T-Mobile wint zaak om Datavrije Muziek

16 reacties

T-Mobile mag van de rechtbank van Rotterdam door blijven gaan met het aanbieden van zijn dienst Datavrije Muziek. Hiermee kunnen klanten muziek van bepaalde aanbieders streamen zonder dat het ten koste gaat van hun databundel.

Toezichthouder ACM begon de rechtszaak omdat de dienst in strijd is met de Nederlandse netneutraliteit. De rechter oordeelde echter dat de Europese telecomwet leidend is en die staat het ‘zero raten’ van diensten toe.

Volgen meer providers?

Volgens de Nederlandse wet moeten alle datapakketjes gelijk behandeld worden en is prijsdiscriminatie niet toegestaan. De Europese regels zijn soepeler en laat zero-rating, waarbij bepaalde datapakketjes niet tellen voor de databundel, toe mits er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de diverse streamingdiensten.

De uitspraak creëert nieuwe jurisprudentie die telecomproviders kunnen gebruiken wanneer zij diensten buiten de databundel willen laten vallen. Een rechter zal bij bezwaar vanuit de ACM kijken naar deze uitspraak en concluderen dat de Europese regels gelden.

Spotify is een van de diensten die onder Datavrije Muziek valt.

Europese regels leidend

De rechter oordeelde dat de Europese regels van toepassing zijn omdat sprake is van een Europese verordening die lidstaten onaangepast door moeten voeren. Van Europese richtlijnen mag afgeweken worden, maar de Europese telecomregels zijn geen richtlijn.

T-Mobile zegt in een persbericht blij met de uitspraak te zijn: “Wij kunnen nu blijven innoveren en grenzen doorbreken om onze klanten de volledige vrijheid van onbeperkt mobiel internet te geven.” De ACM was niet bereikbaar voor commentaar maar zei eerder: “Op het eerste gezicht lijkt gratis muziek heel sympathiek, maar door een dienst gratis in het datagebruik aan te bieden wordt een internetgebruiker beïnvloed in zijn keuzes op het internet. Gratis data bestaat niet, andere diensten worden hierdoor duurder.”

25 diensten datavrij

Datavrije muziek wordt door T-Mobile aan klanten met een databundel van 6GB of hoger aangeboden. Op moment van schrijven tellen 25 diensten en radiozenders niet mee voor de databundel. Enkele bekende diensten en zekers zijn Deezer, Napster, Nederland.FM, OnlineRadio.nl, Q-Music, Radio 8FM, Spotify en Tidal. Diensten en zenders kunnen zich gratis aanmelden om in het aanbod opgenomen te worden. Apple Music is ‘in behandeling’.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    jasper050

    Is die 6 GB niet raar, T-Mobile heeft bij hun huidige databundels alleen 1,5,10GB en unlimited. Dus je moet dus min. 10GB nemen. Zou toch mooi zijn als 5 ook mee mag doen.

  • Profielfoto
    computer space

    Waarom kopt iedereen toch “T-mobile wint…”. Kop eens een keer “De consument verliest”….

  • Profielfoto
    Raymon

    Is die 6 GB niet raar, T-Mobile heeft bij hun huidige databundels alleen 1,5,10GB en unlimited. Dus je moet dus min. 10GB nemen. Zou toch mooi zijn als 5 ook mee mag doen.

    idd vreemd. Een voorwaarde die al bestond voordat de abonnementen vernieuwd werden denk ik.

  • Profielfoto
    Dutch-American

    Waarom kopt iedereen toch “T-mobile wint…”. Kop eens een keer “De consument verliest”….

    Kun je dan ook even uitleggen waarom de consument verliest?

    Als je nu de hele dag muziek kunt streamen zonder dat het van je data bundel gaat, is dat toch goed voor de concument?

  • Profielfoto
    Frans

    De Europese regels zijn soepeler en laat zero-rating, waarbij bepaalde datapakketjes niet tellen voor de databundel, toe mits er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de diverse streamingdiensten.

    Op moment van schrijven tellen 25 diensten en radiozenders niet mee voor de databundel.

    Dus T-Mobile voldoet niet aan de Europese regels. Alleen als je ALLES wat muziek streamt (dus ook van je eigen NAS bijvoorbeeld) niet meetelt ben je niet in overtreding.

    En waarom wel muziek en niet video? Wel muziek en geen boeken? Wel muziek en geen …? Nee, dit is een vorm van (omgekeerde) sensuur, dus niet goed voor de keuzevrijheid van de consument.

