Apple onder vuur om ­problemen touchscreen iPhone 6

21 reacties

Apple ligt onder vuur om touchscreen­problemen die een aantal gebruikers van de iPhone 6 en 6 Plus ondervinden. Het scherm van de telefoon stopt op willekeurige momenten met reageren en er verschijnt een grijze balk aan de bovenkant.

Loslatende Touch IC-chips op het logic board zijn de oorzaak. Aanklagers in de VS ruiken bloed en in de staat Utah is een collectieve rechtszaak gestart. Een lopende zaak in Californië wordt uitgebreid met extra juristen.

Touch Disease: fabricagefout?

Het probleem kwam in augustus aan het licht nadat reparateurs een opvallend hoog aantal iPhone 6 en iPhone 6 Plus-modellen met touchscreen­problemen zagen. iFixit startte een onderzoek en meldt dat de Touch IC-chips, die zorgen voor het omzetten van aanrakingen naar acties binnen iOS, op het logic board loslaten. Apple heeft deze bij de iPhone 6 niet afgeschermd en door de buigzaamheid van de telefoon laat er soms een los. De iPhone 6s heeft die afscherming wel, waardoor dit alleen bij de iPhone 6 voorkomt.

Aanklagers eisen vervanging en/of recall

Apple biedt klanten die problemen met het twee jaar oude toestel ondervinden alleen de mogelijkheid om de iPhone tegen betaling om te ruilen voor een ‘remanufactured’ model, dat dezelfde zwakheid heeft. De aanklagers eisen gratis vervanging en/of een recall van de toestellen. In het verleden heeft Apple vaker een zogenaamd kwaliteitsprogramma opgezet waarbij producten met fabricagefouten gratis werden vervangen.

Het is vooralsnog onduidelijk hoe wijdverspreid het probleem is. Volgens statistieken die AppleInsider in heeft gezien zijn touchscreen­problemen goed voor 11 procent van de reparaties bij de Amerikaanse Genuis Bar. Ongeveer 10.000 Amerikaanse consumenten willen zich bij de collectieve rechtszaak in Californië voegen. Apple heeft nog niet gereageerd.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    ldb

    Precies hetzelfde probleem hier. iPhone 6plus aan bovenzijde grijze balk en vaak geen touch. Beetje buigen aan de bovenzijde en hij doet ’t weer een tijdje. Heel irritant. Heeft lang geduurd voordat ik erachter was dat het aan de bovenzijde zit. Je denkt eerst dat het een software probleem kan zijn. dus herstellen/schone installatie. Open gemaakt, connectors eruit en er weer in. Bij dat ik dit stukje lees. Ga nu even wachten wat hier de uitkomst van wordt. Bedankt Raymon, ben een stuk wijzer. Houd ons op de hoogte!

  • Profielfoto
    xaddict

    Zelfde hier. Maar dan op een iPhone 5S. Op random momenten in random apps stopt het compleet met reageren. Geen grijze balk ofzo, maar gewoon het idee dat alles is vastgelopen. Applicatie switcher gebruiken en de app afsluiten helpt. Geen idee of het hetzelfde probleem is

  • Profielfoto
    xaddict

    Excuus. Is bij mij dus iets compleet anders, wss softwarematig probleem

  • Profielfoto
    Danny Veugelen

    Mijn vrouw heeft net hetzelfde. Was binnen voor reparatie maar hetzelfde teruggekomen. Nu weer binnen

  • Profielfoto
    polansky

    En terecht dat ze onder vuur liggen.

    Mijn iphone 6plus reageert soms ook niet in de linkerbovenhoek en ik ben bang dat dit alleen het begin is van het probleem.

  • Profielfoto
    Soulshaker
  • Profielfoto
    Soulshaker

    Als apple het niet kan fixen door een “nieuwe” iphone 6 te geven rest er nog maar 2 opties.

    De telefoon terugbetalen of een nieuwer type iphone te geven die dit issue niet heeft.

    Mits ze natuurlijk de rechtzaak verliezen.

  • Profielfoto
    Buzz

    Soulshaker: het is niet zo dat iedere 6 of iedereen met een 6 dit probleem heeft, anders zouden we er niet nu pas van horen. Dus een nieuwe of refurbished iPhone 6 lijkt me wel een afdoende oplossing.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Danny Veugelen: Jouw vrouw heeft ook last van Touch Disease en is daarvoor binnen geweest voor reparatie ?

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Soulshaker: het is niet zo dat iedere 6 of iedereen met een 6 dit probleem heeft, anders zouden we er niet nu pas van horen. Dus een nieuwe of refurbished iPhone 6 lijkt me wel een afdoende oplossing.

    Tuurlijk heb ik het over de getroffen toestellen.
    Echter zijn er gevallen bekend waar men voor de herstelling/vervanging betaald.
    Maar dat het gewoon terugkomt met het nieuwe toestel.

  • Profielfoto
    smvanderlee

    Ik heb precies hetzelfde met mijn 6plus. (ik dacht dat ik de enige was)
    Ik hoop op een goede regeling.

