Vodafone start uitrol bellen via 4G en Wi-Fi

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Na KPN is ook Vodafone begonnen met de uitrol van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wi-Fi (VoWiFi). Dit moet zorgen voor een stabielere verbinding, betere gesprekskwaliteit en gesprekken die sneller tot stand komen, zowel binnenhuis als buiten.

Vanaf vandaag worden klanten mondjesmaat overgezet op bellen via 4G en Wi-Fi. Apple ondersteunt dit sinds de iPhone 6, maar klanten met een Samsung Galaxy S7 en S7 Edge zijn eerst aan de beurt.

Dataverbinding tijdens bellen beschikbaar

Een belangrijk voordeel van bellen via 4G is dat de snelle data┬şverbinding beschikbaar blijft tijdens telefoon┬şgesprekken. Momenteel wordt de 4G-verbinding bij spraakoproepen nog teruggeschakeld naar 2G of 3G. De verbinding komt ook binnen enkele seconden tot stand.

Bellen via Wi-Fi is voornamelijk binnenshuis -waar het bereik niet altijd even goed is- nuttig. Bij slecht bereik wordt automatisch overgeschakeld op VoWiFi en zoekt de telefoon via het Wi-Fi-netwerk verbinding met Vodafone. Een Wi-Fi-verbinding met snelheid van 1Mbit/s is hiervoor voldoende.

iPhone-gebruikers moeten wachten

Vodafone is bij de uitrol van VoLTE en VoWiFi afhankelijk van Apple. De fabrikant moet dit activeren door middel van een software-update. Hier gaat een certificatie- en testproces aan vooraf. In andere Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk werkt VoLTE al met Vodafone, Telekom (T-Mobile) en Orange. In Nederland start KPN begin 2017 met uitrol van VoLTE naar Samsung-bezitters. T-Mobile voert momenteel alleen tests uit.
wifi-bellen-001

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Lang Lid

    Zouden ze ook belminuten in rekening brengen voor de tijd die ik over mijn eigen WiFi netwerk bel dan? Dat zou wel interessant zijn om te weten namelijk.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Zouden ze ook belminuten in rekening brengen voor de tijd die ik over mijn eigen WiFi netwerk bel dan? Dat zou wel interessant zijn om te weten namelijk.

    ja, dat gebeurt. Je maakt ook nog steeds gebruik van een deel van hun netwerk.
    Het klinkt krom misschien maar je neemt met jouw internet verbinding maar een klein deel over.
    Jammer dat het zo lang duurt bij Apple.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    @iAnRenzo, dit ligt in dat geval niet aan Apple, maar aan de laksheid van Vodafone Nederland, die hadden namelijk ook met Apple in 1x de certificering voor heel EU kunnen doen voor hun netwerk, maar Vodafone doet dit helaas apart. T-mobile heeft via Duitsland allang de benodigde certificering en testfase vanuit Apple rond voor de gehele EU, ook al hebben ze hun netwerk, in Nederland althans, nog niet zover. T-Mobile regelt namelijk alles wat betreft de contracten en koppelingen met Apple en bijhorende diensten, zoals Visual Voicemail, voor al hun territoria, centraal van uit Duitsland. Veel eenvoudiger, scheelt T- als Apple de nodige administratie. Dit is overigens ook een van de redenen dat toen de iPhone in 2008 breder in de EU beschikbaar kwam, waaronder in Nederland, dit vaak bij lokale varianten van T-Mobile was.

  • Profielfoto
    boompje

    Wauw, bedankt voor dit bericht! Ik woon nl. in Duitsland en heb ook een t-mobile abonnement. Binnenshuis is de ontvangst vaak moeizaam en …. extra maandkosten ontstaan vooral door het mobiel gebel vanuit Nederland. Ik ga er gelijk mee aan de gang, er moet e.e.a. aangeturft worden in het “Kundencenter Mobilfunk”:lol: