Deze Macs zijn compatibel met Night Shift

Door: Raymon Mens - 19 reacties

In macOS Sierra 10.12.4 (op moment van schrijven als publieke beta beschikbaar) brengt Apple het van iOS bekende Night Shift naar de Mac. Night Shift filtert blauwtinten uit het scherm en dat is in het donker prettiger voor de ogen.

Niet alle Macs die macOS Sierra ondersteunen, zijn compatibel met Night Shift. We vroegen lezers die de publieke beta van macOS 10.12.4 gebruiken te melden of Night Shift werkt. Dit is de complete lijst:

  • iMac: medio 2012 of nieuwer;
  • MacBook Pro: medio 2012 of nieuwer;
  • Mac Mini: eind 2012 of nieuwer;
  • MacBook Air: medio 2012 of nieuwer;
  • Mac Pro: eind 2013 of nieuwer;
  • MacBook: begin 2015 of nieuwer.

night-shift-mac-16x9
Night Shift is op Macs die het ondersteunen te vinden bij SysteemvoorkeurenBeeldschermenNight Shift of helemaal bovenin het berichtencentrum aan de rechterkant. Ondersteunt je Mac geen Night Shift? Dan is er altijd nog F.lux dat vergelijkbare functionaliteit biedt en op oudere Macs werkt. Bedankt voor alle reacties!

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    iMac Lover

    Je bedoeld het goed Raymon. Dit artikel is eigenlijk overbodig. Ik denk dat de meesten er al achter waren gekomen tijdens het updaten en installeren van macOS Sierra 10.12.4

    Gr.

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Onzin niet iedereen draait een bèta

  • Profielfoto
    Roel Van Gils

    Je bedoeld het goed Raymon. Dit artikel is eigenlijk overbodig. Ik denk dat de meesten er al achter waren gekomen tijdens het updaten en installeren van macOS Sierra 10.12.4

    Ik durf te stellen dat jouw reactie overbodiger is dan Raymon’s artikel. En nu mag jij zeggen dat mijn reactie ook overbodig is.

  • Profielfoto
    pinkie

    Dank je wel Raymon, fijn om te weten dat mijn medio 2011 iMac niet meedoet hiermee, dan hoef ik er ook niet naar te zoeken.(y)

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik gebruik f.lux, mag dat ook?

  • Profielfoto
    pruus

    @ozzie X: helaas niet.

  • Profielfoto
    Floris

    Het zou me niks verbazen als er binnenkort wel een workaround komt met bijv. een terminal command. (of iets dergelijks)(y)

  • Profielfoto
    meesje

    De eerste reactie snap ik niet. Het is toch goed om te weten welke nieuwe functionaliteiten er op korte termijn aankomen (en voor welke Macs). Ik denk dat menig Mac gebruiker klakkeloos de nieuwe updates installeren zonder exact te weten wat er verbeterd is.

  • Profielfoto
    Roel Neumann

    Als f.lux werkt op oudere Macs, dan moet Apple NightShift toch ook op oudere Macs werkend kunnen maken? Waarom doen ze dat niet?

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik vind het net fijn dat Raymond dit nog eens in het licht zet. Er zijn misschien gebruikers die het niet weten. Trouwens, voorheen stond mijn Macbook Pro retina Medio 2012 er niet tussen, nu wel, dus ik kan het gebruiken. ik draai ook geen beta, dus zelf ben ik er nog niet achtergekomen. Ik werk trouwens nog met El Capitan, omdat ik geen compatibiliteits-problemen met LPX/FPX en met Adobe Software. Ik speel altijd wat op zeker wat betreft nieuwe OS’s, hoewel ik graag de nieuwe functionaliteiten van het OS wel eens onder de loep zou willen nemen:P

  • Profielfoto
    essiw

    Als f.lux werkt op oudere Macs, dan moet Apple NightShift toch ook op oudere Macs werkend kunnen maken? Waarom doen ze dat niet?

    Ik vraag me hetzelfde af, bij laptops kan ik me het nog enigszins voorstellen als het teveel batterij zou vreten… maar de rest?

  • Profielfoto
    Niels

    Wat een onzin, f.lux draait wel op de oudere Macs. Maar dit zijn we wel gewend bij Apple, nieuwe functies zijn bijna altijd voorbehouden aan de laatste of nieuwere modellen. Op deze manier motiveren ze nu eenmaal mensen om te upgraden.

  • Profielfoto
    Gwizz

    Ik heb gisteren wat gespeeld met f.lux en een soortgelijke utility om externe schermen donkerder te maken (scheelt gedoe met knopjes en menu’s): EasyOnTheEyes. Dit met de samen met een nieuw 4K scherm. Dat laatste red mijn Mac net en dus draait het maximaal op 30 Hz. Als ik dan f.lux en ook EasyOnTheEyes aanzet, dan zie ik bij scrollen toch wel erg gekke effecten. Zo irritant zelfs dat ik het EasyOnTheEyes maar weer uit heb gezet en met de hand de helderheid regel. En nog steeds is het resultaat samen f.lux maar zozo.

    Ik stel me zo voor dat ze dat bij Apple niet goed genoeg vinden maar het wel wat efficiënter kunnen laten werken dan dat f.lux dat kan. Zou het kunnen zijn dat alleen macs waarbij het ook echt mooi werkt deze feature krijgen? (Of is wens vader van de gedachte, want dan zou het bij mij een verbetering zijn;-) ).

  • Profielfoto
    Shmoo

    Wat een onzin, f.lux draait wel op de oudere Macs. Maar dit zijn we wel gewend bij Apple, nieuwe functies zijn bijna altijd voorbehouden aan de laatste of nieuwere modellen. Op deze manier motiveren ze nu eenmaal mensen om te upgraden.

    .
    Adobe Flash doet het ook op elke Mac!

    Stel je niet zo aan het gaat om Macs van 4+ jaar oud.

  • Profielfoto
    Facundo

    Hier geen enkel probleem met f.lux. En het is ook makkelijk per app af te zetten. Zou niet weten hoe het efficiënter zou kunnen. Resources vreten doet het i.i.g. niet bij mij. En de movie modus vind ik s’avonds erg prettig om films te kijken.

  • Profielfoto
    wensink

    Als je Night Shift en f.lux tegelijk gebruikt, is het effect dan ook 2x zo heftig?

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    En wederom sluit Apple oudere Macs uit. Niet omdat het technisch niet kan, want f.lux doet het prima, maar omdat ze je proberen te verleiden een nieuwe Mac te kopen. Bah.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @Raymon, ik neem mijn opmerking terug. Ik vergat, dat niet iedereen beta software draait op hun mac’s

    Nicht shift werkt prima op mijn Mac Mini late 2012

    Gr.

  • Profielfoto
    Gwizz

    Voor de volledigheid: correctie op wat ik eerder schreef. Mijn mac trekt het zonder problemen, de irritante effecten bleken toch een instelling in mijn monitor te zijn die 10 keer zo erg werden met apps als f.lux.:oops:

    Maar het lijstje van macs waarop het wel werkt komt overeen met bijvoorbeeld welke macs Metal ondersteunen. Zou het kunnen dat het daarop gebouwd is (dan toch vanwege efficiency?) en dat oudere macs het daarom niet kunnen gebruiken?