Raymon Mens
Raymon Mens OMT Specials 22 maart 2017

Het iPad-aanbod is eindelijk weer logisch

Van alle aankondigingen gisteren was de nieuwe 9,7-inch iPad misschien wel het meest opvallend. Het is de langverwachte opvolger van de iPad Air 2 en wordt naast de iPad Pro verkocht voor een aanzienlijk lagere prijs dan zijn voorganger.

Niets aan de nieuwe iPad is Pro. Er is geen ondersteuning voor een Smart Keyboard of Apple Pencil. Op sommige punten is de nieuwe iPad minder goed uitgevoerd dan de iPad Air 2, maar dat maakt ‘m precies goed.

Prijs spreekt drie doelgroepen aan

De prijs is ook absoluut niet Pro. In Nederland is de nieuwe iPad verkrijgbaar voor € 409, de laagste prijs voor een nieuwe iPad ooit. De 9,7-inch iPad Pro heeft een prijskaartje van minimaal € 689, een verschil van € 280. Dit maakt de iPad erg geschikt voor gezinnen die het vooral als apparaat voor op de bank met Safari, Netflix, Facebook en games gebruiken.

De lage prijs maakt de nieuwe iPad ook geschikt voor het onderwijs. Apple verkoopt de nieuwe 9,7-inch iPad zelfs met extra korting aan scholen en het lijkt erop dat Logitech de opdracht heeft gekregen om een bijpassende case en toetsenbord te maken.

De laatste doelgroep die de nieuwe iPad aanspreekt is iedereen die nog met een iPad 2, 3 of 4 op de bank zit. De lage prijs van deze nieuwe iPad die technisch up-to-date is, kan een extra aantal van hen over de streep trekken om dat oude beestje eens te vervangen.

Klik/tap voor groter.

Twee soorten gebruik

Apple lijkt met deze iPad ook te erkennen dat er niet iedereen de iPad productief als vervanger voor een Mac wil gebruiken. Kijk maar eens hoe de nieuwe 9,7-inch iPad aangeprezen wordt:

iPad. Flinterdun. Bomvol lol.
Leren, spelen, surfen, creëren. Met het schitterende display, de prestaties en de apps van iPad ben je vrij om je helemaal uit te leven. Altijd en overal. En met verbazingwekkend gemak.

De iPad Pro heeft een compleet andere boodschap:

iPad Pro. De pc voorbij. In twee formaten.
iPad Pro is niet zomaar een nieuwe iPad-versie, maar staat voor een totaal nieuwe visie op de computer. Hij heeft bijvoorbeeld meer power dan de gemiddelde notebook. En brengt allerlei complexe bewerkingen terug tot een simpele beweging van je vingers. Kortom, hij geeft de pc definitief het nakijken.

Apple heeft lange tijd geen boodschap gehad die alle iPad-gebruikers aansprak. Met het nieuwe, duidelijke onderscheid in hardware en communicatie, lijkt dit voor het eerst in jaren wel het geval te zijn.

Wil je surfen, spelen of leren? Dan is er de iPad in twee formaten. Wil je iets productiefs met tekenen en typen en doen functies als True Tone en leesbaarheid in de zon ertoe? Dan is er de iPad Pro, ook in twee formaten. Simpel. Het is ook niet nodig om oude iPads in het assortiment te houden, want de nieuwe 9,7-inch iPad is voordelig genoeg voor instappers.

Nu hopen dat het ook echt iPad en iPad Pro blijft en Apple niet in de verleiding komt om namen te gaan verzinnen zoals “Air” of “Plus”, want dit is eindelijk weer logisch.

Reageer op artikel:
Het iPad-aanbod is eindelijk weer logisch
Sluiten