­Apple start reparatie­programma voor touchscreen iPhone 6 Plus

38 reacties

Apple is een reparatie­programma gestart voor de iPhone 6 Plus. Wie last heeft van een touchscreen dat op willekeurige momenten met reageren stopt en/of een grijze balk aan de bovenkant van het scherm ziet, kan dit voor een gereduceerd tarief laten repareren.

Volgens Apple komt dit probleem voor nadat de iPhone een aantal keer op een harde ondergrond is gevallen. Als het scherm verder geen barsten bevat, wordt het euvel voor een bedrag van € 167,10 verholpen.

Loslatende chips

Het probleem wordt veroorzaakt door loslatende Touch IC-chips op het logic board, deze zetten aanrakingen om in acties binnen iOS, maar Apple heeft ze bij de iPhone 6 Plus niet afgeschermd. Door de buigzaamheid van de telefoon laat er soms een los, waardoor het scherm slecht reageert. De iPhone 6s Plus heeft wel afscherming en geen last van het probleem.

Een van de symptomen is een grijze balk aan de bovenkant.

Reparatie niet gratis

Als je met dit probleem te maken hebt, kun je contact opnemen met een erkend servicepunt, Apple Store, Apple Premium Reseller of direct met Apple. Goed om te weten: mobiele providers doen niet mee.

Het is opmerkelijk dat Apple € 167,10 servicekosten rekent, want in het verleden waren reparatie­programma’s kosteloos. Wellicht heeft het te maken met dat het probleem zich -volgens Apple- alleen voordoet nadat de iPhone een aantal keer op een harde ondergrond is gevallen. In de VS loopt sinds oktober een collectieve rechtszaak tegen Apple, de aanklager wil dat dit als productie­fout wordt erkent.

Het reparatie­programma loopt tot 27 september 2017. Alle details op deze pagina van Apple.

Reacties

38 reacties
  • Profielfoto
    steveb

    De touch van mijn 6s weigert soms ook

  • Profielfoto
    polansky

    Volgens Apple komt dit probleem voor nadat de iPhone een aantal keer op een harde ondergrond is gevallen.

    Dit is dus weer zo’n dikke vette onzin reden die Apple zelf verzonnen heeft.
    Mijn iPhone is nog NOOIT op de grond gevallen, heeft hier wel last van.

    Wie een beetje thuis is in elektronicaland weet wat de werkelijke oorzaak is:

    Omdat er sinds een aantal jaar géén lood meer mag worden gebruikt in consumentenelectronika wordt er loodvrij gesoldeerd omdat het niet goed is voor het milieu op het moment dat de electronika wordt gerecycled.

    Lood wordt aan soldeertin toegevoegd zodat er makkelijker mee te werken is. Loodvrij soldeertin heeft een hogere smelttemperatuur en de soldeerverbindingen kunnen broos zijn als de temperatuur niet precies goed is verdeeld.

    Een andere nadeel van loodvrij solderen is dat er na verloop van tijd metaalhaartjes ontstaan die kortsluiting kunnen geven.

    Metaalhaartjes zijn monokristallen, met een doorsnede van enige micrometers en een lengte van enige honderden micrometers.

    Metaalhaartjes is een bekend verschijnsel bij soldeerverbindingen. Hierbij ontstaan er tinhaartjes, die schade kunnen aanrichten in de elektrische apparaten, waar het soldeertin toegepast is.

    Omdat metaalhaartjes monokristallen zijn, zijn zij zeer homogeen, vrijwel vrij van discontinuïteiten. Metaalhaartjes hebben een hogere materiaalsterkte dan polykristallijne stoffen.

    Het groeien van metaalhaartjes kan tot 1 millimeter per jaar bedragen. Het is een dynamisch proces met meerdere invloeden.

    Bij de vorming van metaalhaartjes gaat het om transport van atomen. De vorming van metaalhaartjes treedt vooral op bij gemiddelde temperaturen. Voor het tin in soldeertin ligt het kwetsbare temperatuurgebied tussen kamertemperatuur (20°C) en 75°C.

    Met name op printplaten kunnen er problemen ontstaan, door de fysieke nabijheid van soldeerverbindingen en de geleidende koperbanen op de printplaat. De problemen met metaalhaartjes komen pas tot uiting wanneer er een onbedoelde kortsluiting tot stand is gekomen. Bijvoorbeeld doordat ze tegen een andere printbaan zijn gegroeid. Dit kan zijn na jaren probleemloos bedrijf.

