Facebook wil streaming muziek aanbieden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Ffacebook-roadmap-zuck-16x9-1.png)
Naast het grootste sociale netwerk ter wereld, is Facebook ook uitgegroeid tot een van de grootste video-sites. Er wordt steeds meer naar video gekeken en Facebook wil dit aangrijpen om deals met met platenlabels en artiesten te beklinken.
Volgens Bloomberg wil Facebook niet concurreren met diensten als Spotify of Apple Music, maar wel met YouTube. Videoclips zijn erg populair geworden en worden vaak op de achtergrond gebruikt om muziek te luisteren.
Deal met reclame
Facebook zou al in gesprek zijn met diverse grote labels, maar waarom zouden zij een deal met Facebook sluiten? Het antwoord is reclame. In de loop der jaren is Facebook een reus in de online reclame geworden, vooral op mobiel. Het bedrijf zou labels een deal kunnen voorstellen waarbij de reclame-inkomsten gedeeld worden bij het licentieren van hun catalogus.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2Ffacebook-youtube-music-16x9-1.png)
Slechte reputatie
Iets dat Facebook dwars kan zitten is de slechte reputatie van de site. De meeste video wordt verknipt en zonder toestemming van de originele makers op Facebook geplaatst. Dit fenomeen heet ‘vrijbuiterij’ (freebooting) en kan een probleem vormen bij het vertrouwen van de labels binnen. De interface van het sociale netwerk zal ook aangepast moeten worden, aangezien de meeste video’s momenteel kort en zonder geluid zijn.
Eerder vorig jaar rolde Facebook al verbeterde embed-mogelijkheden voor Apple Music en Spotify uit. In onderstaande video zie je hoe dat werkt.