Parkmobile: technische problemen zorgen voor hoge kosten

23 reacties

Parkeer-app Parkmobile ligt onder vuur. Klanten klagen over hoge kosten nadat het door technische problemen niet lukt om parkeeracties te stoppen. De teller blijft in dat geval lopen, waardoor een rekening van meer dan 100 euro ontstaat.

Bij het consumentenprogramma Radar hebben zich diverse gedupeerden gemeld. Het blijkt erg moeilijk om het teveel betaalde bedrag terug te krijgen en ook op technisch vlak is er nog veel onduidelijkheid.

Parkeeractie nooit gestopt

Met de app kan een parkeeractie gestart en gestopt worden, zodat gebruikers alleen voor de effectieve parkeertijd betalen. Door een technisch probleem lukt het stoppen van een parkeeractie niet. De app toont de melding “even geduld, actie wordt gestopt” en de gebruiker kan niets doen. Soms blijkt de actie na een tweede poging te stoppen, maar soms ook niet.

Een van de gedupeerden was in de veronderstelling de parkeeractie gestopt te hebben, maar kreeg een rekening van 106 euro voor 24 uur parkeren. Een parkeeractie stopt automatisch na 23 uur en 59 minuten.

Klik/tap voor groter.

Geld terugvragen is moeilijk

Parkmobile kon bij Radar geen antwoord geven op de vraag hoe benadeelde gebruikers hun geld terug kunnen krijgen. De dienst zegt het parkeergeld direct naar gemeenten af te storten en acties achteraf niet te kunnen wijzigen of annuleren. Gebruikers kunnen zicht tot de gemeente wenden, maar daar alleen aanspraak maken op coulance.

De gemeente Utrecht zegt tegen Radar: “Wanneer sprake is van een technische fout in de app, verwijzen wij door naar de provider van de app aangezien die hier verantwoordelijk voor is.” Een typisch geval van het kastje naar de muur.

Technische oorzaak en impact onduidelijk

In de uitzending van Radar wordt niet ingegaan op de technische aspecten. Zo is het onduidelijk of alleen Android of ook iOS getroffen is. Eveneens is onduidelijk of Parkmobile de oorzaak van de haperende app heeft gevonden en opgelost.

Het lijkt ons een probleem met de API van de dienst, maar in een speciale FAQ maakt Parkmobile alleen melding van een slechte internetverbinding als oorzaak. Gebruikers zouden in geval van twijfel een parkeeractie ook via SMS kunnen stoppen. Wij hebben Parkmobile om toelichting gevraagd en zullen dit artikel bijwerken zodra meer bekend is.

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Haha… die heeft goed nagedacht over wat hij ging zeggen bij Radar. Not!

  • Profielfoto
    TeeJay

    Slecht voorbereid zeg haha!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    B.t.w. is dat dan weer het voordeel van Google (Locatiegeschiedenis); die volgt je overal en nergens. Waardoor je direct kunt bewijzen dat je toch ècht weg was van die parkeerplaats.

  • Profielfoto
    pippen2

    Het was tenenkrommend om het te zien :). Dan zeg je toch als je er niet aan uit komt “we gaan het per geval bekijken en zullen dan tot een oplossing komen”. Dan laat je het open, maar heb je wel antwoord gegeven. Dat is beter dan zwijgen. Het is heel raar dat Parkmobile de klant doorstuurt naar de gemeente, terwijl het duidelijk een technische fout is. Natuurlijk moet Parkmobile dat zelf oplossen en vergoeden. Het lijkt erop dat de Android app op een gegeven moment geen internetverbinding meer heeft. Als ontwikkelaar weet ik dat het een drama is om voor alle Android versies en toestellen iets te maken. Je kunt het nauwelijks testen. Dus succes Parkmobile :D.

  • Profielfoto
    rico91

    Als je het aan mij vraagt ligt dit zoals boven al geschreven aan slechte internet verbinding. Ik gebruik de app dagelijks en ervaar dit probleem soms ook. Vooral bij bijv een supermarkt waar gratis wifi is, als ik verbonden ben met dat netwerk lukt het mij vaak niet om de parkeer app uit te zetten. Als ik terug schakel naar 4g netwerk dan kukt dit binnen 2 tellen.

    Gewoon internet probleempje dus.. maar mag natuurlijk niet een probleem zijn ?

