Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 12 april 2017

Ziggo fikst problemen met Google-diensten

Na bijna vijf dagen waarin YouTube, Gmail, Maps en andere Google-diensten moeilijk bereikbaar waren voor abonnees van Ziggo, zijn de problemen opgelost. Volgens de provider is de verbinding samen met Google rechtgetrokken.

De verbinding haperde sinds vrijdag en de provider startte maandag een onderzoek. Sites en apps van Google werden niet of traag geladen. In de nacht van dinsdag op woensdag kwam de definitieve oplossing.

Merkbaar op hele internet

Google is naast zoekmachine en YouTube-eigenaar ook een aanbieder van clouddiensten voor andere websites en apps. Daarom was de storing ook merkbaar voor gebruikers van bijvoorbeeld Spotify en Snapchat. Daarnaast gebruikt groot aantal websites gebruikt het content delivery network (CDN) van Google ook om scripts en lettertypen te laden. Het kon voor abonnees van Ziggo daarom lijken alsof er geen tekst op bepaalde websites stond, terwijl in werkelijkheid Google Fonts niet geladen kon worden.

Sommige websites leken geen tekst te bevatten, omdat Google Fonts niet geladen kon worden.

Fout van Google of Ziggo?

Wat de haperende verbinding veroorzaakte is vooralsnog onduidelijk, maar we hebben een woordvoerder van Ziggo om toelichting gevraagd. We vermoeden overigens dat niet het Ziggo-netwerk, maar het Google-netwerk de boosdoener was. Het meeste verkeer leek probleemloos het Ziggo-netwerk door te komen, maar in een router bij Google te stranden.

https://twitter.com/raymonmens/status/851784085563420672

Reageer op artikel:
Ziggo fikst problemen met Google-diensten
Sluiten