Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 6 december 2016

Aantal meldingen grafische problemen MacBook Pro neemt toe

Oh jee. Het aantal berichten over grafische problemen met de vers geleverde nieuwe MacBook Pro (model met en zonder Touch Bar) neemt toe. Zowel bij modellen met een AMD Radeon Pro GPU als Intel Iris Graphics gaat het fout.

Aanvankelijk liet Apple weten dat dit veroorzaakt werd door oude software die nog niet voor de nieuwe MacBook geoptimaliseerd is, maar er lijkt meer aan de hand nu MacBooks met problemen direct worden omgeruild.

Hardware-problemen?

OMT-lezers Jens en Matthijs vertelden ons een nieuwe MacBook Pro van Apple ontvangen te hebben, nadat de problemen bij de Genius Bar in de Apple Store geverifieerd waren. Daarna kwam de grafische glitch niet meer voor. Dit wijst op problemen met de hardware.

Op Apple’s eigen forum schrijft een gebruiker “Ik bracht de MacBook naar de Apple Store, de grafische problemen werden erkend en ik kon het systeem omruilen. Ik heb meteen besloten voor een nieuwe 15-inch MacBook Pro uit 2015 te gaan omdat ik een voorkeur voor het oude toetsenbord heb.”

Apple en AMD

Wat de problemen veroorzaakt is onduidelijk. De grafische glitch treedt op willekeurige momenten op, zowel het bij het gebruik van Adobe-software als standaard Apple-apps zoals de Foto’s-app en ook Microsoft Office.

Apple-apparaten worden opvallend vaak door grafische problemen geplaagd. De MacBook Pro had in 2011, 2012 en 2013 ook GPU-problemen, waardoor Apple een reparatieprogramma startte. Daarnaast kent de Mac Pro een hoge uitval van grafische kaarten. De overeenkomst? Allemaal GPU’s gemaakt door AMD.

Apple laat in een reactie aan AppleInsider weten dat gebruikers die geen verouderde software draaien en toch grafische problemen ondervinden zich kunnen melden bij AppleCare (0800 0200 570) of een Apple Store in de buurt.

Reageer op artikel:
Aantal meldingen grafische problemen MacBook Pro neemt toe
Sluiten