Apple neemt VR-expert van NASA aan

Door: Raymon - 4 reacties

Apple blijft nieuwe experts toevoegen aan het team dat verantwoordelijk is voor Augmented en Virtual Reality. Vandaag werd bekend dat Jeff Norris, oprichter van het Mission Operations Innovation Office van ruimte­vaart­organisatie NASA, nu voor Apple werkt.

Norris was bij NASA verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Zo bedacht hij manieren om shuttles en robots in de ruimte te besturen met behulp van Augmented en Virtual Reality.

Apple heeft grote AR/VR-teams

Naar verluidt werken meer dan 1000 engineers bij Apple aan Augmented en Virtual Reality. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren veel bedrijven die zich met AR en VR bezighouden overgenomen en experts aangesteld. Volgens Bloomberg gaat Norris als senior manager werken bij een AR-team in de VS. De iPhone-maker heeft ook een groot team in Israel aan AR werken.

Onderstaande video toont Project Sidekick, een van de initiatieven van Norris. Door middel van een Microsoft Hololens krijgen astornauten werkinstructies en kunnen handleidingen gelezen worden.

iPhone en Augmented Reality

Tim Cook raak niet uitgepraat over Augmented Reality. Hij zei in een interview AR als fundamentele techniek te zien. Het lijkt erop dat de iPhone-maker de techniek door zijn producten wil verweven en niet voor één of twee simpele functies gaat.

Volgens recente geruchten krijgt de iPhone-camera AR-functies. Dit rijmt goed met de dubbele camera van de iPhone 7 Plus, die door de verschillende brandpuntsafstanden ook diepte-informatie vast kan leggen. De iPhone 8 zou bovendien uitgevoerd worden met een dubbele selfiecamera, waardoor het toestel zowel aan de voor- als achterkant diepte kan bepalen. De AR/VR-functies in de iPhone zouden een opmaat zijn naar een eigen bril.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    steveb

    VR in de iphone 8?
    Ik zie het eerder nuttig in de iPad pro. Duurder toestel, kleinere markt, groter scherm en baterij lijkt mij een meer haalbare mogelijkheid.
    Zo zullen sommige specialisten er mee aan de slag gaan. Maar vooral developpers er tijd voor hebben om de gemiddelde consument te overtuigen van het dagdagelijks nut van VR. Ik verwacht dat het grote publiek hier nog wel een jaar of 3 geduld voor heeft om overtuigd te worden

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ze hebben de verkeerde aangenomen, ze hadden zijn broer moeten nemen.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Eindelijk een beetje lol in de firm: http://www.jeffnorris.com

  • Profielfoto
    DBLCreations

    VR interesseert me eigenlijk niet zo. AR is voor mij interessanter. Benieuwd wat Apple in hun schild voert:-)