Minister wil smartphonegebruik in auto verder inperken

41 reacties

Momenteel geldt er een verbod op het rijdend vasthouden van een telefoon in de auto, maar minster Melanie Schultz van Haegen wil dit verder inperken. Ze denkt aan een compleet verbod op smartphone­gebruik in de auto of een verplichte automodus op telefoons.

In een interview met AD vertelt ze: “Als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Toch zie je nu veel automobilisten met vooral aandacht voor hun telefoon in de houder.”

Verbod als laatste redmiddel

Schultz van Haegen vindt een verbod het laatste redmiddel, ze hoopt dat fabrikanten met slimme oplossingen komen. Zoals een telefoon die volledig wordt overgenomen door de auto of een modus die bepaalde functies uitschakelt wanneer een toestel zich in een rijdend voertuig bevindt. Dat brengt volgens de minister wel een uitdaging met zich mee, want een passagier moet zijn telefoon wel gewoon kunnen blijven gebruiken.

Apple heeft hiervoor al een oplossing die CarPlay heet, een speciale interface die op het entertainment-systeem in de auto getoond wordt en sterk op spraakbediening met Siri leunt. Hiervoor is wel een systeem dat CarPlay ondersteunt vereist. Android gaat nog een stapje verder en kan een speciale auto-modus op de telefoon zelf tonen. Dat lijkt al aardig op dat de minster wil. (Lees ookIn de auto kan Apple van Android leren)

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Als Ik als passagier in de auto zit of op een parkeerplaats sta en dan een muziekje op zet moet Ik dat zelf weten, Ik geef hierbij dan ook aan fat Ik mijn smartphone zal gebruiken in de auto en dat dat verbod mij de rug op kan. Zo lang je stilstaat op een parkeerplaats is er geen probleem lijkt me.

  • Profielfoto
    veenbeest

    Laten we eerst de bescherming van de fietsers in het verkeer terugdraaien en het smartphonegebruik op de fiets aanpakken.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik wil een totaal verbod op ministers en chauffeurs in één auto.

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Het verhaal is niet compleet. Ze heeft in een interview bij qmusic al gezegd dat er ook gekeken moet worden naar passagiers die in de auto zitten die wel gebruik moeten kunnen maken van hun telefoon.

  • Profielfoto
    Raymon

    Punt over passagier toegevoegd aan artikel, dank!

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Goed nieuws voor busreizigers… niet meer al die zombies in de bus, starend naar een schermpje…

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Veel mensen willen in de auto toch op de hoogte blijven van wat er om hen heen gebeurt, anders namen ze die telefoon niet toch stiekem in de hand. Een verder verbod is dus een goede trigger om Apple en Google op dit punt aan te zetten tot meer innovatie van de ‘eye-less’ functions. Dat staat volgens mij al jaren stil, in die zin zou zo’n verbod wel eens wonderen kunnen doen.
    Ik ben alleen bang dat Apple zich niet veel zal aantrekken van een verbod op Nederlandse bodem, want maar 17 miljoen consumenten. Lijkt me beter dat ze dit eens gaat bespreken met haar collega’s in Brussel, want dan gaat het over >250 miljoen consumenten.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja gelukkig is zo’n navigatiesysteem bedienen in je auto ook totaal niet gevaarlijk.

    Ik heb Android Auto op mijn telefoon. Dat valt onder ‘automodus’ vind ik. Ik mag toch hopen dat mevrouw dat wel accepteert?

  • Profielfoto
    polansky

    Het is sommigen hier misschien ontgaan.

    Maar het gaat niet over bellen in de auto, maar over het niet meer kunnen gebruiken van een berichtendienst als whatzapp.

    en KarelWillem, het bedienen van je navigatiesysteem doe je meestal als je stilstaat en niet als je al aan het rijden bent. Kleine moeite om 30 seconde langer stil te staan als dat ongelukken kan voorkomen.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Goed nieuws voor busreizigers… niet meer al die zombies in de bus, starend naar een schermpje…

    Wat te denken van al die zombietreinen. Er is er maar eentje die zit op te letten op de voorste stoel…hoop ik.;-)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …en KarelWillem, het bedienen van je navigatiesysteem doe je meestal als je stilstaat en niet als je al aan het rijden bent…

    .
    Ik mag hopen dat dat voor je telefoon ook geldt?

    Maar de praktijk wijst toch wel uit dat er vrolijk op ALLE schermen wordt gerommeld tijdens het rijden. Of het nu op je TomTom is, op het scherm van je Tesla, dat van je smartphone, dat mooie in-dash-entertainment syteem, of die on-screen schuifjes van je airco; het leidt allemaal af.

    Het is juridisch bijster lastig het ene scherm wel te verbieden en het andere niet.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Als ik het goed begrijp mag mijn passagier dus niet meer een berichtje sturen als hij/zij naast me zit terwijl ik over ’s Heren wegen zoef?
    Hoe denkt deze 130km-mevrouw dat te regelen?
    Na meting is de uitkomst: Minkukel (zie Bommel).

  • Profielfoto
    Buzz

    Dick de Roos: je begrijpt het dus niet goed.

