Apple verlengt garantie MacBooks met loslatende schermcoating

19 reacties

Apple verlengt de garantie op de 12-inch Macbook en MacBook Pro met scherm­coating die afbladdert. Dit probleem is ook wel bekend als Staingate en Apple startte er in 2015 al een reparatie­programma voor. Dit wordt verlengd tot 16 oktober 2017.

Het gaat om permanente vlekken die ontstaan wanneer de anti-reflectie­coating achter het glas loslaat. Zowel de Retina MacBook Pro als 12-inch MacBook hebben hier in verschillende mate last van.

Het reparatie­programma dekt alle MacBooks met Retina Display tot de eerste Retina MacBook Pro uit 2012. Er is geen aankondiging van het programma gedaan, maar Apple bevestigt tegenover MacRumors dat de garantie is verlengd tot 16 oktober 2017 of drie jaar na aankoop. De langste termijn geldt.

Voorbeeld van een ernstig aangetast scherm.

Heb je in enige mate last van dit probleem? Neem dan contact op met Apple Support of maak een afspraak bij de Genius Bar. Ook Apple Authorized Service Providers zoals Amac, iCentre, LJSSwitchMicroFix, Lab9 en Card Services nemen je Mac graag in behandeling voor kosteloze vervanging van het scherm.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Mathieu Veys

    Belangrijk om weten: schermen voor de MacBook Pro modellen zijn pas leverbaar vanaf 6maart om dit specifieke probleem op te lossen. Hold your horses vooraleer je je naar je service provider wendt;-)

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Apple heeft bij mijn MBP Retina mid2012 het complete scherm onder garantie vervangen. Top service. Moest complete moederbord laten vervangen nadat er een glas melk leegliep in mijn usb poort….heb dus nu een vrijwel nieuwe MBP!

  • Profielfoto
    meesje

    Ik zie de relatie niet tussen scherm vervangen en compleet moederbord…. Ik neem aan dat het tweede voor jouw rekening was?

  • Profielfoto
    NapO

    hier ook een mid2012 alles keurig vervangen.
    mobo ook vervangen ivm nvidia kaart prob. (ook garantie)

    still going strong;)

  • Profielfoto
    Buzz

    Heerlijke machine, die mid 2012 15″ rMBP. Ik heb ook vorig jaar gratis een nieuw scherm gekregen, en hij is weer als nieuw. Het zal me niks verbazen als hij zomaar nog eens 4 jaar mee kan gaan.

  • Profielfoto
    wacon

    Mijn MBP Retina had hetzelfde probleem. Bij de Apple Store Amst netjes en onder volledige garantie scherm vervangen.

  • Profielfoto
    pimski

    wacon
    Mijn MBP Retina had hetzelfde probleem. Bij de Apple Store Amst netjes en onder volledige garantie scherm vervangen.

    Hoelang was je ‘m kwijt?

  • Profielfoto
    wacon

    pimski

    Zo’n 4dg. Had echter bij inlevering bij de Genius Bar een verkeerde datum genoteerd;-) Anders was er kans geweest dezelfde dag. Maar moet je geluk hebben.

  • Profielfoto
    wacon

    pimski

    Zo’n 4dg. Had echter bij inlevering bij de Genius Bar een verkeerde datum genoteerd;-) Anders was er kans geweest dezelfde dag. Maar moet je geluk hebben. Wel eerst afspraak maken via de app

  • Profielfoto
    Steve van Gastel

    Lol, omdat ik altijd mijn mbp gebruik in het donker, zag ik het nooit. Het viel mij afgelopen week op, dus zat te zoeken en zoeken. Dankjewel OMT voor dit bericht! Snel een reparatie laten doen in bij de Applestore:)

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ja klopt

  • Profielfoto
    polansky

    In oktober 2015 het scherm laten vervangen, ondertussen heeft het vervangende scherm in een nog grotere mate last van dit probleem.

    Ofwel, het is wederkerend en daarmee is dit probleem dus niet opgelost.
    Heel fijn dat de service wordt verlengd, kan ik er voor de 2e maal mee terug.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Schoon van Apple dat ze garantie geven om hun eigen probleem op te lossen, zou er nogal aan mankeren :/

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Heerlijke machine, die mid 2012 15″ rMBP. Ik heb ook vorig jaar gratis een nieuw scherm gekregen, en hij is weer als nieuw. Het zal me niks verbazen als hij zomaar nog eens 4 jaar mee kan gaan.

    Ik heb die ook, maar bij mij begint hij zich jammer genoeg vreemd te gedragen, tot gisteren had ik een Apple led cinema display en thunderbolt display aan deze Macbook pro hangen, ik heb zo sinds 2012 gewerkt maar dat vraagt de laatste tijd duidelijk teveel van mijn MBPr 2012. Ik begin te merken dat hij soms echt niet meer mee kan. Ook met mijn Intuos 4 tablet van Wacom lijk ik problemen te hebben, als ik “rechts klik” met mijn wacom pen dan begint hij ineens raar te doen en allemaal menu’s te openen die niet moeten. Ik vraag me af of dit een driver probleem is, tot vorig jaar geen last gehad hiermee, de problemen zijn begonnen rond November 2016.

    Ik heb de voorbije 3 maanden een paar keer een bericht gezien: “De computer is moeten herop starten wegens een kritieke fout”. Ik verzend telkens het rapport naar Apple. Ik heb ook al eens de harde schijf gecontroleerd met schijfhulp programma maar die geeft helemaal geen fouten aan. Sinds gisteren dus enkel met het Thunderbolt scherm aan de slag en dat geeft wel wat betere/stabielere resultaten, maar vind het jammer dat zo een dure computer het niet wat langer trekt. Uiteraard, ik moet wel toegeven, mijn machine staat 24/24 aan, (nu ja, gaat wel in slaapmodus natuurlijk). Sinds mid 2012 (sinds hij uitkwam dus en bij mij terechtgekomen is), heb ik hem wel een paar keer uitgezet en opnieuw opgestart uiteraard.

    Hoe dan ook, ik ben heel tevreden van deze laptop, maar ik vrees dus dat hij binnenkort het wel eens volledig zou kunnen begeven. Ook gewoon in Safari rond surfen op internet/youtube begint hij te blazen, zeker bij het bekijken van 4K video.

    Ik vraag me af of een upgrade naar een 2015/2016 machine nu aan te raden zou zijn? Ik zou eigenlijk liever wachten op een nieuwe iMac/Mac Pro, maar weet niet hoeveel tijd ik nog heb ivm al deze problemen…

    Iemand hier die mij zou kunnen raad geven ivm nu een nieuwe mbp kopen of even wachten op het Maart event van Apple waar mss nieuwe Macs worden getoond ?

  • Profielfoto
    Buzz

    DBLCreations: eerst uitzoeken wat er mis is. Wacom problemen klinken eerlijk gezegd als Wacom problemen. Het zou inderdaad ook een driver issue kunnen zijn. In beide gevallen is er weinig indicatie dat het aan je MacBook Pro hardware ligt. Heb je al op de Wacom support site gezocht?

    Het opnieuw opstarten met “kritieke fout” kan zomaar verholpen zijn met het verwijderen van een brakke 3rd party kernel extensie of het vervangen van een reepje RAM.

    24/24 aan staan zou geen enkel probleem moeten zijn, dat doen alle Macs van mij ook, sinds 2004.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ik zie de relatie niet tussen scherm vervangen en compleet moederbord…. Ik neem aan dat het tweede voor jouw rekening was?

    Klopt, moederbord zal niet gratis geweest zijn, alleen repareert Apple alleen machines volledig. In dit geval is het scherm ook als ”defect” beoordeeld en werd dus i.v.m. de verlangde garantie gratis vervangen.

    Het geldt overigens ook omgekeerd, indien je al bestaande schade aan een ander onderdeel dan het scherm hebt, wordt dat ook gerepareerd, maar moet je dat ook betalen. Uiteraard wordt eerst toestemming gevraagd. Aan de Genius Bar wordt er live een volledige test gedraaid.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    DBLCreations: eerst uitzoeken wat er mis is. Wacom problemen klinken eerlijk gezegd als Wacom problemen. Het zou inderdaad ook een driver issue kunnen zijn. In beide gevallen is er weinig indicatie dat het aan je MacBook Pro hardware ligt. Heb je al op de Wacom support site gezocht?

    Het opnieuw opstarten met “kritieke fout” kan zomaar verholpen zijn met het verwijderen van een brakke 3rd party kernel extensie of het vervangen van een reepje RAM.

    24/24 aan staan zou geen enkel probleem moeten zijn, dat doen alle Macs van mij ook, sinds 2004.

    Ik weet dat macs geen enkel probleem hebben met 24/24 operationeel draaien, daarom ben ik deels ook een grote fan van hoe vlot altijd alles ging. Nu, ik heb mijn Apple cinemadisplay verwijderd en heb enkel nog met thunderbolt scherm aangesloten, en je merkt dat hij wel wat vlotter werkt. Dus ik vermoed dat 2 schermen net iets teveel van het goede zijn, hoewel ik dat al jaren zo had staan. Maar goed, ik begrijp ook wel dat hardware na 5j ook “oud” is. Hoewel ik zeker weet dat een Macbook pro veel langer mee kan:-)

    Het vervangen van ram daar had ik idd nog niet meteen aan gedacht. Dat zou idd een probleem kunnen zijn. Ik denk dat ik eens een memtest ga uitvoeren hiervoor.

    Waar zou ik een 3rd party brakke kernel extensie kunnen vinden? Daar heb ik niet meteen zoveel verstand van eerlijk gezegd. :/

  • Profielfoto
    DesertDog

    Het reparatie­programma dekt alle MacBooks met Retina Display tot de eerste Retina MacBook Pro uit 2012

    Betekent dat Macbooks ouder dan early 2012 of macbooks nieuwer dan het early 2012 model?

  • Profielfoto
    ws77

    Zelfde gehad, scherm is zelfs al voor de tweede maal vervangen eind vorig jaar, alles onder garantie (en het moederbord al 3 x, maar dat is een ander verhaal). Wel interessant om te weten of het vervangende scherm op den duur weer dezelfde problemen zal gaan vertonen. Ik zal het in de gaten houden voor oktober dit jaar.. @Mathieu Veys (eerste reactie); waar heb jij deze informatie vandaan?