Releasedatum en prijs Super Mario Run voor iOS bekend

14 reacties

Voor alle fans van Mario en Nintendo valt kerst dit jaar op 15 december. Dat is namelijk de dag dat Super Mario Run voor iPhone en iPad beschikbaar zal zijn in de App Store. Dit heeft Nintendo zojuist officieel bevestigd in een persbericht.

De Japanse gamemaker heeft ook informatie over de prijs gegeven. Super Mario Run zal gratis te downloaden en proberen zijn, maar de volledige game is met één in-app-aankoop van € 9,99 te ontgrendelen.

Drie spelmodi

Super Mario Run is een compleet nieuwe game en geen port van een oud spel met de bekende loodgieter. De game is allereerst een endless runner in Mario-stijl. De loodgieter rent automatisch, maar je moet hem met je vinger sturen en laten springen. Daarnaast is er een battle mode (Toad-race) waarin twee spelers het tegen elkaar opnemen. Tot slot kun je ook een eigen Mario-koninkrijk maken met voorwerpen die je tijdens de Toad-race wint.

Klik/tap voor groter.

Super Mario Run vereist minimaal iOS 8.0 en wordt vertaald in het Nederlands. De game werkt zowel op iPhone als iPad. In aanloop naar de release is ook een nieuwe gameplay-video vrijgegeven. Check ‘m hieronder:

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    chrispis

    Tof!

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Wauw. Maar liefst 10 euro voor een opgeleukte endless runner?

  • Profielfoto
    maconly

    Nintendo RULES.

  • Profielfoto
    wensink

    @iAmRenzo dat is nog altijd beter dan die 40 euro voor op de Nintendo spelcomputers

  • Profielfoto
    Mac Daddy

    Waarom is hij niet ook in landscape te spelen? Voor een platformer (ik weet dat het eigenlijk een endless runner is) wil je toch een beetje vooruit kunnen kijken?

    @wensink: Maar voor die 40 euro krijg je niet een endless runner, maar een 2d/3d platform game.

    Ik ben allang blij dat het weer eens een game is zonder micro-transaction verdienmodel. Je kan de game gratis testen, bevalt het je, betaal je de 10 euro.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    @iAmRenzo dat is nog altijd beter dan die 40 euro voor op de Nintendo spelcomputers

    Serieus? Die spellen zijn zoveel meer dan dit soort casual meuk.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    @iAmRenzo dat is nog altijd beter dan die 40 euro voor op de Nintendo spelcomputers

    Serieus? Die spellen zijn zoveel meer dan dit soort casual meuk.

  • Profielfoto
    bassbug

    50 euro meer en je hebt de NES Classic

  • Profielfoto
    Shmoo

    Waarom is hij niet ook in landscape te spelen? Voor een platformer (ik weet dat het eigenlijk een endless runner is) wil je toch een beetje vooruit kunnen kijken?

    @wensink: Maar voor die 40 euro krijg je niet een endless runner, maar een 2d/3d platform game.

    Ik ben allang blij dat het weer eens een game is zonder micro-transaction verdienmodel. Je kan de game gratis testen, bevalt het je, betaal je de 10 euro.

    Omdat de game gemaakt is om met één hand te spelen wanneer je in de trein staat. Een iPhone (groot) kun je niet meer fatsoenlijk met één hand vasthouden in landscape mode. Dat kon met het 4″ model maar niet meer met die grotere versies.

    En de prijs vind ik ook aan de hoge kant. Ik betaal het er niet voor. Dit is echt meer werk dan de extreem populaire Ski app die ik altijd speel want ook een ultieme runner is en ook nog eens Apple TV ready.

    Dit soort spellen horen 2 a 3,- te kosten en dan betaal je er nog 5,- voor omdat het van Nintendo is en een echt merk.

  • Profielfoto
    sjonnie

    Niet voor appletv?

  • Profielfoto
    essiw

    Mensen die dit al meuk noemen, of bepalend het veel te duur is voordat ze het hebben geprobeerd. Waarschijnlijk brengt nintendo het uit en dan vind iedereen het fantastisch…

  • Profielfoto
    MrJvG

    Precies essiw!!
    Deze game, runner, Mario of hoe je het ook wilt noemen gaat een klapper worden.

    Maar serieus zeuren op nog geen 10 euro? Zijn we inmiddels zo erg verwend dat we niet meer gewend zijn om te betalen voor software?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Gekkie.. Het probleem met sommige mensen is dat ze nog steeds die liefde voor Nintendo hebben die ze vroeger hadden uit hun jeugd omdat ze met deze computers gespeeld hebben. Dat is verder prima maar als je gewoon naar de feiten kijkt dan zit Nintendo gewoon al jaren in een dalende trend. Wij geven dit soort bedrijven veel te veel credits vanwege hun Super Mario tijdperk. Dat is hetzelfde als zeggen dat Appel hetzelfde bedrijf ter wereld is vanwege de iPhone. Je kunt niet blijven surfen op dat succes.

