Amazon S3 kucht, het internet hapert (upd)

Raymon op 28 februari 2017 8 reacties Laatste door fatboysmart

Zoals je wellicht merkt, komt het internet vanavond niet echt vooruit. Ook een aantal van Apple’s diensten haperen. Je router of computer rebooten heeft geen zin, het probleem zit bij de clouddiensten van AWS, oftewel Amazon Web Services.

Apple gebruikt de diensten van Amazon voor iCloud Drive, de App Store, Apple TV, iBooks en Apple Music. Ook apps en diensten als Slack, IFTTT, RunKeeper, Giphy en Nest hebben last van de storing.

iCloud heeft het zwaar

De onlangs vernieuwde systeemstatus-pagina van Apple geeft op moment van schrijven 17 problemen aan. Deze zijn allemaal het gevolg van de storing bij Amazon Web Services. Apple heeft een aantal eigen datacenters, maar gebruikt ook externe diensten, zoals Amazon S3, een service voor de grootschalige opslag van bestanden. Zo kan het voorkomen dat een Apple-server online is, maar een bestand niet bij Amazon opgehaald kan worden.

Schermafbeelding 2017-02-28 om 21.39.24

Veel problemen bij Apple.

OMT niet beïnvloed

Amazon meldt dat diensten die van S3 afhankelijk zijn rekening moeten houden met aanhoudende onderbrekingen. Ook andere clouddiensten van Amazon blijken op S3 te leunen en storing heeft hierdoor een grote impact. Amazon zegt aan een oplossing te werken en plaatst updates op Twitter. One More Thing functioneert overigens naar behoren. Wij gebruiken BladeVPS van TransIP.

Update: Na ongeveer vijf uur met problemen, zegt Amazon dat alle diensten weer online zijn. Ook iCloud lijkt weer normaal te functioneren.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

8 reacties

Profielfoto

fredmatrack op 28 februari 2017

En dat is dan meteen het nadeel van de cloud… als het plat gaat, gaat het grondig plat.
Misschien worden services als die van Amazon gewoonweg té groot en bijgevolg heel moeilijk nog te beheren.

Profielfoto

Shmoo op 28 februari 2017

Kijk dat kwaliteitsbedrijfje daar eens mooi stabiel online staan.

Dropbox maakt sinds kort gebruik van eigen hardware.:smile:

Profielfoto

youriu op 28 februari 2017

Profielfoto

Shmoo op 28 februari 2017

Als je dat maar weet. En denk daar maar eens over na!

Profielfoto

Facundo op 28 februari 2017

:lol: Die is leuk en right on the money.

Profielfoto

LastBoyScout op 01 maart 2017

Rond 22:10 waren de meeste problemen (volgens de Apple statuspagina) weer verholpen.

Profielfoto

KarelWillem op 01 maart 2017

Ik heb een halve balk vol cloud-diensten staan. Maar ik heb nergens wat van gemerkt.

Profielfoto

fatboysmart op 01 maart 2017

Mijn dropcam (Nest) lag er gisteravond een tijdje uit en nu weer. Lijkt er op dat de problemen nog steeds aanhouden.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?