TomTom maakt upgraden naar abonnement verplicht

Door: Raymon Mens - 20 reacties

TomTom GO Mobile is inmiddels meer dan een jaar beschikbaar en de ontwikkelaar is van plan alle gebruikers naar deze app over te zetten. De oude, losse apps zullen niet langer bijgewerkt worden en upgraden naar TomTom GO met abonnement is verplicht.

Tot nu toe waren de voormalige regionale apps nog steeds verkrijgbaar in de App Store en werden ook bijgewerkt. Dat stopt nu. TomTom verkoopt de oude apps niet langer in de App Store en updates stoppen in september.

Als je TomTom gebruikt, heb je niet echt een keuze: als up-to-date kaarten wil bijven behouden, stap je over naar de nieuwe app met abonnement. Dit kost € 20 per jaar, of € 45 voor drie jaar. Als je TomTom Go naast een van de oude apps installeert, krijg je de eerste 3 jaar gratis.

tomtom updatedan 001
De updates worden in september stopgezet – Klik/tap voor groter.

Laten we toevoegen dat kaarten ook met TomTom GO Mobile altijd lokaal op je apparaat worden opgeslagen, de app gebruikt het mobiele netwerk alleen om verkeersinformatie te vernieuwen. Je kunt zelf kaarten om te downloaden kiezen en alerts voor flitsers zijn ingegrepen. De applicatie vereist minimaal iOS 9 en kan 75km per maand gratis gebruikt worden.

tomtom-003
TomTom GO Mobile – Klik/tap voor groter.

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    the-eclipse

    Mooi Kl*te dan…!!

  • Profielfoto
    Kiljon

    Er zijn prima alternatieven beschikbaar:
    Waze (maar daar zit Google weer achter ☹️) of Here WeGo (kaarten ook downloadbaar en offline te gebruiken).
    Beide gratis en prima functionaliteit.

  • Profielfoto
    leovanh

    75 km gratis… pfffff…. Goed, dat wordt dus bye bye TomTom, ik rijd 40.000 km per jaar.

  • Profielfoto
    makasa

    Kan je de oude versie wel blijven gebruiken? Ooit 99 euro voor betaald. Kaarten gaan dan wel achterlopen maar dat is geen probleem.

  • Profielfoto
    Nour

    Belachelijk. Is toch een app waar ik €89,99 voor heb betaald… moet niet kunnen. Gewoon laten werken en verder geen updates meer doen. Dan stappen mensen vanzelf over (of niet)

  • Profielfoto
    Shmoo

    Nu ze dus gaan proberen om de inkomsten iets te stabiliseren, wilt dat ook zeggen dat ze dan mensen aan het werk gaan zetten om dat Adobe Flash gedeelte uit hun update software te halen. ?

    Betalen per maand voor software is natuurlijk geen probleem maar dan verwachten mensen natuurlijk wel continu verbeteringen en daar ontbrak het de afgelopen jaren nogal aan bij Tommy & Tom. Een abonnementje kun je ook weer heel snel stilzetten en dan gaat het snel want die klant ben je dan ook echt kwijt.

  • Profielfoto
    Robert848

    Ook ik vind de oorspronkelijke TomTom-app een stuk beter en gebruiksvriendelijker dan de nieuwe TomTom Go Mobile-app. Allereerst vind ik dat de oorspronkelijke TomTom-app een duidelijkere interface heeft. Daarnaast vormen bij het navigeren de omgevingskleuren enerzijds en de kleur waarmee de rijrichting wordt aangegeven anderzijds een beter contrast met elkaar, wat de afleesbaarheid verbetert. Ook is de oorspronkelijke TomTom-app overzichtelijker tijdens het navigeren, omdat alle relevante rij-informatie (snelheid, resterende reisduur, eerstvolgende te nemen actie etc.) duidelijk gegroepeerd in een horizontale balk onderaan het scherm wordt weergegeven. Bij de nieuwe TomTom Go Mobile-app zijn al deze gegevens verspreid over het scherm, wat het overzicht niet ten goede komt en erg chaotisch overkomt.

    Het in 3D weergeven van gebouwen, zoals de nieuwe TomTom Go Mobile-app doet, is op zichzelf leuk, maar voegt werkelijk niets toe aan het navigeren zelf. Het lijkt meer een gimmick die ook nog eens een aanslag op het opslaggeheugen van je telefoon vormt.

    En laten we eerlijk zijn: de nieuwe TomTom Go Mobile-app is er vooral gekomen omdat TomTom een ander verdienmodel is gaan hanteren. Niet omdat de oorspronkelijke TomTom-app aanleiding tot verbetering gaf. Integendeel!

  • Profielfoto
    marjolijntju

    Bye bye Tomtom!!:razz:

  • Profielfoto
    janneman003

    Ik lees in de Apple-store
    MEDEDELING VOOR DE EIGENAARS VAN DE ORIGINELE NAVIGATIE APP
    De originele TomTom navigatie-app voor iPhone is niet langer beschikbaar voor aankoop. Als eigenaar van de originele app, blijft je updates van de app en de kaart ontvangen[/u][/b]. Voor instructies om de app opnieuw te installeren zie http://www.tomtom.com/22248/. Eigenaren hebben ook recht op een gratis drie jaar abonnement op de GO Mobile app. Zorg ervoor dat je de laatste versie van de originele navigatie app hebt geïnstalleerd en kijk in de shop om uw upgrade naar de GO Mobile app aan te vragen. Voor een video met uitleg over het upgraden zie https://www.youtube.com/watch?v=XRX6H24gb2g

  • Profielfoto
    MacKeessie

    Ik had de oorspronkelijk TomTom app en gebruik nu de TomTom Go app, en hij bevalt prima. Ik krijg 3 jaar gratis, terwijl ik bij de oude app bijbetaalde voor Live services en flitsinformatie, dat kostte €19,99 per jaar. Dat zit nu allemaal standaard in de TomTomGo app. Dus ik bespaar bijna € 60,- de komende jaren en ga daarna hetzelfde betalen als voorheen. De aankoop van de oorspronkelijke TomTom app heb ik dan weer terug. Ik vind het netjes geregeld van ze.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik heb het tot nu toe uitgesteld, maar ik heb TomTom west Europa. Dan krijg je toch gewoon de eerste 3 jaar gratis?
    Als ik janneman goed begrijp hoef ik helemaal nog niet over?