    Zo moeilijk is het toch niet? Er zijn nu al tal van verboden die wel voor bestuurders maar niet voor passagiers gelden (alcohol op, slapen, telefoon in de hand, om maar een paar voor de hand liggende voorbeelden te noemen).

  • Profielfoto
    sedikit

    Uitstekend! En nu de fietsers (zoals in Duitsland).

  • Profielfoto
    koen

    Maar de praktijk wijst toch wel uit dat er vrolijk op ALLE schermen wordt gerommeld tijdens het rijden.

    Kan dat tegenwoordig niet handsfree met Siri?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    De minister kan dat wel willen, maar het is vrijwel onmogelijk om regels op dit gebied te controleren en te handhaven. Beter zijn publiciteitscampagnes (die al bestaan) om gevaarlijk gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden te ontmoedigen. NB: uit onderzoek blijkt dat ook bellen erg gevaarlijk is, zelfs als het handsfree gebeurt. Mensen rijden dan net zo slecht als met een flinke slok alcohol op. Beter is dus:

    – navigatie instellen/ aanzetten voor wegrijden
    – geen WhatsApp lezen of versturen
    – alleen korte telefoongesprekken voeren en zonodig terug bellen.

    Wat passagiers doen met hun eigen iPhone heeft natuurlijk weinig met het functioneren van de chauffeur te maken.

    Overigens is harde muziek ook niet bevorderlijk voor de veiligheid van het rijden.
    Heeft de minister daar nog ideeën over? Het is te merken dat de verkiezingen er aan komen. Al die politici willen ineens nog wat ideeën droppen….

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Maar de praktijk wijst toch wel uit dat er vrolijk op ALLE schermen wordt gerommeld tijdens het rijden.

    .
    Kan dat tegenwoordig niet handsfree met Siri?

    .
    Heb jij wel eens in de auto gezeten bij iemand die zijn airco of TomTom bediende met Siri?

    Nee, ik ook niet.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Dat niet, maar wel bij iemand die een Whatsappje wegstuurde of een afspraak in zijn agenda liet zetten door Siri.

  • Profielfoto
    plonserd

    Maar de praktijk wijst toch wel uit dat er vrolijk op ALLE schermen wordt gerommeld tijdens het rijden.

    Kan dat tegenwoordig niet handsfree met Siri?

    Ik kan nog steeds niet handsfree navigeren met Waze via Siri…
    Voor de rest gebruik ik Siri in de wagen wel regelmatig om te bellen of berichten te sturen, maar zou toch nog graag meer apps willen zien werken met Siri..

  • Profielfoto
    Vandefilm

    En als je veel op de weg zit en een keer een file wilt ontwijken zul je toch ook echt met google maps aan de slag moeten. Daar doet Siri het ook niet op.

  • Profielfoto
    koen

    Het lijkt me een kwestie van tijd voordat meer apps Siri ondersteunen.

    Siri, wat is de snelste route naar Rotterdam?
    Siri, maak een afspraak om halftien morgen ochtend
    Siri, zet de thermostaat op 18 graden
    Siri, stuur een berichtje naar KarelWillem

    etc, etc.

    Wat wil je nog meer doen in de auto?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik wil graag nóg meer afleiding.;) Want uiteraard zijn dat nu precies de dingen die je bijzonder afleiden. Heeft Siri me wel goed verstaan, even controleren of die afspraak echt is gemaakt, even luisteren naar dat berichtje voordat Siri het verstuurt.

    b.t.w.:

    Momenteel geldt er een verbod op het rijdend vasthouden van een telefoon in de auto

    .
    Momenteel geldt er een verbod op het vasthouden van de telefoon in een rijdende auto

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Ja, op OMT hebben we rijdende telefoons.:lol:

    En als je veel op de weg zit en een keer een file wilt ontwijken zul je toch ook echt met google maps aan de slag moeten. Daar doet Siri het ook niet op.

    En terwijl je dan opzoekt waar geen file staat, veroorzaak je zelf een file door op je voorganger te knallen doordat je niet zag dat die remde.
    Als we dat allemaal zo gaan doen zullen de files wel afnemen.

    Is overigens eens wat vernieuwend op het kerkhof op de grafsteen; ”Hij kon er ook niets aan doen dat Siri nog niet in Google Maps werkte.”

  • Profielfoto
    NielsDam

    Een hele goede ontwikkeling, maar dan gelijk alle andere dingen aanpakken zoals al die figuren die ’s ochtends hun make up in de auto doen of zich nog even scheren.

    Allemaal leuk en aardig dat die personen niets om hun eigen veiligheid geven, maar ze brengen anderen in gevaar. Als je aan het autorijden bent moet dat je enige bezigheid zijn, klaar.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Na het rook verbod pesterijen,
    drank poging verbod, drempels overschot.
    mogen we steeds meer niet.
    Je werk normaal doen, word ook steeds moeilijker. Want je mag steeds meer niet.

