Brussel rekent af met geoblocking streams

Raymon op 18 mei 2017 28 reacties Laatste door maconly

Na het afschaffen van de roamingkosten, wil het Europees Parlement ook afrekenen met de geografische beperkingen bij streamen. Een voorstel dat consumenten het recht geeft om streaming-abonnementen in het buitenland te gebruiken is aangenomen.

Momenteel zijn veel diensten voor video, muziek, sportprogramma’s, en e-books gelimiteerd tot gebruik in het thuisland. Door de nieuwe regels uit Brussel is dat waarschijnlijk in het voorjaar van 2018 verleden tijd.

Streamen alsof je thuis bent

Betaaldiensten kijken nu vaak alleen naar het IP-adres van de gebruiker. Zo kan een Nederlander met een Fox Sports-abonnement geen voetbal kijken tijdens een vakantie. Brussel wil dat gebruikers in heel Europa kunnen streamen alsof ze thuis zijn. Het is echter niet de bedoeling om één grote markt voor legale content te maken. EU-burgers moeten gewoon toegang blijven houden tot de online content wanneer ze tijdelijk in het buitenland verblijven. Bijvoorbeeld voor een vakantie of zakenreis.

streaming geoblocking voorbeeld

Klik/tap voor groter.

Geoblocking voorjaar 2018 verleden tijd

De nieuwe regels werden vandaag met 586 stemmen aangenomen (34 tegen en 8 onthoudingen). Het duurt nog even voordat ze in werking treden, want de Europese Raad van Ministers moet ze nog goedkeuren. Daarna hebben de lidstaten maximaal 9 maanden om de regels te verwerken. De verwachting is dat geoblocking binnen Europa in het voorjaar van 2018 verleden tijd is.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

28 reacties

Profielfoto

iCrazy op 18 mei 2017

Dat zal wel erg gaaf zijn. Gewoon live tv kijken in buitenland

Profielfoto

DaveFlash op 18 mei 2017

Ik hoop dat de EU dit nou eindelijk eens breder trekt en met name publieke omroepen in de EU verplicht om hun aanbod van live en ondemand streams voor de hele EU beschikbaar te maken. Neem nou Uitzending Gemist van de NPO, daar is veel van het aanbod niet buiten Nederland te kijken, en dan met name sport uitzendingen. terwijl ze wel via het EBU subsidies krijgen om programma’s te maken voor een brede doelgroep die niet voor Nederland beperkt blijft.
Ik hoop dan ook dat dit ook voor de andere grote publieke omroepen in de EU gaat gelden zoals ARD / ZDF, France Télevisions, het Zweedse SVT en, mocht het VK toch in de EU blijven, de BBC. Want voor met name die laatste moet ik nu in heel veel huppels springen om hun iPlayer aanbod te streamen.

Profielfoto

McMeller op 18 mei 2017

Het had allemaal 10 jaar eerder moeten gebeuren maar ik ben blij met deze ontwikkelingen.

Profielfoto

bassbug op 18 mei 2017

Helemaal eens.
Je hebt toch betaald voor de dienst?

Of mag je in Spanje je KitKat niet opeten die je in NL hebt gekocht?…

Profielfoto

Coyote52 op 18 mei 2017

KitKats zijn geen diensten, maar goederen😎

Profielfoto

Loid op 19 mei 2017

Wel eens van vpn gehoord? Ikzelf kijk veel naar de duitse zenders (op mijn iPad mini 2) maar ook de Britten hebben meer te bieden. NPO bekijk ik zelden, laat staan in het buitenlandse

Profielfoto

maconly op 19 mei 2017

Ik zie liever dat de eu zichzelf opheft.

Profielfoto

Joid op 19 mei 2017

@maconly
Ja, want dat zou deze problemen juist oplossen. /facepalm

Profielfoto

ajschot op 19 mei 2017

Er is vaak wel een rede dat er geoblocking op zit.
Dit heeft alles te maken met licenties en contracten met de makers. Er zal veel geld mee gemoeid gaan dit betekend ook dat er een hoop extra moet neergeteld worden, naast de NPO, RTL, BBC, ARD etc geld dit ook voor andere streaming diensten die in bepaalde landen streams aanbieden die niet in andere Europese landen wordt aangeboden. Hier moeten allemaal herzieningen van contracten moeten komen en een zak met centjes. Vooral pijnlijk voor de publieke omroepen zoals NPO, BBC, ARD, VRT, Sporza enz.
De vraag is dan of iedereen hier wel blij mee is, want toegang tot een stream voor 17 miljoen of 743 miljoen is nogal een verschil… die kosten worden toch doorgeschoven…

Profielfoto

sedikit op 19 mei 2017

Ik zie liever dat de eu zichzelf opheft.

Er staat een huisje leeg op Rottumerplaat maconly! Daar is een glas ook altijd half leeg ;-)

Profielfoto

pippen2 op 19 mei 2017

Het klinkt natuurlijk heel mooi en logisch. Maar volgens mij is het technisch niet eens haalbaar op de manier zoals het nu gebeurt. Als de content namelijk in het buitenland beschikbaar moet zijn voor mensen uit land van herkomst, dan betekent dat er alleen maar naar het account gekeken kan worden i.p.v. naar het IP adres. Maar op een site als van de NPO kan je kijken zonder eerst in te loggen. Dat zal dus moeten veranderen, want anders kan de hele EU meekijken. Omroepen betalen de auteursrechten alleen voor het land waarin ze uitzenden. Als de beveiliging dermate onveilig is (wat nu gaat gebeuren), betekent dat de auteursrechten van films, series, e.d. veel hoger zullen worden omdat er dan betaald moet worden voor de hele EU (en dan krijg je weer het probleem dat meerdere omroepen voor dezelfde content betalen terwijl er een exclusieve deal is gesloten). Uiteindelijk zal de consument dit zelf moeten betalen. Het is dus heel fijn dat we straks op vakantie kunnen blijven kijken naar wat we thuis kijken, maar het heeft dus ook een keerzijde.

Profielfoto

aartjan op 19 mei 2017

ik kijk geen tv

Profielfoto

aartjan op 19 mei 2017

maar ik juich dit enorm toe

Profielfoto

Double_UK op 19 mei 2017

Maar soms werkt geo-blocking vreemd genoeg ook weer positief.

Als ik met m’n Nederlandse Netflix abonnement op vakantie in Engeland ben, kan ik daar ‘alleen’ maar het Engelse aanbod zien. En dat is soms wel weer leuk.

Ben benieuwd hoe dat dan dadelijk gaat.

Profielfoto

recoiller op 19 mei 2017

pippen2 slaat de spijker op zijn kop.. Europa kan wel van alles af lopen dwingen maar ik denk dat de impact nogal heftig zal zijn en niet in het belang van de consument.
In Brussel willen ze dat we allemaal Europeaan worden maar de manier hoe ze dat af dwingen kan niet goed blijven gaan.

Profielfoto

DBLCreations op 19 mei 2017

KitKats zijn geen diensten, maar goederen😎

En Leo’s zijn veel lekkerder dan kit kats…:P

Profielfoto

maconly op 19 mei 2017

Ik zie liever dat de eu zichzelf opheft.

Er staat een huisje leeg op Rottumerplaat maconly! Daar is een glas ook altijd half leeg ;-)

Leg even uit waarom jouw glas halfvol is .
Dit zijn van die eu dingen om het onwetende volgzame volk te verblijden.

Profielfoto

bassbug op 19 mei 2017

Mag je wel Leo’s eten buiten de landsgrenzen?:smile:

Profielfoto

sedikit op 19 mei 2017

@maconly, die discussie zou eindeloos worden, en zeer vermoeiend. Die is al zo vaak gevoerd. Daar heb ik, sorry, helemaal geen zin in. Het “Dit zijn van die eu dingen om het onwetende volgzame volk te verblijden” werkt ook niet bemoedigend.

Profielfoto

DBLCreations op 19 mei 2017

Mag je wel Leo’s eten buiten de landsgrenzen?:smile:

Dat durf ik je niet te zeggen:P

Profielfoto

Edwin op 19 mei 2017

YES, eindelijk alle sporza.be fragmenten vrij te bekijken voor de Nederlandse wielerfans.

