De ‘dood’ van MP3 wordt sterk overdreven

Raymon op 16 mei 2017 16 reacties Laatste door csteelooper

Het MP3-formaat voor muziek is officieel dood, volgens vele media. De oorzaak? Een kort bericht van het Fraunhofer Institute, dat het formaat heeft uitgevonden, over de stop van het licentieprogramma voor MP3. Dat wil echter weinig zeggen.

De Duitse uitvinder van MP3 vraagt niet langer een licentie voor gebruik van het audioformaat dat in 2000 populair werd door portable muziekspelers. Apps en apparaten blijven het formaat echter ondersteunen.

MP3 is inefficiënt, maar populair

Het MP3-formaat werd in de vroege jaren 90 gemaakt en comprimeert audio door onhoorbare delen weg te laten. Er zijn tegenwoordig codecs die slimmer en beter comprimeren, denk aan AAC of OGG. Dat wil niet zeggen dat MP3 dood is. Integendeel, ondanks het gebrek aan vooruitgang wordt het nog overal gebruikt en ondersteund. Het is net als JPG niet het meeste efficiënte formaat, maar nog steeds een brede standaard.

De MP3 is dus niet dood, alleen de commerciële exploitatie is beëindigd. Het formaat is nu volledig vrij van octrooien en licenties en kan door iedereen gebruikt worden. Dat garandeert ook dat toekomstige software en apparaten de nummers die je in 2005 voor op je iPod hebt geript blijven ondersteunen. De toekomst van hardware-spelers, zoals de iPod, ziet er wel somber uit. Ze zullen steeds vaker vervangen worden door smartphones.

Apple gebruikt efficiëntere AAC-codec (bestanden met de extensie .mp4) voor de iTunes Store en Apple Music. Ook diensten als Spotify zijn niet op MP3 gebaseerd. De streamingdienst werkt met de OGG-codec. Die stamt uit 2002, maar is volledig gratis en open source. Voor het gebruik van MP3 moesten fabrikanten en ontwikkelaars tot nu betalen.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

16 reacties

Profielfoto

xaddict op 16 mei 2017

Meestal is zoiets juist positief. Nu kunnen mensen die wél ideeën maar geen geld voor licenties hebben er heel toffe dingen mee gaan maken. Converteren hoeven geen licenties meer te betalen, muziek productie pakketten idem. Op kwaliteit 256/512 is MP3 een erg fijn formaat voor experimenten, demootjes, zelfs subtiele geluidseffecten op sites aangezien er geen browser is die het niet ondersteund in de html5 tag

Profielfoto

koekiewous op 16 mei 2017

Er wordt wel meer “nieuws” sterk overdreven in Nederland.

Profielfoto

draugminaion op 16 mei 2017

Er wordt wel meer “nieuws” sterk overdreven in Nederland.

Natuurlijk. Het nieuws wordt betaald door adverteerders. Adverteerders betalen voor aandacht. Stoere praat krijgt meer aandacht. En hoezo “in Nederland”?

Profielfoto

KR1275 op 16 mei 2017

Nu data-opslag nog maar een fractie kost van ‘toen’, is compressie toch ook niet meer echt nodig. Voor portable spelers maakt het formaat niet zo denderend veel uit (voor veel luisteraars al helemaal niet), maar ik juich de ontwikkeling van toenemend gebruik van PCM en de hires PCM formaten toe. Wat is dat heerlijk op goede apparatuur.

Profielfoto

donut op 16 mei 2017

MP3 dood- laten we het hopen… het was een treurig formaat.
Het wordt nu eens tijd voor echte HIFI kwaliteit.

MP3 was een stap terug in geluidskwaliteit naar de transistor radio van 1960.
Mooi geluid, dynamiek en het stereobeeld werd erdoor flink aangetast, opgeofferd aan compressie.
Een perfect voorbeeld van dat ‘Nieuw’ niet altijd beter is.

Profielfoto

vincej op 16 mei 2017

@donut ik ben het met je eens. Ze zeggen vaak dat de compressie bij mp3 onhoorbaar is, maar wanneer je apparatuur van hoge kwaliteit dan wordt het toch wel duidelijk en kun je beter naar een hi res audio formaat luisteren.

Een slechte opname valt dan meteen door de mand.

Profielfoto

vincej op 16 mei 2017

Foutje was het woord gebruikt vergeten.

Profielfoto

Humain op 16 mei 2017

@donut ik ben het met je eens. Ze zeggen vaak dat de compressie bij mp3 onhoorbaar is, maar wanneer je apparatuur van hoge kwaliteit dan wordt het toch wel duidelijk en kun je beter naar een hi res audio formaat luisteren.

