The Phone House en Typhone failliet

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Winkelketen The Phone House en webwinkel Typhone hebben dinsdagmiddag faillissement aangevraagd. De winkels hadden last van slechte resultaten die ondanks forse investeringen in nieuwe systemen en modernisering van winkels niet verbeterden.

Winkels van The Phone House zijn deels eigendom van Relevant Holdings, dat in 2015 nog het failliete iCentre, Dixons en MyCom overnam van de BAS Group. Daarnaast zijn er nog 74 franchise vestigingen.

Omzet onder druk

Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen NU.nl dat de omzet onder druk staat als gevolg van directe concurrentie van telecomproviders, alsmede een nieuwe wet die het aanbieden van ‘gratis’ telefoons bij een abonnement beperkt. Naast teruglopende verkopen, werden de vergoedingen van providers ook verlaagd. Dit droeg bij aan een snelle afname van de omzet.

The Phone House heeft in totaal 144 vestigingen en er werken 806 mensen bij het bedrijf, verspreid over het hoofdkantoor en de winkels. Alle winkels blijven vooralsnog open om een doorstart te bevorderen. Het ging al langer slecht met de winkelketen, zo moesten in 2014 al 50 van de toen nog 170 vestigingen sluiten. De 74 franchise vestigingen zijn niet getroffen door het faillissement, al moeten ze straks wellicht onder een ander label verder. The Phone House verzorgt ook de telecomafdeling bij MediaMarkt, wat met die activiteiten gaat gebeuren is nog onduidelijk.

mediamarkt-telecom-16x9
The Phone House verzorgt ook de verkoop van abonnementen en telefoons in MediaMarkt.

iCentre, Dixons en Optie 1

Moederbedrijf Relevant Holdings is ook eigenaar van Optie 1, Skouter, iCentre en Dixons. Alleen Optie 1 en iCentre zijn nog volwaardige winkelketens. Skouter is een portal voor het vergelijken van prijzen en Dixons re√Įncarneerde vorig jaar als verhuurbedrijf. MyCom heeft zich kort na de overname door Relevant Holdings¬†losgeweekt en is een zelfstandige keten. The Phone House werkte onder een aparte¬†B.V. en het faillissement¬†heeft geen gevolgen voor de andere formules van Relevant Holdings.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    sciletto

    Welkom in de digitale evolutie. Ben benieuwd waar alles heen groeit.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Hoe weet je nu welke vestigingen allemaal in dit faillissement zitten?

    Phone House heeft 74 franchise ondernemers. Die zijn dus stuk voor stuk eigen baas over hun onderneming en verkopen alleen spulletjes onder de Phone House paraplu. De vraag zal dus vooral zijn; (1) welke winkels zijn dit en (2) hoeveel bestaansrecht hebben deze ondernemingen nog zonder Phone House als moeder.

    Als ik het dus goed begrijp gaat iCentre nu voor de 3e keer failliet in 4 of 5 jaar tijd? Dixons, iCentre en MyCom vallen ook onder die ene Phone House BV dus die gaan gewoon mee.

  • Profielfoto
    bluap

    MyCom staat hier sinds 31-12-2016 helemaal los van

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    The Phone House werkte onder een eigen B.V. en het faillissement heeft geen gevolgen voor de andere formules van Relevant Holdings. (Nu ook in het artikel gezet)

  • Profielfoto
    Lucas V

    Dat is begrijpelijk. Ik hadden een telefoon daar besteld en we hadden betaald en we moesten 2 weken wachten! Want er was niks gestuurd. En bij Radar had iemand een iPhone besteld en de PhoneHouse zij: je mag het pakketje niet aanpakken anders krijg je je geld niet terug! Hij was bij de buren bezorgd en die wisten niet dat ze hem niet mochten aanpakken en toen kregen ze het geld niet terug. Maar door radar heeft ze het terug gekregen

  • Profielfoto
    mmww

    Yep “gratis” telefoon is echt voorbij. Als je de abonnementsprijzen nu ziet dan word ik als consument niet blij van deze nieuwe wet. Je betaald nu fors meer voor het zelfde. En je wordt opgescheept met een BKR codering!

    Ik heb nu een iPhone 6s plus 64GB voor ‚ā¨57 en een abonnement van twee jaar voor ‚ā¨45 per maand met onbeperkt bellen en 10GB internet. Verleden jaar afgesloten net voor deze wet in ging. Nu zou ik veel veel meer geld betalen! Dus volgend jaar simonly!

    Door deze wet zijn dit soort winkels ook de jongeren kwijt als klant. Die krijgen immers vaak geen dure lening meer. Wat op zich ook te begrijpen is.

  • Profielfoto
    html-junky

    Gratis telefoons hebben nooit bestaan, ze deden het alleen gratis doen lijken… er is in de tussentijd niet zo heel veel veranderd behalve dat nu de totaal prijs wat je hebt betaald na 24 maanden nu duidelijk vermeld staat op je contract. Daar heeft ze overheid voor gezorgd

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Eindelijk wordt ook die bel opgeblazen.

  • Profielfoto
    RhB-Mikey

    Ik lig er helemaal niet wakker van zelfde als V&D, Dixons en andere winkels.
    Nu de Mediamarkt nog:evil:

  • Profielfoto
    IGBA

    iCentre is ook failliet!

  • Profielfoto
    fixar
  • Profielfoto
    SusanUSA

    …en de PhoneHouse zij…

    Het wordt triester en triester.

  • Profielfoto
    Leo

    @mmww: die wet gaat 1 mei pas in hoor. En waarom zou het duurder worden? Je telefoon betaal je al jaren apart op de factuur. Die codering heb je nog niet hoor. 1 mei wel.

  • Profielfoto
    Balsjer

    NOS heeft het artikel aangepast, iCentre is niet failliet zoals te lezen is op de NOS website, lees de 4e alinea maar.

  • Profielfoto
    polansky

    Yep “gratis” telefoon is echt voorbij. Als je de abonnementsprijzen nu ziet dan word ik als consument niet blij van deze nieuwe wet. Je betaald nu fors meer voor het zelfde. En je wordt opgescheept met een BKR codering!

    Door deze wet zijn dit soort winkels ook de jongeren kwijt als klant. Die krijgen immers vaak geen dure lening meer. Wat op zich ook te begrijpen is.

    .
    .
    Héééél goed die wet!!!
    Precies bedoeld om mensen zoals JOU in bescherming te nemen.

    Vroeger – ja in de tijd van ‘grootmoeders koek en net na de tijd dat we tulpenbollen aten’ – moest je gewoon sparen voor je spulletjes.

    Voor sparen krijg je ook geen BKR registratie, hoef je niets extra te betalen en (kreeg je vroeger) rente over hetgeen je niet hebt opgemaakt, gewoon als beloning.

    Sparen betekent dus dat je NIET alles éérst opmaakt én op de pof leeft en daarmee eigenlijk op de centen van een ander teert!

    Nu zie je eindelijk eens wat iets werkelijk kost.
    Ik ben er blij mee dat JIJ voor die 1000 eurootjes gewoon een BKR registratie krijgt.

    Dat zorgt ervoor dat je misschien eerst eens gaat nadenken voordat je wat koopt wat je eigenlijk niet betalen kunt. Misschien dat je daardoor gewoon zoals ieder wat ouder mens heeft geleerd ergens voor gaat sparen en de waarde van geld leert kennen. Dan heb je ook geen schulden en hoef jij jezelf hierover ook niet te beklagen.