Opmaat naar VR? Meer frames per seconde in iOS 10.3

Door: Raymon Mens - 7 reacties

iOS-apparaten gebruiken 60 frames per seconde (fps) om alle animaties op het scherm vloeiend aan te laten voelen. In de laatste bètaversie van iOS 10.3 zit echter de mogelijkheid om de grens van 60 frames per seconde te overschrijden.

Ontwikkelaar Steve Troughton-Smith kwam de mogelijkheid om het aantal frames per seconde per app te verhogen op het spoor. De functie is nog niet aan een specifiek product verbonden, maar duidelijk aanwezig.

Opmaat naar VR-functies?

Toepassingen die profiteren van meer frames per seconde zijn Virtual Reality en Augmented Reality. Veel VR-fabrikanten hanteren 90fps per seconde als minimum en Sony weigert alle games die ook maar even onder 60fps komen. Omdat het beeld bij een VR-bril direct voor je ogen verschijnt, is het van belang dat dit even subtiel beweegt als je hoofd. Dit vermindert de kans op misselijkheid die ontstaat omdat de beweging die je lichaam ervaart anders is dan de beweging die je hersenen ervaren.

Apple werkt naar verluidt met een groot team aan VR/AR-functies voor de ‘iPhone 8’ (of: iPhone Edition) en dit zou een opmaat naar een eigen bril zijn. De combinatie van OLED-scherm en 240 frames per seconde, kan voor een goede ervaring met VR of AR zorgen.

ar-16x9
Nouja, niet zó letterlijk natuurlijk…

Of toch een nauwkeurigere iPad Pro?

Een andere verklaring is een nauwkeurigere iPad Pro. Om de bewegingen van de Apple Pencil nauwkeurig te maken, verhoogt Apple de refresh rate (aantal keer per seconden dat het scherm invoer detecteert) al naar 120 frames per seconde. Mogelijk wordt een nieuwe iPad Pro -waar enorm naar uitgekeken wordt- nauwkeuriger door een verdubbeling naar 240 fps.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    ART-hur

    Nee dit is waarschijnlijk voor de iPad Pro, valt ook te lezen in Mark Gurman zijn scoop (augustus 2016) over snellere refreshrate in toekomstige iPad Pro modellen

  • Profielfoto
    steveb

    Als Apple respect heeft voor zijn eigen geschiedenis moeten ze zorgen dat foto en video bewerking optmaal mogelijk blijft. Vroeger was de mac vooral bekend van te zien bij de drukker of ontwerper,…..

    Dus moeten ze zorgen dat ze steeds voorsprong blijven behouden voor pro Ushers ik foto en video editing. En moet AR en VR vlot bewerkbaar zijn en dus ook ideaal weergegeven op iPad pro en macpro

  • Profielfoto
    verskure

    Als Apple respect heeft voor zijn eigen geschiedenis moeten ze zorgen dat foto en video bewerking optmaal mogelijk blijft. Vroeger was de mac vooral bekend van te zien bij de drukker of ontwerper,…..

    Dus moeten ze zorgen dat ze steeds voorsprong blijven behouden voor pro Ushers ik foto en video editing. En moet AR en VR vlot bewerkbaar zijn en dus ook ideaal weergegeven op iPad pro en macpro

    Waarom moeten ze dit doen? Klinkt een beetje als het napraten van een populaire mening. Op dit moment verdient Apple het meeste aan de iPhone. Lijkt me logisch dat daar een flink deel van de aandacht naar toe gaat dus.

  • Profielfoto
    steveb

    @verskure
    Dat is mijn mening. Niet met de bedoeling om een zogenaamd populaire mening van een ander na te bootsen.

    Maar wel omdat ze
    1. vroeger bewezen hebben met computers ook goed geld te verdienen.
    2. Een mac pro van 3 of 4 jaar oud nog steeds aan dezelfde prijs verkopen zonder enige upgrade. Vind ik niet commercieel verklaarbaar

  • Profielfoto
    Shmoo

    Serieus. Als we met een iPad voor ons neus gaan lopen (zie foto) dan ga ik mij aanmelden bij IS.:razz:

  • Profielfoto
    xaddict

    Waarom is de refreshrate van de pencil gelijk aan de refreshrate van het scherm?
    Vroeger was dat inderdaad een ding maar tekenpennetjes zijn tegenwoordig toch gebaseerd op touch ipv scanline frequenties?

  • Profielfoto
    tomc

    een ding maar tekenpennetjes zijn tegenwoordig toch gebaseerd op touch ipv scanline frequenties?

    Die tandenstoker bij je samsung galaxy note misschien.