Facebook wil streaming muziek aanbieden

Door: Raymon Mens - 5 reacties

Naast het grootste sociale netwerk ter wereld, is Facebook ook uitgegroeid tot een van de grootste video-sites. Er wordt steeds meer naar video gekeken en Facebook wil dit aangrijpen om deals met met platenlabels en artiesten te beklinken.

Volgens Bloomberg wil Facebook niet concurreren met diensten als Spotify of Apple Music, maar wel met YouTube. Videoclips zijn erg populair geworden en worden vaak op de achtergrond gebruikt om muziek te luisteren.

Deal met reclame

Facebook zou al in gesprek zijn met diverse grote labels, maar waarom zouden zij een deal met Facebook sluiten? Het antwoord is reclame. In de loop der jaren is Facebook een reus in de online reclame geworden, vooral op mobiel. Het bedrijf zou labels een deal kunnen voorstellen waarbij de reclame-inkomsten gedeeld worden bij het licentieren van hun catalogus.

facebook youtube music 16x9
De logo’s van YouTube Music en Facebook in de mix (montage: OMT).

Slechte reputatie

Iets dat Facebook dwars kan zitten is de slechte reputatie van de site. De meeste video wordt verknipt en zonder toestemming van de originele makers op Facebook geplaatst. Dit fenomeen heet ‘vrijbuiterij’ (freebooting) en kan een probleem vormen bij het vertrouwen van de labels binnen. De interface van het sociale netwerk zal ook aangepast moeten worden, aangezien de meeste video’s momenteel kort en zonder geluid zijn.

Eerder vorig jaar rolde Facebook al verbeterde embed-mogelijkheden voor Apple Music en Spotify uit. In onderstaande video zie je hoe dat werkt.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Arjenn

    Facebook: “Jaaa, meer gebruikersdata!”

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb Facebook helemaal niet nodig om video’s van muziek te kijken. En YouTube wordt ook steeds irritanter met een overmaat aan reclame’s.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    De volgende stap van dit smerig bedrijf om volledig controle te hebben/houden.

  • Profielfoto
    SvS

    Idd. Dataslurper/verzamelaar. Dan ga je maar minder video’s kijken en meer tijd krijgen voor èchte contacten. Back to 2007.

    Hyves was zo gek nog niet tot TMG het overnam en het platgooide met reclames -> iedereen ging naar facebook -> facebook nu data-verzamelaar / reclame. Al ruim 2 jaar het Suikerberg-schip verlaten. Ik mis het ook niet. Èchte nieuws verneem ik wel via andere kanalen.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik was ooit eens lid van Tabblo.com van HP

    Een website waar de leden, gebruikers foto’s en fotocollages konden delen.
    Een communty website waar geen reclame werd getoond. Helaas heeft hp de website in het voorjaar van 2011 offline gezet. Waarschijnlijk door de enorme kosten die een dergelijke website kost, zonder reclame inkomsten.
    De alternatieve websites zoals SmugMug kosten ook geld.

    Ik heb Facebook lang geleden al vaarwel gezegd, en ik mis het voor geen meter
    Ik ben een blij mens zonder Facebook