Genius Bar-geheimen: dickpics, smoesjes en gratis reparaties

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Apple Store-medewerkers vertellen anoniem over wat ze zoal aan de Genius Bar (de serviceafdeling van de Apple Store) meemaken. Voor zo’n sappig komkommer­verhaal moesten we wel zwichten. Het blijkt soms erger dan gedacht.

Medewerkers Tony, Lucas en David doen tegenover Thrillist een boekje open over foto’s die ze liever niet hadden gezien, doorzichtige smoesjes en hoe slimme klanten een gratis reparatie weten te scoren.

Sterke maag, olifantenhuid

Tony begint: “De dingen die we hebben gezien tijdens het migreren van data naar nieuwe Macs… Vooral tijdens het importeren van foto’s uit iPhoto was het erg, want tijdens het importeren wordt iedere foto kort op het scherm getoond. Zo. Veel. Dick. Pics. Sommige dingen hadden we liever niet gezien.”

Lucas vult aan: “We hadden een klant die lang moest wachten omdat het erg druk was. Hij zei een bom in zijn rugzak te hebben en dreigde de winkel op te blazen. Onze beveiligers hebben hem toen de deur gewezen. Later zagen we op het nieuws dat er bij een fitnesscentrum om de hoek bomdreiging was. De politie gaf een foto van de verdachte vrij, drie keer raden…”

Nieuwe producten zelfs in de winkel geheim

Apple Store-medewerkers weten niets over nieuwe producten. Apple neemt serieuze maatregelen. David: “We kregen nooit inside info over nieuwe producten. Toen de iPhone 5 uitkwam en we vooraf al een zending Lightning-kabels ontvingen, waren ze vermomd als de oude 30-pins-kabels. Toen de nieuwe iPhone met Lightning-connector aangekondigd werd, kregen we instructies hoe we de dubbele behuizing die over de nieuwe connector zat konden verwijderen.”
30pins-lightning

Slimme klanten, gratis reparatie

Lucas: “Het gaat erom voor welke klacht je komt. Als je komt omdat je telefoon gevallen is en het scherm is gebarsten, betaal je voor de reparatie. De iPhone 6 had echter een probleem met de selfie-camera: een ringetje dat om de camera zat kwam soms naar beneden waardoor het beeld vervormde. Als een klant dat als het probleem aankaartte, vervingen we de telefoon gratis, ook als deze een barst in het scherm had. Het primaire probleem was immers een bekend probleem waarbij we de telefoon meteen omruilden.”

Doorzichtige smoesjes

Niet alle klanten waren echter zo slim. Sommige smoesjes waren erg doorzichtig. Tony: “Ik had een keer een klant die me ervan probeerde te overtuigen dat zijn telefoon waterschade had opgelopen toen hij ontvoerd werd door aliens. Het was dus echt niet zijn schuld. Ik moest mijn best doen om niet in de lach te schieten.”

David: “We hadden een keer een klant die zijn iPhone compleet aan diggelen in een plastic zakje kwam brengen. Het leek bijna niet meer op een iPhone. Hij vertelde dat de telefoon niet goed werkte en dat hij zo boos was geworden dat hij er met een geweer op had geschoten. We hebben de telefoon niet vervangen.”

Lucas tot slot: “De slechtste smoes die ik ooit heb gehoord was van een man die met een enorm verbogen en vervormde iPhone naar de winkel kwam. Toen ik vroeg hoe dat kwam zei hij dat de telefoon tijdens een gesprek gloeiend heet was geworden. Toen ik de telefoon open maakte en waterschade ontdekte zei hij dat de iPhone vlam had gevat en hij het apparaat met water had geblust. Tuurlijk… ik ben vrijwel zeker dat hij zijn telefoon in het water had laten vallen en dacht dat de beste manier om ‘m te drogen de magnetron was.”
genius-bar-mea-culpa-16x9
Meer anekdotes in het artikel bij Thrillist.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    samplex

    Selfie-camera: een ringetje dat om de camera zat kwam soms naar beneden

    -Eerste keer werd dit gerepareerd;
    Tweede keer krijg ik een vervangend toesten en zal niet meer gebeuren meneer;
    -Derde keer, het vervangende toestel had het weer, en toen was Apple niet meer thuis want de telefoon was buiten de eerste jaar garantie.

    Dikke design flaw en maar ontkennen dat het niet zo is, erg jammer. Hopelijk komt er nog is een class action lawsuit van want dan is opeens het wel mogelijk

  • Profielfoto
    Nummer 34

    @sample je hebt toch een 2de jaar consumentengarantie? Kan je daar toch ook aanspraak op maken?

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Leuk. En nu een artikel anoniem over helpdesk medewerkers die de raarste antwoorden verzinnen om van de klant af te komen;)

  • Profielfoto
    polansky

    Voor zo’n sappig komkommer­verhaal moesten we wel zwichten. Het blijkt soms erger dan gedacht.

