Android is de toekomst van Audi en Volvo, waar blijft Apple?

Door: Raymon Mens - 40 reacties

Tijdens Google I/O 2017 heeft Google aangekondigd dat Android diep in auto’s geĂŻntegreerd zal worden. Audi en Volvo zullen Android Auto niet langer als optie aanbieden, maar het hele infotainmentsysteem rondom Google’s OS bouwen.

Hierdoor gaat Android Auto ook zaken als de airconditioning, het schuifdak, de ramen en stoelen bedienen. Bovendien kunnen fabrikanten de interface op meerdere displays in de auto tonen. Bijvoorbeeld bij het stuur.

Smartphone verbinden overbodig

Voor deze toekomstige auto’s is het verbinden van een smartphone niet langer noodzakelijk. Android wordt onderdeel van het voertuig als volwaardig besturingssysteem. Tijdens de eerste demonstraties van Audi en Volvo werkte het systeem met drie schermen. In de console zitten twee schermen: een voor entertainment en apps en een voor controle over de airco en ramen. Daarnaast zit bij het stuur een scherm voor zaken als inkomende oproepen, de snelheid en alerts over het brandstofniveau.

Android Cockpit 001
Klik/tap voor groter.

Google geeft fabrikanten veel vrijheid en laat het aanpassen van de skin toe. Dat was bij eedere versies van Android Auto ten strengste verboden. Dit roept wel vragen op over de beschikbaarheid van updates en patches voor beveiligingsproblemen. Iets dat bij Android-smartphones vaak problematisch is. Tegen Bloomberg zegt Google geen uitgebreide informatie over de auto’s en hun positie te verzamelen.

Waar blijft Apple?

Een andere vraag die opkomt: Waar blijft Apple? Sinds de introductie in 2014 staat CarPlay zo goed als stil. De afgelopen jaren werden slechts enkele nieuwe functies toegevoerd, terwijl Google gas geeft.

Een besturingssysteem­systeem door autofabrikanten laten skinnen is niet iets dat Apple direct toe zou staan. Toch loopt Google ook op andere vlakken voor. Denk aan het tonen van de auto-interface op een gewone smartphone. Zo beschikken bestuurders die geen Android Auto hebben toch over een interface die voor gebruik in voertuigen gemaakt is.

android auto car and smartphone
Klik/tap voor groter.

CarPlay blijft ook in voertuigen die door Android aangestuurd worden mogelijk. Het draait dan als laag bovenop het bestaande systeem.

Meer Google I/O? Onder de tag Google I/O 2017 schrijven we de komende dagen over ontwikkelingen bij Google die interessant zijn voor Apple-gebruikers.

Reacties

40 reacties
  • Profielfoto
    UtregCity

    “Waar blijft Apple?” Door de nu al dominantie en voorsprong van Android, kunnen ze dit beter hun garagedeur voorbij laten gaan. Denk ook niet dat autofabrikanten 2 besturingssystemen willen gaan aanbieden. Apple is/was hierin te laat en gezien hun verregaande privacy policy is dit niet (gelukkig?) m.i. te combineren ook.

  • Profielfoto
    Kiljon

    Google en Android in m’n auto? De rillingen lopen me nu al over de rug…….Brrrrrr…..

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, het is vreselijk eng. .:) Ondertussen gebruik ik Android Auto al maanden tot volle tevredenheid. Gewoon lekker op mijn eigen telefoon, zodat ik het van auto naar auto kan meenemen.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Het is wachten tot ze gehacked worden. Zeker als het systeem niet onbeperkt lang goede en snelle updates krijgt. En bij Android is juist dat een puinhoop.

    Je smartphone verbinden met de auto zoals bij Carplay lijkt me een veel slimmer idee. Actuele software en hardware gebruiken, anders heb je straks het equivalent van een oude PC met Windows XP (of nog ouder) op je auto. Unfit to drive;-)

  • Profielfoto
    arno1975

    Dat dit soort- toch wel respectabele- merken zich met Android/ Google inlaten.
    Zonde, zonde. Dood-en-doodzonde

  • Profielfoto
    bartvdv

    Man, man, man, daar is het gezeur over privacy nog een keer. Alsof privacy de reden zou zijn waarom Apple de rest achterna holt…

    Nog niet stilgestaan bij welke informatie verzameld wordt door Audi, Volvo, BMW, … tijdens het rijden ? Tot en met je exacte locatie.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Je zoekt contact met de partij waar de ontwikkeling op dat gebied zit. En dat is – hoe je het ook draait en keert – NIET Apple.

