Vodafone activeert 4G-bellen voor iPhone

13 reacties

Vodafone is de eerste Nederlandse provider die bellen via 4G, oftewel Voice Over LTE (VoLTE) voor de iPhone heeft geactiveerd. Eerder activeerde de provider ook al bellen via Wi-Fi voor de iPhone (VoWiFi). Een update van de aanbieder­instellingen is nodig.

Vodafone-klanten kunnen naar het menu InstellingenAlgemeenInfo gaan en ontvangen dan direct nieuwe aanbieder­instellingen. 4G-bellen vereist minimaal een iPhone 6 met iOS 10.2.1 of nieuwer.

Voordelen 4G-bellen

Een belangrijk voordeel van bellen via 4G is dat de snelle data­verbinding beschikbaar blijft tijdens telefoon­gesprekken. Voorheen werd de 4G-verbinding bij spraakoproepen nog teruggeschakeld naar 2G of 3G. De verbinding komt ook binnen enkele seconden tot stand en de geluidskwaliteit wordt beter. Tot slot gaat het bereik binnenshuis gaat erop vooruit.

Providers zijn bij de uitrol van VoLTE en VoWiFi afhankelijk van Apple. De fabrikant moet dit activeren door middel van een software-update. Hier gaat een certificatie- en testproces aan vooraf. In andere Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk werkt 4G-bellen al bij meerdere providers. In Nederland is KPN begonnen met uitrol van VoLTE naar Samsung-bezitters. De iPhone volgt later. T-Mobile voert momenteel alleen tests uit.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    html-junky

    Heb de update gekregen, thnx voor de tip

  • Profielfoto
    Hermanko

    yep,.. hier ook thanx

  • Profielfoto
    Yosemite

    Mooie techniek. Initieel zou dit niet werken tussen providers en dus alleen als je als Vodafone klant met een geschikt toestel naar een andere Vodafone klant belt met een geschikt toestel. Net als met HD Voice heb je dan eigenlijk geen idee of je er gebruik van maakt. Is er al meer bekend of dit nu wel werkt?

  • Profielfoto
    csteelooper

    Mooie techniek. Initieel zou dit niet werken tussen providers (…)

    Niet correct. Voor HD Voice heb je gelijk. Maar VoLTE is geen end-to-end protocol en hoeft dus alleen door de beller en diens netwerk ondersteund te worden; niet door de ontvangende partij. Als je via Vodafone iemand belt op het T-Mobile netwerk, blijft jóuw toestel (als zijnde de Vodafone-beller) nog steeds gebruik maken van VoLTE. Wel is het mogelijk zo dat de gemerkte verbetering in geluidskwaliteit minder groot is.
    Voor VoWIFI geldt hetzelfde. Of jij nu on-net (binnen een ondersteund netwerk) of off-net (van het ene naar het andere netwerk) gesprekken voert, als je gebruik maakt van VoWIFI is dat voor alle gesprekken zo. Niet alleen dan wanneer alle factoren kloppen.

    Los hiervan nu nog even HD Voice:

    HD Voice is een verzamelnaam voor codecs die wordt gebruikt tussen ondersteunde toestellen en indien zij zich op hetzelfde netwerk bevinden. Het feit dat deze technologie alleen bínnen hetzelfde netwerk werkt, en alleen wanneer beide kanten een ondersteund toestel hebben, komt doordat niet elk netwerk dezélfde codecs gebruikt. Als je dus een gesprek voert met iemand op een ander netwerk, wordt gebruik gemaakt van de standaard GSM-codecs.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Over VoLTE las ik vorig jaar op verschillende websites een verhaal met een andere strekking. Dit is een quote van http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/13121/bellen-over-4g-netwerken-nog-steeds-nagenoeg-onmogelijk

    Een derde oorzaak dat het nog steeds niet op grote schaal mogelijk is om te bellen over 4G netwerken is omdat het nog steeds ontbreekt aan zogenaamde ‘interconnecties’ tussen providers onderling. Klanten van Tele2 met een geschikte smartphone kunnen onderling bijvoorbeeld al volledig via het 4G netwerk bellen, maar zodra een klant van Tele2 probeert te bellen naar een klant van een andere provider, moet Tele2 het telefoongesprek vanuit haar centrale ‘terugschakelen’ naar een reguliere verbinding waarbij alle voordelen van VoLTE verloren gaan.

    Interconnectie ‘problemen’ zijn overigens niet nieuw. Al jaren bieden KPN, Vodafone, T-Mobile en nu ook Tele2 ‘HD Voice’ aan. Ondanks dat HD Voice bij alle Nederlandse providers actief is, werkt het alleen binnen de eigen provider wanneer klanten met andere klanten op het eigen netwerk bellen. Vanwege technische problemen en wellicht zelfs ‘onwil’ bij providers is het nog steeds niet mogelijk om met HD Voice kwaliteit te bellen van de ene naar de andere provider. Als dit al niet mogelijk blijkt, is de implementatie van VoLTE tussen providers al helemaal problematisch.