  • Profielfoto
    aartjan

    Is het eindelijk een keer gratis begint weer iedereen te zeuren…

    Ik ben er blij mee! En ik vind het een goede en juiste zet, op weg naar modern mobiel internet.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Is het eindelijk een keer gratis begint weer iedereen te zeuren…

    Ik ben er blij mee! En ik vind het een goede en juiste zet, op weg naar modern mobiel internet.

    daar gaat het niet om. Mijn muziek die ik van mijn NAS speelt valt er niet onder. Daarmee is het wat mij betreft oneerlijk een daar zou netneutraliteit wat aan moeten doen.

    Jouw blik gaat niet verder dan ‘gratis, niet zeuren’. Totdat je straks met een situatie zit waar je moet betalen om netflix en YouTube mag kijken.
    Net als discriminatie, kunnen dit soort dingen positief en negatief.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Slechte ontwikkeling ??

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Jouw blik gaat niet verder dan ‘gratis, niet zeuren’. Totdat je straks met een situatie zit waar je moet betalen om netflix en YouTube mag kijken.
    Net als discriminatie, kunnen dit soort dingen positief en negatief.

    Niet mee eens, want zoals in het artikel staat is zero rating toegestaan, maar ‘up rating’ (term verzin ik zomaar even) zeker niet. Specifieke diensten duurder maken.
    Dus wat jij noemt kunnen ze wel invoeren, maar dan zal de rechter dat ongedaan gaan maken.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Goeie ontwikkeling. Net neutraliteit is er gekomen zodat aanbieders snelheden niet af te knijpen en toegang tot services niet ontzeggen. Maar er is niks mis/verkeerd met het aanbieden van gratis data bij een bepaalde service. We moeten dit soort ontwikkelingen juist toe juichen. Je kunt ook niet tegen een supermarkt zeggen dat het brood minimaal €2,- moet kosten omdat de ambachtelijke bakker op de hoek ze ook voor €2,- verkoopt. T-mobile creëert hier een usp om de concurrentie aan te gaan en dat soort dingen moeten legaal blijven.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Ohjah, die gast met z’n muziek op zijn NAS. Wil wel eens weten of hij zijn muziek collectie legaal heeft geript van in winkel gekochte cd’s of honderden torrents naar binnen heeft gehaald.

  • Profielfoto
    Imade

    Waarom kopt iedereen toch “T-mobile wint…”. Kop eens een keer “De consument verliest”….

    Kun je dan ook even uitleggen waarom de consument verliest?

    Als je nu de hele dag muziek kunt streamen zonder dat het van je data bundel gaat, is dat toch goed voor de concument?

    Ik betaal gewoon data, want gebruik Apple Music… dus ik verlies inderdaad ja!

  • Profielfoto
    Imade

    Is het eindelijk een keer gratis begint weer iedereen te zeuren…

    Ik ben er blij mee! En ik vind het een goede en juiste zet, op weg naar modern mobiel internet.

    Ik niet, want MOET dan verplicht diensten gebruiken waar ik alleen maar crashes van kreeg…

  • Profielfoto
    Imade

    Goeie ontwikkeling. Net neutraliteit is er gekomen zodat aanbieders snelheden niet af te knijpen en toegang tot services niet ontzeggen. Maar er is niks mis/verkeerd met het aanbieden van gratis data bij een bepaalde service. We moeten dit soort ontwikkelingen juist toe juichen. Je kunt ook niet tegen een supermarkt zeggen dat het brood minimaal €2,- moet kosten omdat de ambachtelijke bakker op de hoek ze ook voor €2,- verkoopt. T-mobile creëert hier een usp om de concurrentie aan te gaan en dat soort dingen moeten legaal blijven.

    Ik betaal gewoon data hoor…

  • Profielfoto
    inspectorgadget

    De consument verliest omdat de leverancier van mobiel internet nu bepaalt wat wel of niet gratis is voor een consument.
    De gratis diensten zullen meer gebruikers krijgen, want gratis gaat meestal boven betaald. Waardoor de diensten die wel gewoon van je data afgaan het moeilijker krijgen. En misschien wel omvallen. Stel dat Vimeo gratis wordt en YouTube niet. Waarschijnlijk heeft YouTube daar geen baat bij.
    Het komt er eigenlijk op neer dat een provider invloed gaat uitoefenen op welke diensten je wel of niet gaat gebruiken. Terwijl ze daar geen zak mee te maken hebben. Ze moeten gewoon data doorgeven.

  • Profielfoto
    inspectorgadget

    Mooi voorbeeld, als is het in andere markt:
    Chinese zonnepanelen werden ver onder de kostprijs in het westen gedumpt. Kostprijs voor Chinese panelen was laag door het geld dat China in de bedrijven investeerde. Door de lage prijs van Chinese panelen konden Europese bedrijven niet concurreren en vielen om. Daarna wordt de prijs van de Chinese panelen verhoogd, immer concurrentie is er niet meer. Is dit goed voor de consument? Misschien tijdelijk…