    De keus om Ă©Ă©n systeem te verbinden aan alle elektronica in de auto is natuurlijk precies waar bijvoorbeeld een merk als Tesla zich onderscheidt van de de rest. En ik denk dat het een goede – en vooral onvermijdelijke – keus is.

    Je kunt allemaal je eigen systeempje in de lucht houden, en dat combineren met een zwik ‘CarPlay-achtigen’. Wat een stevige chaos aan halfwas systemen oplevert, zoals we nu zien. Of je pakt het direct goed aan, en gaat je complete auto op Ă©Ă©n OS laten draaien.

  • Profielfoto
    mmww

    Waar Apple blijft? Apple is naar mijn mening te veel bezig met het uitmelken van hun bestaande producten. Vandaag kwam ook naar buiten dat je nu kunt inchecken met je smartphone in het OV. Behalve als je een iPhone hebt. Daar sta je dan met je gesloten iPhone welke steeds meer buitengesloten zal worden. En Apple diensten komen maar niet van de grond, te duur.

    De toekomst van toekomstige smartphone zal afhankelijk zijn van collectieve diensten en geen gesloten nutteloze zooi van Apple.

  • Profielfoto
    sciletto

    Hoezo “waar blijft Apple?” Ik heb laatst in de nieuwste Opel gereden en daar zit CarPlay volledig geĂŻntrigeerd in. Opel bied internet via de auto aan zodat je een extra bundel hebt als je eigen bundel op is maar ook voor noodgevallen.

    Je sluit de iPhone via Bluetooth aan en alle apps van je telefoon die ook geschikt zijn voor CarPlay verschijnen op je scherm.

    Ik ben een Volvo liefhebber maar ik hoef echt geen Android in me auto te hebben. Dan wordt zeker alle data verzameld om vervolgens voor Google mooie advertenties te creëren. Ook bij mij lopen de rillingen over me rug bij het idee dat er Android in de auto zit.

    Btw, laten we de WWDC afwachten om te kijken hoe snel Android weer ingehaald wordt ?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dream on. Maar reken er maar niet op dat Apple hier snel grote stappen gaat zetten. Dat kan ook niet natuurlijk, want al die CarPlay systeempjes zijn niet veel meer dan een wat groter beeldschermpje voor je iPhone. Diep ingrijpen in de overige electronica van de auto (‘Hey Siri, open mijn raam’, ‘Hey Siri, zet de airco op 21°C’) kan daar niet mee.

    Het is niets meer dan een entertainment-systeem, waarmee je kunt bellen, en berichtjes ontvangen/versturen. Verder kan het niets. Met mijn autoradio van € 59,- kan ik hetzelfde.

  • Profielfoto
    Alison

    @KarelWillem: kan je eens vertellen hoe Android Auto in de praktijk werkt?
    Ik heb me er een beetje in verdiept. Volgens mij moet je de taal op Engels zetten. En is het dan zo dat je door tegen je telefoon te praten iemand bv een WhatsApp bericht kan sturen? Ik ben erg benieuwd hoe het werkt en wat je dan moet zeggen.
    En wat ik ook graag wil weten is of je scherm dan continue aan staat zodat je berichten die binnen komen kunt lezen. Ik zou het bijvoorbeeld wel handig vinden dat als iemand mij een WhatsApp bericht stuurt, je dit bericht dan meteen op je scherm te zien krijgt. Of kan je dat dan ook met Android Auto doen?

    Alvast bedankt hoor.

    Alison

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik praat gewoon Nederlands tegen Android Auto. Het gebruikt de taal van je telefoon. De hele interface is ook in het Nederlands.

    Berichten komen uiteraard niets als tekst binnen (want als je dat onderweg op je scherm gaat zitten lezen is dat bloedlink), maar kunnen worden voorgelezen. Je antwoord daarop eveneens met je stem.

