigd bedrijf grote verschillen gaat maken, ben je toch wat naïef denk ik.

Profielfoto

Hans V R op 13 mei 2017

I rest my case…

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?