  • Profielfoto
    csteelooper

    (…) Een derde oorzaak dat het nog steeds niet op grote schaal mogelijk is om te bellen over 4G netwerken is omdat het nog steeds ontbreekt aan zogenaamde ‘interconnecties’ tussen providers onderling. Klanten van Tele2 met een geschikte smartphone kunnen onderling bijvoorbeeld al volledig via het 4G netwerk bellen, maar zodra een klant van Tele2 probeert te bellen naar een klant van een andere provider, moet Tele2 het telefoongesprek vanuit haar centrale ‘terugschakelen’ naar een reguliere verbinding waarbij alle voordelen van VoLTE verloren gaan. (…)

    Dit klopt helemaal. Maar bedenk: de terugschakeling vindt nu client-side plaats; dus op het toestel van de klant. Bij VoLTE > non-VoLTE (het betreffende interconnectie-probleem) vindt de terugschakeling in de centrale van Tele2/Vodafone plaats; hierdoor zijn qua geluidskwaliteit of verbindingsopbouw van het gesprek alle voordelen weg. Maar daartegenover staat dat de klant nog wél de 4G-internetverbinding heeft. Dus als men op de achtergrond bezig zou zijn met een data-intensieve toepassing, kan deze nu wel gewoon doorwerken. Als de terugschakeling client-side plaatsvindt kan dat niet, omdat dan de dataverbinding op het toestel óók teruggeschakeld wordt. Als wordt teruggeschakeld naar 2G omdat 3G niet beschikbaar is, is er tijdens een gesprek zelfs helemáál geen data.

    Dat de voordelen qua geluidskwaliteit verdwijnen als zich een interconnectieprobleem voordoet is eigenlijk logisch: wanneer over VoLTE gebeld wordt, worden net als bij HD Voice andere codecs gebruikt dan bij bellen over GSM. De voordelen aangaande snelheid van verbindingsopbouw vallen eveneens weg, omdat die per definitie ongedaan worden gemaakt als moet worden teruggeschakeld; of dit nu aan de kant van de klant of aan de kant van het netwerk gebeurt.

    Voor VoWIFI ligt het evenwel heel anders. Hierbij is een WiFI-signaal niet meer dan een relay voor het (GSM-)netwerksignaal. Er wordt, nadat verbinding tot stand is gebracht met een WiFi-netwerk, via dat netwerk verbinding gezocht met je operator. Daarna kan men gewoon bellen. In tegenstelling tot VoLTE of HD Voice, betekent het gebruik van VoWIFI niet dat je een betere geluidskwaliteit hebt. Zie het als (vast) bellen via internet: veel (SIP-)providers maken gebruik van de aLaw en uLaw-codecs. Qua geluidskwaliteit stemmen deze overeen met de geluidskwaliteit van het aloude analoge PTSN (soms ook POTS — Plain Old Telephony Service) netwerk. Dit doet men ondermeer omdat zodoende de compatibiliteit tussen de verschillende centrale-systemen gewaarborgd blijft. VoWIFI is puur in het leven geroepen om het bereik in slechter bedeelde gebieden te vergroten. Dat is voor VoLTE niet zo; daarmee wil men (ook) een betere geluidskwaliteit realiseren…

    Nu even over de onwil: persoonlijk denk ik dat dát wel los zal lopen. Immers, als de providers VoLTE inschakelen, kan men daarna de 3G-dekking terugschroeven en de vrijgekomen frequentieruimte voor andere doeleinden (zoals wellicht 5G) benutten.
    Daarnaast: zoals ik in mijn vorige post zei, zijn er voor HD Voice een hele serie codecs die men kan gebruiken. Bij VoLTE is het aantal codecs veel minder, dus de kans op ‘compatibiliteits-issues’ tussen de netwerken is ook kleiner. Merk op dat ik in dezen de toestellen zelf niet meeneem: als een toestel HD Voice ondersteunt, ondersteunt het álle voor HD Voice te gebruiken codecs.

  • Profielfoto
    Odiebla

    Euh, volgens mij maken VoWiFi en VoLTE beiden gebruik van het IMS van de telco, zijn het beide breedbandige dragers en staat er dus niets in de weg om via beiden dezelfde HD codecs te kunnen doen. In beide scenario’s loopt het verkeer uiteindelijk via de IMS APN op de PGW van de mobiele telco, voor WiFi zit er alleen een PDG gateway tussen die de schakel vormt tussen het untrusted WiFi domein en het trusted PacketGateWay (PGW) domein.

    WiFi is in deze context just an alternative bearer en spraak komt via een iets andere aanvliegroute het netwerk van de carrier in, stellen dat WiFi een relay is voor het (GSM) netwerk signaal is is simpelweg niet correct. Het is simpelweg een ander datapad naar het IMS (de SIP core van de carrier).

