DNS-storing bij Ziggo: zo krijg je weer internet op je iPhone, iPad of Mac

Door: Raymon Mens - 14 reacties

Internetprovider Ziggo wordt momenteel geplaagd door een landelijke storing. De provider kampt met DNS-problemen, waardoor klanten moeilijk kunnen surfen en apps onbruikbaar worden. Het goede nieuws is dat je er zelf iets aan kunt doen.

De DNS-servers van Ziggo zijn down, maar je hoeft deze niet verplicht te gebruiken. Stel andere DNS-servers in en je kunt weer surfen en apps gebruiken. Wij leggen het stap voor stap uit.

Wat is DNS?

DNS Servers zijn het telefoonboek van het internet en maken de vertaalslag van domeinnaam (bijvoorbeeld: onemorething.nl) naar het achterliggende IP-adres (bijvoorbeeld: 46.23.86.64). Veel bedrijven zoals Google hebben eigen DNS-servers die iedereen mag gebruiken. Stel deze in en je bent weer online.

DNS veranderen op iPhone/iPad

  • Ga naar Instellingen.
  • Tik op het menu Wi-Fi.
  • Tik op het Info-icoon achter het netwerk waar je mee verbonden bent.
  • Scroll naar beneden en verwijder alle nummers die in het veld DNS staan.
  • Type in het veld: 8.8.8.8 en druk op terug.
  • Je maakt nu gebruik van de DNS van Google en bent weer online.

dns-ios

DNS veranderen opĀ Mac

  • Ga naar Systeemvoorkeuren
  • Klik op Netwerk
  • Klik onderaan op de knop Geavanceerd
  • Ga naar het tabblad DNS
  • Klik onderaan op het + icoon en type in het veld: 8.8.8.8
  • Druk op OK, Pas toe en sluit het venster. Je bent nu online via de DNS van Google

dns-osx-2

Na de storing

Als je storing voorbij is, kun je op dezelfde manier de DNS-instellingen weer terugzetten naar de servers van Ziggo. Deze worden automatisch teruggezet als je het handmatig ingevulde adres verwijdert. Liever geen Google? Je kunt ook OpenDNS (208.67.222.222) gebruiken.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    p.verheugt

    Wat nog handiger is is je DHCP settings aanpassen op je router. Daarbij aangeven dat je DNS server 8.8.8.8 is en eventueel als secundaire DNS server 8.8.4.4

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Eens. Maar dat krijg ik niet in een artikel uitgelegd ?

  • Profielfoto
    p.verheugt

    @Raymon. Ik wil je wel helpen hoor… handleiding met screenshots van bijvoorbeeld een cisco router of vergelijkbaar merk…:-)

  • Profielfoto
    Xander

    Router twee keer uit en aangezet en toen werkte het alweer.

  • Profielfoto
    Imade

    Niets van gemerkt, dus toch handig een VPN verbinding.

  • Profielfoto
    nicj56

    @raymon er is een verschil van niet kunnen en niet willen;-)

  • Profielfoto
    Shmoo

    Hier geen Ziggo probleem gehad. Ben gewoon online geweest. (Standaard Ziggo instellingen)

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Bij mij staat ook alles altijd op die van Google, omdat het vaak voorkomt dat providers trage of slechte DNS-servers hebben. Heel dom, want nu kan Google al die kostbare gegevens verzamelen.

  • Profielfoto
    BearPig

    Ik hoopte dat dit mijn probleem zou oplossen, maar helaas. Sinds vanmorgen lukt het me niet om Facebook.com te laden in Safari op de Mac, ook niet met een andere DNS server. In Firefox en in Safari op mijn iPhone werkt het wel. Ook alle andere websites in Safari werken gewoon. Ben ik de enige met dit rare probleem?

  • Profielfoto
    Rauzer

    @nicj56. Eerder een kwestie van waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

  • Profielfoto
    bechris60

    Heeft Ziggo dit niet supervaak? Ik host mijn eigen dns server zodat ik .local domains kan hebben en een aantal verboden pagina’s kan omlijden naar een pagina verboden, toets ww in pagina.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Heeft Ziggo dit niet supervaak?

    .
    Uuuhhh nee? Ik ben al jaren klant bij Ziggo en los van al het onderhoud dat ze eens in de zoveel tijd (‘snachts) uitvoeren is hun downtijd echt minmaal.

  • Profielfoto
    Furbz

    Wat @Shmoo zegt! Wij hebben er ook echt nooit last van.