Apple: “We werken aan de toekomst van vervoer”

Door: Raymon Mens - 28 reacties

In een ongewoon helder statement aan Financial Times heeft Apple laten weten te werken aan de toekomst van vervoer, die onder andere zelfrijdende voertuigen bevat. Er was voor het bedrijf uit Cupertino geen ontkennen meer aan.

Aanleiding voor het statement was een brief van Apple aan de NHTSA, het Amerikaanse equivalent van rijkswaterstaat. Apple voorstellen voor onder andere regelgeving rondom testritten met zelfrijdende voertuigen.

Meedenken over regelgeving

De brief kan als bevestiging van het bestaan van een Apple Car-project gezien worden. Apple zou immers niet willen meedenken over de regels voor zelfrijdende voertuigen als het daar geen direct belang bij had.
In een reactie schrijft het bedrijf uit Cupertino: “We hebben inderdaad een brief aan de NHTSA gestuurd omdat Apple zwaar investeert in machine learning en autonome systemen. Er zijn veel mogelijke toepassingen voor deze technologieën, zoals de toekomst van vervoer. We willen graag met de NHTSA meedenken over best practices voor deze industrie.”

Nieuwkomers in de markt

De brief zelf bevat overigens geen concrete verwijzing naar Project Titan of een Apple Car. Apple pleit voor uniforme voorwaarden voor testritten op de openbare weg en voor gelijke kansen voor nieuwkomers tegenover gevestigde autofabrikanten (Apple zou een nieuwkomer zijn). Ook is het bedrijf uit Cupertino voorstander van het delen van data en onderzoeksresultaten, zodat zelfrijdende systemen met een een grote dataset getraind kunnen worden. Het bewaken van de privacy van bestuurders heeft echter de hoogste prioriteit.

Geruchten over een Apple Car -intern bekend als Project Titan- gaan al maanden. Volgens recente berichten is de focus van Apple’s auto-project inmiddels verlegd van een compleet eigen voertuig naar software voor autonome besturing. 

Apple nam onlangs Dan Dodge aan, een veteraan op het gebied van software voor de autoindustrie. Dodge richtte in 1982 QNX op, dat bedrijf maakt een gelijknamig besturingssysteem dat anno 2016 in meer dan 50 miljoen auto’s gebruikt wordt. Dit sluit aan op de focus op software en autonoom rijden.

Reacties

28 reacties
  • Profielfoto
    wensink

    Zo, dat is wel heel onApple

  • Profielfoto
    Lucas V

    Als ze maar niet met Jaguar gaan samenwerken

  • Profielfoto
    Buzz

    De link naar het artikel in de Financial Times ontbreekt.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Apple die pleit voor gelijke kansen voor nieuwkomers (Apple zelf).

    Auw… dat is best wel pijnlijk. Dit komt over als het kindje dat bij de juf gaat klikken dat een ander kindje hem geknepen heeft.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Heel begrijpelijk dat Apple pleit voor gelijke kansen voor nieuwkomers. Het is zeker niet ondenkbaar dat juist in dit verband de nieuwkomers de beste ideeën hebben. De gevestigde orde kan heel veel redenen hebben om bedrijven als Apple buiten de deur te houden.

  • Profielfoto
    dollarbill2

    Schattig dat al die techbedrijven een markt proberen te verzieken voor
    hard werkende chauffeurs en traditionele bedrijven.

    Dat autonoom rijden is leuk voor in de file maar verders is het toch gewoon
    onzin.. rijden is leuk, ’n beroep, passie en natuurlijk een vaardigheid die bij je
    hedendaagse ontwikkeling behoord.

    Apple-car, Google-car, Tesla-autopilot, Uber en Otto ???

  • Profielfoto
    Afroman

    Wat een gigantische conservatieve gedachte.

