Bozoma Saint John over Apple Music en haar carrière

Door: Raymon Mens - 18 reacties

Dat Apple-managers niet allemaal grijze mannen zijn, werd bewezen toen Bozoma Saint John de nieuwe Apple Music-app tijdens WWDC 2016 presenteerde. Vandaag vertelt ze meer over Apple Music en haar carrière in een interview met Fast Company.

De zelfbenoemde Marketing Diva antwoordt op de vraag waarom we haar niet eerder op het podium hebben gezien: “Luister, darling, we zijn net twee jaar bezig. Er komt nog heel veel meer…”

Kritiek op Apple Music

De lancering van Apple Music was niet zonder problemen. Veel consumenten vonden de app ingewikkeld om te gebruiken en technisch deugde voornamelijk iCloud-muziekbibliotheek niet. Saint John legt het liever als motivatie uit: “Kritiek is geen slechte zaak en ik ben van mening dat het motiverend werkt, je wil het beter doen en iedereen een geweldige ervaring bieden. Naar kritiek luisteren we altijd.”

AppleMusic-stock-16x9
Apple Music anno 2015.

Make-over in iOS 10 en muziekmix

In iOS 10 heeft Apple Music een grondige make-over gekregen die de marketing-chef vooral beschrijft als “Eenvoudiger, maar wel geschikt voor zowel de casual luisteraar als de die-hard muziekfan.” In de nieuwe interface is meer rekening gehouden met het bekende afwisselen met nieuwe muziek: “Ook een casual luisteraar wil niet altijd hetzelfde horen. We hebben geleerd dat de balans tussen bekend en nieuw erg belangrijk is.”

Saint John verdedigt ook menselijke selectie van muziek en playlists (die Apple Music inzet) in plaats van algoritmes die het werk doen (zoals Spotify): “Dit is echt belangrijk. Human curation begrijpt de emoties en gevoelens van de muziek, want het is iets heel emotioneels. Het maakt je blij, het helpt wanneer je je niet goed voelt, geeft je een boost, kalmeert je. Wil je dat ik doorga? Want ik kan hier uren over preken.”

Vrouw en migrant

Bozoma Saint John kwam op haar veertiende vanuit Ghana naar de VS als migrant. Gevraagd naar haar integratie in de wereld van de Amerikaanse arbeidsmarkt en het gezegde dat vrouwen twee keer zo hard moeten werken om hetzelfde als een man te bereiken reageert ze “Ik heb geen andere ervaring dan die van mezelf en vind het onzin om me af te vragen of anders het geweest zou zijn als ik een man of blank was. Dat zou mijn eigen passie en succes ondermijnen.”

Ze wil duidelijk niet generaliseren: “Dit is een moeilijke vraag en ik heb over verschillende antwoorden nagedacht. Ik kwam tot de conclusie dat dingen zijn zoals ze zijn en mijn persoonlijke ervaring niet voor iedereen opgaat.”

Bozoma Saint John
Foto: Fast Company.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Lucas V

    In ieder geval die doet het niet voor 1€

  • Profielfoto
    ArtHarg

    Hoe bedoel je, Lucas? Ze zal best een goed salaris krijgen ja. En als ik naar haar presentatie op WWDC kijk dan verdient ze dat ook.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Een leuke vlotte dame tussen alle toch wat saaie heren op het podium bij Apple vond ik een heel plezierige afwisseling.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Best denigrerend, het gebruik van het woordje ‘darling’, als het niet voor je liefdespartner is. … en ‘zelfverklaard’, dat is een van de weinige keren dat Raymon er ‘boenk’ opzit.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Blabla..

    Next at Apple:
    – Iemand met autisme
    – Iemand met een zichtbare handicap

    Op mij komt het allemaal over alsof het diversiteitsplan van Tim Cook een hogere prioriteit heeft dan het aannemen van de beste mensen voor bepaalde functies.

  • Profielfoto
    Needler

    We zijn net twee jaar bezig

    730 dagen.. Damn..

  • Profielfoto
    strigoi

    En net een jaar of 8-10 te laat begonnen met bezig zijn. iTunes is een plek waar ik al jaren niet meer ben geweest en ook niet meer wil komen. Momenteel is het echt een verschrikkelijk stuk software. Apple Music heb ik in het begin 3 maanden geprobeerd en gedurende die periode was ik al regelmatig met hangende pootjes weer terug naar Spotify gegaan. Apple Music was erg omslachtig werkte verre van intuïtief. Een grote tegenvaller van een bedrijf die, vooral in het verleden, vaak de meest fantastische software bracht.

    Na het zien van de keynote ben ik nog steeds niet overtuigd dat Apple Music de juiste keuze is. Dat is jammer, want ondanks dat Spotify het prima doet met ‘Discover weekly’ en ‘Ontdekken adhv geluisterde artiesten’ ben ik een groot voorstander van menselijke curatoren.

    Helaas geldt in dit geval: You never get a second chance for a first impression, darling.

  • Profielfoto
    Androidgirl

    @Shmoo: Een transgender vrouw heeft mijn voorkeur dan. :heart:

  • Profielfoto
    strigoi

    Het liefst met baard als we dan toch bezig zijn;)

  • Profielfoto
    Dydefox

    Sorry, maar het is gewoon een mooie vrouw. Ik ga nu Apple music gebruiken.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat zeg je alleen maar omdat wij hier met modder naar haar gooien zijn en nu hoop jij dat ze dit leest en denkt, goh die Dydefox is echt een leuke vent.

  • Profielfoto
    Androidgirl

    @ Shmoo: “Wij”? :shock:

  • Profielfoto
    Dydefox

    Sorry Shmoo, ik heb zojuist een privébericht van haar gekregen….dus het werkt wel degelijk.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Saint John leek me een prima verademing in verschijning en presentatie. Om haar nou weer weg te zetten als excuustruus doet geen recht aan haar persoon. Ze heeft zeker attitude en ze is zeker zelfbewust, maar ik verwacht op die plaats en in die rol ook niet anders. Diva? Ja misschien wel.

  • Profielfoto
    Bryan

    Een professional met humor. Ik zie het probleem denk ik niet.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Ik zou haar in komende presentaties graag vaker op het podium zien.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Jammer dat dat hele Apple Music juist het slechtste is, samen met de latere iTunes, wat Apple ooit gemaakt heeft. Daar wil je je niet mee afficheren. Dus qua marketing is ze niet zo slim. De vroege iTunes vond ik overigens geniaal en baanbrekend. Dat vond ik nou weer ongeveer het beste wat ze ooit gemaakt hebben.

  • Profielfoto
    kris251069

    Ik ben juist heel tevreden met mijn familie abbonementje aan 15 euro voor Apple Music.