Getest: de reparatieservice van Microfix

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Voor reparaties aan Apple-apparaten ga je bij voorkeur naar de Genius Bar van een Apple Store, is ons geleerd. Maar het is daar de afgelopen tijd ontzettend druk. Vaak is het niet mogelijk om binnen een week een afspraak te maken. Tijd om alternatieven te testen.

Niemand wil zijn Mac of iOS-apparaten weken kwijt zijn. Daarom testen we alleen reparatiebedrijven met een eigen werkplaats. Vandaag Microfix, gevestigd in Leiden en Amsterdam. Later deze week volgt een test van de reparatiedienst van Swoop uit Almere.

Online nog veel te leren

Online is de eerste indruk van Microfix niet zo best. De website is een half aangepast WordPress-thema met vaak uit verhouding gerekte plaatjes en hier en daar nog wat demo-data van de template-maker. Ook op sociale media is men amper actief, antwoord op je Tweet? Vergeet het maar.

Toch is dit bedrijf een “Apple Premium Service provider” wat wil zeggen dat het door Apple wordt gecontroleerd, met originele onderdelen werkt en de hoogste waardering van Apple heeft gekregen. Wij boden een MacBook Air (2,5 jaar oud) en MacBook Pro (ruim 5 jaar oud) die weigerden op te starten ter reparatie aan.

Schermafbeelding 2016-11-14 om 15.59.15
Dummy data in de FAQ zorgt voor een matige eerste indruk.

Onderzoekskosten

Apparaten kunnen opgestuurd of naar een vestiging in Leiden of Amsterdam gebracht worden. Binnen de garantie is reparatie en vervanging gratis, buiten de garantie betaal je voor onderdelen en arbeid. Er wordt voor reparatie altijd¬†een prijsopgave gedaan. Wens je geen gebruik te maken van de reparatie buiten garantie? Dan ben je de ‚ā¨ 60 onderzoekskosten nog wel¬†verschuldigd. Klinkt fair en we komen later nog even terug op wat (verlengde) garantie is er wat niet.

Inzicht via Portal

In tegenstelling tot Apple waarbij het afgeven en vergeten is, werkt Microfix met een portal voor regelmatige updates. De technicus van dienst houdt daar ook de voorgang bij waardoor je een ongefilterde blik op de werkzaamheden, maar ook foutcodes en formulieren krijgt.

De statuscodes zijn soms verwarrend. Wil de status “WO_INFO_KLANT” nu zeggen dat er iets van je verwacht wordt of niet? De portal is oud, eind 2007 gemaakt en sindsdien vrijwel onaangepast. Dat wil zeggen dat het op mobiele apparaten slecht leesbaar is en de uploadfunctie niet altijd goed werkt.

fixportal
De FixPortal – Klik/tap voor groter.

De portal zorgt wel voor geruststelling. Je kunt zien dat je apparaat niet op een stapel is gelegd, maar een technicus echt bezig is. Het is allemaal eenrichtingsverkeer, de technicus kan opmerkingen in de portal plaatsen, maar reageren kan alleen via e-mail of telefoon. Omdat de naam van de technicus wordt weergeven, is het wel effectief met de persoon die ook echt met je apparaat bezig is communiceren via mail of telefoon. Zo had onze MacBook Air blijkbaar nooit een hardware-serienummer gekregen, maar kon de technicus deze na een screenshot van de factuur te hebben gezien alsnog invoeren.

Van eigenaardigheden wordt een foto voor op de Portal gemaakt.
Van eigenaardigheden wordt een foto voor op de Portal gemaakt.

Snelheid afhankelijk van Apple

De eerste MacBook die we ter reparatie aanboden, was binnen 24 uur na afgifte gediagnosticeerd en zes dagen later gerepareerd. De grootste vertragende factor hierin was Apple die verlengde garantie moest goedkeuren. Een nette score.

Om zeker te weten dat we geen voorkeursbehandeling hebben gekregen door een @onemorething.nl e-mailadres, heeft onze ontwikkelaar Marijn ook een defecte MacBook (kwam toevallig zo uit) ter reparatie aangeboden en prive-gegevens gebruikt. Zijn MacBook kwam op 1 november aan op de werkplaats van Microfix en was 10 november gefikst. De diagnose vond drie dagen na afgifte plaats (4 november) en er moest wederom op goedkeuring van Apple gewacht worden. Al met al was 9 dagen wederom netjes.