    Gaat nu de mobiele telefoon strijd aan met de bestuurders.
    Zou de fietser niet eerst mogen ? Of de mensen die 50 rijden links op de snelweg?
    Mensen die in de file een boek aan lezen zijn? Of inhalende vrachtwagens die voor file zorgen.

    Mag ik ook nog wat wel?

  • Profielfoto
    koen

    Werkt Siri met Apple Maps?

  • Profielfoto
    pannekoek

    En zo geeft de minister project Titan een push notificatie.

  • Profielfoto
    hokkie

    Als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto

    In dat geval is de snelheid ook wat aan de hoge kant, denk ik…

  • Profielfoto
    NineT

    Volgens haar berekeningen, waarbij je een gemiddelde veld lengte van 105 meter neemt, rij je dus 378km/h.

    Beetje overdreven natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat het whatsappen, e-mails beantwoorden en andere zaken super gevaarlijk is tijdens het rijden.

    Daarnaast vindt ik het best absurd dat mensen het hier vergelijken met de fiets. Een aanrijding tussen bijvoorbeeld een voetganger en een fiets of een voetganger en een gezinsauto van 1500 kilo is toch net iets anders.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    @Vandefilm: Ook Apple Maps vermijdt de files; daar heb je Google niet voor nodig. Of Apple Maps wél met Siri werkt, weet ik eigenlijk niet. Zou wel moeten.

  • Profielfoto
    Spam

    Een CarPlay modus op m’n telefoon zou wel fijn zijn! Voordat je een CarPlay enabled radio hebt ben je jaren verder. Ze zijn bij de grote merken alleen te vinden in de dure modellen

  • Profielfoto
    nervus

    Een CarPlay modus op m’n telefoon zou wel fijn zijn!

    Hm, dat zit standaard op mijn Lumia:angel:

  • Profielfoto
    sedikit

    NineT: “Daarnaast vindt ik het best absurd dat mensen het hier vergelijken met de fiets. Een aanrijding tussen bijvoorbeeld een voetganger en een fiets of een voetganger en een gezinsauto van 1500 kilo is toch net iets anders.”

    Dood is dood, gewond is gewond. Of is dood/gewond op de fiets iets anders?

  • Profielfoto
    Vandefilm

    @Macaanzee,
    Apple maps heb ik afgeschaft. Volgens mij werkt Siri daar wel mee trouwens, maar als je betrouwbare informatie wilt zul je toch echt bij google maps moeten zijn.

  • Profielfoto
    jooh-de-manne

    @sedikit

    Dood is dood, gewond is gewond. Of is dood/gewond op de fiets iets anders?

    NineT bedoelt: de impact van de auto op een voetganger valt niet te vergelijken met die van een fiets op een voetganger.

    Dus: het aantal doden is niet gelijk aan het aantal doden, het aantal (ernstige) gewonden is niet gelijk aan het aantal (ernstige) gewonden !!!

    Wat niet wegneemt dat gelijk welke weggebruiker oog moet hebben voor zijn omgeving.

  • Profielfoto
    sedikit

    @jooh-de-manne, ik ben bang dat jij me niet begrijpt. Had NineT het over het aantal dan? Is dat relevant? Is overlijden op een fiets door een aanrijding met een andere fiets, een auto, een brommer niet belangrijk? In Amsterdam is het aantal gewonden en doden op de fiets aan het toenemen. O.a. door het zeer veelvuldig gebruik, op de fiets, van smartphones.

  • Profielfoto
    Boomfok

    Verbieden en als je het toch doet ben je niet verzekerd. Dat zou mijn aanpak zijn.
    En dat dan voor alles wat je aandacht van de weg afleidt. Ook het onderweg koffie zetten door vrachtwagenchauffeurs.

  • Profielfoto
    Boomfok

    Daarnaast, ik denk dikwijls dat files en ongelukken veroorzaakt worden door gebruik schermen, en dat is misschien ook wel zo. Maar de politie hult zich in stilzwijgen. Zij onderzoeken oorzaak maar vertellen zelden wat de oorzaak is. Dat zou wel wat meer mogen van mij.

    Als dan bekend zou worden dat bij een bepaald ernstig verkeersongeluk met doden en gewonden het loeren op een smartphone de oorzaak was, dan zou er wel een afschrikwekkende werking van uit gaan als je dat vertelt, dunk me.

  • Profielfoto
    jooh-de-manne

    @sedikit
    NineT stelt dat er iets niet te vergelijken valt, hij maakt een onderscheid dus.
    Het onderscheid is : het verschil in impact tussen beiden. En dat verschil heeft naast gelijke gevolgen ook verschillende gevolgen. Waaronder het aantal slachtoffers.
    Daarin ligt de relevantie van zijn opmerking.

    Wat jij zegt is op zich even belangrijk, alleen maakt dat zijn punt niet minder belangrijk.

  • Profielfoto
    Arno Junior

    Stel dat: je straks niet meer gebruik mag maken van vrije nieuwsgaring (file, politie controle, enz. …) in een rijdende auto. Kan je dan de Flitsmeister’s en TomTom’s nog gebruiken? En hoe maak het apparaat onderscheid tussen passagier en bestuurder?