    Denk eens aan hoe het file probleem deels wordt opgelost, minder ongelukken op de eeg(want de meeste ongelukken zijn menselijke fouten), drinken in de auto, productief bezig zijn tijdens je rit. Ook het openbaar vervoer gaat dit goed voelen. Dit gaat veel tijd en geld schelen uiteindelijk. En tijd voor andere leuke dingen over.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik zie het woordgebruik in de brief en het statement eerder als een poging om de verwachtingen af te zwakken, dan als een statement waarin ze aangeven aan een nieuw product te werken: “… investing heavily in the study of machine learning and automation … excited about the potential of automated systems in many areas, including transportation”. Door dit taalgebruik blijven ze, gezien de situatie, zover mogelijk weg van het scheppen van verwachtingen voor een Apple auto.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Zou Apple sinds een week een nieuw Hoofd Communicatie hebben, met ineens die heldere berichten? Dat zijn we helemaal niet gewend!
    Ik hoop toch op een Apple Car, maar ik denk dat Apple het grotendeels heeft opgegeven.

  • Profielfoto
    Buzz

    MacAanZee: Lijkt me zeker van niet. Die brief is gewoon nodig om mee te kunnen blijven praten met organisaties met wie ze willen samenwerken. En omdat het om communicatie met een overheidsinstantie gaat kunnen ze dat in dit geval niet geheim houden.

    Als ze een heldere mededeling hadden willen doen, dan hadden ze het taalgebruik toch niet zo vaag gehouden? Dan hadden ze het over een ‘car’ of ‘software for autonomous cars’ gehad, of iets dergelijks, en niet over ‘potential of autonomous systems in many areas, including transportation’.

  • Profielfoto
    dollarbill2

    @afroman

    Je rijd zeker in een Prius?

    Ik vind het zo zonde dat technerds er alles aan doen om andermans
    beroepen en/of passies te ruïneren.
    Mensen moeten gewoon betere rijopleidingen krijgen, verplichte cursussen etc.
    Dan ben je van al die pluralia af.

    Vertel jij maar tegen een taxi of vrachtwagenchauffeur dat ie zijn werk niet
    Meer mag doen omdat hij makkelijk vervangbaar is door zelfrijdende functies.
    Ik kan mijzelf inbeelden dat er grote demonstraties komen, werkloosheid stijgt en vertrouwen in de overheid nog verder in de schoenen zal zakken.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Tsja, heel vervelend als jouw baan vervangen wordt door een zelfrijdende auto, maar het lijkt me toch niet een reden om die techniek tegen te houden.
    Je moet maar zo denken: het geld dat uitgespaard wordt door de zelfrijdende auto gaat de consument aan iets anders besteden en daar kan nieuwe werkgelegenheid ontstaan.

  • Profielfoto
    Vandefilm

    Precies, veel mensen vinden het ook niet fijn dat auto’s tegenwoordig grotendeels door machines worden gebouwd en daardoor een hoop mensen hun baan zijn kwijt geraakt. Zo werkt de wereld nou eenmaal. En het feit dat een machine voor minder files en minder ongelukken zorgt is iets waar je niet lichtzinnig over kunt doen. Een cursusje rijden gaat daar echt niet bij helpen hoor…

  • Profielfoto
    dollarbill2

    Jongens jongens,
    waarom laten jullie al zo snel de mannen in de steek die jullie iPads en Macbooks thuis bezorgen, vers fruit aanleveren en jullie taxirit naar KLM verzorgd voor een reis naar de Big Apple.

    Denk niet alleen aan je eigen belang vanuit je bureau, maar ook aan de mannen die met passie te werk gaan als chauffeurs.
    Ik betaal met liefde extra om hun werk te behouden. Net zoals je naar de buurt Bakker of Slager gaat ondanks het bij de Lidl goedkoper is.

  • Profielfoto
    Vandefilm

    Niet iedereen kan of wil zich dat veroorloven. Zowel qua geld als tijd niet. En door naar de Bakker of de Slager te gaan veroorzaak je niet extra brood- of vleesdoden. Door zelf te rijden wel.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Jij betaalt helemaal niet met liefde extra. Jij koopt al je spullen zo voordelig mogelijk. En toevallig houdt je bij een twee of drietal producten rekening met bovenstaande en daardoor heb je het gevoel dat je rekening houdt met de werkgelegenheid van de plaatselijke bakker.

