Wanneer wordt een product vernieuwd? Apple’s cyclus toegelicht

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Wanneer een bepaald Apple-product wordt vernieuwd is een veelgestelde vraag. In de hoofden van velen vernieuwt de fabrikant zijn producten ieder jaar. Een logische verklaring als je kijkt naar de iPhone, die ieder jaar in september uitkomt.

Toch krijgen niet alle producten een jaarlijkse update. Kijk bijvoorbeeld naar de Mac Pro, Mac Mini of iPod Touch die jaren niet zijn vernieuwd. Dit verschil in behandeling kan eenvoudig worden uitgelegd.

Verschillende factoren

Er zijn verschillende factoren die bepaalde hoe Apple een product behandelt. We kunnen er een aantal onderscheiden:

  • Prioriteit: Iedereen is zich ervan bewust dat de iPhone verantwoordelijk is voor het grootste deel van Apple’s omzet.
  • Strategie: Als Apple in het potentieel van een product gelooft, zal het vaker vernieuwd worden. Neem de Apple Watch, deze verkoopt niet in gigantische aantallen en zal geen groot deel van de omzet bepalen, maar Apple is ervan overtuigd dat wearables in de toekomst erg belangrijk zijn.
  • Technisch potentieel: Hoe groot de ruimte voor verbetering is. Bij de Apple Watch bijvoorbeeld veel groter dan bij de Mac.
  • Levensduur: Hoe lang een product gemiddeld gebruikt zal worden. Consumenten met een abonnement krijgen praktisch iedere twee jaar de mogelijkheid om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Een Mac Pro of MacBook Pro wordt doorgaans langer dan twee jaar gebruikt.
  • Commerciële mogelijkheden: Een mix van de bovenste punten. Een Mac Pro zal nooit als warme broodjes over de toonbank gaan, zelfs niet als Apple deze goedkoper maakt en van de nieuwste componenten voorziet. De doelgroep is beperkt.
mac-lineup-2016
De Mac-lineup anno 2016.

Drie categorieën

Als we bovenstaande factoren mengen, ontstaan drie categorieën:

  • Vitale producten: Deze hebben recht op een jaarlijkse update. Naast de iPhone, hebben ook de 12-inch MacBook en Apple Watch momenteel deze status.
  • Belangrijke producten: Producten in deze categorie worden doorgaans eens in de 12 tot 18 maanden vernieuwd. Neem de iPad als voorbeeld. De Apple-tablet behoorde lang tot de vitale producten, maar de verkoop stagneert en het lijkt er niet op dat de iPad Pro dit kan veranderen. Verder vinden we in deze categorie de MacBook Pro en iMac.
  • Verlaten producten: Apple geeft de indruk weinig belangstelling voor deze producten te hebben. De Mac Pro, Mac Mini, iPod en AirPorts vallen hieronder. Deze worden bijgewerkt als Apple er tijd voor heeft.

Drie tot vier momenten per jaar

Apple is naast zijn eigen wil natuurlijk ook afhankelijk van leveranciers en partners. Het bedrijf plant doorgaans drie tot vier momenten per jaar om nieuwe producten aan te kondigen tijdens eigen special events, ook wel keynotes genoemd.

  • Maart: Deze maand wordt vaak gebruikt voor de belangrijke producten zoals de iMac en iPad.
  • Juni: Tijdens de jaarlijkse WWDC zien we soms kleine product­aankongingen, al staat de ontwikkelaarsconferentie voornamelijk in het teken van software.
  • September: Deze maand wordt vaak voor de vitale producten die absoluut tijdens de feestdagen beschikbaar moeten zijn gebruikt. Denk aan de iPhone en Apple Watch, soms ook de iPad.
  • Oktober: Alleen als er nog overblijfselen van september zijn of een product zo drastisch vernieuwd wordt dat er een eigen/extra evenement voor nodig is.
cook-event-16x9
Tim Cook opent steevast met “Goodmorning!” tijdens deze events.

In de praktijk

Een recent voorbeeld is de MacBook Pro. Apple vernieuwde deze onlangs gronding na een aantal jaar met alleen kleine updates onder de motorkap. Die kleine technische vooruitgang is overigens niet altijd genoeg om Apple te bewegen een product te vernieuwen, zo wordt de iPad niet altijd direct samen met de iPhone vernieuwd.

De iPhone is precies het tegenovergestelde, maar in zekere zin is Apple al begonnen met de cyclus te vertragen. De iPhone 7 kreeg geen compleet nieuw ontwerp en het lijkt erop dat dit eens in de drie jaar zal veranderen.

macbookpro2016-16x9
Onlangs kreeg de MacBook Pro een Touch Bar, het is de grootste vernieuwing sinds de komst van Retina in 2012.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    wensink

    De Apple watch hoort ook bij de 12-18 maanden tot nu toe hoor. Het heeft 2 jaar gekost voordat we een nieuwe versie zagen en 1,5 jaar voordat we een nieuwe versie konden kopen. Ook denk ik niet dat de Apple watch een hogere prioriteit heeft dan de iPad.

  • Profielfoto
    J-P-H

    Het argument “als Apple er tijd voor heeft” klinkt een beetje vreemd. Het is niet dat ze daar de hele tent met 7 man moeten draaien…

  • Profielfoto
    KR1275

    Hoe komt men aan deze wijsheid? Bronnen binnen Apple?

  • Profielfoto
    pimski

    De Apple cyclus is in mijn ogen nog steeds een groot raadsel..