  • Profielfoto
    lalalalalalalalal

    Bij dezen stop ik dan ook met parkmobile. Welke alternatieven zijn er ? Het is ook belachelijk hoog om 25 cent per transactie te betalen.

  • Profielfoto
    martijnvandijk

    Vrijwel zeker ligt dit aan de beroerde kwaliteit verbinding ligt van veel gratis WiFi netwerken zoals wifispots en fon. Daardoor ben je op straat vaak meer offline dan online. Super irritant bijvoorbeeld bij navigeren

  • Profielfoto
    martijnvandijk

    Maar ontslaat natuurlijk Parkmobile niet van verplichting dit gewoon netjes op te lossen: je hebt met deze partij een betaal relatie, en niet met de gemeente.

  • Profielfoto
    FABMAC

    Ik ben de uitzending terug gaan kijken omdat Raymon er gisteravond een tweet over stuurde. Ik gebruik Parkmobile niet, maar zou hem gelijk wegdoen. Je bent compleet vogelvrij daar. Die man was echt verschrikkelijk, had op geen enkele vraag een antwoord en je wordt van kastje naar de muur gestuurd. En die man aan de helpdesk was al niet veel beter. Ping en Pong spelen pingpong met de klant als bal.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Vrijwel zeker ligt dit aan de beroerde kwaliteit verbinding ligt van veel gratis WiFi netwerken… …Super irritant bijvoorbeeld bij navigeren

    .
    Je wilt toch niet serieus beweren dat je tijdens navigeren denkt te kunnen vertrouwen op de WiFi netwerken die per ongeluk voorbij komen?!

    En ik neem aan dat je wel zult begrijpen dat je op een willekeurige parkeerplaats gewoon in en uitlogt via je mobiele netwerk, en dat je niet eerst een WiFi netwerk gaat opzoeken?

  • Profielfoto
    rico91

    En ik neem aan dat je wel zult begrijpen dat je op een willekeurige parkeerplaats gewoon in en uitlogt via je mobiele netwerk, en dat je niet eerst een WiFi netwerk gaat opzoeken?

    Klopt. Kan mij voorstellen dat als je eens ingelogd bent bij een openbaar wifi punt dat je smartphone automatisch met wifi gaat verbinden. Niet iedereen is zo slim en handig met smartphones, waardoor mensen al denken van ‘o, ik heb wifi. Dus waarom werkt mijn parkeer app niet?’..
    Dat is het enige wat ik kan bedenken waarom het bij sommige mis gaat.

    Maar dat staat buiten het feit dat de mensen van park mobile dit gewoon netjes moeten oplossen natuurlijk ?

  • Profielfoto
    Raymon

    In de uitzending probeerden ze het zowel buiten als bij iemand thuis. In beide gevallen werd de actie niet stopgezet. Vandaar mijn vermoeden van een api probleem. Parkmobile heeft overigens netjes op onze email gereageerd en ik ga het artikel aanvullen.

  • Profielfoto
    hans dorsman

    Ik gebruik Yellow Brick en bel altijd, dan heb je ook geen app nodig…
    Tot nu toe werkt het goed.

  • Profielfoto
    Imade

    Als je het aan mij vraagt ligt dit zoals boven al geschreven aan slechte internet verbinding. Ik gebruik de app dagelijks en ervaar dit probleem soms ook. Vooral bij bijv een supermarkt waar gratis wifi is, als ik verbonden ben met dat netwerk lukt het mij vaak niet om de parkeer app uit te zetten. Als ik terug schakel naar 4g netwerk dan kukt dit binnen 2 tellen.

    Gewoon internet probleempje dus.. maar mag natuurlijk niet een probleem zijn ?

    Onzin, dan had Tros Radar het niet kunnen reproduceren en liep hij niet vast toen hij thuis was.

  • Profielfoto
    jw54

    ik heb gisteravond ook de uitzending gezien en me kapot geërgerd aan die directeur.
    Was juist op zoek naar een parkeerapp en natuurlijk gaat het deze niet worden.
    Dit is een perfect voorbeeld hoe het niet moet.
    Met een emotieloos gezicht nietszeggende antwoorden geven en dit diverse malen herhalen.
    Geen inlevingsvermogen, geen klantvriendelijkheid, geen service. Zo ben je geen visitekaartje van je eigen bedrijf. Ontslaan die vent!
    Pff, dat moest ik ff kwijt, waardeloze directeur.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik heb nooit problemen met die app, maar dat is maar goed ook.
    Ik vind overigens dat de vraagstelling nooit goed was richting de man. Ze had volgens mij moeten doorzagen over een fout die zich voordoet in de app van Parkmobile. Dan is het namelijk duidelijk waar je moet zijn.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat doen ze nooit bij dit programma. Ik heb ooit iets gezien over telecomproviders die de boel aan her flessen waren. Vodafone en T-Mobile gingen er zitten kregen de shit over hun heen terwijl aan het einde van de uitzending alleen gezegd werd. KPN wilde niet ingaan op onze uitnodiging. Klaar.

    Als je goed kunt lullen en sorry kunt zeggen dan moet je daar juist gaan zitten want dat is gratis reclame voor je bedrijf. Dit programma moet echt direct van de televisie, zonde van het belastinggeld.

  • Profielfoto
    pippen2

    Radar is juist echt een heel goed programma. Heel veel bedrijven zijn als de dood dat ze in dat programma negatief genoemd worden.

  • Profielfoto
    Imade

    Dat doen ze nooit bij dit programma. Ik heb ooit iets gezien over telecomproviders die de boel aan her flessen waren. Vodafone en T-Mobile gingen er zitten kregen de shit over hun heen terwijl aan het einde van de uitzending alleen gezegd werd. KPN wilde niet ingaan op onze uitnodiging. Klaar.

    Als je goed kunt lullen en sorry kunt zeggen dan moet je daar juist gaan zitten want dat is gratis reclame voor je bedrijf. Dit programma moet echt direct van de televisie, zonde van het belastinggeld.

    Jij hebt inderdaad NIET gekeken, samen met @Ziegler omdat zij 2 terechte vragen heeft gesteld;

    1) Of die meneer zijn teveel betaalde gelden terug kreeg
    2) Bij wie je moet zijn als het fout gaat.

    Op vaag 1 ging hij opnieuw de fout in door mensen naar de gemeente door te verwijzen en te melden dat men geen geld terug kon krijgen.
    De betaalrelatie is namelijk ParkmobileNL.. niet de gemeente.
    Dus antwoord op vraag 2 is inderdaad ParkmobileNL, maar daar wist hij het antwoord niet op.

  • Profielfoto
    aartjan

    http://vergelijkmobielparkeren.nl/welke-aanbieders-mobiel-parkeren

    vergelijk Parkmobile met de concurrenten:
    zo zie je maar weer,
    uiteindelijk werkt het gewoon als de ultieme reclame!

    Het maakt niet uit wat ze zeggen ALS er maar over je gepraat wordt.

  • Profielfoto
    VxP

    Lachwekkend hoe die directeur er zat. Benieuwd of hij nog lang aan zal blijven. De app is er bij mij direct af gegaan.

  • Profielfoto
    bedrocks

    Uitzending ook gezien, directeur was niet voorbereid idd, maar de goede man met zijn LG smartphone had ook zelf kunnen kiezen om via het telefoonnummer af te melden. Ik heb het nummer gewoon tussen mijn contacten staan en gebruik deze heel af en toe.
    Deze man kan gewoon niet met zijn smartphone omgaan, als je ziet dat deze met afmelden blijft hangen dan onderneem je toch een actie. 2 dagen door laten lopen en geen email en of push-bericht krijgen? Heb je sommige dingen toch uit geschakeld in je Android.

    Parkmobile gebruik ik al vanaf het begin op mijn iPhone’s en nooit problemen.
    Ligt in mijn ogen aan de telefoon van deze mijnheer.

  • Profielfoto
    Ziegler

    @imade

    ‘Als het fout gaat’? Als wat fout gaat?

    Er kunnen door de gebruiker allerlei fouten gemaakt worden. Ik begrijp heel goed dat parkmobile daar geen werk van wil maken.

    Nu maakt de app van Parkmobile een fout. En dan ligt het totaal anders. Dan moet je bij Parkmobile zijn. Daar legde de interviewer helemaal geen nadruk op.

    Als ik per bank per ongeluk teveel geld overmaak naar een ander rekeningnummer, gaat de bank ook niets regelen. Dan moet ik dat proberen terug te halen bij dat andere rekeningnummer.