    Als die plaatselijke bakker het van dit soort liefdadigheid moet hebben is hij geen knip voor zijn neus waard. Ik koop bij een warme bakker omdat het brood er domweg lekkerder is. Niet om de bakker aan het werk te houden. Dat is een bijkomstigheid.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    @dollarbill2

    Ik vind het zo zonde dat technerds er alles aan doen om andermans beroepen en/of passies te ruïneren. Mensen moeten gewoon betere rijopleidingen krijgen, verplichte cursussen etc. Dan ben je van al die pluralia af.

    Dat verlost mij nog steeds niet van de verplichting om tijdens de rit mijn aandacht bij het verkeer te houden. Die tijd zou ik liever besteden aan werken op mijn laptop, bellen van klanten, volgen van video cursussen of gewoon op de terugweg even slapen. Door mijn aandacht op de weg te moeten houden ben ik gewoon ruim 15 uur per week kwijt dit ik niet aan andere, nuttiger dingen kan besteden.

    Ik vind rijden leuk om te doen. Maar dan op vakantie naar het zuiden, in het weekend gezellig naar een andere stad of gewoon voor de fun over een leuk weggetje. Maar die vele uren op een overvolle snelweg, bumper-aan-bumper rijden mag van mij gestolen worden. Die uren laat ik de auto liever zelf het werk doen.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    @dollarbill2

    Vertel jij maar tegen een taxi of vrachtwagenchauffeur dat ie zijn werk niet
    Meer mag doen omdat hij makkelijk vervangbaar is door zelfrijdende functies.
    Ik kan mijzelf inbeelden dat er grote demonstraties komen, werkloosheid stijgt en vertrouwen in de overheid nog verder in de schoenen zal zakken.

    Dat gebeurt niet alleen met de vrachtwagenchauffeur. Dat is ook gebeurd met de schillenboer en stoker op de stoomtrein. Er staan ook weinig mensen meer aan het weefgetouw, zoals 50 jaren geleden. De jaren dat de kolenboer verdween uit het straatbeeld was dezelfde tijd van de radio en tv monteur in beeld kwam. En nu die weer verdwijnt zie je de telefoon reparateurs weer opkomen.

    Wat ik maar wil zeggen; banen komen en banen gaan, en toch blijft het werk altijd bestaan.

  • Profielfoto
    dollarbill2

    @marc enschede

    Dat is een mooie spreuk?

    Ik blijf lekker rond klapperen met m’n Scania 630 V8

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    @dollarbill2

    Toch nog een vraagje. Je schreef:

    en vertrouwen in de overheid nog verder in de schoenen zal zakken.

    Waarom dat dan? De overheid vraagt die bedrijven niet een zelfrijdende auto uit te vinden. En de overheid vindt die auto zelf ook niet uit. Dat doen die bedrijven uit zichzelf.

    Zelfs als je tegen een zelfrijdende auto bent en ze er toch komen; waarom dan “en vertrouwen in de overheid nog verder in de schoenen zal zakken.”????

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    @dollarbill2

    Ik blijf lekker rond klapperen met m’n Scania 630 V8

    Dat kan ik dan wel weer in je waarderen! Zolang daar geld mee te verdienen is en je het leuk vindt moet je het zeker blijven doen.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Wat een gigantische conservatieve gedachte.

    Denk eens aan hoe het file probleem deels wordt opgelost, minder ongelukken op de eeg(want de meeste ongelukken zijn menselijke fouten), drinken in de auto, productief bezig zijn tijdens je rit. Ook het openbaar vervoer gaat dit goed voelen. Dit gaat veel tijd en geld schelen uiteindelijk. En tijd voor andere leuke dingen over.