    .
    Apples service is soms ook erger dan je zou denken.

    Een merk met premium prijzen die zich niet aan de Europese wetgeving weet te houden voor wat betreft garantieregelingen…

  • Profielfoto
    larrycroft

    Tja vroeger bij een 1-uurs service gewerkt. We controleerden de foto’s op kleurafwijkingen.
    Bij sommigen durfde we niet meer te controleren.

    Ook wel foto’s op de balie gelegd:”Als u nog wil controleren?”?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat waren nog eens tijden he, mannen!

  • Profielfoto
    samplex

    @Nummer 34

    Telefoon komt bij Belsimpel vandaan dus zou het niet weten.
    Stel wel dan ben ik de telefoon weken kwijt van de service is van Belsimpel is ook om te huilen.

  • Profielfoto
    zulu

    komkommertijd of niet, het zijn altijd de slechte klanten die het verpesten voor de goede klanten.

  • Profielfoto
    Dydefox

    Hmmmm bij de opening in Amsterdam was ik uitgenodigd langs te komen. Nog voor ik goed en wel binnen was verscheen mijn naam en foto op een groot scherm en kreeg ik een applausje van de t-shirt mensen. Ik was in die tijd dan wel een grote klant namens mijn werkgever, maar was meteen gevleid en onder de indruk van dit onthaal. Pas later besefte ik dat deze gegevens gekoppeld en afkomstig waren van mijn prive-account en dat bij binnenkomst mijn iPhone contact had gemaakt met de “felicitatie-server”. Hoe dit was gedaan technisch, werd mij niet verteld. Weer zo’n Apple mysterie, want rfid was er nog niet..en find my iphone stond uit.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Mijn iPhone had na een update een software probleem en kon niet meer opstarten. Leek mij een gevalletje naar-de-apple-store. Kwam niets van in, want de iPhone was in Amerika gekocht. Klopt, maar come on? Wat is dat nu weer?

    Bovendien zeiden ze dat ook al zouden ze willen, ze het niet KONDEN repareren. Maar bij een Amsterdams reparatie-bedrijf konden ze dat wel. Perfect gerepareerd, nog jaren gebruikt.

    Of andere gevalletjes met iphones: als ik mijn dochter stuur worden die wel omgeruild, als ik zelf ga kan ik het compleet vergeten: altijd nul op rekest. Zelfde iphone, zelfde euvel.

    De “Genius” bar heeft zo bij mij een heel slechte naam gekregen.

  • Profielfoto
    Dydefox

    als ik mijn dochter stuur worden die wel omgeruild, als ik zelf ga kan ik het compleet vergeten

    Aartjan: ik zie hier een kans op een zeer lucratieve service! http://www.bypassgenius.com!

  • Profielfoto
    Jonasken

    Ook ik heb mijn iphone al ingewisseld vanwege het ringetje. Ondertussen zit ik al aan mijn 3e exemplaar, en die heeft het ook… topkwaliteit NOT

  • Profielfoto
    oblomov

    Redactieninja Raymon vergat!! te vermelden dat de (ex)medewerkers David & Lucas ook het een en ander over Apple hadden te melden.

    They acknowledge certain products suck, even if Apple won’t.
    David: “If you had an older MacBook and your charger lasted the life of the computer — you should be extremely proud of yourself. We had countless people bring theirs in from fraying where the cable connects to the power brick — and we’d just have to say they’d probably been wrapping it incorrectly or not caring for it properly, even though it was clear a ton of people had the exact same issue.”

    Lucas: “Apple Maps was shit then. It’s shit now. Also I think the Apple Watch is the dumbest thing ever. Who is that lazy?”

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    They acknowledge certain products suck, even if Apple won’t.
    David: “If you had an older MacBook and your charger lasted the life of the computer — you should be extremely proud of yourself. We had countless people bring theirs in from fraying where the cable connects to the power brick — and we’d just have to say they’d probably been wrapping it incorrectly or not caring for it properly, even though it was clear a ton of people had the exact same issue.”

    [”[/i]

    Heb mijn kabel vandaag nog met speciale plakband behandeld omdat de kabel bloot lag. Maar hoe lang nog kan mijn macbook pro van 2011 nog meegaan.

  • Profielfoto
    SolidCake

    Beste mensen, ga er als het je blieft vanuit dat zodra je je telefoon afgeeft aan Apple of een Premium reseller alle foto’s worden bekeken en opgeslagen!

  • Profielfoto
    TBITW

    Beste mensen, ga er als het je blieft vanuit dat zodra je je telefoon afgeeft aan Apple of een Premium reseller alle foto’s worden bekeken en opgeslagen!

    Hahahahaha:lol: