Meer sport had Pebble kunnen redden

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Pebble werd vorige week overgenomen door Fitbit en de oervader van de smartwatch zal van de markt verdwijnen. Waar ging het fout? De fabrikant is snel genoeg op gezondheid en fitness gaan focussen en bleef zich teveel op productiviteit richten.

Dat is de conclusie die Eric Migicovsky heeft getrokken. Op 30-jarige leeftijd verkocht hij Pebble na 9 jaar aan Fitbit. In een interview met BackChannel zegt hij dat Pebble de dynamische smartwatchmarkt te laat begreep.

Migicovsky: “We kwamen er pas laat achter dat sport en fitness erg belangrijke functies voor een smartwatch vormen. Apple had dit ook niet direct door. Als we in 2014 met een fitness-smartwatch waren gekomen, stonden de zaken er ongetwijfeld anders voor.”

Eric Migicovsky
Eric Migicovsky in 2015.

Ommezwaai kwam te laat

Fitbit, dat Pebble over heeft genomen, heeft juist het tegenovergestelde pad bewandeld. Het bedrijf werd marktleider door zich puur op gezondheid en sport te richten en is nu bezig om te evolueren naar meer traditionele toepassingen, zoals de smartwatches van Apple en Samsung ook bieden.

Migicovsky merkt op dat Apple tot dezelfde conclusie is gekomen en bij de lancering van Apple Watch Series 2 vol inzet op sport en health. De eerste generatie Apple Watch werd verkocht met de focus op apps, notificaties en productiviteit. Daarnaast was het vooral een mode-item, wat we zagen aan de vele vrouwenbladen die uitgenodigd werden voor de lancering van de Apple Watch.

pebble-health
Pebble zette uiteindelijk ook in op sport, maar het was te laat.

Kickstarter was noodgreep

Apple kon zich deze ommezwaai veroorloven en ging een samenwerking met Nike aan. Het kleine Pebble kon dat niet enĀ Migicovsky bekent dat de derde Kickstarter-campagne voor de Pebble 2, Pebble Time 2 en Pebble Core niet uit traditie werd gestart, maar omdat de start-up geen investeerders meer kon vinden.

Eric Migicovsky zegt dat hij, gesteund door de succesvolle Kickstarter, inĀ september probeerdeĀ om geld op te halen bij investeerders buitenĀ Silicon Valley.Ā Hij tekende bijna een licentie-overeenkomst met een Chinese fabrikant, maar inĀ oktober werd de beslissing genomen om Pebble te verkopen. Fitbit zou $ 40.000.000 hebben betaald en geen schulden over hebben genomen,Ā noch een ontslagvergoeding voor werknemers die niet naar de nieuwe eigenaar gaan hebben betaald.
pebble-kickstarter-16x9

Pebble blijft bruikbaar

Pebble zegt in een nieuwe bericht dat nu de verkoop aan Fitbit is geformaliseerd alle Pebble-smartwatches minimaal heel 2017 bruikbaar blijven. De apps zullen worden bijgewerkt en de Pebble Cloud blijft online, net als de API’s waar diensten zoals het weer en dicteren van afhankelijk zijn.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Edwin

    Heb 15 jaar geen horloge gedragen. Sinds drie jaar de smartwatch van Pebble en daardoor uiteindelijk weer interesse gekregen voor de klassieke mechanische horloges. De tegenovergestelde situatie dus van wat men dacht.

  • Profielfoto
    knekkie

    Ik ben benieuwd wat deze overname voor de ontwikkeling van de smartwatch in zn algemeenheid gaat betekenen. Het zou zonde zijn als de paar bedrijven die nog over zijn nu op hun lauweren gaan rusten en de geplande vooruitgang lekker uitstellen omdat het kan.

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Ik kan alleen nog maar hopen dat mijn Pebble (Time Steel 2) mee gaat tot de Apple Watch net zo dik is en qua batterij net zo lang mee gaat. Met een jaar of 5 ‘innovaties’ en “the best Apple Watch ever”-quotes wellicht?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat moet dan eind 2017 worden, want daarna is het met de meeste handigheidjes op je Pebble wel over, begrijp ik uit dit verhaal.

  • Profielfoto
    Thomas Heijtink

    Gewoon een vector watch kopen met 30 dagen batterij. Alleen hun SDK is nog niet erg volwassen en ze zijn een tikkeltje duurder.

  • Profielfoto
    H.deweg

    Wow die Vectors zijn mooi inderdaad. Die wil ik!