Verlengde garantie

De MacBook Air die we lieten repararen, was in mei van 2014 aangeschaft en de garantiestatus twijfelachtig. In dat geval maakt Microfix een claim voor verlengde garantie (European Consumer Law Claim) bij Apple aan. Alleen door Apple gecertifieerde reparateurs kunnen dit en ze mogen alleen een claim aanmaken als er volgens hen een legitieme reden is.

De verlengde garantie van de¬†MacBook Air uit 2014 werd goedgekeurd en dat hadden we na iets meer dan twee jaar ook wel verwacht. Het Logic Board werd¬†kosteloos¬†vervangen.¬†Wat ons verbaasde is dat voor de tweede MacBook (gekocht in april 2011) ook een verzoek voor verlengde garantie -onder het motto: “Dit was een laptop van meer dan 2000 euro en daarom het¬†proberen waard!”- gedaan werd en deze door Apple werd goedgekeurd.

De claim voor verlengde garantie wordt ook als PDF op de portal geupload, waardoor we je een idee kunnen geven hoe zoiets eruit ziet:

microfix001
Consumer Law Claim-formulier – Klik/tap voor groter.

Randzaken

Kleine dingen die ons zowel positief als negatief opvielen: de openingstijden van de balie zijn erg conservatief. Maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00. Na het werk brengen en halen van een apparaat zit er niet in. Reparaties die per post teruggezonden worden, zijn goed beschermd verpakt met piepschuimvlokken in de doos en het apparaat in noppenfolie. Bij reparatie wordt een sticker ter identificatie op je apparaat geplakt, die is er in 9 van de 10 gevallen goed af te krijgen, maar we hebben het liever niet.

mfix-stick
Stickers, liever niet.

Conclusie

Ondanks de knullige online-aanwezigheid, is Microfix een partij waar je gerust je MacBook ter reparatie aan kunt bieden. De technici zijn bekwaam en het proces erg transparant met tijdige updates, prima bereikbaarheid en onderdelen op voorraad voor snelle reparaties. Op de onderzoekskosten na is de service vergelijkbaar met die van de Apple Store. Het enige dat we aan te merken hebben, zijn randzaken zoals de conservatieve openingstijden en de technisch verouderde portal.

[Microfix wist¬†tijdens het uitvoeren van de reparaties niet van de publicatie van deze test. OMT heeft niet met Microfix overlegd en ontvangt hiervoor geen¬†vergoeding¬†of enig ander voordeel. De gebruikte MacBook Air uit 2014 is met correspondentieadres “One More Thing B.V.” bij Microfix aangemeld. De MacBook Pro uit 2011 is door een priv√©-persoon aangemeld om enige voorkeursbehandeling uit te sluiten.]

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    koolenboer

    Ik werk in de IT en ken deze partij. Ik houd er niet van om te bashen, maar ik zou deze partij nooit aan mijn mac spulletjes laten komen.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Online nog veel te leren
    Online is de eerste indruk van Microfix niet zo best. De website is een half aangepast WordPress-thema met vaak uit verhouding gerekte plaatjes en hier en daar nog wat demo-data van de template-maker. Ook op sociale media is men amper actief, antwoord op je Tweet? Vergeet het maar.

    .
    Ik begrijp wat je daar wilt zeggen, at dit soort dingen belangrijk zijn maar dat komt een beetje sullig over uit de mond van OMT. Sorry.

    Dit zijn wel van die bedrijven waar ik morgen gratis zou willen werken wanneer ze in de buurt gevestigd zouden zijn om mee te helpen om dit online gebeuren te fixen op fatsoenlijk op te bouwen.:angel:

    Zoveel potentie hebben dit soort bedrijven en als je het echt goed en geweldig opbouwt kun je mensen zo blij maken.

    Beetje offtopic,
    Zat er vroeger niet een bedrijf met dezelfde naam in Nuth Limburg, naast de KPN BusinessCenter. Deze deden, toentertijd, alle reparaties voor Nokia als ik mij niet vergis. Wanneer je Nokia opgestuurd werd door een verkooppunt dan ging deze altijd daar naar toe.

