Google-diensten (Gmail, Maps, YouTube) haperen via Ziggo

Door: Raymon - 37 reacties

Als je abonnee van Ziggo bent, merk je wellicht dat bepaalde apps en diensten van Google sinds vrijdag slecht werken. Er zijn verbindings­problemen tussen Google en de provider. Pagina’s en apps laden niet, zeer traag of pas na een aantal keer vernieuwen.

Websites die Google’s CDN gebruiken zijn ook slecht bereikbaar. Soms verdwijnt tekst op websites en in apps zelfs volledig, omdat Google Fonts gebruikt wordt. Ziggo zegt de problemen te onderzoeken.

Update woensdag 12 april: De storing is na bijna vijf dagen opgelost.

Zowel op Twitter en het forum van Ziggo maken klanten melding van het probleem. De problemen zijn vrijdag begonnen en provider zegt tegen Tweakers de oorzaak nog niet op het spoor te zijn. Het zijn geen DNS-problemen en er is niets dat gebruikers kunnen doen, behalve overschakelen naar mobiele data of een VPN-dienst gebruiken.

Het lijkt om een landelijke storing te gaan die zowel particuliere als zakelijke klanten treft. OMT is op enkele advertenties na niet afhankelijk van Google-diensten en functioneert naar behoren.

Reacties

37 reacties
  • Profielfoto
    Lucas Thoelke

    Ik dacht al dat mn verbinding lag te kloten.. Verklaart ook waarom video’s vanuit google drive haperen…

  • Profielfoto
    DNibbeling

    Ik heb mijn Time Capsule al opnieuw ingesteld. Zonder resultaat. Dacht al dat het aan mij lag. Want speed tests werkten naar behoren

  • Profielfoto
    FABMAC

    Gelukkig. Ik had ook al zitten zoeken en een woord met een “V” gebruikt dat eindigt op oeken.:lol: Behoorlijk last van. En net als DNibbelig ook de speedtest gebruikt, waar je de normale snelheid haalt.

  • Profielfoto
    vincej

    Ik heb er ook last van. Soms zijn het ook websites die niet of heel traag laden. En het ligt inderdaad niet aan de dns.

  • Profielfoto
    sciletto

    Ik dacht eerst ook dat het aan mij lag maar blijkbaar is het dus de externe server waaronder Google enzo.

    Ik heb alles wel een restart gegeven en dat hielp wel met de snelheid.

    Heeft iemand hier ook last van haperende beelden op YouTube met 4K? Ik dacht eerst dat het aan de snelheid van me Mac lag maar als de ene wel soepel loopt en de ander niet dan moet het niet daaraan liggen. Eerst dacht ik dat het aan de 30FPS lag. Ik kijk namelijk veel content in 60FPS en dan lijkt 30FPS ineens haperend :$

  • Profielfoto
    haagsegoof

    Ook bij KPN en andere zijn er problemen, en de problemen komen bij google vandaan volgens de laatste berichten

  • Profielfoto
    Vroegah

    Wat ik dus niet begrijp is waarom Ziggo (en anders isp’s) dit niet aangeven op hun storingspagina? Ook al ligt het niet aan hun eigen netwerk, het is wel een stukje alg. voorlichting+info. Nu ben ik al vanaf vrijdag aan het resetten enz. Op Allestoringen heb ik het dan wel kunnen vinden…

  • Profielfoto
    Floyd

    Hier ook problemen met Ziggo. Dacht ook dat het aan mijn modem lag.
    Alles maar gereset maar dat werkt helaas ook niet. Speedtest was okay.

    Vooral youtube draait voor geen meter. Mag al blij zijn dat ik in een klein resolutie kan kijken laat staan in 4k. Even afwachten dan maar …

  • Profielfoto
    sciletto

    Zit in ene te denken. Zal toch geen update of vervanging zijn bij Google zodat de NSA lekker mee kan kijken:P

  • Profielfoto
    koekiewous

    Volgens ziggo zit ik ook steevast in Zwolle (woon in Noord Brabant).

  • Profielfoto
    Xander41

    Ook Apple Music hapert bij mij. Duurt af en toe voordat ie over gaat naar het volgende nummer. Er verschijnt een blauw balkje in het iTunes, maar het nummer begint niet

    Music heeft toch niks te maken met de servers?

