App Store vanaf 5 oktober met zoekadvertenties

Door: Raymon Mens - 7 reacties

Om het ontdekken van nieuwe apps in de App Store makkelijker te maken, ruimt Apple niet alleen op, maar worden ook advertenties bij zoekresultaten verkocht. Het idee is simpel: een ontwikkelaar betaalt om bovenaan bij een zoekterm uitgelicht te worden.

De eerste advertenties zullen in de VS vanaf 5 oktober zichtbaar zijn en Apple heeft een site gelanceerd met alle ins en outs voor ontwikkelaars. Apple geeft adverteerders 100 dollar tegoed om het uit te proberen.

Omdat er geen minimale inleg is en ontwikkelaars ieder woord kunnen claimen, is het advertentieprogramma ook erg geschikt voor kleine ontwikkelaars. Zo kunnen de mensen achter Tweetbot een advertentie plaatsen bij het zoekwoord ‘Twitter’.

search-ads-appstore
Zoekadvertenties op iPad en iPhone – Klik/tap voor groter.

Er is slechts plaats voor één advertentie en Apple zegt advertenties te sorteren op relevantie. Ontwikkelaars kunnen real-time hun budget en looptijd van campagnes bepalen. Advertenties worden niet weergeven als een gebruiker de app al geïnstalleerd heeft.

Omdat het al mogelijk om in euro’s voor een campagne te betalen, denken we dat een start in Europa niet lang op zich laat wachten.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Imade

    Jammer dat de app store zich veranderd in spamware:-(

  • Profielfoto
    Tony smeT

    Misschien toch m’n app updates eens op automatisch zetten, dan hoef ik die App Store app niet meer te zien. Irritant hoe je telkens opnieuw naar de tab updates moet gaan omdat ze je reclame door je strot willen duwen. Lijkt Google wel…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Het ergste van alles is dat Apple noch de mensen die de App Store gebruiken dit soort gedoe toch helemaal niet nodig hebben.

    Ik kan maar één ding bedenken waarom ze dit zouden willen doen en dat is geld verdienen. Heel erg jammer, dat het bij Apple tot dit punt is gekomen.

  • Profielfoto
    cmug

    Als je weet wat je moet hebben kun je goed met de App Store werken.
    Zoek je wat, dan is m.i. de lol er snel af.
    Gisteren werkte mijn kookwekker op mijn iPad niet meer. Ik naar de App Store. >> 100 opties vele oerlelijk, steile leercurve of reclame er door heen.
    Na 20 minuten verkwiste tijd stop je dan maar, zonder iets gevonden te hebben.
    ( ik had Joakim Andersson “Timer For Cooking”)

  • Profielfoto
    Melle

    Ik zocht onlangs naar een zaklamp app die de flashlamp kan dimmen tot nul… Niet gevonden na 15min – opgegeven… Bagger hoe die zoekfuctie werkt….

  • Profielfoto
    Shmoo

    Daar heb je een punt. De zoekfunctie is compleet waardeloos en daar moet Apple zich heel diep voor schamen. Het werkt op de manier waarop Google in 1992 website vond.
    Als jij veel trefwoorden gebruikt in de titel en beschrijving van je app dan heb je een match anders ben je onzichtbaar. Daarom zie je ook zoveel apps met namen als volgt: Zaklamp Pro – flashlight dimmende zaklamp met energiebesparing.

    Dat gaat helemaal nergens over, dat is toch geen naam voor een app. Advertenties zijn hier niet de oplossing, een serieus algoritme dat kan zoeken naar de beste apps is.

  • Profielfoto
    Wesdegroot

    De ontwikkelaars/bedrijven komen dis op nummer 1, en mensen met een minder budget maar misschien betere apps worden weggezet… misschien een overweging om dan maar te stoppen…