Verkoopstart iPhone 7: rijen bij Apple Store, DHL blundert, voorraad beperkt

Door: Raymon Mens - 39 reacties

De verkoop van de iPhone 7 is wereldwijd begonnen en de eerste online orders worden geleverd. Dit jaar zit Nederland bij de eerste landen waar de nieuwe iPhone direct wordt verkocht, voorheen moesten we een aantal weken wachten.

Bij Nederlandse Apple Stores stond vanochtend al vroeg een rij met mensen. Vervoersdienst DHL kwam met een onaangename verrassing en er is wel winkelvoorraad bij Apple, maar zeer beperkt.

Rijen voor Apple Stores

Apple hanteert al enige tijd het credo “get in line online” en moedigt kopers aan online te bestellen en daarna te kiezen: hun nieuwe iPhone laten bezorgen of op een zelfgekozen tijdstip afhalen. Toch stonden er vrijdagochtend vroeg al tientallen mensen zonder reservering voor de Apple Stores in Amsterdam, Den Haag en Haarlem.

rijiphone7denhaag
Rij voor de Apple Store in Den Haag omstreeks 08:40 – Klik/tap voor groter.

Bezorgdienst DHL blundert

Kopers die hun iPhone 7 online hadden besteld, kregen vandaag van DHL een vreemde melding: de iPhone wordt maandag 19 september aflevert, terwijl 16 september was beloofd. DHL laat weten dat het om een foutje ging en dat bestelde iPhones met leverdatum 16 september ook daadwerkelijk vandaag afgeleverd zullen worden. Al worden het in veel gevallen wel leveringen laat in de middag of avond.

Voorraad losse verkoop beperkt

Wie geen online order heeft geplaatst, kan zijn geluk beproeven bij een van de Apple Stores of een andere retailer in Nederland. Let wel op dat de voorraad zeer beperkt is. In tegenstelling tot dat Apple gisteren communiceerde, is de iPhone 7 Plus wel voor losse verkoop beschikbaar, maar slechts in een beperkt aantal modellen. Voornamelijk goud en roségoud met 32GB opslag is redelijk geleverd, aldus een medewerker van de Apple Store Den Haag.

De iPhone 7 is in alle kleuren beperkt beschikbaar voor losse verkoop, behalve gitzwart. De winkelvoorraad wisselt continue omdat deze bestaat uit pre-orders die niet zijn opgehaald en leveringen die door de dag heen plaatsvinden. Niet kopen, wel kijken? De iPhone 7 en Apple Watch 2 zijn bij alle Apple Stores in Nederland en België te bekijken. Ook Apple Premium Resellers hebben demo-toestellen om te bekijken en proberen in hun winkels staan.

Reacties

39 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Sinds wanneer werkt Apple met DHL? Ik heb tot nu toe al die jaren UPS gehad.

  • Profielfoto
    schnhvn

    En is maar één betrouwbare vervoerder en dat is UPS …

  • Profielfoto
    macxa4

    UPS is net langs geweest met de leather case, nu nog even wachten op DHL voor de iPhone (had vanochtend ook een SMS van DHL gekregen dat levering op maandag zou plaatsvinden…).

  • Profielfoto
    Zakske

    Sinds wanneer werkt Apple met DHL?

    Apple maakt altijd gebruik van meerdere koeriers, dat is gewoon een kwestie van gezond verstand.

  • Profielfoto
    koolenboer

    DHL en UPS zijn nu net de twee vervoerders die RUK zijn. Bij PostNL altijd netjes je zending te volgen en een zeer nauwkeurige tijdsindicatie.

    Iedereen veel plezier met zijn nieuwe speeltje. Ik heb net een iPhone SE waar ik nog heel blij mee ben ?

  • Profielfoto
    vuurvreter

    Ik ben benieuwd of Coolblue morgen mijn bestelling levert.
    Die overigens met PostNL werkt.

  • Profielfoto
    maconly

    DHL heeft net bezorgd reservekopie aan het uploaden , van 6S plus naar 7 plus ben benieuwd.