    Ook is er netjes betaald voor Music

  • Profielfoto
    Floyd

    Denk dat wij als gewone mensen niet echt interessant zijn om mee te kijken.
    Vooral mijn youtube keuzes in filmpjes. Unboxings, tech, tutorials tech/programs …

    Het is eigenlijk een ramp geworden sinds dat ziggo samenwerkt met vodafone.
    Het was al niet best ervoor maar nu is het toch wel echt storend. Letterlijk genomen dan.

  • Profielfoto
    Pvalk71

    Aha is dat het. Wel heb ik dat de iTunes store slecht laadt. Pas na herstart werkt het (weer even).

  • Profielfoto
    bechris60

    Apple host bepaalde delen nog bij Google dacht ik. Dus dat kan de reden zijn dat het Hapert. Had bij Ziggo ook problemen met een aantal websites en tijdje geleden. Het lag aan mijn apparatuur zijden ze. Het moment dat we overstapte waren alle problemen voorbij. Ik heb systeembeheerder gestudeerd dus ik weet echt wel of het aan mijn apparatuur licht.

  • Profielfoto
    Xander41

    • Google servers

  • Profielfoto
    Xander41

    Aha, oker

  • Profielfoto
    Xander41

    * Aha okee:smile:

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Enkele jaren geleden kon ik nog niet eens mijn iPhone updaten wegens een fout bij ziggo. Hun deden alsof de fout bij mij lag.

  • Profielfoto
    csteelooper

    (…) Het is eigenlijk een ramp geworden sinds dat ziggo samenwerkt met vodafone.
    Het was al niet best ervoor maar nu is het toch wel echt storend. Letterlijk genomen dan.

    Wat een onzin…! Die samenwerking tussen Vodafone en Ziggo is (vooralsnog) púúr administratief! Er is alleen in CRM en de klantadministratie het een en ander gewijzigd; aan de services is nog niks veranderd. Dus die samenwerking leidt überhaupt nog nergens toe. Niet tot verslechtering en ook niet tot verbeteringen. Het gaat nog wel een tijd duren voor er integratie van services gaat plaatsvinden, als die er al komt…

  • Profielfoto
    Floyd

    Wat ik eigenlijk bedoel is dat toen Ziggo nog Ziggo alleen was. Dat ik minder problemen had met internet verbinding als toen ziggo met upc fuseerde en nu weer samenwerkt met vodafone…

  • Profielfoto
    moveleen

    Nou ik gebruikte de DNS server van Google, nu heb ik tijdelijk opendns dns servers ingesteld en het probleem is opgelost, lijkt mij toch dns-probleem…

  • Profielfoto
    yellow

    ‘Top’. Bedankt voor het aankaarten van het probleem!
    Ik heb er ook last van en dacht dat het aan mijn apparatuur/software lag (en heb ondertussen van alles gereset; was ten einde raad). Maar gelukkig is dat dus niet zo. Hopelijk lossen ze het snel op want het is ontzettend vervelend.

  • Profielfoto
    merlijn

    Niet alleen Google hapert bij ziggo hoor, heb al 2 weken een haperende verbinding. Zuigt stukjes?

  • Profielfoto
    midas

    Idd heel veel last op mijn iPhone

  • Profielfoto
    Shmoo

    Tieten..

  • Profielfoto
    AT024

    Ziggo zuigt

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ik had het geluk tegelijkertijd een storing te hebben in mijn postcodegebied (volgens internet niet, maar volgens het telefonische menu van Ziggo wel?)

    Ik heb in mijn AirPort utility app gekeken, en zag dat de bron een fout aangaf.

    Ziggo website gaf geen storing aan, en het hele menu aan “oplossingen” doorlopen, tot aan het modem herstarten toe.

    Niets hielp, dus telefonisch contact gezocht, aangezien volgens de ziggo website geen storing was, maar volgens de AirPort utillity app dus wel.

    Kreeg een vriendelijke meneer aan de lijn, deze gaf aan, dat er GEEN storing was in mijn postcodegebied, echter kon hij wel zien dat mijn modem niet online kwam, en hij kon ook niks uitlezen.

