Kabinet wil smartphonegebruik op de fiets verbieden

Door: Raymon Mens - 22 reacties

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is met een concreet voorstel gekomen om het gebruik van een smartphone op de fiets te verbieden. Het gebruik van apps moet verboden worden en bellen zal alleen nog handsfree met oortjes toegestaan zijn.

In mei werd al onderzocht of dit haalbaar was en de minister pakt nu door, onder andere omdat campagnes zoals de app Fietsmodus en aandacht in lessen op school niet het gewenste effect hebben.

Uit onderzoek in opdracht van de minister blijkt dat het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen het grootste risico oplevert. Dit betekent dat niet alleen handheld gebruik wordt verboden, maar ook smartphone-houders op het stuur. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar speelt de smartphone een rol.

fietsmodus-app
De campagne ‘Fietsmodus’ loopt sinds 2014 en had weinig effect.

Volgens de minister hebben fietsers door het gebruik van een smartphone niet alleen minder aandacht voor de weg, ook is er minder controle over het stuur. Wanneer het verbod moet ingaan en hoe hoog de boete wordt is nog niet bekend. Schultz werkt ook aan een strengere regels rondom het gebruik van de smartphone in de auto. (Zie → Minister wil smartphonegebruik in auto verder inperken)

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dat zijn van die zaken die gewoon niet te handhaven zijn.

    Oortjes mogen wel. Muziek knetterhard aan, en die piepend remmende vrachtwagen van rechts hoorde je dus nét niet aankomen.

    Bejaarden met een kaart voor op het stuur is geen probleem; moesten we hier nu rechts of links… boem!! (50% van de verongelukten op de fiets is 75+).

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik ben niet zo snel voor dingen verbieden, maar hier ben ik helemaal voor. Natuurlijk niet makkelijk te handhaven, maar als er een verbod is scheelt dat toch. En gebruik van je iPhone in het verkeer is nu eenmaal erg gevaarlijk. Nu de wandelaars nog:)

  • Profielfoto
    polansky

    Ik ben het er wel mee eens, maar te handhaven is het niet.

  • Profielfoto
    H.deweg

    Ik woon in Amsterdam met heel erg veel fietsers, je ziet het meteen wanneer iemand zit te appen op de fiets. Hoofd naar beneden, een hand aan het stuur, zwalkend langzaam rijdend: bloedirritant. Oftewel ik denk dat dit eigenlijk veel makkelijker te handhaven is, dan appen in de auto.

  • Profielfoto
    Xander

    Het nieuwsbericht van de NOS heeft een belangrijk nuanceverschil. Volgens de NOS mag je de telefoon niet bedienen in een houder op het stuur. Dat zou betekenen dat je dus nog wel kan navigeren zolang je het scherm niet aanraakt.

  • Profielfoto
    bassbug

    Een geval technologie gaat te snel voor de wetgeving.

    Gevaar voor de weg, maar dat geldt niet voor mij denken we allemaal…
    Begint bij opvoeding van de allerkleinsten. De jongeren en ouderen van nu kan je niet meer opvoeden vrees ik. Alleen bij persoonlijk of dicht bij trauma zal het gedrag veranderen.

  • Profielfoto
    Xander

    Jongeren en ouderen zijn het grootste probleem. Jongeren omdat ze niet ervaren genoeg zijn. Ze leren niet zelfstandig fietsen en ze gaan veel vaker met het OV of worden door de ouders gebracht. Ouderen omdat de werking van de zintuigen achteruit gaat. Bovendien zijn er steeds meer ouderen. Verder zijn er veel ouderen die genoeg geld hebben en ook te snel de auto pakken. Volgens mij zijn dit veel belangrijkere oorzaken voor het aantal ongevallen. Mijn inziens wordt de oorzaak te snel bij de smartphone gelegd. Ik heb inderdaad nog altijd vaker problemen met ouderen die langzaam zijn en niet goed opletten dan met jongeren die met hun smartphone bezig zijn.

  • Profielfoto
    hokkie

    We hebben toch al artikel 5 wegenverkeerswet?

    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

    Waarom zo moeilijk doen?! Laat de verbalisant zelf oordelen of iemand met een smartphone in zijn hand een gevaar is. Het maakt nogal uit of je in een gehucht in Groningen fietst of midden in Amsterdam.

  • Profielfoto
    Koekenbakker

    Terecht als je deelneemt aan het verkeer moet je gewoon op de weg letten.
    Ik ben ook voor een verbod op touchscreens in auto’s
    Bijvoorbeeld bij de Tesla moet je alles bedienen via touch, ook temperatuur radio iets zachter enzo. Als je fysieke knoppen hebt kun je die dingen veel beter op de tast doen zonder je focus op de weg te verliezen.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ook al is het niet te handhaven, heeft zo’n verbod toch veel nut, denk ik. Al is het maar omdat er tijdens verkeersexamens op scholen, of als iemand er op wordt aangesproken, er extra de nadruk op gelegd kan worden. Verteld worden dat iets verboden is weegt dan bij veel mensen toch een stuk zwaarder dan verteld worden dat iets onverstandig is.

  • Profielfoto
    hatolex

    Xander, voor jouw probleem is een oplossing, ouderen verbieden te leven.:(

  • Profielfoto
    pippen2

    Een verbod, ok, maar ik hoop toch wel dat een agent ook zijn gezond verstand gebruikt bij het uitdelen van de boetes. Ik vind het een slechte zaak dat je een boete krijgt als een agent je ziet en je in de verte op een polderweggetje even een berichtje op je telefoon checkt. In veel situaties ben je namelijk echt geen gevaar voor het verkeer (dat er nauwelijks is). Nederland is meer dan alleen de stad.

  • Profielfoto
    bassbug

    Ik ben ook voor een verbod op touchscreens in auto’s
    Bijvoorbeeld bij de Tesla moet je alles bedienen via touch, ook temperatuur radio iets zachter enzo. Als je fysieke knoppen hebt kun je die dingen veel beter op de tast doen zonder je focus op de weg te verliezen.

    Tja, meedoen op de hype…

  • Profielfoto
    Wootism

    Een verbod, ok, maar ik hoop toch wel dat een agent ook zijn gezond verstand gebruikt bij het uitdelen van de boetes. Ik vind het een slechte zaak dat je een boete krijgt als een agent je ziet en je in de verte op een polderweggetje even een berichtje op je telefoon checkt. In veel situaties ben je namelijk echt geen gevaar voor het verkeer (dat er nauwelijks is). Nederland is meer dan alleen de stad.

    Helemaal mee eens.
    Als je over polderweggetjes rijdt moet je ook gewoon beschonken achter het stuur kunnen zitten. Je bent dan immers geen gevaar voor het verkeer (dat er nauwelijks is).

  • Profielfoto
    Imade

    We hebben toch al artikel 5 wegenverkeerswet?

    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

    Waarom zo moeilijk doen?! Laat de verbalisant zelf oordelen of iemand met een smartphone in zijn hand een gevaar is. Het maakt nogal uit of je in een gehucht in Groningen fietst of midden in Amsterdam.

    Dan moet je een reeks van gevaarlijke moves uithalen.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Vind het nog apart dat als ik aan mn oor krabbel bij een stoplicht, dat oom agent de boete in zijn gedachte al heeft uitgeschreven, maar wanner ik op een big mac zit te knagen op de snelweg met een milkshake in mn andere hand er geen nood aan de man is…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Bijvoorbeeld bij de Tesla moet je alles bedienen via touch…

    .
    Tja, meedoen op de hype…

    .
    Dat is geen hype, maar een keus. Je kunt functies toevoegen, zonder daarvoor fysieke knoppen nodig te hebben. Updaten van een dashboard, zonder er knoppen op of af te schroeven.

    Daarnaast: Je hebt climate control (ik heb zelden of nooit de knoppen hiervoor gebruikt in mijn auto), je hebt automatische verlichting (of hebt die altijd aan staan), regensensor, en je radio, playlist, navigatie en telefoon bedien je met je stem. Waar heb je verder knoppen voor nodig dan? Die menu’s zijn net zoiets als ‘Systeemvoorkeuren’ op een Mac. Je stelt de boel in voordat je de auto in gebruik neemt, en verder kom je er niet echt meer aan.

  • Profielfoto
    hokkie

    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

    Waarom zo moeilijk doen?! Laat de verbalisant zelf oordelen of iemand met een smartphone in zijn hand een gevaar is. Het maakt nogal uit of je in een gehucht in Groningen fietst of midden in Amsterdam.

    Ook preventief, lijkt…

    Dan moet je een reeks van gevaarlijke moves uithalen.

    Dáár gaat het de minister toch ook om…? Dat dit niet gebeurt, met als gevolg ongevallen voorkomen…

    Je kunt wel alles verbieden – gespecificeerd – maar dan mag je nog wel wat wetboeken herschrijven. Daarom hebben we van deze ‘kapstok’ artikelen in het wetboek.

  • Profielfoto
    Nummer 48

    @KarelWillem, ik ben verbaasd dat het niet verboden is in Nederland, in België is het al sinds jaar en dag verboden, niet dat iemand zich er iets van aantrekt, de politie maakt er ook geen probleem van.

    @MacAanZee, feit is wel dat je als onoplettende fietser in principe enkel jezelf kan verwonden. Als je in een auto zit zit je in een machine die erg makkelijk kan doden, 1 onoplettendheid kan fataal aflopen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik lees dat mensen zich zorgen maken over de handhaafbaarheid. Dit is toch redelijk makkelijk te handhaven. Net als zonder licht fietsen.
    Het is meer een vraag of oom agent dit wil handhaven.

  • Profielfoto
    puccini

    EINDELIJK . . . . en nu nog het handhaven !

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Moet inderdaad verboden worden, in een houder om te navigeren zou ik dan wel weer toelaten, maar niet meer dan dat. Met je fiets begeef je je eveneens in het verkeer, je bent zo veel kwetsbaarder, ik vind dat je dan je aandacht er bij moet houden ook. Heen en weer over de weg zwalpen is gewoon niet gezond. Voor voetgangers zou ik het nu zo ver niet willen brengen. Alleen moeten ze verantwoord er mee in de omgang zijn vind ik. Bv, niet zitten Appen of wat dan ook als je bv op een gevaarlijk kruispunt bent, (ik geef maar een vb he).

    Het probleem is altijd, als er een ongeluk gebeurd, dan is het altijd miserie natuurlijk…