    De Macbook Pro kreeg voor de grondige verandering nog interne vernieuwingen door de jaren heen, maar wat ze met de Mac Pro doen slaat gewoon helemaal nergens op.

  • Profielfoto
    cmug

    Je moet niet een “nieuw” product op de markt brengen als er geen wezenlijke vooruitgang in zit. Kleine cosmetische variaties, denk bijv. aan de gekleurde iPods kunnen natuurlijk wel vaker.
    Heb niks tegen als de een computer pas na 5 jaar een opvolger krijgt. Dat betekend namelijk dat je huidige het nog prima doet.

  • Profielfoto
    snipper

    @pimski

    Inderdaad. Ik begrijp ook wel dat er veel meer iPhones en MBP’s verkocht worden, maar door alle aandacht op de succesnummers te richten, c.q. alle innovatie daarop te richten, wordt het een self-fulfilling prophecy.

    Zeker, je kan jaren doen met een Mac Pro weet ik uit ervaring, maar als je een nieuwe computer koopt, wil je juist daarom wel een machine die NU op zijn minst mee kan met wat de concurrentie voor dat geld aanbiedt. En die zit geen drie jaar stil.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Lijkt erop dat iemand een grote duim heeft op de redactie. een soort van tegeltjes wijsheid opinie stuk.
    Eerst zijn de Mac en iPad niet belangrijk, behalve in maart dan weer wel.

  • Profielfoto
    4GTL

    Smartphones zijn een hype en de apps vragen steeds meer kracht, dus zolang die dingen verkopen zullen ze ook op korte termijn nieuwe modellen blijven uitbrengen. Soort van “easy money” zullen we het maar noemen.

    Wat Mac’s betreft, elk jaar een nieuwe Mac is zinloos, maar elk jaar een actualisatie van de componenten noem ik dan weer bittere noodzaak.

    Om even een voorbeeld te geven, vandaag brengt Apple een Mac X1 uit. Prima machine, de koper – we noemen hem even Steve;) kan er 5 jaar mee verder.

    De volgende 3 jaar doet Apple helemaal niets aan deze Mac X1 en brengt vervolgens in November 2019 de Mac X2 uit. Weer een machine die 5 jaar verder kan. Ondertussen kan Steve nog vrolijk 2 jaar verder tokkelen op zijn Mac X1.

    Echter Anno 2021 is Steve zijn machine dringend aan vervanging toe. Nu kan hij wachten op de Mac X3 die pas over een jaar komt, maar een jaar frustratie is geen optie. Dus Steve is genoodzaakt de op dat moment 2 jaar oude Mac X2 te kopen, die op dat tijdstip echter een levensverwachting van 3 jaar heeft. Dat terwijl hij evenveel geld moet betalen als toen de machine 2 jaar geleden nog een levensverwachting van 5 jaar had…

    Met jaarlijks geactualiseerde hardware had Steve dus met plezier een Mac X2 gekocht, die eventueel nog iets duurder is ook.

    Mijn mening: Met een beetje meer aandacht in de Mac lijn kan Apple – een merk dat vrij hip is – meer verkopen en dus meer winst maken.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Een duidelijke lijst, jammer dat ze in mijn ogen de verkeerde afwegingen maken en daardoor verkeerde conclusies trekken. De verder we komen in te toekomst, de meer ik afstand van Apple begin te nemen. Ik voel me als pro aan de kant gezet door de beperkingen van een iPad, de stagnatie van de Mac en het Massagevoel van de iPhone. Nah, weinig innovatie die m’n hart sneller doet kloppen. Microsoft daarentegen….

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind zo’n indeling maar onzin. Het is volgens mij alleen gebaseerd op de ervaring die we de afgelopen jaren hebben. Je kunt de Mac Pro geen verlaten product noemen, dat door Apple alleen vernieuwd wordt ‘als ze een keer tijd hebben’.
    Binnen een bedrijf wordt natuurlijk niet zo gedacht. Natuurlijk zal er/ moet er een bepaalde planning aan ten grondslag liggen. Er wordt heus niet gedacht “jongens, we hebben even wat tijd over, laten we de Mac Pro maar weer ’s updaten of vernieuwen”. Dat is echt onzin. Het is geen eenvoudig product en aan een vernieuwing of update moet lang worden gewerkt. Het is ook niet onbelangrijk, omdat de professionele markt (lees: bedrijven, zoals grafische vormgeving, media industrie etc) weliswaar niet voortdurend iets nieuws koopt, maar als het gebeurt dan wordt er vaak ook flink geld uitgegeven. Je zou wel kunnen zeggen dat Apple de professionele markt wat verwaarloosd heeft. Door bijvoorbeeld ook lange tijd geen nieuwe eigen beeldscherm uit te brengen en nu een paar foeilelijke LG dingen in de winkel te zetten. Niet verstandig.

  • Profielfoto
    essiw

    Mooi uit de duim gezogen dit verhaal… Apple released wanneer zij er zin in hebben, ja dit heeft met bepaalde factoren te maken, maar deze zijn niet zo duidelijk als dat jullie ze presenteren.

  • Profielfoto
    KeKo

    Ik sluit me aanbid essiw. Journalistiek heeft dit een waardering van 0. Leuk bedacht, maar zonder enige bronvermelding of citaten heeft dit nul inhoud. Had er een opinie van gemaakt oid, dan kun je met zo’n verhaal wegkomen…