  • Profielfoto
    Odiebla

    Pagina 3 van deze paper laat het ook mooi zien, bij WiFi calling kom je simpelweg via een andere interface (S2b ipv de reguliere S5 interface) op de PGW binnen, daarna is de route van de spraak hetzelfde: via het IMS. Dit is ook nodig om handovers van LTE naar WiFi en terug te kunnen faciliteren.

    https://www.ericsson.com/res/thecompany/docs/publications/ericsson_review/2015/er-wifi-calling.pdf

  • Profielfoto
    csteelooper

    Euh, volgens mij maken VoWiFi en VoLTE beiden gebruik van het IMS van de telco, zijn het beide breedbandige dragers en staat er dus niets in de weg om via beiden dezelfde HD codecs te kunnen doen. In beide scenario’s loopt het verkeer uiteindelijk via de IMS APN op de PGW van de mobiele telco, (…)

    Da’s eigenlijk een andere, wellicht juistere manier van precies zeggen wat ik ook al zei. Misschien snapt men het met jouw uitleg beter. Wat ik probeerde te benadrukken was het verschil tussen VoLTE/VoWIFI enerzijds en HD Voice anderzijds. VoWIFI en VoLTE zijn in principe bearers; als er teruggeschakeld wordt, dan heeft dat niet zo zeer gevolgen voor de wijze waarop het gesprek overgedragen wordt. een VoWIFI-klant of een VoLTE-klant, zal aan zijn kant, afgezien van de geluidskwaliteit, niet merken dat er teruggeschakeld wordt.
    HD Voice is daarentegen wat anders: voor HD Voice moeten de negotiated codecs aan beide zijden overeenkomen, anders wordt teruggeschakeld op de standaard geluidskwaliteit. Omdat KPN en T-Mobile (beiden hebben HD Voice actief) voor HD Voice echter ándere codecs gebruiken, gaat dit onderling niet werken.

    (…) voor WiFi zit er alleen een PDG gateway tussen die de schakel vormt tussen het untrusted WiFi domein en het trusted PacketGateWay (PGW) domein.

    WiFi is in deze context just an alternative bearer en spraak komt via een iets andere aanvliegroute het netwerk van de carrier in, stellen dat WiFi een relay is voor het (GSM) netwerk signaal is is simpelweg niet correct. Het is simpelweg een ander datapad naar het IMS (de SIP core van de carrier).

    Volgens mij is het gebruik van de term relay in dezen niet zo verkeerd. Technisch gezien heb je gelijk; wat ik echter wilde duiden is dat, of het signaal nu wel of niet via WiFi loopt, het blijft zo lopen als er teruggeschakeld moet worden omdat de andere klant niet via WiFi belt. Die terugschakeling houdt dan hetzelfde in als voor VoLTE; de klant merkt er, afgezien van de geluidskwaliteit, die over VoLTE en VoWIFI potentieel veel beter kan zijn, niets van.
    Mijn gebruik van de term relay zat hem in het volgende: wanneer het signaal van de carrier ergens erg slecht (lees: nihil) is en de klant verbinding heeft met een WiFI-netwerk, krijgt hij via dat netwerk alsnog verbinding met zijn carrier. Hoe het een en ander technisch precies werkt doet er in deze context minder toe; het blijft, puur afgaande op de taalkundige betekenis van het woord, een vorm van relaying. Taalkundig gezien is een relay niets anders dan een omleiding. En die vind hier net zo goed plaats.

    Pagina 3 van deze paper laat het ook mooi zien, bij WiFi calling kom je simpelweg via een andere interface (S2b ipv de reguliere S5 interface) op de PGW binnen, daarna is de route van de spraak hetzelfde: via het IMS. Dit is ook nodig om handovers van LTE naar WiFi en terug te kunnen faciliteren.

    https://www.ericsson.com/res/thecompany/docs/publications/ericsson_review/2015/er-wifi-calling.pdf

    Da’s inderdaad een mooie kijk op hoe het werkt! Die zullen we eens opslaan! (Y)

  • Profielfoto
    MacMaccie

    Mss een domme vraag, maar je belt via 4G, Gaat t bellen gewoon van de belbundel gebruik maken,en wordt er dan tevens data van je 4G bundel afgesnoept?

    Of zie ik dat helemaal verkeerd?

  • Profielfoto
    Lars34

    Vodafone is niet de eerste toch? Tele2 heeft dit volgens mij al sinds maart vorig jaar.

  • Profielfoto
    Odiebla

    Mss een domme vraag, maar je belt via 4G, Gaat t bellen gewoon van de belbundel gebruik maken,en wordt er dan tevens data van je 4G bundel afgesnoept?

    Of zie ik dat helemaal verkeerd?

    Dat gaat niet van je databundel af.

  • Profielfoto
    MacMaccie

    Oké , thnx:-)