Accuproblemen: Apple kondigt iOS-update aan

Door: Raymon Mens - 23 reacties

Apple heeft vliegensvlug gereageerd op de eis van de Chinese overheid om naast het gratis vervanging­programma voor de iPhone 6s (Plus) die onverwacht uitvalt ook accu­problemen met andere modellen zoals de iPhone 6 te onderzoeken.

In de week van 12 december komt een iOS-update die extra diagnostische informatie over het gedrag van de accu zal verzamelen. Apple zal aan de hand van deze informatie de problemen verder onderzoeken.

In de verklaring schrijft Apple: “Een klein aantal klanten dat niet in aanmerking komt voor het vervanging­programma van de iPhone 6s ervaart ook problemen met een onverwacht afsluitende iPhone. Om dit verder te onderzoeken, komt volgende week een iOS-update die diagnostische data zal verzamelen. Als blijkt dat onze algoritmes voor accubeheer verbeterd kunnen worden, zullen we dat met software-updates doen.”
iphone6plus-accu-16x9
Het zijn geen harde toezeggingen, maar Apple laat -met een beetje druk van de Chinese consumenten­waakhond- zien de problemen serieus te nemen. De problemen met een uitvallende iPhone 6s ontstonden door een productiefout van de accu, welke Apple gratis vervangt. Ook een aantal bezitters van een iPhone 6 zeggen last van onverwacht afsluitende iPhone te hebben. Eerder liet Apple weten dat dit mogelijk door lage temperaturen komt.

(Om verder te lezen → Apple licht oorzaak uitvallen iPhone toe)

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    Arjenn

    Komt als geroepen, heb sinds kort ook dit probleem op mijn iPhone 6. 2 jaar oud, valt zomaar uit bij soms zelfs 50%

  • Profielfoto
    Rolf

    mijn dochter op haar 2 jaar oude 5S… zelfde verhaal

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik moet er wel om lachen hoor. Apple deed altijd alleen wat ze wil en nu lopen ze ineens zowel aan de leiband van Trump als van de Chinezen. Tim Cook luistert goed naar clown Bassie: “Wat er ook gebeurt…altijd blijven lachen”:)

  • Profielfoto
    polansky

    De appel valt niet ver van de boom…
    Straks ligt de hele boomgaard over de vloer.

    Wat volgens Apple begon, met gebruikers die hun telefoon ‘verkeerd’ gebruikten wordt van iPhone 6Plus, naar 6S en nu ook al naar de 6 en 6 plus getrokken.

    Natuurlijk niks aan de hand volgens ‘Tim’.
    Rustig gaan slapen, bellen kun je hem binnenkort niet meer dan valt of je scherm uit, of je batterij is leeg….

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Nooit gedacht dat ik als Apple-enthousiast net zo kritisch zou worden als Polansky, maar het kan niet anders bij zoveel problemen en verkeerde beslissingen…

  • Profielfoto
    polansky

    Het is gewoon zoooo jammer dat Apple dit laat gebeuren.
    Ze moeten weer gaan luisteren naar de klant in plaats van naar de aandeelhouder.
    Genoegen nemen met iets minder winst en hun kwaliteit weer op orde brengen door iets minder te bezuinigen op componenten.
    Zo zonde! – Tim maakt op deze manier een geweldig bedrijf binnen no time kapot.
    De bezem moet erdoor!

    Het feit dat je mij zoveel hoort klagen is niet omdat ik Apple een ‘K’ bedrijf vind, maar omdat ze hun consumenten in de kou laten staan.

    Net als iedereen ben ik ook als heel tevreden klant begonnen, lang geleden zelfs al, totdat je een flink aantal van hun producten bezit en ze telkens één voor één allerlei technische mankementen gaan vertonen. Waarbij Apple altijd begint met het probleem bij de klant neer te leggen, die klant zelfs de schuld te geven van foutief gebruik. Ook als dat gewoon niet zo is. Later blijkt dan in bij mij tot nu toe nog alle gevallen dat het toch om een technisch mankementje tijdens de fabricage gaat.

    Het zou Apple sieren eerder verantwoordelijkheid te nemen voor de fouten die ze maken en niet de klant eerst laten opdraaien voor allerlei kosten die je niet of moeilijk achteraf kunt terugkrijgen.

    Dit soort dingen kwamen tot voor een paar jaar geleden gewoon nooit voor, en nu is het bijna met ieder Apple product dat ik de afgelopen 4 jaar heb vervangen.
    Daar begin ik dus inderdaad steeds meer van te balen.

  • Profielfoto
    Marco Raaymakers

    Hier hetzelfde probleem op zowel een 6s als 5s. Telkens onder koude omstandigheden dus daar lijkt inderdaad een verband te zijn.

  • Profielfoto
    Tony smeT

    6+ valt bij 70% plots uit. Mogen we binnenkort een iPhone WE (winter edition) verwachten?
    Ik heb lange tijd promoter geweest van Apple producten, maar tegenwoordig laat ik het liever…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Die kou kan het niet zijn. Je laat je iPhone toch niet een nacht buiten in de vorst liggen? Het vriest een paar graden, maar je zal je iPhone toch wel in je broekzak of jaszak bewaren. Dan wordt hij helemaal niet echt koud. En een beetje koude lucht kan hij zeker hebben!