Profielfoto

maconly op 19 mei 2017

@maconly, die discussie zou eindeloos worden, en zeer vermoeiend. Die is al zo vaak gevoerd. Daar heb ik, sorry, helemaal geen zin in. Het “Dit zijn van die eu dingen om het onwetende volgzame volk te verblijden” werkt ook niet bemoedigend.

Reageer dan niet .

Profielfoto

Q-collective op 20 mei 2017

Reageer dan niet .

Wees dan niet off topic.

Het onderwerp is geo-blocking, niet de door jouw gedroomde toekomst van de EU.

On topic: Erg blij met deze ontwikkeling. Deze praktijk is pas een paar jaar oud, zeker geen tien jaar, dus daar had de EU moeilijk 10 jaar geleden hierop kunnen anticiperen.

Profielfoto

maconly op 20 mei 2017

Het is wel degelijk ontopic , de eu gebruikt dit soort zaken om Jan met de Pet positief te stemmen omtrent de eu.

Profielfoto

Q-collective op 20 mei 2017

Het is wel degelijk ontopic , de eu gebruikt dit soort zaken om Jan met de Pet positief te stemmen omtrent de eu.

Sorry, maar met dergelijk complot-denken komen we er niet. Was de consumentenrecht richtlijn van de EU dan ook een plot om de burger positief te stemmen over de unie? Of anders het afschaffen van de roaming? Flauwekul natuurlijk.

What did the Romans ever do for us?!

Een regering (of, in het geval van de Europese Commissie, semi-regering) zal altijd naar beleid streven die het nodig acht om de maatschappij duurzaam verder te laten voortbestaan. Dat is geen complot, maar gewoon in haar eigen lange termijn belang.

Ik heb zelf, als socialist, ook de nodige bezwaren tegen de EU. Met name haar neoliberale agenda is bezwaarlijk: de grote multinationals bepalen voor een belangrijk deel de agenda en het tempo van de unie. Ook is het democratisch tekort een groot probleem. Dit holt het draagvlak voor de unie uit, waardoor rechts-populisten en nationalisme gevaarlijke vormen aannemen. Dit moet duidelijk anders.

Hoe dan ook, totaal offtopic:razz:

Profielfoto

sedikit op 20 mei 2017

(eveneens off-topic, en dan houd ik erover op))
Ben het volledig eens met Q-collective. Misschien dat @maconly nu “het glas is half-leeg” begrijpt. Ik word een beetje moe van dat weerkerende geklaag, achterdocht en het slachtoffer-voelen, als het de EU betreft. Natuurlijk moeten er zaken veranderd/verbeterd worden. Je kunt ook de zegeningen tellen, het glas is bij mij half-vol. ;-)

Profielfoto

McMeller op 25 mei 2017

On topic: Erg blij met deze ontwikkeling. Deze praktijk is pas een paar jaar oud, zeker geen tien jaar, dus daar had de EU moeilijk 10 jaar geleden hierop kunnen anticiperen.

Ik bedoel het wat breder. Dit voelt als een volgende stap na het afschaffen van roamingkosten binnen de EU. En dat bestaat natuurlijk wel al een stuk langer dan 10 jaar.:-)

Maar ik bedoelde mijn opmerking vooral positief. Ben er blij mee.

Profielfoto

maconly op 26 mei 2017

(eveneens off-topic, en dan houd ik erover op))
Ben het volledig eens met Q-collective. Misschien dat @maconly nu “het glas is half-leeg” begrijpt. Ik word een beetje moe van dat weerkerende geklaag, achterdocht en het slachtoffer-voelen, als het de EU betreft. Natuurlijk moeten er zaken veranderd/verbeterd worden. Je kunt ook de zegeningen tellen, het glas is bij mij half-vol. ;-)

De eu doet dit om zichzelf populair te maken bij een deel van de burgers die geen flauw benul hebben van hetgeen waar de eu voor staat.

Als ik een lijstje maak dan zit er niet zoveel meer in het glas.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?