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Op zich vind ik dat TomTom met updates ruim een jaar na het uit de store halen + 3 jaar gratis TomTom Go een nette overgang regelt. Ik heb TomTom W-E in 2010 gekocht en heb straks 7 jaar lang gratis kaart-updates (en app-updates) gehad.

    Probleem is wel dat de nieuwe app niet beter (eerder slechter) is. De nieuwe app had veel beter dan de oude moeten zijn, dan was de overgang soepel verlopen. Ik vrees voor TomTom dat de verdiensten met Go nogal tegen gaan vallen, ook al omdat er andere, gratis, alternatieven zijn. En dan heb ik het nog niet eens over hoe het in 2020 zal zijn.

  • Profielfoto
    pvtje

    Adios, TomTom

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Wat een stelletje azijnzeikerds waarvan een aantal overduidelijk het artikel niet gelezen heeft. “Als je TomTom Go naast een van de oude apps installeert, krijg je de eerste 3 jaar gratis.”

    TomTom Go is gewoon een hele goede App met een forse regelmaat aan kaartupdates. Wij hebben €49,99 betaald voor 3 jaar complete service. Omgerekend €1,38 per maand. Maak je met zijn 2-en gebruik ervan is dat slechts 0,69 per maand. Voor 3 jaar kaart updates, actuele file en verkeersinformatie!

    Maar een aantal hier heeft er een sport van gemaakt om alle berichtgeving standaard compleet tot de grond gelijk te maken , of zo’n schizofrene Polletje die daar gelijk maar alle Apple-GEBRUIKERS op 1 hoop gooit en als blind, stom en alles wat al meer bij komt repeterend uit zijn bek laat vloeien..–> GET A LIFE

  • Profielfoto
    donkeyd

    Ik gebruik TomTom Go inmiddels ruim een jaar. Toen ik het abonnement moest vernieuwen heb ik toch maar weer eens Waze, etc. geprobeerd, om eventueel €20 te besparen. Na 2 dagen toch maar weer die €20 afgetikt, want:

    – Als je precies toegestane snelheid rijdt dan gaat bij Waze een verkeersbordje in het scherm telkens uit en aan. Dit is omdat je altijd of iets langzamer of iets harder dan die snelheid gaat.
    – Waze laat me niet de gemiddelde snelheid in trajectcontrole zien.
    – Google/Apple Maps hebben beide geen snelheidsweergave of flitsmeldingen.
    – TomTom Go laat met 1 aanraking de gehele route zien. Dit is handig als je veel verschillende routes rijdt om files te vermijden.

    Vooral die laatste feature mis ik bij alle andere apps. Dan moet je zelf gaan uitzomen en dat is niet bepaald veilig.

    Enige nadeel is dat TomTom soms echt belachelijk traag is met het updaten van kaarten en geen duidelijke, simpele manier heeft om fouten te melden. Ook hebben ze vaak verkeerde wegwerkzaamheden staan. Hier heb ik in het dagelijkse verkeer alleen amper last van.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Vandaag met de nieuwe app helemaal tot in Oostenrijk gereden. Alle veranderingen hebben voor en nadelen. Kan niet zeggen dat ik ontevreden ben over de nieuwe app. Werkt prima, vooral de fileaanduidingen en werkzaamheden zijn heel handig.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Gebruik hier Navigon Europa op iPad mini. Prima app met file flits etc informatie. Kaart updates elke 3 maanden welke lokaal worden bewaard.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Commercieel is het voor TomTom handig klanten het idee geven dat ze een keus hebben. De keus opgraderen naar TomTom mobile Go of nog even doorgaan met oude app’s. “Do not buy” is wel erg directief en lijkt niet erg op kiezen.

  • Profielfoto
    Triumph

    Als het nu werkte met Apple Carplay das was het een optie

  • Profielfoto
    ws77

    Ik ben al een jaar eigenlijk best tevreden met de Go app, na daarvoor jarenlang de oude app en daarvoor tomtom kastjes gebruikt te hebben. In eerste instantie vond ik het niks, maar ze hebben e.e.a. ge-update, en ik ben nu inmiddels gewend aan de nieuwe interface (die wel echt totaal anders is dan de oude). Wel goed dat ze zo’n lange overgangs-periode hebben gedaan, in eerste instantie zou de oude meteen offline gaan maar dat is dus een jaar uitgesteld. Groot voordeel van de nieuwe app is, zoals het artikel vermeldt, die kaarten. Vroeger kon ik meestal niet updaten omdat je de dubbele hoeveelheid ruimte nodig had op je telefoon om de update te kunnen installeren. Dat gedoe is in 1 x over met Go, kaartupdates gaan los van app-updates, en de app zelf is heel compact. En je bent ook niet meer gelimiteerd aan west-europa, je kunt alle kaarten van de wereld naar keuze downloaden. En inderdaad, het abbo is goedkoper dan de live services/hd traffic. Ik zeg, even door de zure apple heen bijten en na een tijdje wil je niks anders meer :-).