    Dus Apple geen smoezen verzinnen, gewoon je verantwoordelijkheid nemen. Het is een productiefout en dus ook gewoon gratis repareren. Ik verwacht van een telefoon van 1000 euro dat het een deugdelijk product is en geen Chinese shizzle die gerepareerd moet worden met een lulsmoes.

  • Profielfoto
    html-junky

    Polansky, wat heb jij op?

  • Profielfoto
    Q-collective

    Dag polasky: kun je dan eens een antwoord geven waarom het probleem zich niet voordoet met de 6s modellen, de SE of de 7? Ik neem aan dat ook daar geen lood in zit.

  • Profielfoto
    snorlexxx

    Polansky: OKEY

  • Profielfoto
    Hydræ

    Yep, bij een premium merk en prijs verwacht je premium service. Het is wel degelijk een ontwerpfout, door het döner maken van de behuizing is deze minder stevig gebleken. Iphone 6 gebruikers hebben dezelfde klachten gemeld, maar deze blijven in de kou staan.

  • Profielfoto
    html-junky

    Hoe komt het dat men bij een hoge prijs van een product denkt dat elk defect onder garantie moet vallen? Er zijn ALTIJD factoren die door de gebruiker worden veroorzaakt. Het product word in juiste staat geleverd, maar het kan dat door het onjuiste gebruik het product defect raakt.. Het is oneerlijk om alles maar onder productie fout te scharen

  • Profielfoto
    VRam

    Jeetje! Als ik dit en de overige berichten over problemen met de iPhone weer lees ben ik blij dat ik gestopt ben met het kopen van premium telefoons een paar jaar geleden. Mijn Motorola van 150 Euro is niet perfect maar doet en kan alles wat ik van een moderne telefoon verwacht. De “pride of ownership” is niet hoog geef ik toe maar als je alle problemen leest van de laatste series iPhones is daar de “pride of ownership” ook tanende volgens mij; zeker als je dan ook nog moet betalen voor een dergelijke reparatie.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Dus je moet betalen om iets hersteld te krijgen dat duidelijk een productiefout is ? En er zijn er die hier intrappen (html-junky, Q-collective, …) ?

  • Profielfoto
    polansky

    @Q-Collective,

    Omdat daar de soldeerverbinding op de juiste temperatuur heeft plaatsgevonden.
    Maar goed slaap vooral verder als je denkt dat het allemaal onzin is.;)

  • Profielfoto
    Hyrax

    Binnen garantie is het kosteloos, wil je het buiten garantie doen dan heeft Apple nu de prijs verlaagd. Ik snap de ophef niet zo. Je beroept je toch lekker op je consumentenrecht?

  • Profielfoto
    NielsDam

    Diep triest dat een bedrijf als Apple dat zoveel geld heeft, niet de verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen producten. Ja, het gaat hier om duizenden iPhones, maar dat hoor je als een bedrijf dat zich op de markt profileert als “it just works” gewoon als je verlies te slikken.

    Dat ‘speciale’ reparatietarief slaat ook nergens op, want dat betaalde je hiervoor ook als je een kapot scherm hebt.

    Hoe komt het dat men bij een hoge prijs van een product denkt dat elk defect onder garantie moet vallen? Er zijn ALTIJD factoren die door de gebruiker worden veroorzaakt. Het product word in juiste staat geleverd, maar het kan dat door het onjuiste gebruik het product defect raakt.. Het is oneerlijk om alles maar onder productie fout te scharen

    Een producent hoort een deugdelijk product te leveren. De hoge prijs maakt hier niet uit, maar je verwacht bij zo’n duur toestel in ieder geval een betere kwaliteit, langere levensduur en goede service.

    Ik weet niet wat er bij Apple speelt op dit moment, maar het draait volgens mij alleen nog maar om opschalen en winst optimaliseren. Erg jammer, maar dat krijg je als een niche product zo mainstream wordt en een bedrijf zoveel macht krijgt.

    Ik hoop trouwens echt dat die rechtszaak wat gaat opleveren, want dan hebben consumenten straks eindelijk weer eens wat te zeggen ipv zich een oor aan te laten naaien door Tim Cook en zijn ‘amazing, incredible’ posse.

  • Profielfoto
    polansky

    Hoe komt het dat men bij een hoge prijs van een product denkt dat elk defect onder garantie moet vallen? Er zijn ALTIJD factoren die door de gebruiker worden veroorzaakt. Het product word in juiste staat geleverd, maar het kan dat door het onjuiste gebruik het product defect raakt.. Het is oneerlijk om alles maar onder productie fout te scharen

    .
    Omdat er in Nederland wetgeving is die zegt dat je recht hebt op een deugdelijk product over de gehele economische levensduur van dat product.

    En laat dat nou net geen twee jaartjes zijn maar ietsjes langer.
    Los van het gegeven dat je een premium prijs betaald bij een fabrikant die zich in de markt zet als leverancier van duurzame en deugdelijke producten.

    Als je dan voor die prijs Chinese shizzle krijgt is het geheel terecht als mensen daarover klagen.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Dus je moet betalen om iets hersteld te krijgen dat duidelijk een productiefout is ? En er zijn er die hier intrappen (html-junky, Q-collective, …) ?

    Apple is het dus oneens dat het een productiefout is. Dat is dus jouw mening. Apple is een andere mening toegedaan, waarschijnlijk na intern onderzoek naar dit probleem.

    Als je het daarmee oneens blijft, staan juridische stappen je open en vraag je dus naar de mening van de rechter, welke bindend is voor beide partijen.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Even inhoudelijk: ik begrijp dat “verlaagde tarief” ook niet zo. Het lijkt, als je het juridisch bekijkt, er op dat Apple toch op z’n minst een deel van de schuldvraag op zich neemt. Waarom anders dit “verlaagde tarief” als dit louter het gevolg is van vallen en dus accidentele schade?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat het ook is: deze beslissing om er een reparatie van te maken die je gewoon moet betalen veroorzaakt volgens mij bij Apple meer imagoschade (= minder inkomsten) dan wanneer ze er niet over zouden zeuren en gewoon als service wel zelf betalen. Slecht dat Apple zo zelden fouten of zwakheden toegeeft. Zelfs als het zou komen door vallen (blijkbaar dan niet zo hard dat er geen zichtbare schade is en het scherm nog heel!) dan mag je voor deze prijs verwachten dat de iPhone daar tegen kan.

    @Polansky: nieuw voor mij, maar lijkt me een duidelijk en goed gefundeerd verhaal
    @Hydrae: die döner is ook niet bevordelijk ?

  • Profielfoto
    html-junky

    Ik kees de reacties, maar het laten vallen van een iPhone valt gewoon niet onder consumentenrecht.

  • Profielfoto
    bennie

    Apple kan niets meer goed doen tegenwoordig.

    Een enkele reactie daargelaten komt het meeste toch over als gezeur. “te duur”, “niet innovatief”, “verouderde specs”. (zelf alles beter weten, tot het ongeloofwaardige aan toe)

    Ik heb het niet perse over dit topic hoor, maar het valt me op dat dit een beetje standaard begint te worden.

    Ook de onbeschofte uithalen naar de tekstschrijvers zitten mij dwars. Doe gewoon normaal!

    Kritiek moet, natuurlijk. Maar hou het een beetje gezellig en netjes.

    Om met een citaat te besluiten:

    McNismo op 15 november 2016
    En maar zeiken, en maar zeuren!!
    Dit forum begint echt een verzamelplaats van ouwe wijven te worden. Man, man, man!!

  • Profielfoto
    iDog

    Apple is het dus oneens dat het een productiefout is. Dat is dus jouw mening. Apple is een andere mening toegedaan, waarschijnlijk na intern onderzoek naar dit probleem.

    Da’s wel een beetje een ‘Wij van WC-Eend’-redenering hoor. Het zou mooi zijn als zulke dure producten (ja, ik vind 1000 euro voor een telefoon best wel veel) door een onafhankelijke derde partij worden gecontroleerd. Een beetje iFixit avant-la-lettre, waarvan de uitslag van het onderzoek dan ook bindend is.

    En voor de rest ben ik het wel eens met wat Polansky zegt, immers, een reflow/reball van de IC’s in kwestie zijn doorgaans de oplossingen die zorgen dat de soldeerverbindingen weer ok zijn. Sterker nog, er zijn genoeg derde partijen die een reball doen met loodhoudende soldeertin. Een bedrijf als Apple MAG dit helaas niet meer gebruiken, maar dat probleem hebben reparateurs gelukkig niet.

    @polansky : Dat van die metaalhaartjesgroei wist ik niet; zou dat de reden zijn waarom ik soms in apparaten flinke klodders epoxy op IC’s vind ? En zou dat geen optie zijn voor Apple (of uberhaupt pcb’s in het algemeen) : gewoon de hele boel in de resin leggen.

  • Profielfoto
    Hyrax

    @html-junky als je iPhone dit probleem heeft maar geen schade, dan is er niet aantoonbare nalatigheid van de consument en valt het gewoon onder Apple Limited Warranty of het consumentenrecht.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Wel raar dat iedereen moet betalen. Dus als je gisteren een iPhone hebt gekocht en deze bevat dit probleem terwijl je nog garantie hebt moet je ook dokken ?

    Dat zou wel extreem waardeloos zijn. Reden genoeg om nooit zo’n dure telefoon te kopen, lijkt mij.

  • Profielfoto
    anna66

    Ze maken er een potje van de laatste tijd,alles draait om $$$

  • Profielfoto
    Hyrax

    @Shmoo Nee, dit programma geldt alleen buiten garantieperiode. Dus zit je binnen het eerste jaar of heb je recht op Consumer Law, dan is het kosteloos.

  • Profielfoto
    Jannemanishere

    Dussuh even recapituleren:
    De 6 plus verscheen in september 2014 op de markt. Tel daarbij op de wettelijke tweejarige garantie en je kunt concluderen dat alleen de early-buyers een probleem hebben. Maar er staat ook ergens in de wet dat je van een dergelijk duur product niet mag verwachten dat het na twee jaar al gebreken vertoont. Tenzij het door je eigen toedoen (vallen) is ontstaan. Deze slimme truc haalt Apple nu uit… De vraag is dan wel wie moet bewijzen of dat wel of niet is gebeurd. Kortom je wordt een oor aangenaaid!

  • Profielfoto
    Zakske

    Kun je dan eens een antwoord geven waarom het probleem zich niet voordoet met de 6s modellen, de SE of de 7?

    De aluminium behuizing van de iPhone 6 / 6 Plus flext een beetje, waardoor de chips losraken. De 6s / 6s Plus heeft daar geen last van, want daar heeft Apple plots bij de home- en volumeknop extra versteviging toegevoegd (1,9 mm versus 1,1 mm), en de 6s en 7 worden gemaakt van minder buigzaam aluminium (7000 series versus 6000). De iPhone SE is dan weer wél vatbaar voor verbuigen, maar die is een stuk kleiner… waardoor het risico op buigen ook kleiner is.

  • Profielfoto
    Hyrax

    Dussuh even recapituleren:
    De 6 plus verscheen in september 2014 op de markt. Tel daarbij op de wettelijke tweejarige garantie en je kunt concluderen dat alleen de early-buyers een probleem hebben. Maar er staat ook ergens in de wet dat je van een dergelijk duur product niet mag verwachten dat het na twee jaar al gebreken vertoont. Tenzij het door je eigen toedoen (vallen) is ontstaan. Deze slimme truc haalt Apple nu uit… De vraag is dan wel wie moet bewijzen of dat wel of niet is gebeurd. Kortom je wordt een oor aangenaaid!

    Volgens de wet geldt na zes maanden een omgekeerde bewijslast. Je hebt ook bedrijven (APRs veelal nu) die drie jaar bieden, dus die klanten hebben geluk. Zit je bij een telecomprovider… not so lucky.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Hyrax:

    Volgens de wet geldt na zes maanden een omgekeerde bewijslast. Je hebt ook bedrijven (APRs veelal nu) die drie jaar bieden, dus die klanten hebben geluk.

    [Binnen zes maand vanaf de aankoop wordt er vanuit gegaan dat de fout al aanwezig was in het toestel.]
    Die klanten hebben helemaal geen geluk. Want de koper moet nu zelf aantonen dat de leverancier een fout heeft gemaakt. Zegt de leverancier ‘neen’, dan kan je voor mijn part voor eeuwig en altijd garantie hebben.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Polansky, wat heb jij op?

    Normaal azijn maar deze keer heeft hij wel gelijk. Mijn telefoon is net zoals die van polletje nog nooit gevallen en heeft ook soms last van een scherm wat niet meer reageert.
    Absurd om daar €167,10 voor te rekenen. Dan maar geen “service”.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Kom op Ruwepit… Laat je niet zo kennen man. Je bent toch een man met een banksaldo of niet? Laat dat dingen maken en tik die 170,- af als een echte vent.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Kom op Ruwepit… Laat je niet zo kennen man. Je bent toch een man met een banksaldo of niet? Laat dat dingen maken en tik die 170,- af als een echte vent.