    Vraag: ‘Verstuur een WhatsApp bericht’
    Antwoord: ‘Met wie wil je chatten’
    etc.

    Scherm altijd aan of uit, kun je allemaal instellen. Bij mij start Android Auto als ik in bereik van Ă©Ă©n van mijn Bluetooth radio’s kom, en ik laat het scherm aanstaan.

  • Profielfoto
    Alison

    @KarelWillem: bedankt. Ik ga het ook maar eens proberen.
    Over dat Engels: ik ben in de war met een instelling in Android die ook op je stem reageert. Hiervoor moest je de systeemtaal op Engels zetten.

    Alison

  • Profielfoto
    SvS

    Ik ben een Volvo liefhebber maar ik hoef echt geen Android in me auto te hebben.

    :cry::cry: “me auto”.

    Jammer van Apple, maar ja, eigen schuld. Veel te gesloten. En ik hoef niet hele auto electronisch bestuurbaar te hebben, dan verlies je toch soort van macht? Ivm hacking?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nee.

    :)

  • Profielfoto
    Bart119

    Los van het feit dat het een mooi staaltje technologie is, is heel caplay/android auto gedoe nodig?

    In mijn auto zit een goed uitgebreid infotainent systeem met up to date kaarten, verkeersinfo, integratie met de airco, boordcomputer, bandenspanningscontrole, weet ik veel wat er nog allemaal aan functies opzit…

    Laatst bij iemand meegereden met zijn Dacia Logan, en ik was er eerlijk gezegd jalours op. Een zeer eenvoudig te bedienen infotainent syteem, dat doet wat het moet doen (navigeren, handsfree, en muziek van alle gangbare bronnen). De airco bedien je met een knop die ook als enig doel heeft de airo te bedienen en de rest zie je op het instrumentenpaneel achter het stuur. Lekker eenvoudig, alles met gemakkelijk terug te vinden knoppen te bedienen en geen onnodige afleiding.

    Berichtjes sturen tijdens het rijden? Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ik siri hiervoor aan het werk zet, maar het geeft wel extra afleiding die niet hoort tijdens het rijden. Overigens werkt siri ook gewoon via de handsfree van die Dacia.

    Man, man, man, daar is het gezeur over privacy nog een keer. Alsof privacy de reden zou zijn waarom Apple de rest achterna holt…

    Nog niet stilgestaan bij welke informatie verzameld wordt door Audi, Volvo, BMW, … tijdens het rijden ? Tot en met je exacte locatie.

    Inderdaad, indien je motor stuk gaat nadat je blijft doorrijden met een brandend waarschuwingslampje sturen de meeste moderne auto’s datalogs incl. GPS-locaties door naar de garantiedienst van je constructeur / de mandataris hiervan. Big Brother is dus al ruimschoots aanwezig, dus dat beetje data dat naar Apple, Google of Microsoft gaat zal de zaak ook niet meer maken.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Het is natuurlijk best mogelijk dat Android in de auto net zo’n beveiligingsnachtmerrie is als op telefoons en televisies, en dat Apple daar, als dit uiteindelijk een beetje mainstream wordt, leuke reclamefilmpjes over kan maken.

    Hipster: Hello. I’m a Carplay.
    Nerd: And I’m an Android Auto.

  • Profielfoto
    Bart119

    Hipster: Hello. I’m a Carplay.
    Nerd: And I’m an Android Auto.

    Komt de Carplay auto dan ook met ingebouwde starbucks/sushi-bar? Misschien word ik dan toch nog fan;)

  • Profielfoto
    PowerMac

    met welk systeem kun je harder rijden?…

  • Profielfoto
    iNicholas

    Gedaan met Audi rijden dus, Google hoeft niet te weten waar ik overal rijd om dan mijn gegevens te verkopen, nee dank u !

  • Profielfoto
    bartvdv

    @iNicholas:

    LOL… Ga voortaan met de fiets want alle automerken volgen jou overal. Met of zonder Google… maar dat had je waarschijnlijk nog niet eens door.

