Fitbit snijdt in personeel, Jawbone geeft op

Wearablefabrikanten hebben het moeilijk. Zowel bij Fitbit als Jawbone gaat het slecht. Fitbit nam onlangs nog Pebble over, maar moet nu zelf afslanken. Het bedrijf ontslaat 110 van de 1800 medewerkers en kondigt een reorganisatie aan.

Fitbit heeft twee tegenvallende kwartalen achter de rug, waarin de verkoopcijfers achterbleven bij verwachtingen. Jawbone heeft het opgegeven en verkoopt alleen nog een resterende voorraad wearables.

Moeilijk jaar voor wearables

Fitbit verkocht in het vierde kwartaal van 2016 ongeveer 6,5 miljoen apparaten en boekte een omzet van 580 miljoen euro. Daarmee maakte het zijn eigen verwachting van 730 miljoen euro omzet niet waar. Zelfs het traditioneel goede kwartaal met feestdagen viel de groei tegen. Fitbit-CEO James Park verwacht dat de cijfers alleen op de korte termijn negatief zijn en hoopt in de toekomst minder afhankelijk te zijn van hardware.

Park noemt 2016 een moeilijk jaar voor de wearables, iets dat andere fabrikanten ook hebben gemerkt. Alleen Apple leek in 2016 vooruit te willen in een markt die wellicht niet zo groot is als fabrikanten en investeerders hadden gehoopt. (Zie → Motorola stopt met maken smartwatches, Android Wear staat stil)

Bij Jawbone lijkt het einde verhaal. Het bedrijf besloot vorig jaar om niet langer wearables te maken en wil van zijn audiotak af. Onlangs vertrok de financieel directeur om onbekende redenen. Klanten met een Jawbone-wearable klagen steen en been over het ontbreken van klantenservice. De telefoon wordt niet meer opgenomen, op sociale media blijft het stil en de laatste Tweet van het support-account is van 21 december.

Jawbone kondigde eerder aan zich op medische wearables te gaan richten, maar of die verandering op tijd komt is maar de vraag.

Reageer op artikel:
Fitbit snijdt in personeel, Jawbone geeft op
Sluiten