    Nu ga ik een keer met polletje mee en dan laat ik me weer kennen?
    Niet te volgen…

    Maar iedereen heeft een banksaldo. Zelfs jij;-)

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat lijkt mij sterk zonder bankrekening.;-)

  • Profielfoto
    Hydræ

    Het hebben van een bankrekening is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel verrekte handig!

  • Profielfoto
    Soulshaker

    @Hyrax:

    Volgens de wet geldt na zes maanden een omgekeerde bewijslast. Je hebt ook bedrijven (APRs veelal nu) die drie jaar bieden, dus die klanten hebben geluk.

    [Binnen zes maand vanaf de aankoop wordt er vanuit gegaan dat de fout al aanwezig was in het toestel.]
    Die klanten hebben helemaal geen geluk. Want de koper moet nu zelf aantonen dat de leverancier een fout heeft gemaakt. Zegt de leverancier ‘neen’, dan kan je voor mijn part voor eeuwig en altijd garantie hebben.

    Mis , eerste 6 maand moet Apple bewijzen dat het defect niet door de user is veroorzaakt . Kunnen ze dat niet ( geen deuk of barst) zullen ze als nog het toestel kostenloos moeten herstellen.

    Maar goed , dit is in feite weer een stap naar mijn laatste iphone.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    @Hyrax:

    Volgens de wet geldt na zes maanden een omgekeerde bewijslast. Je hebt ook bedrijven (APRs veelal nu) die drie jaar bieden, dus die klanten hebben geluk.

    [Binnen zes maand vanaf de aankoop wordt er vanuit gegaan dat de fout al aanwezig was in het toestel.]
    Die klanten hebben helemaal geen geluk. Want de koper moet nu zelf aantonen dat de leverancier een fout heeft gemaakt. Zegt de leverancier ‘neen’, dan kan je voor mijn part voor eeuwig en altijd garantie hebben.

    Mis , eerste 6 maand moet Apple bewijzen dat het defect niet door de user is veroorzaakt . Kunnen ze dat niet ( geen deuk of barst) zullen ze als nog het toestel kostenloos moeten herstellen.

    Maar goed , dit is in feite weer een stap naar mijn laatste iphone.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Dat lijkt mij sterk zonder bankrekening.;-)

    Aha, jij krijgt je uitkering nog in een zakje;-)

  • Profielfoto
    jan jansen

    Apple rekent iPhone-gebruikers 167 euro aan voor reparatie van “fabricagefout”

    Apple heeft een speciaal reparatieprogramma opgezet voor de iPhone 6 Plus. Dat heeft het bedrijf uit Cupertino bekendgemaakt. In bepaalde gevallen reageert het touchscreen niet meer op aanrakingen. De reparatie is niet gratis: klanten moeten 167,10 euro betalen.
    De eerste aanwijzingen dat er een probleem is met het toestel is een grijze, flikkerende balk bovenaan het scherm. Tegelijkertijd reageert het scherm steeds minder goed op aanrakingen.

    Volgens iFixit.org, een website die gericht is op de reparatie van Apple-apparaten, zit het probleem niet in het scherm, maar in twee chips die aan de bovenkant van het scherm zitten. Die kunnen defect raken als het toestel verbogen is.

    Dat de iPhone 6 Plus verbogen kan raken werd al snel na de introductie van het toestel bekend. Nu blijkt het buigprobleem dus meer consequenties te hebben. iFixit spreekt van een ontwerpfout.

    http://www.hln.be/hln/nl/38023/Lancering-iPhone-7/article/detail/2989412/2016/11/18/Apple-rekent-iPhone-gebruikers-167-euro-aan-voor-reparatie-van-fabricagefout.dhtml

  • Profielfoto
    Tony smeT

    Is er nog iemand onder de indruk als ze weer eens beginnen zeiken dat de opvolger x % dunner en Y % minder volume heeft? Toch niet moeilijk als je alle poorten en aansluiting weglaat!?
    Mijn 6+ staat zo krom als wat, maar heb gelukkig dit probleem niet…

  • Profielfoto
    Soulshaker