Ziggo fikst problemen met Google-diensten

9 reacties

Na bijna vijf dagen waarin YouTube, Gmail, Maps en andere Google-diensten moeilijk bereikbaar waren voor abonnees van Ziggo, zijn de problemen opgelost. Volgens de provider is de verbinding samen met Google rechtgetrokken.

De verbinding haperde sinds vrijdag en de provider startte maandag een onderzoek. Sites en apps van Google werden niet of traag geladen. In de nacht van dinsdag op woensdag kwam de definitieve oplossing.

Merkbaar op hele internet

Google is naast zoekmachine en YouTube-eigenaar ook een aanbieder van clouddiensten voor andere websites en apps. Daarom was de storing ook merkbaar voor gebruikers van bijvoorbeeld Spotify en Snapchat. Daarnaast gebruikt groot aantal websites gebruikt het content delivery network (CDN) van Google ook om scripts en lettertypen te laden. Het kon voor abonnees van Ziggo daarom lijken alsof er geen tekst op bepaalde websites stond, terwijl in werkelijkheid Google Fonts niet geladen kon worden.

Sommige websites leken geen tekst te bevatten, omdat Google Fonts niet geladen kon worden.

Fout van Google of Ziggo?

Wat de haperende verbinding veroorzaakte is vooralsnog onduidelijk, maar we hebben een woordvoerder van Ziggo om toelichting gevraagd. We vermoeden overigens dat niet het Ziggo-netwerk, maar het Google-netwerk de boosdoener was. Het meeste verkeer leek probleemloos het Ziggo-netwerk door te komen, maar in een router bij Google te stranden.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    ton_adam

    He, fijn dit te lezen. Ik had inderdaad last om Youtube videos te bekijken. Heb zelfs gisteravond even WIFI uitgezet op mijn telefoon omdat Youtube via 4G beter werkte. Lijkt inderdaad opgelost te zijn!

  • Profielfoto
    pruus

    Dat is een prima signaal. Oplossen, en nu kijken hoe het in de toekomst vermeden kan worden.

  • Profielfoto
    m4v3r1ck

    Altijd een goede zaak als fu’s worden opgelost voor de klanten! ?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Best wel raar dat ik hier in Limburg nergens tot heel erg weinig last van hebt gehad. Nu gebruik ik niet veel Google diensten maar websites die niet of maar half laden heb ik niet meegemaakt.

  • Profielfoto
    FABMAC

    Ben heel de morgen al in juichstemmig.:lol::lol: Wat een zaligheid. Een goed werkende verbinding sinds vrijdagavond.

  • Profielfoto
    NapO

    t was een combi van ziggo en google, want andere hosters / providers hadden geen last.

    Dit had te maken met het BGP protocol en het manier van routeren van verkeer van het ziggo netwerk naar google toe.

    om t niet te technisch te maken moest de bgp route aangepast worden om de verrote server/router/netwerk eruit te filteren.

    Hier wat info over BGP: https://nl.wikipedia.org/wiki/Border_Gateway_Protocol

    Ziggo maakt veel gebruik van Transitnetwerk (is goedkoper maar ook langzamer in termen van latency…je kan wel 300 mbit internet hebben maar als je latency 500ms per pakket is heb ik liever een 20mbit verbinding met 1ms latency).

  • Profielfoto
    MrHammond

    Swisscom en Netflix hebben ook ooit een soortgelijk probleem gehad. Probleem daarbij was dat ze elkaar de Zwarte Piet gingen toespelen, en de oplossing relatief lang geduurd had… Lang genoeg voor mij om me te informeren en over te stappen naar een andere aanbieder:-P

  • Profielfoto
    Raymon

    Ziggo om 11:29 een e-mail gestuurd en om toelichting gevraagd, maar nog altijd geen antwoord. Het blijft vreemd. Het is als persvoorlichter je baan om vragen van journalisten te beantwoorden en je kunt na 7 uur nog niet op een e-mail over een actuele zaak die nu speelt antwoorden. Ik wacht het nog een uurtje af en anders blijven we vandaag zonder toelichting zitten ben ik bang ?

  • Profielfoto
    pippen2

    Fijn dat het opgelost is. Ik had er ook behoorlijk last van. Maar omdat ik op de statuspagina van Ziggo geen storing zag en er op Twitter ook weinig klachten kon ontdekken, ging ik er vanuit dat het aan m’n eigen verbinding lag. Gelukkig hoef ik dat dus niet meer verder uit te zoeken.