    Zijn conclusie: mijn modem was overleden, en ik krijg een nieuwe opgestuurd.

    Vervolgens lees ik ruim 2,5 uur later op de ziggo website dat er WEL DEGELIJK een storing in mijn postcodegebied is, en dat ze het gaan oplossen.

    Mijn conclusie: modem dus niet stuk (is inmiddels weer online), maar inderdaad met haperende Google diensten.

    Misschien dat ze op de achtergrond bij ziggo het één en ander aan het prepareren zijn voor de fusie met Vodafone, heb dit al vaker mogen meemaken bij Ziggo (fusie Casema met multikabel en @home, fusie Casema met Ziggo, en fusie Ziggo met UPC) zal mij dus niks verbazen als het zo is;-)

    Hopelijk is het snel opgelost

  • Profielfoto
    Apple_wouter

    Voor de apple gebruikers hier!

    Ik zag al ergens een bericht om je DNS naar google of OpenDNS om te zetten KLIK maar dit moet je vervolgens op elk apparaat doen…

    niet zo handig als je ouders/vriendin/broers of zussen hebt in het zelfde huis die er geen bal van snappen!

    nu is er ook een oplossing die voor sommige gebruikers iets lastiger is. Dat is de DNS aanpassen in je router.

    check even de instellingen van je internet verbinding. mogelijk staat hier nu iets van :
    213.51.129.37
    213.51.144.37
    83.80.1.236

    deze kun je dan aanpassen naar Google (8.8.8.8) of open DNS (208.67.222.222)

    Voor airports van apple kun je via de app airport doen

    1. Open de Airport app
    2. ga naar “airport” (meestal het icoontje onder internet)
    3. druk op wijzig (rechter bovenhoek)
    4. ga naar internetverbinding
    5. voer bij DNS primair hier een van de bovenstaande adressen in

    en klaar ben je!

    Suc6!

  • Profielfoto
    Raymon

    DNS omzetten hielp hier niet. Ben dit sinds vrijdag aan het proberen (bij mezelf en ouders) geweest, het lijkt geen DNS-storing. Werkt het bij anderen wel?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Omdat het gewoon een probleem bij Google zelf is. Ik zie dit al sinds zondag.

    Niet continu maar zo nu en dan. Als je veel Google gebruikt dan valt het wel op. Normaal is zo’n site nooit down in 5 jaar tijd en nu een paar keer. Steeds maar 30 of 40 seconde.

  • Profielfoto
    Richele

    Ik heb er onder Safari wel last van, onder Google Chrome niet…

  • Profielfoto
    defores

    Airports van Apple kunnen ook een bottleneck zijn, hier had ik wel een factor 10 verschil t.o.v. van de Ziggo modem rechtstreeks/Wifi.

    Het is wat kort door de bocht om alles af te schuiven op Ziggo omdat een (thuis)netwerk nog veel meer factoren spelen dan slechts de provider.

  • Profielfoto
    Jannemanishere

    Hier hetzelfde als bij Richele: Bijvoorbeeld Nu.nl laadt heel erg traag en dan ook nog zonder afbeeldingen, terwijl via Firefox alles op rolletjes loopt. In ben klant bij Ziggo maar dit is toch geen Ziggo / Google verhaal lijkt me.

    In Safari reeds de plugins uitgeschakeld en de cache geleegd maar dat help niet…

  • Profielfoto
    Hajonides

    Hier ook al enige tijd zeer wisselende snelheden. Vanochtend Open DNS adressen ingevoerd en sinds die tijd merkbare verbetering. Fingers crossed …

  • Profielfoto
    Vroegah
  • Profielfoto
    Vroegah

    Bij Ziggo zijn ze zondagavond ook onder hun rots vandaan gekropen ?:-) Haha het was al vanaf vrijdagavond bekend.

  • Profielfoto
    Facundo

    Hier ook Ziggo, maar het hele weekend nergens last van gehad. Youtube, Maps, Earth en zoekfuncties werken normaal, evenals laden van sites. Wèl laden (heel soms) plaatjes op nieuwssites niet, of niet helemaal. Maar dat was ook al voor vrijdag zo.