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    DHL en UPS zijn nu net de twee vervoerders die RUK zijn. Bij PostNL altijd netjes je zending te volgen en een zeer nauwkeurige tijdsindicatie.

    Bij mij is die ervaring precies andersom… PostNL komt hier nauwelijks binnen de ‘window’ die ze aangeven, zijn zo onvriendelijk als de pest en weigeren soms de oprit op te komen om iets aan de voordeur af te geven (krijg je een ‘niet thuis’ briefje).
    Al meermaals over geklaagd, maar jammer genoeg lijkt het alsof er weinig met de klachten wordt gedaan.

    OT: Ik ben benieuwd hoe lang de voorraad nog zo beperkt blijft. Meestal is het maar een week of twee, daarna gaan de leveringen weer soepel verder.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Een koerier moet gewoon snel kunnen bezorgen en online te volgen zijn. Met alle drie genoemde koeriers heb ik wel goede en slechte ervaringen. Ik heb vorige jaar een camera in Hongkong besteld, die via DHL bezorgd zou worden. Binnen een dag was de camera bij DHL in Berlijn. Een dag later bij DHL Amsterdam en toen duurde het nog dagen voordat hij bij mij (op 20 minuten afstand van Amsterdam!) bezorgd werd.

    Blijkbaar zijn de nieuwe iPhone 7 en 7 Plus óf in enorme aantallen besteld óf de geleverde voorraad is niet groot genoeg. Ik heb vrijdag 9 september meteen ’s ochtends vroeg een jet black iPhone 7 besteld bij T-Mobile Zakelijk en die zou vandaag, 16 september worden bezorgd. In de loop van deze week zei T-Mobile al dat het een paar dagen tot een week uit zou lopen uit zou lopen. Vandaag heb ik ze maar weer ’s gebeld: T-Mobile medewerker zegt nu dat er zóveel iPhones zijn besteld dat de ‘eerste batch’ bestelde iPhones pas na twee of drie weken geleverd kunnen worden. Wie iets later heeft besteld, na vier tot zes weken. Ik moet dus nog even geduld hebben.

    Overigens gebruikt T-Mobile een andere koeriersdienst.

  • Profielfoto
    Richard74

    Poe hee, je zou je nieuwe iPhone maar eens 3 dagen later binnenkrijgen. Ik zou er meteen een eind aan maken. Man, man.

  • Profielfoto
    hokkie

    Poe hee, je zou je nieuwe iPhone maar eens 3 dagen later binnenkrijgen. Ik zou er meteen een eind aan maken. Man, man.

    Zo zie je maar dat alles draait om verwachtingsmanagement. Als je roept dat je 16/09 levert, mensen je hier (terecht?) aan gaan houden…

    Stel dat Apple 21 september als leverdatum had gecommuniceerd, wel 16 september hadden uitgeleverd, de klanten opeens positief verrast zijn. Komt het toestel wel pas de 21ste, je aan de verwachting voldoet en ook geen boze klanten hebt… Kortom; verwachtingsmanagement!

  • Profielfoto
    Dydefox

    Het punt van het artikel is volgens mij de beperkte voorraad en de zeer beperkte keuze mogelijkheden voor wat betreft kleur en uitvoering. Het is voor mij daarnaast niet duidelijk of de Apple Watch2 nu wel of niet leverbaar is. Maar ja, de Apple Store is hier vier straten vandaan dus ik ga straks even kijken.

  • Profielfoto
    frankhu

    Iemand enig idee of de Watch 2 beschikbaar is in de fysieke Stores?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Poe hee, je zou je nieuwe iPhone maar eens 3 dagen later binnenkrijgen. Ik zou er meteen een eind aan maken. Man, man.

    .
    Ik vind dat altijd leuk om te lezen. En dan te bedenken dat die mensen volwassen zijn.

    Het zijn net kleine kinderen waar de communiefiets van in de garage staat te wachten, en dan moeten ze van hun ouders eerst hun bordje leegeten voordat ze mogen gaan fietsen. En wat blijkt, als het bordje dan eindelijk leeg hebben gaat het regenen. Pappa en mamma zijn dan voor de rest van hun leven een monster en een heks.:lol:

  • Profielfoto
    Dennis

    nee helaas is er in de store zelf geen voorraad watches voor de losse verkoop.