  • Profielfoto
    ldb

    Mocht er geen vervanging en/of recall komen, op youtube staat een mogelijke fix.

    https://www.youtube.com/watch?v=Uf1RyZHTMqs

    Wel een beetje macgyveren

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Ja , wacht daar maar mee. Als je hem nu zelf opengooit , verspeel je mogelijk de kans op gratis herstelling/vervanging

  • Profielfoto
    Freddy Sunder

    Danny Veugelen 3 uur geleden
    Mijn vrouw heeft net hetzelfde. Was binnen voor reparatie maar hetzelfde teruggekomen. Nu weer binnen

    Bij mijn vrouw nog geen symptomen, af en toe wat streken, maar niets abnormaal.;-)

  • Profielfoto
    steveb

    mijn iPhone 6s doet het ook af en toe
    maar dan zonder de grijze balk

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Totaal geen last van met mijn nu 2 jaar oude iPhone 6, die draait vooralsnog als een zonnetje net iOS 9.3.3.. Wil graag naar iOS 10, maar ja, nog niet gejailbreakt hé?;-)

  • Profielfoto
    Jannemanishere

    Exploderende Note’s, brakke hardware in iPhone 6. Het gaat lekker in premium smartphone-land:|

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb ook forse problemen met het touchscreen van mijn iPhone 6 Plus. Maar dat heb ik ineens en eerder nooit gehad. Dus volgens mij heeft het niet met dit beschreven probleem te maken? Sinds de laatste iOS update in iOS 9 loopt mijn touch screen regelmatig ‘vast’ en dan doet niks het meer. Sinds de update naar iOS 10 is dit veel erger. Naar mijn idee heeft het (in elk geval) met WhatsApp te maken. Bij gebruik van WhatsApp gebeurt het veel vaker.
    Het enige dat ik dan nog kan doen is rebooten via homebutton en rechterbovenknopje.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik heb de 6s plus, geen problemen mee. Ik heb gehoord dat er bij de 6s hier en daar ook wat van deze verschijnselen zouden zijn. Maar hier dus geen problemen.

    Hoe dan ook, een nieuwe iPhone zou wel gepast zijn voor de mensen die dit probleem wel hebben. Ik zou geen genoegen nemen met een “refurbished” iPhone. Als ik een NIEUWE iPhone koop en ik heb dergelijk probleem, verwacht ik of reparatie of gewoon een nieuw toestel. Dat is tenslotte waar ik de volle pot voor betaald heb, niet voor een 2de hands toestel. Refurbished of niet, noem het hoe je wil.

  • Profielfoto
    Kdonkey

    Mijn vader heeft dit probleem ook met zijn iPhone 6 plus. Deze had hij gekocht vlak na de release. Dit probleem kwam voor het eerst voor in mei 2016, dit viel binnen de garantie aangezien deze verliep op 26 september. Na het opsturen van dit toestel via Vodafone naar Dynafix, kreeg hij eerst het toestel nogmaals terug en na een week was het probleem weer terug. Na de tweede keer opsturen werd het toestel vervangen door een refurbished toestel.

    Het toestel werkte weer naar behoren en hij dacht dus ook dat het probleem was opgelost. Maar uitgeteld op 30 september was het probleem plotseling weer terug. Net als de vorige keer weer terug gegaan naar Vodafone en vervolgens opgestuurd naar Dynafix. Het toestel was 4 dagen buiten de garantie, maar dit zou volgens de verkoper in de winkel geen probleem zijn. Na een week kreeg mijn vader de uitslag en kreeg de rekening gepresenteerd ter waarde van 380 euro.

    Hier schrok mijn vader behoorlijk van en hij heeft dus gezegd dat ze maar het oude toestel terugsturen en hij verder gaat kijken… Waarop Vodafone zegt dat hij wel even 60 euro moet aftikken voor het opsturen.

    Aan dit verhaal heb ik toch een beetje een nare nasmaak.. Ten eerste, vind ik dat als je een refurbished toestel krijgt, het belachelijk is dat hier geen 1 jaar garantie opzit. In theorie heb ik een ander toestel dan mijn aangekochte product en ken ik de historie van dit product niet. Dynafix zegt hiervan dat dit toestel 3 maanden garantie heeft bij vervanging. Daarnaast is het natuurlijk niet dat dit de eerste keer is dat het probleem voorkomt.. maar de 3de en verbaas ik me over het ‘medeleven’ van Vodafone. Ze zeggen simpelweg, we kunnen je korting geven op een nieuwe iPhone 7..:|

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Geen 2 jaar garantie ?
    Hier in Belgie was er al sinds de iphone 3G al sprake van 2 jaar garantie , bij zowel Base als Mobistar. Enkel als je bij Apple zelf de telefoon kocht konden ze de 1 jarige garantie aansmeren.

    Als ze in NL zo kort doen over de garantie , kan je best het toestel in Belgie kopen.:D