Een slechte opname valt dan meteen door de mand.

Inderdaad, ik luister graag muziek op de Bayer Dynamic DT990 en een “goede” MP3 heeft dan wel degelijk een karakter wat niet wenselijk is.

Profielfoto

whaha op 16 mei 2017

Dus hoe ‘onhoorbaar’ is het dan eigenlijk precies?

Profielfoto

sjonnie op 16 mei 2017

Wordt tijd dat AppleMusic Lossless gaat aanbieden!

Profielfoto

Cenobyte op 16 mei 2017

@whaha: alleen hoorbaar voor mierenneukers…

Al verscheidene keren is aangetoond dat een goed gemaakte mp3 op minimaal 320mbps totaal niet hoorbaar is, zelfs niet op goede apparatuur.

Profielfoto

JohnDillinger op 16 mei 2017

@Cenobyte @whaha: Het is een psychologisch ding, als je een dure versterker/luidspreker koopt wil je dat het z’n geld waard is. En dat het volledig highend is. Dus geloof je dat de mp3 die je ermee afluistert echt een minder audiobeeld geeft, want jij hebt immers flink betaald voor die enorme details in het audio. Om diezelfde reden verdedigen mensen vaak ook een miskoop… het feit dat het veel geld gekost heeft maakt dat je niet wilt/kunt zeggen dat het een prul is.

Profielfoto

DBLCreations op 16 mei 2017

Ik denk niet dat de iPod snel zal verdwijnen. Misschien toekomstig wel nog maar 1 of 2 modellen ipv de iPods die ze nu allemaal aanbieden zoals die mini enz… Maar een kind gaat bv geen smartphone gebruiken, ik zou in elk geval mijn kind van 12 toch geen iPhone geven. Maar eerder een iPod. Dus ik denk niet dat die zo snel verdwijnt. Ook gebruik ik liever een iPod naast mijn iPhone omdat ik mijn geheugen en batterij van mijn iPhone wat wil sparen;-)

Profielfoto

Hans op 17 mei 2017

Ogg is geen codec, maar een container. De codec die Spotify gebruikt heet Vorbis ;).

Profielfoto

dj bazzie wazzie op 17 mei 2017

@johndillinger: Voeg daaraan toe dat een goede DAC minsten zo belangrijk is als een goede kwaliteit audio file. Met een crappy DAC zoals in de iPhone hoor je het verschil sowieso niet, ook niet met een headphone van € 150,-

Profielfoto

csteelooper op 23 mei 2017

Ogg is geen codec, maar een container. De codec die Spotify gebruikt heet Vorbis ;).

@Hans Je hebt gelijk, maar heb je ooit van Ogg MP4/M4A of Ogg MP3 gehoord? Officieel heet het Ogg Vorbis, omdat Vorbis de (enige) codec is die met de Ogg container gebruikt wordt…

Qua prestaties is Ogg Vorbis overigens dichter bij Mp4/M4A (AAC) dan bij MP (MPEG-1 Layer 3). Zo is er native support voor gapless playback (geen delay voor de start van het nummer) en de compressie is veel efficiënter. Bij MP3 zijn er bij compressieratio’s tussen 128kbps en 256kbps hoorbare artefacten. Hoe hoger de ratio, hoe minder van deze verstorende invloeden; zeker bij snelle muziek of klassieke muziek. Na 320kbps hoor je er normaal gesproken niets meer van, maar tegen die tijd is het formaat wel z’n doel voorbij geschoten…

Effectief is er van ruimtebesparing en kwaliteitsbehoud, waarom een en ander is begonnen, namelijk niets meer over. MP4 staat voor MPEG-4 en is dus daadwerkelijk een nieuwe versie van de MPEG (audio-)codec. Dat is ook te merken in hoe een en ander werkt en vooral aan de bitsnelheden die nodig zijn. Een MP4/M4A (AAC-HE) bestand op 192kbps is even goed, zo niet beter, dan een MP3 op 320kbps en neemt zeker een kwart minder ruimte in.

Overigens: thuis gaat er voor mij niets boven ongecomprimeerde audio. Digitaal valt dat vooral te vinden in FLAC/APE (nou ja, die zijn wel gecomprimeerd maar in ieder geval lossless) en CD, en analoog is eigenlijk alles ongecomprimeerd. Los van reel-to-reel (de grote tapes) heeft in dat spectrum vinyl de beste kwaliteit, in mijn optiek.
Onderweg ga ik tegenwoordig liefst met MP4/M4A of als het even kan ook met lossless.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?