    Nú zijn de meeste ongelukken menselijke fouten omdat er geen autonome autos zijn. Wellicht dat er ooit een moment komt waarop de technologie daar is om autonoom te rijden, echter… zolang ik een computer 4 keer per dag vast kan laten lopen, zolang telefoons bij bosjes ontploffen vanwege accu’s…, heb ik er geen vertrouwen in. Ik zal nooit in zo een ding stappen en vindt het ook erg vervelend dat die ondingen op dezelfde weg rijden. Autonoom prima, maar lekker op je eigen terrein a.u.b.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Altijd leuk als iemand ‘nooit’ zegt.
    Er waren vroeger ook vast mensen die nooit in zo’n levensgevaarlijke vierwieler zouden stappen.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Altijd leuk als iemand ‘nooit’ zegt.
    Er waren vroeger ook vast mensen die nooit in zo’n levensgevaarlijke vierwieler zouden stappen.

    En dat de stoomtrein gevaarlijk zou zijn voor de koeien waar de trein langs zou rijden.

  • Profielfoto
    Afroman

    @afroman

    Je rijd zeker in een Prius?

    Ik vind het zo zonde dat technerds er alles aan doen om andermans
    beroepen en/of passies te ruïneren.
    Mensen moeten gewoon betere rijopleidingen krijgen, verplichte cursussen etc.
    Dan ben je van al die pluralia af.

    Vertel jij maar tegen een taxi of vrachtwagenchauffeur dat ie zijn werk niet
    Meer mag doen omdat hij makkelijk vervangbaar is door zelfrijdende functies.
    Ik kan mijzelf inbeelden dat er grote demonstraties komen, werkloosheid stijgt en vertrouwen in de overheid nog verder in de schoenen zal zakken.

    Ik rij per maand 4500 km en verbrand liters diesels.

    En wie ben jij dan?

    Daarnaast gaat het al sinds mensenheugenis zo. Wie niet vooruit kijkt of innoveert sterft gewoonweg uit. Daarnaast. Leuk die taxichauffeurs maar als er iets niet pluis is is het dat wereldje wel. (vooral in Nederland en rondom vliegvelden).

  • Profielfoto
    Afroman

    Wat een gigantische conservatieve gedachte.

    Denk eens aan hoe het file probleem deels wordt opgelost, minder ongelukken op de eeg(want de meeste ongelukken zijn menselijke fouten), drinken in de auto, productief bezig zijn tijdens je rit. Ook het openbaar vervoer gaat dit goed voelen. Dit gaat veel tijd en geld schelen uiteindelijk. En tijd voor andere leuke dingen over.

    Nú zijn de meeste ongelukken menselijke fouten omdat er geen autonome autos zijn. Wellicht dat er ooit een moment komt waarop de technologie daar is om autonoom te rijden, echter… zolang ik een computer 4 keer per dag vast kan laten lopen, zolang telefoons bij bosjes ontploffen vanwege accu’s…, heb ik er geen vertrouwen in. Ik zal nooit in zo een ding stappen en vindt het ook erg vervelend dat die ondingen op dezelfde weg rijden. Autonoom prima, maar lekker op je eigen terrein a.u.b.

    NU.. niet. Maar over een paar jaar als de techniek gewoon helemaal goed is ben ik er helemaal voor. Zeker als automerken nog een stel hackers/computertechneuten in dienst nemen om het geheel veilig te houden van lekken, hacks, en bugs. Want vliegtuigen vliegen tegenwoordig ook een heel groot deel van de tijd autonoom.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Altijd leuk als iemand ‘nooit’ zegt.
    Er waren vroeger ook vast mensen die nooit in zo’n levensgevaarlijke vierwieler zouden stappen.

    Nooit. Nee je hebt gelijk, zeg nooit nooit. Maar voor nu… Doe eerst nog maar een jaar 30 onderzoek.

  • Profielfoto
    Di May

    @ Lucas V :

    ” Als ze maar niet met Jaguar gaan samenwerken … ”

    Wat bedoel je daarmee ?
    En weet je wie ‘Jaguar’ is ?
    Jaguar is al lang geen zelfstandig merk meer.
    Je zou verrast zijn te weten wie de eigenaar is van Jaguar.