Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 15 december 2016

Super Mario Run is nu beschikbaar en precies goed (review)

Start je downloads! Nintendo heeft Super Mario Run voor iOS vrijgegeven en daarmee is de eerste smartphone-game met de bekende loodgieter officieel beschikbaar. De eerste drie levels zijn gratis, alle 24 levels verdeeld over 6 werelden kosten € 9,99.

Wij hebben de game al even gespeeld en waren onder de indruk van de details en afwisseling. Hoewel Mario automatisch rent, is dit geen saaie endless runner. Koopadvies positief. Ga spelen! Of lees eerst deze review.

Bediening is even wennen

Mario rent automatisch en springt automatisch over kleine objecten. Door kort of lang op het scherm te drukken, bepaal je hoe hoog en ver Mario springt en door tijdens het springen met je vinger te vegen, bepaal je welke kant de loodgieter op springt. Tijdens een automatisch sprongetje over een tegenstander kun je nog een keer springen, om een move te maken en de tegenstander uit te schakelen. Zo schakel je er bijvoorbeeld drie op een rij uit. Bingo!

Elementen in de game helpen tegen ongemak

Dat Mario altijd rent is wat ongemakkelijk. Soms wil je even stoppen om goed om je heen te kijken of juist terug gaan om muntjes die je hebt gemist op te pikken. Je kunt in beperkte mate terugspringen door tegen een muur te springen en naar links te vegen, maar het blijft erg wennen.

Gelukkig heeft Nintendo wel bepaalde elementen in het spel ingebouwd die je helpen bij beslissingen. Pijlen geven hints waar je het beste heen kunt springen en op strategische plaatsen zitten pauze-stenen waar je op stil blijft staan en je volgende move kunt bepalen. We zagen dit in levels waar je over een serie vuurballen moet springen, of vlak voor een eindbaas zoals op onderstaand screenshot.

Pijlen geven sturing en pauze-blokken laten je voor een beslismoment stilstaan – Klik/tap voor groter.

Afwisseling en detail

Op het gebied van afwisseling en detail overtreft Super Mario Run onze verwachtingen. Ieder level heeft zijn eigen soundtrack en grafisch een geheel eigen look en feel. De gameplay is ook erg afwisselend. Je begint in de eerste levels met een standaard wereld waarin je niet meer doet dan springen, maar in opvolgende levels kijk je achter spookdeuren, springt met tactische timing over luchtliften en ontwijkt kanonnen op Boom Booms luchtschip.

Enkele levels achter de in-app-aankoop – Klik/tap voor groter.

Veel elementen die je uit Mario-games op consoles kent, hebben hun weg naar Super Mario Run gevonden. Er zijn meerdere manieren om een level uit te spelen en het spel nodigt uit om levels nog eens over te doen, met bijvoorbeeld slingeren in plaats van springen. Of een andere route nemen. Er zijn in sommige levels zeker vier routes om tot de vlag te komen.

Precies goed, op één ding na

Super Mario Run is precies goed. Echt Mario, bekende elementen en uitgebreide levels die op meerdere manieren zijn te voltooien. De game is niet te moeilijk maar ook zeker niet te simpel. Aanpassingen voor bediening met één hand pakken goed uit.

Het enige kritiekpunt is dat een een actieve internetverbinding vereist is om te spelen. Dit is een onbegrijpelijke keuze van Nintendo. Dit is juist een game die zich leent om te spelen in het OV, de metro, of voor op de iPod van de kids die geen 4G heeft. Bij de start van ieder level wordt de authenticiteit van de app gecontroleerd. We snappen dat Nintendo piraterij tegen wil gaan, maar één of twee keer per dag checken was vast genoeg geweest. Gelukkig is dit niets dat een app-update niet op kan lossen.

[Filmpjes in dit artikel zijn bijgesneden om de lay-out van de website enigszins in vorm te houden en niet representatief voor de schermratio die je op een iPhone kunt verwachten. Screenshots zijn niet gecropt.]