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Het netwerk van ups is in europa gewoon kleiner dus je hebben niet genoeg mankracht om alles te leveren.

    @macaanzee DHL liebzig bedoel je wan daar ligt hun grote hub. 5 dagen is echt niet veel voor een gewone zending vanuit china. ALs je het sneller wou betaal je er extra voor.

  • Profielfoto
    Micha14

    Mijn 32GB iPhone 7 zwart staat momenteel als verwachte verzenddatum op 3 – 7 oktober. Weet iemand of het mogelijk is om langs een Apple store te gaan, met de vraag of ze een 32GB zwart hebben die ik kan ‘ruilen’ voor mijn bestelling.

  • Profielfoto
    SvS

    Poe hee, je zou je nieuwe iPhone maar eens 3 dagen later binnenkrijgen. Ik zou er meteen een eind aan maken. Man, man.

    .
    Ik vind dat altijd leuk om te lezen. En dan te bedenken dat die mensen volwassen zijn.

    Het zijn net kleine kinderen waar de communiefiets van in de garage staat te wachten, en dan moeten ze van hun ouders eerst hun bordje leegeten voordat ze mogen gaan fietsen. En wat blijkt, als het bordje dan eindelijk leeg hebben gaat het regenen. Pappa en mamma zijn dan voor de rest van hun leven een monster en een heks.:lol:

    Jeugdtrauma aan overgehouden?
    En nee, volwassenen kunnen ook net kinderen zijn, des leuker het maakt toch? We kunnen bij spelletjes ook soms niet tegen verlies;-)

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    @micha je kan de iPhone in de winkel kopen en dan je bestelling annuleren.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik ben voor openingstijd bij de Apple Store van Brussel geweest. Oorspronkelijk werd er mij gezegd dat er voldoende Watches is voorraad waren, later bleek dat het merendeel gereserveerd was. Het enige model dat je kon krijgen, was de standaard zilverkleurige aluminium Watch met wit sportbandje. Al de rest was gereserveerd of simpelweg niet geleverd. Medewerkers klaagden over een te beperkte levering.

    Apple Watch dan maar online besteld, hopelijk verandert er nog wat aan die 5 weken levertijd…

  • Profielfoto
    cjdefrel

    de 7 128GB al binnen hoor:smile:, via PostNL. Verlenging abo via KPN.

  • Profielfoto
    Mjvleggeert

    Ik onverwachts gebeld door KPN ik bestelde 13 september iPhone
    Moest alleen nog me id doorgeven
    Ik zou de dag daarna terug gebeld worden ik pauze ok geen probleem
    Dus wel probleem ze belde me niet
    Dus ik bel
    Kan die gene die me gegevens ingevoerde opeens niet vinden
    Maakt hele nieuwe bestelling
    Met verkeert abonnement
    Dat was fout nr 1
    Ze communiceren niet
    Nieuw Admistratie systeem
    Zeggen ze

  • Profielfoto
    hatolex

    Wat was fout 2?

    En voor je op enter drukt eerst nalezen en de meest storende fouten er uit halen.

  • Profielfoto
    Mjvleggeert

    Deel 2
    Na 3 telefoontje ik werd terug gebeld maar na me pauze maar ja toen ging alles helemaal fout
    Ik moest me bestelling annuleren
    Dat lukte niet en tijdens me word dat ook niet gewaardeerd niet collega’s
    Het lukte me niet werd weer terug gebeld toen kon niet meer annuleren .ps deze bestelling kwam wel op tijd aan dat wel goed

    Ze hadden me toe gezegd dat me zouden me bellen om afspraak te maken wanneer bezorgt zou afspraak
    Dat is niet gebeurt
    Niet Alleen dat ze sms me niet eens belde of email me niet

    Weer iemand van KPN aan de lijn
    Die zij dat hij hem wel kon annuleren mooie email
    Maar deze kwam mooi bezorgt
    Alleen ik was niet thuis want ik wachtte op een telefoontje niet gehad
    Met verkeerde telefoon contract was verkeert dus ik moest hem weigeren
    Why why why
    Dit is pijn lijk voor mij
    Komt hij op tijd moet ik hem weigeren omdat contract fout was
    Via telefoon bestelen is ramp
    Bij … je hebt geen beeld wat ze doen

  • Profielfoto
    hatolex

    Maar heb je een vraag of zoiets, of maak je ons deelgenoot van je belevenissen?