  • Profielfoto
    vulliw

    Hallo,

    Ik heb een IPhone 6s 16 GB, heb hem op dinsdag 22-11-2016 opgestuurd naar Apple. Dit is het resultaat ,

    We stellen het op prijs dat u hebt gekozen voor AppleCare Service.
    Onze technici hebben alle diagnostische tests uitgevoerd op uw iPhone en
    zorgvuldig alle stappen voor probleemoplossing doorlopen. Ze hebben uw iPhone
    succesvol gerepareerd door de volgende onderdelen te vervangen:

    Onderdeelnummer Beschrijving Symptoom
    661 -02909 Battery Kit, iPhone 6s Battery LiÍe/Performance

    Uw gerepareerde iPhone wordt gedekt door een servicegarantie van 90 dagen oÍ
    de resterende looptijd van de garantie van uw iPhone oÍ AppleCare-overeenkomst,
    wanneer deze periode langer is. De garantie van de iPhone dekt in aanmerking
    komende reparaties voor een periode van één jaar vanaÍ de aankoopdatum van de
    iPhone.
    U hebt mogelijk aanvullende rechten onder de consumentenwetgeving.

    Hierna geen problemen meer, dus of het nu aan IOS 10.1 ligt ???
    Ik geloof het niet, anders zou het na de nieuwe batterij ook fout moeten gaan ??

    succes iedereen.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Mijn iphone 6, iphone 6 plus en iphone 6s plus hebben hier last van.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Een beetje koude lucht kan hij dus niet hebben. Even uit je broekzak, een foto maken en HOPPAAA daar gaat-ie weer, met 40% batterij. 6S Plus van een jaar oud. Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan, goed onderhouden.

  • Profielfoto
    Buzz

    vulliw: Apple zegt niet dat de aanstaande OS update het probleem zal oplossen. Ze gebruiken de update alleen om meer informatie te verzamelen van de batterij-management software, zodat ze met die gegevens verder onderzoek kunnen doen om een beter inzicht te kunnen krijgen in wat er met de batterij (en telefoon) is gebeurd als hij uitvalt.

    Eigenlijk zeggen ze hiermee dus dat ze nog niet precies weten wat er aan de hand is.

    Bij een batterij van meer dan 3 jaar oud is het volgens mij altijd al zo geweest dat die zich op deze manier ging gedragen. Soms al bij 2, soms pas bij 4 jaar, maar ik heb altijd rond die tijd gewoon een nieuwe batterij gekocht.

    Het lijkt me goed als ze hun best gaan doen om dit verder te verbeteren, maar ik denk dat we niet meteen in December al een software oplossing kunnen verwachten.

  • Profielfoto
    proXify

    Ik heb hetzelfde probleem.
    Als ik in de kou mijn iPhone 6 uit mijn broekzak haal, dan zal het na een korte tijd van 60% naar 40% gaan… en op skireis was hij van 40% naar 10 en vervolgens naar 0 gegaan… nadat ik binnen was, in de oplader stak, ging hij aan en was mijn batterij opnieuw aan 50%
    Het toestel design heeft de batterij niet goed afgeschermd tegen temperatuurdaling. Productiefout dat natuurlijk niet bij iedereen zal opvallen totdat je in de koude lucht begeeft.

  • Profielfoto
    Uluru1964

    Dus geen wintersport met mijn iPhone 6+……

  • Profielfoto
    booterror1973

    Ik heb er ook last van met mijn iPhone 6s plus , ging uit toen ik een foto van mijn dochter op schoot bij sinterklaas wilde maken; dat ze teleurgesteld was is zacht uitgedrukt. Sta je daar net je dure telefoon. Ook problemen met mijn MacBook pro uit 2011 gehad, 2x hetzelfde; het bekende GPU probleem, 2x nieuw moederbord erin onder reparatieprogramma…. programma loopt tot einde van dit jaar…. heb dus heel weinig vertrouwen erin dat het niet weer gebeurd… denk eraan om toch maar Apple gedag te zeggen.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Vandaag verse batterij gekregen. 6s probleemgevalletje

  • Profielfoto
    Shmoo

    Nog foto’s gemaakt van de Apple Store?

  • Profielfoto
    Boomfok

    Hier de iPhone 6 van 2014. Geen uitval so far. Wel kortere accuduur sinds laatste update. (10.1.1)

  • Profielfoto
    Facundo

    De 6+ van m’n dochter heeft deze problemen nog niet gehad. Mogelijk doordat ze een lederen klaphoesje gebruikt? Wèl heeft ze een veel kortere batterijduur sinds 10.1.1.
    Verbijsterend dat Apple door uitgerekend de chinese overheid tot actie moet worden gedwongen. De amerikaanse overheid durft alleen stoer te doen tegen buitenlandse firmas, zoals Samsung en VW.

  • Profielfoto
    --help

    Uitvallen van de iPhone is niet persé gerelateerd aan een hardware defect, maar mogelijk simpelweg doordat de accu gekalibreerd moet worden. Dit is al zo sinds jaren, na een lange tijd moet de iPhone weer ‘herkennen’ wat 0 en 100% is. Mensen zijn soms te panisch en relateren alles meteen aan dezelfde oorzaak, logisch zonder kennis van zaken maar niet terecht.

  • Profielfoto
    Hans S

    Kalibratie heeft blijkbaar ook geen zin volgens Apple:
    ” Kalibratie zal echter niet helpen aangezien de lithium-ion­batterijen via een snel laadproces opladen en na 80% overgaan op druppellading.”

  • Profielfoto
    Wim

    Mijn dochter heeft het ook bij haar 5S. Zie daar nog geen verband met lage temperaturen.