  • Profielfoto
    Hans V R

    Ik heb er het scherm van mijn mba mid 2011 laten verzorgen en heb niets dan lof. Perfecte service, duidelijke afspraken die nagekomen werden, supersnel gerepareerd. Uitstekende communicatie. Een commentaar als dat van Koolenboer is voor mij dan ook onnavolgbaar. Ik ga zeker terug als m’n accu vervangen moet worden.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Voor reparaties aan Apple-apparaten ga je bij voorkeur naar de Genius Bar van een Apple Store, is ons geleerd. Maar het is daar de afgelopen tijd ontzettend druk.

    Zegt dat iets over Apple’s kwaliteit, of de vele vragen waarmee klanten zitten?

  • Profielfoto
    Edwin

    In het verleden repareerden zij ook thermische labelprinters van Zebra. Ik heb vernomen dat zij hun zasp status verloren hebben omdat ze er een potje van maakten. Misschien hebben ze nu het één en ander verbeterd, maar het is niet een partij waar ik meteen voor zou kiezen.

  • Profielfoto
    koolenboer

    @Edwin Dat is precies wat ik bedoel.

  • Profielfoto
    samplex

    Meerdere malen Apple apparatuur laten repareren en super tevreden over Microfix Amsterdam, goede service, snel, en prima communicatie.

    Bij de Apple Genius bar werd mijn Macbook Pro Retina uit 2012 niet meer gratis gerepareerd en moest ik 750 euro betalen voor een nieuw logicboard, er was een geheugen bank defect en zit op het moederbord gesoldeerd dus vervangen door een andere geheugen reepje ging niet.

    Aangemeld bij Microfix en werd zonder kosten gerepareerd onder de European Consumer Law Claim.

  • Profielfoto
    donut

    Als dit een advertorial is dan graag een dikke balk met het woord ADVERTORIAL.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Als dit een advertorial is dan graag een dikke balk met het woord ADVERTORIAL.

    Zeg me niet dat ik die hele goddamn disclaimer die nu onderaan staat voortaan bovenaan moet plaatsen om dit soort opmerkingen te voorkomen he…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Disclaimer is prima onder het artikel.

    Niets verkeerd aan dit artikel. @donut moet gewoon de Douwe Egberts punten van zijn vrouw gaan tellen. ?

  • Profielfoto
    BomC

    Ik heb net mijn MBPr (Late 2013) vorige week van MicroFix teruggekregen, nadat het scherm onder AppleCare was vervangen. Nou deed dat het nog wel “ongeveer”, dus toen ze aankondigden dat het een week of twee zou duren voordat het nieuwe scherm er was, was het voor mij niet zo’n probleem. Een week later werd al gebeld dat ik ‘m kon langsbrengen. Een uurtje of drie later was-ie klaar.

    Voor mijn werk heb ik deze machine min of meer nonstop nodig, of ik moet tijdelijk over op de Air van de missus, wat op zijn zachtst onhandig is. Het was heel fijn dat ze bij MicroFix hun stinkende best hebben gedaan om alles zo goed mogelijk voor me te laten verlopen. De technicus belde op het tijdstip dat-ie had beloofd, we hebben het defect doorgenomen, en hij heeft het (zeer intensief gebruikte) mormel ook nog helemaal voor me uitgemest.

    Het kan best zijn dat ze in de tijd van Balkenende eens een Zebraatje hebben verkloot (minder dan de Boca’s die ik om zeep heb geholpen, gok ik). Maar van mij niets dan lof.

  • Profielfoto
    KR1275

    Meerdere malen Apple apparatuur laten repareren en super tevreden over Microfix Amsterdam, goede service, snel, en prima communicatie.

    Bij de Apple Genius bar werd mijn Macbook Pro Retina uit 2012 niet meer gratis gerepareerd en moest ik 750 euro betalen voor een nieuw logicboard, er was een geheugen bank defect en zit op het moederbord gesoldeerd dus vervangen door een andere geheugen reepje ging niet.

    Aangemeld bij Microfix en werd zonder kosten gerepareerd onder de European Consumer Law Claim.

    Apple heeft gewoon geen zin in solderen! Alles is los en vast te solderen! Ook een geheugenbank op een printplaat. Maar dat kost meer tijd en ze vervangen liever kant-en-klare onderdelen. Ze zijn niet anders dan de meeste garages…
    Ik neem aan dat Microfix in dit geval gewoon de soldeerbout heeft gepakt.