  • Profielfoto
    Saaihead

    Ik heb tijdens mijn vakantie met Carplay mogen spelen, die zat in de huurauto. Maar het viel me toch behoorlijk tegen. Veel apps ondersteunen het helemaal niet, waaronder Tomtom, en Spotify wou niet opstarten. Dus uiteindelijk gebruikte ik alsnog het gewone infotainment systeem van de auto. Ik zie persoonlijk geen meerwaarde aan Carplay, zo te lezen doet Google het een stuk beter.

    Wat ik overigens niet zo goed snap is dat we in de auto onze mobiel niet eens mogen aanraken als bestuurder, maar we hebben tegenwoordig wel een infotainment systeem met meerdere schermen in de auto. Dat leidt denk ik ook wel af tijdens het rijden.

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @Kiljon, dan zit je op de autobaan te cruisen tegen 130km/h, besluit een Filipijnse hacker je ruiten wagenwijd open te zwieren.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Ook iets om rekening mee te houden:

    Apple liep achter met PCs.
    Nu verdient Apple 80% van de winst van de PC markt.

    Apple liep achter met MP3 spelers.
    Uiteindelijk hadden ze 70% marktaandeel, met 85% van de omzet en 98% van de winst.

    Apple liep achter met smartphones.
    Nu hebben ze zo’n 20% marktaandeel en 80% van de winst. De smartphone makers waar Apple op achterliep zijn dood.
    De iPhone is de maat waarmee alle andere smartphones worden gemeten.

    Apple liep achter met App Stores.
    Nu wordt ondanks het veel grotere marktaandeel van Android het meeste geld verdiend op iOS.

    Apple liep achter met tablets.
    Nu verkoopt Apple bijna alle tablets boven de 200 euro, en verdient zo goed als al het geld.

    Als je Apple achter je hebt, pas op:

  • Profielfoto
    KR1275

    Wie wil Apple nou associëren met zoiets burgerlijks als een Audi??

    Apple past bij technologische voorsprong. Aangezien Audi onderaan die ladder staat, hebben ze er niks te zoeken.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Je kunt je in veel productgroepen wel afvragen waar Apple is. Het lijkt alsof ze enkel bezig zijn met hun videocontent in Apple Music; waar niemand echt op zit te wachten.
    Ze doen vanalles om de boot niet te missen en missen daardoor de boot.

  • Profielfoto
    Zakske

    Apple past bij technologische voorsprong.

    /sarcasm

  • Profielfoto
    Hermanko

     zal wel aan ontwikkelingen doen, de concurrentie doet dat met minder winst ook.
    Vandaag dan inchecken bij OV en de bank per smartfone; niet voor  iPhone !
    Langzaam zakt  in arrogantie en schatrijk dom weg. Nog even en de apple store wordt een CafĂ©… met palmbomen.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Sommige reacties zijn wel om kapot te lachen:P

    Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe auto (Seat Ateca) full option…

    Daar zit Apple car play ook in, ik ben daar persoonlijk wel tevreden over. Maar ik gebruik misschien ook niet dezelfde apps als sommige anderen hier.

    Verder vindt ik het toch ook een beetje raar hoor, je kan dus met Android je ruiten, airco, etc… bedienen. Dus als iemand Android auto hacked (zoals zoveel gebeurd met Android…), kan die je airco al dan niet af zetten, je ruiten sluiten en je deuren misschien zelfs op slot houden, zodat jij gevangen zit en je langzaam zou kunnen stikken? Hmm:-D Ik ga er hier nog op gedachten brengen.

    Ik vind het ook wel griezelig eerlijk gezegd.

    Laat Apple maar lekker dicht zijn:-)

  • Profielfoto
    tomc

    Toch wel grappig hoe velen hier komen prediken dat de kwaliteit van Android anno 2017 equivalent is aan de kwaliteit van een… MacBook Pro 2016?:roll:

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik heb niemand zien prediken dat Android zo goed is als een MacBook Pro. Geen idee ook wat je daar mee bedoeld.

    …Dus als iemand Android auto hacked … … kan die je airco al dan niet af zetten, je ruiten sluiten en je deuren misschien zelfs op slot houden, zodat jij gevangen zit en je langzaam zou kunnen stikken?…

    .
    Haha… yep. Alles kan. En met veel auto’s kan dat nu al.