    En kijk even naar je taal, het is met al die taal en stijl fouten moeilijk leesbaar.

  • Profielfoto
    Nummer 37

    @Raymon “gitzwart” moet met een hoofdletter, “Gitzwart” dus…

  • Profielfoto
    Angelo .

    Vandaag los een 256 git zwart aangeschaft bij phonehouse. ?

  • Profielfoto
    maconly

    7plus voelt goed .

    Snel crispy en foto’s zien er op het eerste gezicht goed uit.

  • Profielfoto
    pippen2

    Een paar dagen geleden bij de MediaMarkt een 128 GB mat-zwarte iPhone 7 gereserveerd en vanmiddag opgehaald. Ze hadden er geen op voorraad voor losse verkoop, dus ik ben blij dat ik het via de website gereserveerd had.

  • Profielfoto
    nokray

    Afgelopen zaterdag via de website van Mediamarkt besteld. Mooie regel: vrijdag wordt er geleverd.

    Keurig deze bestelling bevestigd per email. Om je actuele status te zien moet je inloggen via site mediamarkt.

    Ik log in en krijg de mededeling we houden u per mail op de hoogte.

    We zijn nu bijna een week verder geen status update.

    Heb nu meerdere keren gebeld naar 0800 – 0366. Het duurde lang voordat ik een dame sprak, deze moest mij doorverbinden naar de telecom afdeling.

    Kortom je raad het al er is niet meer info. Wanneer de beloofde levering komt kan men niet zeggen. Kortom een koude zeer koude douche voor deze organisatie.
    :|

  • Profielfoto
    Joid

    @Mjvleggeert als ik je verhaal zo lees, ben ik eerlijk gezegd niet verbaasd dat het niet goed is gegaan.

    Een dadaïstisch gedicht is makkelijker om te volgen.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Wat een leed is er toch op de wereld waar je eigenlijk normaal geen weet van hebt…..al die arme mensen die zich nog dagen moeten behelpen met een iPhone 6, of erger nog, een 5. Om niet te spreken over de slachtoffers van nog oudere of, godbetert, zelf een niet Apple telefoon die smachtend achter de brievenbus liggen te wachten.

  • Profielfoto
    Buzz

    Het lijkt me duidelijk dat diegenen die het nodig vinden om de situatie tot in het absurde te overdrijven (Pete.Z, Richard74, Shmoo) diep van binnen gewoon jaloers zijn.

  • Profielfoto
    pmvoorza

    Apple introduceert een nieuw product en het is heel beperkt leverbaar. Is dat nieuws of hebben we dat al eens eerder gehoord?

  • Profielfoto
    pmvoorza

    Apple introduceert een nieuw product en het is heel beperkt leverbaar. Is dat nieuws of hebben we dat al eens eerder gehoord?

  • Profielfoto
    Imade

    LOL… ik neem mijn nieuwe iPhone wel ergens in 2017… dan is er voldoende voorraad.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Sinds wanneer werkt Apple met DHL?

    Apple maakt altijd gebruik van meerdere koeriers, dat is gewoon een kwestie van gezond verstand.

    Nee, bonux, dat is een kwestie van gezond verstand. Lol:p

    Ik heb ook altijd UPS gehad als ik bij Apple bestelde…

  • Profielfoto
    jkuifje

    Sommigen hun wereld vergaat precies als ze dé nieuwe iPhone niet op dag één hebben. Er is meer in het leven dan dat!

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    No phone available = no sale