    Dat gekke laatste social appje met die poppetjes waar je vragen aan moest stellen dat is ook zo’n groot succes geworden, toch. Pokemon daar verdienen ze ook amper iets aan terwijl iedereen eerder dacht dat het Nintendo was die dit maakte. Nintendo en alles buiten hun eigen platform is gewoon een totale ramp en mislukking geworden omdat ze er niet 100% voor gaan. Mensen willen Mario en wat krijgen ze. Mario Runner. Dat wil men niet. Wij willen de echte Mario, gewoon een copy van vroeger maar dat krijg je niet want dit bedrijf is te trost op vroeger. Dat zou hetzelfde zijn als Apple die iOS naar andere telefoons gaat brengen.

    Deze runner zal natuurlijk veel gedownload worden (in het begin) maar het wordt geen hype. Als elke app in de App Store zoveel exposure zou krijgen als dat deze app nu op dit moment al heeft gekregen van Apple dan zou iedereen natuurlijk flinke aantallen verkopen maar dit wordt geen Alto’s Adventure kwaliteit.
    Het wordt gewoon een app die in de eerste 2 a 3 maanden flink populair zal zijn vanwege alle reclame en praat die ze krijgen en daarna zal het gewoon weer doodbloeden en gaat de prijs flink omlaag.

    Dit zijn gewoon feiten die bij iOS gading horen. Om een app (game) van 10,- te bouwen moet je echt met iets komen dat console kwaliteit is. Kijk eens naar Minecraft die kost 6 a 7,- uit mijn hoofd en dat komt vooral omdat er zoveel mensen dagelijks aan het werk zijn en er servers moeten draaien en weet ik veel wat voor data allemaal. Minecraft is waarschijnlijk 300 keer groter dan dit spelletje met alle respect.

    Nog een voorbeeld.
    Afgelopen jaar waren er twee Nederlanders die een Helikopter spelletje hadden uitgebracht via SEGA. 8,- moest dat spelletje kosten. Kijk nu eens.

    Precies een maand heeft het geduurd voordat ze prijsverlagingen moest houden tot 2,- om het ding verkocht te krijgen en het ergste is dit spelletje is niet eens een hype of ook iets in de buurt van populair geworden. Het is een complete nobody app gebleven.
    De 5,- die het nu gemiddeld kost is 3,- voor de jongens en 2,- voor de grote naam SEGA.

    Dit soort spelletjes op iOS moeten gemiddeld 2 a 3,- kosten omdat men ze maar een paar weken gebruikt en dan weer van de telefoon flikkert. Een console game mag ook 40 of 60,- kosten wanneer je er een jaar mee speelt. Speel je er maar 2 maanden mee dan is het een hoop geld en veel te prijzig. Je kunt mensen dan ook niet uitleggen waarom een spel 65,- kost als je hem in 3 weken kunt uitspelen. Developers denken vaak wel dat dit allemaal hetzelfde is. Gading op iOS of op de Xbox maar dat is het zeer zeker niet. Het is niet eens dezelfde sport of competitie.

    Open eens de App Store op je iPhone en dan kijk je onderaan op de Uitgelicht pagina. Daar staat op dit moment een categorie. Blijf rennen…
    Daar zal je een stuk of 10 apps vinden welke qua structuur/categorie dezelfde spelletjes zijn als deze Mario Runner. Elk spelletje kost gemiddeld maar 2 a 3,- en dat heeft een reden!

    Deze grotere jongens zoals SEGA, Nintendo, Disney prijzen hun apps veel te hoog waardoor ze nooit voor het grote publiek echt interessant zullen worden maar enkel voor de mensen die van Nintendo houden. Het wordt op die manier een subcultuur. Er zit geen passie, emotie of liefde achter. Of misschien zit dat het er wel achter maar dat krijgen wij nooit te zien omdat het allemaal op een groot kantoor gemaakt moet worden achter gesloten deuren.

    Tot slot,

    Er komt trouwens binnenkort een vergelijkbare Runner uit waar ik op zit te wachten.

    https://youtu.be/mKx2p1MRfIk

    Kost waarschijnlijk ook maar een fractie van de Mario game en is ook nog eens met liefde gemaakt. Alleen al het geluid in het spelletje is stap voor stap gemaakt van thuis op de piano wat tikken tot in de studio met verschillende muzikanten opnemen.

  • Profielfoto
    essiw

    ^mooi artikel. Ben afgehaakt bij je assumpties over het super mario tijdperk. Ik vind de nieuwere spellen (zelda e.d.) beter dan de oudere, als je nu ocrina of time speelt is het nogsteeds een mooi spel, maar latere spellen zijn naar mijn mening beter. Maar heb geen zin in ellelange discussies die geen nut hebben.