    Maar je weet dat er ook knopjes in je auto zitten hè? Voor je deuren en je ruiten bijvoorbeeld. Die fungeren als kill-switch voor elk ander systeem. Techniek is echt veel minder eng dan je denkt hoor.:)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik heb niemand zien prediken dat Android zo goed is als een MacBook Pro. Geen idee ook wat je daar mee bedoeld.

    …Dus als iemand Android auto hacked … … kan die je airco al dan niet af zetten, je ruiten sluiten en je deuren misschien zelfs op slot houden, zodat jij gevangen zit en je langzaam zou kunnen stikken?…

    .
    Haha… yep. Alles kan. En met veel auto’s kan dat nu al.

    Maar je weet dat er ook knopjes in je auto zitten hè? Voor je deuren en je ruiten bijvoorbeeld. Die fungeren als kill-switch voor elk ander systeem. Techniek is echt veel minder eng dan je denkt hoor.:)

    Hmm, ja dat dan weer wel:-D Ik gebruik nog altijd de knopjes hoor, vindt dat heel gemakkelijk om eerlijk te zijn. Zeker de nieuwere technieken zoals “one touch” zodat je maar Ă©Ă©n keer hoeft te klikken dat je raam volledig naar beneden (of boven gaat). Dat vindt ik al heel gebruiksvriendelijk. Smsen, bellen en navigatie instellen kan ik allemaal via voice command dat ingebouwd zit in de auto zelf. En dat vindt ik ook wel heel gemakkelijk. In het begin lijkt het vreemd, maar ze hadden mij een voorproefje gegeven toen ik mijn auto ging ophalen in de garage en het werkt allemaal vrij goed moet ik zeggen. Al moet je heel af en toe wel eens iets herhalen. Maar meestal zit het gewoon goed:-)

    Hoe dan ook, ben benieuwd hoe het allemaal verder zal ontwikkelen…

  • Profielfoto
    jordi99

    Als apple de carplay interface nu gewoon als optie kan geven op in ieder geval de iPhone Plus modellen dan zijn we weer een eind dichterbij

  • Profielfoto
    bartvdv

    @DBL Creations:

    Dus als iemand Android auto hacked (zoals zoveel gebeurd met Android…)

    Sommige reacties zijn wel om kapot te lachen

    Dat is inderdaad om je kapot te lachen, tsss.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBL Creations:

    Dus als iemand Android auto hacked (zoals zoveel gebeurd met Android…)

    Sommige reacties zijn wel om kapot te lachen

    Dat is inderdaad om je kapot te lachen, tsss.

    Zeg wat je wilt, maar wat ik hiermee bedoelde is dat het meer gebeurd dan bij Apple, dat kan je niet ontkennen. Maar ik ben blij dat ik jou ook aan het lachen kan brengen:-D

    Kus van de juf en een bank vooruit:-)

  • Profielfoto
    WillemZ

    Whahaha, ik lach me een scheur als ik zie wat ik hierboven allemaal lees.
    Zoveel onzin, zoveel onbegrip voor wat een auto aan software nodig heeft om te kunnen functioneren.

    Tegenwoordig is een auto een computergestuurde robot. Alle bedrading, elk berekenbaar component, elk lampje, elke schakelaar… het zit allemaal via een computersysteem aan elkaar vast.

    De meeste reacties gaan over de autoradio waar je je Phone aan kan koppelen.
    Dat kunnen Android en iOS beide eigenlijk wel.

    Wat Apple helemaal NIET kan, is robotisering.
    Te veel gesloten, vooral qua aansluitingsmogelijkheden in de hardware.
    Aangezien bij Apple hardware en software als Ă©Ă©n oplossing wordt geboden (dus niet open) zie ik het ook niet veranderen.

    Android kan daarin hetzelfde als UNIX of Windows. Waarbij Windows teveel vette randjes heeft en zich niet bepaald efficient gedraagt.
    Wat Audi hier wil doen, is het eigen softwaresystem van de gehele auto omzetten naar Android.

    Deze ontwikkeling zie ik in de robotisering op meer plaatsen.
    Android garandeert de aanwezigheid van ontzettend veel ontwikkelaars en hardware leveranciers.

    Windows moet zich niet zo druk maken over iOS, volgens mij is Android straks de grote bedreiging omdat die meer overlappingen heeft qua toepasbaarheid.

    Android is heel veel meer dan software voor een mobieltje.

  • Profielfoto
    kasuja

    Kan je nagaan.

    Over niet al te lange tijd rijdt een flink deel van de hoge Apple piefen in een lease auto draaiend op android

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Whahaha, ik lach me een scheur als ik zie wat ik hierboven allemaal lees.
    Zoveel onzin, zoveel onbegrip voor wat een auto aan software nodig heeft om te kunnen functioneren.

    Tegenwoordig is een auto een computergestuurde robot. Alle bedrading, elk berekenbaar component, elk lampje, elke schakelaar… het zit allemaal via een computersysteem aan elkaar vast.

    De meeste reacties gaan over de autoradio waar je je Phone aan kan koppelen.
    Dat kunnen Android en iOS beide eigenlijk wel.

    Wat Apple helemaal NIET kan, is robotisering.
    Te veel gesloten, vooral qua aansluitingsmogelijkheden in de hardware.
    Aangezien bij Apple hardware en software als Ă©Ă©n oplossing wordt geboden (dus niet open) zie ik het ook niet veranderen.

    Android kan daarin hetzelfde als UNIX of Windows. Waarbij Windows teveel vette randjes heeft en zich niet bepaald efficient gedraagt.
    Wat Audi hier wil doen, is het eigen softwaresystem van de gehele auto omzetten naar Android.

    Deze ontwikkeling zie ik in de robotisering op meer plaatsen.
    Android garandeert de aanwezigheid van ontzettend veel ontwikkelaars en hardware leveranciers.

    Windows moet zich niet zo druk maken over iOS, volgens mij is Android straks de grote bedreiging omdat die meer overlappingen heeft qua toepasbaarheid.

    Android is heel veel meer dan software voor een mobieltje.

    Voila si, we hebbe ne slimme onder:-D

  • Profielfoto
    steveb

    @DBL Creations:

    Dus als iemand Android auto hacked (zoals zoveel gebeurd met Android…)

    Sommige reacties zijn wel om kapot te lachen

    Dat is inderdaad om je kapot te lachen, tsss.

    of misschien net stoppen met lachen
    wat als een hacker slechte bedoelingen heeft? en de volgende voorwaarden aan handelingen te koppelen.
    voorwaarde
    1. snelheid bereikt 120km/u
    2. u bevind zich op een heel drukke weg.
    3. het is 8u30

    dan gaan nu
    1. alle interne en externe verlichting uit.
    2. het dak gaat open.
    3. ramen naar beneden.
    4. de auto voert een noodrem uit.
    …..

    ik ben blij te zien hoe gesloten apple is. goe weinig inbraken er gemeld zijn in apple systemen.
    spijtig dat ze niet eerst waren met auto software? ja
    geen haast. goed dat we met de android risico analyses kunnen doen. lol

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBL Creations:

    Dus als iemand Android auto hacked (zoals zoveel gebeurd met Android…)

    Sommige reacties zijn wel om kapot te lachen

    Dat is inderdaad om je kapot te lachen, tsss.

    of misschien net stoppen met lachen
    wat als een hacker slechte bedoelingen heeft? en de volgende voorwaarden aan handelingen te koppelen.
    voorwaarde
    1. snelheid bereikt 120km/u
    2. u bevind zich op een heel drukke weg.
    3. het is 8u30

    dan gaan nu
    1. alle interne en externe verlichting uit.
    2. het dak gaat open.
    3. ramen naar beneden.
    4. de auto voert een noodrem uit.
    …..

    ik ben blij te zien hoe gesloten apple is. goe weinig inbraken er gemeld zijn in apple systemen.
    spijtig dat ze niet eerst waren met auto software? ja
    geen haast. goed dat we met de android risico analyses kunnen doen. lol

    Wel, dat is ook mijn vrees beste Steve, maar blijkbaar denken mensen alleen maar dat wij Apple mensen Android willen afbreken… Terwijl er heel veel langs de kant van Android naar iOS wordt verweten… Maar goed.